تشابه انتقال جرم و مومنتوم

aminbahrami1366

عضو جدید
سلام بچه ها یه سری مطلب میخوام راجب انتقال جرم وانتقال مومنتوم اگه کسی میتونه کمکم کنه ممنون
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام بچه ها یه سری مطلب میخوام راجب انتقال جرم وانتقال مومنتوم اگه کسی میتونه کمکم کنه ممنون
درود
این تشابه ناشی از اختلاف پتانسیل میشه
بطور کامل تر میشه انتقال حرارت و انتقال جرم و انتقال مومنتوم و انتقال الکتریسیته رو دقیقا بهم ربط داد
عامل ایجاد جریان جرم و الکتریسیته و حرارت و مومنتوم وجود یه اختلاف پتانسیل ه
در مورد جرم این اختلاف رو بعنوان اختلاف پتانسیل شیمیایی بیان میکنن و در الکتریسیته همون اختلاف پتانسیل الکتریکی عامل شارش بار ه و در انتقال حرارت اختلاف دماو در مورد مومنتوم هم فکر میکنم اختلاف نیرو یا فشار و این چیزاست
بعدشم
همشون یه ضریب نفوذ دارن
ضریب نفوذ حرارتی ، ضریب نفوذ جرم و ضریب نفوذ مومنتوم و یه ضریبی هم برای الکتریسیته هست که واحد همشون یکسانه (متر مربع بر ثانیه)
 

Mehdi_1381

عضو جدید
سلام
همانطوری که محسن گفت این ها شبیه به هم هستند. به طور کلی تمام این پدیده ها به عنوان پدیده های انتقال طبقه بندی می شوند. در انتقال جرم دو نوع پتانسیل داریم که باعث انتقال جرم میشه. اولین پتانسیل اختلاف غلظت هست که مربوط به انتقال جرم در یک فاز میشه مانند انتقال نمک در یک محلول از یک قسمت با غلظت بیشتر به قمستی با غلظت کمتر. نوع دوم پتانسیل مربوط به انتقال جرم بین دوفاز مختلف هست که این پتانسیل همان پتانسیل شیمیایی هست. به عنوان مثال اگر دو فاز آبی و آلی در کنار همدیگه قرار بگیرند و یک ماده الکترولیت بین دو فاز تقسیم شده باشه، حتی اگه غلظت این ماده در فاز آبی بیشتر از فاز آلی باشه اما بازهم امکان داره که این ماده از فاز آلی به فاز آبی منتقل بشه که علت آن بالاتر بودن حلالیت این ماده در فاز آبی و به عبارت دیگر بالاتر بودن پتانسیل شیمیایی اون هست.
در انتقال مومنتوم چیزی که سبب انتقال میشه اختلاف فشار بین دو نقطه هست که سبب ایجاد جریان و حرکت میشه. انتقال جرم و انتقال مومونتوم از چند نظر شبیه به هم هستند. اول اینکه در هر دو نیاز به اختلاف پتانسیل برای ایجاد جریان هست. دوم در اثر اختلاف پتانسیل بین دو نقطه یک جریان متناسب با اختلاف پتانسیل و عکس مقاومت در خلاف جهت گرادیان پتانسیل بوجود می آید. مثلاً جریان سیال از نقطه ای با فشار بالا به نقطه ای با فشار پایین حرکت می کنه. سوم در هر دو پدیده ضریبی به نام ضریب نفوذ وجود داره که نشان دهنده میزان قابلیت جریان هست. این ضریب در انتقال جرم به ضریب نفوذ شناخته میشه و در انتقال مومنتونم به ضریب گرانروی.
اما انتقال جرم و مومنتوم یک تفاوت اساسی با هم دارند. در انتقال مومنتوم حتماً جریانی از سیال اتفاق می افتد ولی در انتقال جرم حتی زمانی که سیال ساکن هست نیز ممکنه انتقال جرم اتفاق بی افتد.
موفق باشید
 

ase6396

عضو جدید
سلام دوست عزیز
به شما پیشنهاد میکنم کتاب پدیده های انتقال(بایرن برد) را مطالعه نمایید.کتاب پدیده های انتقال بیشتر در مقطع ارشد کاربرد دارد و به سوالات شما پاسخ خواهد داد.این کتاب ترجمه فارسی هم دارد و شامل انتقال حرارت ، انتقال جرم و مکانیک می باشد.
موفق باشید.
 
بالا