ترستون، رياضيدان برجسته برنده جايزه «فيلدز» درگذشت

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 91060502743
یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲



دكتر «ويليام پي. ترستون» رياضيدان برجسته آمريكايي و برنده مدال فيلدز در سن 65 سالگي به دليل ابتلا به سرطان در شهر روچستر آمريكا درگذشت.


به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «ويليام پل ترستون» در اكتبر سال 1946 ميلادي در واشنگتن به دنيا آمد و از دوران كودكي نبوغ ويژه خود در علم رياضي را به اثبات رساند.

«ترستون» پس از پايان تحصيلات در نيوكالج فلوريدا در سال 1972 ميلادي مدرك دكتري رياضي را از دانشگاه كاليفرنيا دريافت كرد و در سن 27 سالگي سمت استادي دپارتمان رياضي دانشگاه پرينستون را كسب كرد.

در سال 1982 ميلادي و در سن 36 سالگي موفق به دريافت جايزه معتبر فيلدز (Fields Medal) شد كه از آن به عنوان معادلي براي جايزه نوبل رياضي ياد مي شود.

همكاري اين رياضيدان برجسته با «گريشا پرلمان» رياضيدان روس در سال 2003 ميلادي منجر به حل انگاره پوانكاره شد كه به مدت يك قرن رياضيدانان سراسر جهان را درگير كرده بود.

حوزه تخصصي اين رياضيدان برجسته، هندسه و توپولوژي و بررسي اشكال مختلف چند بعدي بوده و تحقيقات وي به ويژه به درك بهتر ساختار فضاهاي سه بعدي كمك شاياني كرده و بزرگترين دستاورد علمي وي تخمين انگاره هندسي ترستون به معناي ساخته شدن تمام فضاهاي سه بعدي از هشت قطعه هندسي بوده است.

همچنين كيهان شناسان از كشفيات ساختار فضاي سه بعدي دكتر «ترستون» در تحقيقات خود براي بررسي شكل كائنات استفاده مي كنند.
 
بالا