تراکم در موتور احتراق داخلی

mml1268

عضو جدید
سلام بر دوستان
به نظر شما چرا همه ی موتور های احتراق داخلی برای کار کردن باید هوا رو قبل از تزریق سوخت متراکم کنن؟
 

QUARRI

عضو جدید
کسی مجبورشون نکرده میتونن بعد از تزریق سوخت هم دو تاشون رو با هم متراکم کنند !!!!:):biggrin::biggrin: تازه دیگه اونوقت به این یارو پمپ انژکتور هم دیگه نیازی نیست.
 

usef.key

عضو جدید
سلام بر دوستان
به نظر شما چرا همه ی موتور های احتراق داخلی برای کار کردن باید هوا رو قبل از تزریق سوخت متراکم کنن؟
اگه منظورت انژکتوریاست که باید بگم
چون میخوان دما زیاد شه که با پاشش اون انفجار صورت بگیره!
سوالت دقیق نیست
در 4 زمانه ها اینطوری نیست
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام بر دوستان
به نظر شما چرا همه ی موتور های احتراق داخلی برای کار کردن باید هوا رو قبل از تزریق سوخت متراکم کنن؟

سلام
منظورت رو نفهميدم ، يكم گنگ نوشتي
اين سوال به موتور هاي ديزلي مربوط ميشه درسته ؟
منظورت اينه يا نه ؟ در هر صورت بگو كه برات توضيح بدم
 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینی که میگی اسمش هست نسبت تراکم... ارتباط مستقیم داره با قدرت موتور..

یه بادکنک باد شده انرژی بیشتری آزاد میکنه یا یه پلاستیک پر شده از هوا؟!
 

mml1268

عضو جدید
درسته موتور های سیکل اتو اینجوری نیستن.
ولی اون ها هم هوا متراکم میشه.منتها به همراه سوخت.سوال من اینه که چرا بدون تراکم بازده میاد پایین؟
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
درسته موتور های سیکل اتو اینجوری نیستن.
ولی اون ها هم هوا متراکم میشه.منتها به همراه سوخت.سوال من اینه که چرا بدون تراکم بازده میاد پایین؟
اين مثل فنر ميمونه يه فنر در حالت عادي هيچ نيرويي نداره ولي هنگامي كه فشرده شد ، اونوقته كه نيروي عظيمي رو آزاد ميكنه حالا هر چه بيشتر فشرده بشه نيرو هم بيشتره
تراكم هم حكم فنر رو داره
 

gidorasiamak

عضو جدید
سلام بچه ها وقت بخیر
یک سوال داشتم و اگه بتونین راهنماییم کنید ممنون میشم
اگه ضریب تراکم متغییر یک موتور رو بالا پایین کنیم چه اتفاقی میوفته؟
 

milad tu

عضو جدید
سلام بچه ها وقت بخیر
یک سوال داشتم و اگه بتونین راهنماییم کنید ممنون میشم
اگه ضریب تراکم متغییر یک موتور رو بالا پایین کنیم چه اتفاقی میوفته؟

سلام دوست عزیز اگه ضریب تراکم زیاد کنیم یعنی اتاق احتراقو زیاد کوچیک کنیم موتور به خودسوزی میفته اگه نه کمتر کوچیک کنیم سوخت به خود سوزی نمیوفته امه بعد از استفاده طولانی مدت باعث اسیب دیدگی به رینگ های پیستون سوپاپ ها ودیگر قطعات موتور میشه اگرهم ضریب تراکمو کم کنیم همون طور که اقای قیاسی گفتن مانند فنر عمل میکنه قدرت موتور کم میشه
 

لاهوت

عضو جدید
تراكم هوا

تراكم هوا

سلام بر دوستان
به نظر شما چرا همه ی موتور های احتراق داخلی برای کار کردن باید هوا رو قبل از تزریق سوخت متراکم کنن؟

بعلت بالا رفتن فشار و گرما و انرژي در هوا ، قبل از تزريق
 

anojehdehi

عضو جدید
با عرض سلام و احترام
جسارتا عرض میکنم همه موتورها اینگونه نیست.تزریق سوخت و نسبت تراکم هردو از کلیدی تربن و مهمترین پارامترها هنگام طراحی و ارتقاء موتور می باشد.از نسبت تراکم شروع میکنم این پارامتر مستقیما روی راندمان حرارتی موتور و بازده مکانیکی موتور تاثیر میگذارد و بطور کلی با زیاد کردن نسبت تراکم بازدهی موتور نیز بالا میرود البته در موتورهای مختلف مانند موتورهای دیزل این مسئله اهمیت بسیار بیشتری پیدا میکند زیرا این موتورها احتراق تراکمی هستند و مانند موتورهای بنزینی و گاز سوز سیستم احتراق یا جرقه زنی ندارند اساس کار بر مبنای اصل رابطه فشار و دما میباشد که با افزایش فشار دما نیز به همان نسبت بالا میرود در موتورهای دیزل نیز در مرحله تراکم فقط هوای خالص متراکم میشود و سوخت را وقتی که بخواهیم احتراق انجام شود به هوای داغ ناشی از کمپرس هوا تزریق میکنیم البته برای اینکه احتراق سر پیستون رخ دهد باید دما تا حد معین و قابل اطمینانی( بسیار بالا تر از دمای سوزش گازئیل) بالا رفته باشد که قابلیت ایجاد احتراق در کمترین زمان ممکن بوجود اید بهمین دلیل این موتورها نسبت تراکم بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند البته در این موتورها نیز بدلایل خاصی نمیتوان نسبت تراکم را زیاد بالابرد.حال فرض کنید سوخت دیزل بهمراه هوا در مرحله تراکم شروع به متراکم شدن بکند ممکن است بیموقع و وقتی که مرحله تراکم به اتمام نرسیده است سوخت شروع به سوختن و ازاد سازی انرژی بکند که در این هنگام پدیده ضربه زنی در دیزل اتفاق میافتد به این مفهوم که هنوز پیستون در حال بالا امدن در سیلندر است و هنوز به نقطه مرگ بالا نرسیده است که سوخت محترق شده و به پیستون که هنوز در حال بالا امدن است در خلاف جهت حرکت پیستون اعمال نیرو میشود که برای موتور بسیار خطرناک و نابود کننده است البته توجه داشته باشید که این مطلب را بطور فرضی و جهت رساندن مفهوم مثال زدم و این مسئله را با پدیده ناک در موتورهای دیزل و بنزینی اشتباه نگیرید البته تعریف ناک در موتورهای دیزل و بنزینی باهم متفاوت است و جای بررسی بسیار دارد.مسئله دیگری که بسیار بسیار اهمیت دارد مسئله ترکیب سوخت با هوا قبل از شروع احتراق است که در موتورهای دیزل که سوخت را زمانی که بخواهیم احتراق ایجاد شود به هوا اضافه میکنیم این مسئله بسیار اهمیت پیدا میکند زیرا هم در تولید قدرت و کیفیت احتراق و هم در تولید محصولات احتراق بسیار بسیار موثر است که سیاست های خاصی حین طراحی موتوردیزل در نظر گرفته میشود.درموتورهای بنزینی جدید GDI نیز با توجه به طراحی موتور مانند موتورهای دیزل سوخت را در اواخر زمان تراکم به هوا اضافه میکنند که این سیستم نیز خصوصیات مخصوص به خود رادارد و هنوز به تولید انبوه نرسیده است.اما در موتورهای بنزینی و گاز سوز که ما در ایران داریم سوخت قبل از ورود به سیلندر با توجه به طرح موتو کاربراتوری یا انژکتوری با مدلهای متنوع به هوا اضافه میشود یعنی قبل از شروع مرحله تراکم سوخت و هوا با هم تماس پیدا کرده اند و در مرحله تراکم مخلوط سوخت و هوا با هم متراکم میشوند که از نظر ایجاد یک ترکیب همگن یک عامل مثبت است ولی از نطر نسبت تراکم و پدیده ضربه زنی موتور را با محدودیت حین طراحی مواجه می سازد.با همه این عوامل نیز نوع سوختی که برای موتور در نظر گرفته میشود بسیار اهمیت دارد مثلا در موتورهای بنزینی عدد اکتان بیانگر سوخت از نظر کیفیت و تراکم پذیری است.در موتورهای گاز سوز و دوسوخته نیز این مسئله کمی متفاوت وجای بررسی بسیار دارد.
 

malekanh

عضو جدید
باسلام برای انجام عمل احتراق(انفجار،توان،کار) باید سه شرط اساسی وجود داشته باشد1- اکسیژن یا هوا 2- ماده سوختنی 3- حرارت (اجزای ثلث آت )با توجه به این موضوع در زمان تنفس هوا به داخل سیلندر کشیده شده ودر مرحله تراکم بر اثر حرکت پیسون به سمت نقطه مرگ بالا درمحفظه احتراق محبوس وفشرده میشود که این فشردگی باعث حرکت شدید مولکولهای هوای فشرد ه شده که باعث میشود دمای هوا بالا برود که ممکن است به حدود 700درجه سانتی گراد برسد در این لحظه با تزریق سوخت به صورت پودر واتمیزه شده مثلث آتش تکمیل شده و منفجر میگردد در حقیقت تراکم هوا قبل از تزریق سوخت برای افزایش دمای آن وهمچنین افزایش فشار احتراق است.
 

Similar threads

بالا