تستهای دیگ بخار

MashhadBoiler

عضو جدید
به علت خطرات احتمالی انفجار و تركیدگی دیگ بخار و جلوگیری از خسارت وارده دیگهای بخار حداقل یكبار در سال بایستی مورد بازرسی فنی قرار گیرند. در پروسه بازرسی فنی ابتدا دیگ بخار و ظروف تحت فشار از مدار خارج شده و پس از عملیات آماده سازی، ابتدا تست ضخامت سنجی دیگ بخار انجام می گیرد تا مقاومت قسمت های مختلف دستگاه بر اساس فشار داخلی سنجیده شود. پس از ضخامت سنجی دیگ بخار برای تست هیدرواستاتیك دیگ بخار حدود یک و نیم برابر فشار كاری توسط پمپ تست هیدرواستاتیك آزمایش می شود. در مرحله بعدی شیرهای اطمینان دیگ بخار مورد بازرسی قرار می گیرد و پس از اطمینان از عملیات فوق تست گرم شامل بررسی فشار سویچ ها، مشعل ها، لِول سنج ها و كلید های كنترل كننده انجام می گیرد. چنانچه موارد فوق مورد تایید باشد و در مشاهده عینی نیز اشكالی دیده نشود تاییدیه كتبی (گواهینامه تست هیدرواستاتیك و پلاك مخصوص) صادر می گردد. توضیح اینكه عملیات آمادی سازی برای دیگ های بخار، فایرتیوب، واترتیوب های بخار اشباع و یا خشك دارای سوپر هیتر می تواند بر عهده كارفرما باشد و یا اینكه پیمانكار انجام دهد و هزینه آن بر حسب ظرفیت و نوع دستگاه تعیین می گردد.
[h=2]تست هیدرواستاتیک : [/h] تست هیررو استاتیک حداقل هر سال یکبار باید توسط شرکت های مورد تائید وزارت کار وبا صلاحیت روی دیگ های بخار صورت گیرد ویکی از الزامات آئین نامه ایمنی دیگ های بخار است قبل از عمل تست هیدرواستاتیک از کارکرد صحیح فشار سنج دیگ بخار وکالیبره بودن آن باید مطمئن شویم برای انجام آزمایش پس از سرد شدن دیگ بخار اقدام به تخلیه آب آن از طریق شیر تخلیه وباز کردن شیر هوا گیری می کنیم پس از تخلیه کامل ستون های فلوتر، کنترل فشار (Limit Stat)،شیشه های آب نما وشیر خروجی بخار وهم چنین شیر تخلیه زیر آب دیگ وهمه فلنج های باز شده را به وسیله درپوش مقاوم کاملا آب بندی می کنیم به جزمسیر ورودی آب تغذیه وشیر هواگیری تمامی فلنج ها باید مسدود شود درمرحله بعد باید درب کوزه وکلیه دریچه های محفظه احتراق باز شود. در صورتی که دیگ نشتی داشته باشد نقاط علامت گذاری شده را والس زنی برای لوله ها وجوشکاری برای سایر نقاط آب بندی می کنیم .
عده ای از متخصصین اعتقاد دارند که نیاز به باز کردن هیچ یک از ضمائم دیگ بخار نیست وفقط شیر های شیشه های آب نما را می بندند و با بالا بردن فشار سوپاپ اطمینان اقدام به تست هید رواستاتیک می کنند ومعتقدند بهتر است کلیه شیر ها وسوپاپ های اطمینان نیز تست شوند ومشکلات باز وبسته کردن وهزینه اضافی را نداشته باشندطبق ماده 12 آئین نامه دیگ های بخار الزام به باز کردن همه قطعات وبستن درپوش کرده است . نکته : هنگامی که دیگ سرد است نباید یا آب خیلی داغ پر شود وبالعکس زمانی بدنه دیگ داغ است هیچ گاه نباید یا آب سرد پرکرد که بسیار خطرناک است وایجاد ضربات وتنش های شدیدی می کند . [h=2]ضخامت سنجی دیگ های بخار: [/h] یکی از آزمایشات سالیانه ضخامت سنجی دیگ های بخار ومنابع تحت فشار است که در مورد دیگ های بخار معمولا پس از عملیات تست هیدرواستاتیک انجام می شود.ضخامت سنجی به وسیله دستگاههای آلتراسونیک انجام می گیرددستگاه آلتراسونیک ضخامت سنجی تشکیل شده از یک سیستم الکترونیکی که برروی آن یک صفحه نشاندهنده وجود دارد به وسیله دکمه هائی قابلیت برنامه ریزی است که برای فلزات مختلف تبدیلات در واحد های اینچ ومیلی متر قابل تنظیم است با اتصال Prob یا سنسور مخصوص به دستگاه نقاط حساس وتعیین شده به وسیله شرکت سازنده دیگ بخار پس از تمیز کردن وسنباده زدن (سند بلاست) نقاط تعیین شده با نوعی گریس مخصوص آن نقاط را کمی چرب می کنند وپراب راروی الین قسمت ها قرار می دهند قبلا دستگاه را کالیبره می کنند وتنظیم شده است با قرار دادن Probبرروی نقاط عددی را بر روی صفحه نشان دهنده می خوانند حساسیت این دستگاهها تا یک صدم میلیمتر است اساس کار دستگاه آلتراسونیک پخش فرکانس های مافوق صوت وغیر قابل شنیدن است که باانعکاس (برگشت) این فرکانس ها توسط Prob دردستگاه تبدیل به یک جریان الکتریکی می شود که باتغییرات جریان الکتریکی میزان ضخامت فلز اندازه گیری می شود. خطای این دستگاه خیلی پایین است ومطمئن عمل می کند دستگاه ضخامت سنجی باباطری های قابل شارژ کار می کند .اگر ضخامت در حد استاندارد باشد اجاز استفاده ار بویلر داده می شوددر شرایطی که کمی زیر حد استاندارد باشد مجوز استفاده از دیگ صادر می شودمنوط به اینکه در فشار کاری تعیین شده توسط کارشناسان شرکت مسئول باشد وتاضخامت سنجی نوبت بعدی اجازه داده می شود وچنانچه زیر حد استاندارد باشد مجوز ادامه کار صادر نمی شود تا اینکه قسمت های ضعیف اقدام به تعویض وتعمیر شود. طبق استاندارد ASME میزان کاهش ضخامت تا صدو بیست وپنچ هزارم اینچ حدود سه میلیمتر مجاز است
 

Similar threads

بالا