با عرض سلام و احترام
جسارتا عرض میکنم همه موتورها اینگونه نیست.تزریق سوخت و نسبت تراکم هردو از کلیدی تربن و مهمترین پارامترها هنگام طراحی و ارتقاء موتور می باشد.از نسبت تراکم شروع میکنم این پارامتر مستقیما روی راندمان حرارتی موتور و بازده مکانیکی موتور تاثیر میگذارد و بطور کلی با زیاد کردن نسبت تراکم بازدهی موتور نیز بالا میرود البته در موتورهای مختلف مانند موتورهای دیزل این مسئله اهمیت بسیار بیشتری پیدا میکند زیرا این موتورها احتراق تراکمی هستند و مانند موتورهای بنزینی و گاز سوز سیستم احتراق یا جرقه زنی ندارند اساس کار بر مبنای اصل رابطه فشار و دما میباشد که با افزایش فشار دما نیز به همان نسبت بالا میرود در موتورهای دیزل نیز در مرحله تراکم فقط هوای خالص متراکم میشود و سوخت را وقتی که بخواهیم احتراق انجام شود به هوای داغ ناشی از کمپرس هوا تزریق میکنیم البته برای اینکه احتراق سر پیستون رخ دهد باید دما تا حد معین و قابل اطمینانی( بسیار بالا تر از دمای سوزش گازئیل) بالا رفته باشد که قابلیت ایجاد احتراق در کمترین زمان ممکن بوجود اید بهمین دلیل این موتورها نسبت تراکم بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند البته در این موتورها نیز بدلایل خاصی نمیتوان نسبت تراکم را زیاد بالابرد.حال فرض کنید سوخت دیزل بهمراه هوا در مرحله تراکم شروع به متراکم شدن بکند ممکن است بیموقع و وقتی که مرحله تراکم به اتمام نرسیده است سوخت شروع به سوختن و ازاد سازی انرژی بکند که در این هنگام پدیده ضربه زنی در دیزل اتفاق میافتد به این مفهوم که هنوز پیستون در حال بالا امدن در سیلندر است و هنوز به نقطه مرگ بالا نرسیده است که سوخت محترق شده و به پیستون که هنوز در حال بالا امدن است در خلاف جهت حرکت پیستون اعمال نیرو میشود که برای موتور بسیار خطرناک و نابود کننده است البته توجه داشته باشید که این مطلب را بطور فرضی و جهت رساندن مفهوم مثال زدم و این مسئله را با پدیده ناک در موتورهای دیزل و بنزینی اشتباه نگیرید البته تعریف ناک در موتورهای دیزل و بنزینی باهم متفاوت است و جای بررسی بسیار دارد.مسئله دیگری که بسیار بسیار اهمیت دارد مسئله ترکیب سوخت با هوا قبل از شروع احتراق است که در موتورهای دیزل که سوخت را زمانی که بخواهیم احتراق ایجاد شود به هوا اضافه میکنیم این مسئله بسیار اهمیت پیدا میکند زیرا هم در تولید قدرت و کیفیت احتراق و هم در تولید محصولات احتراق بسیار بسیار موثر است که سیاست های خاصی حین طراحی موتوردیزل در نظر گرفته میشود.درموتورهای بنزینی جدید GDI نیز با توجه به طراحی موتور مانند موتورهای دیزل سوخت را در اواخر زمان تراکم به هوا اضافه میکنند که این سیستم نیز خصوصیات مخصوص به خود رادارد و هنوز به تولید انبوه نرسیده است.اما در موتورهای بنزینی و گاز سوز که ما در ایران داریم سوخت قبل از ورود به سیلندر با توجه به طرح موتو کاربراتوری یا انژکتوری با مدلهای متنوع به هوا اضافه میشود یعنی قبل از شروع مرحله تراکم سوخت و هوا با هم تماس پیدا کرده اند و در مرحله تراکم مخلوط سوخت و هوا با هم متراکم میشوند که از نظر ایجاد یک ترکیب همگن یک عامل مثبت است ولی از نطر نسبت تراکم و پدیده ضربه زنی موتور را با محدودیت حین طراحی مواجه می سازد.با همه این عوامل نیز نوع سوختی که برای موتور در نظر گرفته میشود بسیار اهمیت دارد مثلا در موتورهای بنزینی عدد اکتان بیانگر سوخت از نظر کیفیت و تراکم پذیری است.در موتورهای گاز سوز و دوسوخته نیز این مسئله کمی متفاوت وجای بررسی بسیار دارد.