تشخیص عارضه «آب مروارید» با برنامه گوشی هوشمند

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92052514101
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶



تیمی از متخصصان بهداشت چشم برنامه گوشی هوشمندی طراحی کرده‌اند که به تشخیص آب‌مروارید و دیگر بیماری‌های چشمی در مناطق دورافتاده کمک می‌کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابداع جدید که PEEK (کیت قابل‌حمل معاینه چشم) نام گرفته، ابزار تشخیص بینایی برنامه‌محور را با گوشی هوشمند قابل‌حمل ترکیب می‌کند.

محققان مدرسه بهداشت و پزشکی حاره‌یی لندن این نوآوری را ارائه داده‌اند.

برنامه جدید مبتنی بر نرم‌افزار مکانیابی و نقشه‌برداری است و سیستم چشم‌پزشکی کاملی را به کاربر ارائه می‌دهد.

با در اختیار داشتن این برنامه در یک گوشی‌هوشمند اصلاح‌شده و دوربین آن، پزشکان سیار می‌توانند میزان آب مروارید و سایر بیماری‌های چشمی را ارزیابی کنند.

در آزمایش‌های در حال انجام در کنیا، دوربین این گوشی، تصویری از چشم را همراه با مکان بیمار تهیه کرده و آن را به بیمارستان چشم Moorfields در لندن ارسال می‌کند؛ در آنجا تصویر ارسالی به طور کامل بررسی می‌شود.

پس از انجام بررسی‌ها، تیم علمی حاضر در کنیا می‌تواند با استفاده از گوگل‌مپ و ارزیابی بهترین مکان، یک مرکز درمان محلی را دایر کند.

با داشتن ابزار معاینه‌های چشم شامل معاینه دقت بینایی مسافت دور، گوشی هوشمند 300 پوندی قادر است معاینه‌هایی که معمولا نیازمند بیش از 10 هزار پوند هزینه هستند را انجام دهد.

گرچه فناوری جدید هنوز در کنیا در مرحله آزمایشی است، با معاینه پنج هزار نفر از طریق آن، حدود هزار نفر درمان شد‌ه‌اند که در غیر این صورت، این افراد بینایی خود را از دست می‌دادند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که 285 میلیون نفر در سراسر جهان دارای مشکلات چشم هستند که از هر پنج مورد، چهار مورد آن قابل درمان است.

سیستم PEEK می‌تواند تعداد این افراد را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

انتهای پیام
 
بالا