تحصيلات تکميلی در دانشگاههای معتبر آمريکا

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان عزيز !
اين تاپيک برای راهنمايی عملی کارشناسان صنايع عزيزی که قصد ادامه تحصيل در مقاطع کارشناسی ارشد و به ويژه دکتری در دانشگاههای معتبر آمريکا را دارند ، راه اندازی شده.
بنده به مرور مطالب مهم رو پست می کنم و از دوستان مطلع هم می خوام که به من کمک کنن.
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت اول)

ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت اول)

با سلام و آرزوی موفقيت برای شما که علم را راه موفقيت و کاميابی برای خود در زندگی انتخاب کرده ايد.
در ابتدا ، بايد اين اميد را به شما بدهم که هر کسی که از يکی از دانشگاههای ايران مدرک کارشناسی گرفته باشد ، می تواند برای ادامه تحصيل به خارج از کشور (بالاخص آمريکا) برود. فقط اينکه ، من توصيه می کنم فقط کسانی که واقعا درس خواندن را لذت بخش می بينند ، ادامه اين مطالب را خوانده و بقيه که به دلايل ديگری مانند فرار از ايران ، کار يا زندگی در دنيای بهتر يا حتی تفريح می خواهند از ايران خارج شوند ، ادامه ندهند. چرا که تحصيل ، لزوما راه خوبی برای پول درآوردن و داشتن زندگی مالی خوب نيست.
به نظر من ، تحصيل در خارج از کشور احتياج به فردی دارد که بتواند خيلی از کارها را بدون هيچ چشمداشت مادی انجام دهد ، يعنی خيلی از کارهايی که بسياری از اساتيد دانشگاه انجام نمی دهند. البته اين مطلب منباب شکايت از اساتيد دانشگاهی نيست و بسياری از ما تمام يا حداقل پايه داشته های علمی خود را مديون اين بزرگواران می باشيم.
به اميد موفقيت يکايک شما عزيزان

به طور کلی مدارک لازم برای گرفتن پذيرش از دانشگاههای معتبر آمريکايی به قرار زير می باشد :
1. مدارک بين المللی زبان انگليسی مانند TOEFL , GRE
2. حداقل مدرک کارشناسی
3. رزومه
4. مقالات علمی معتبر (اصطلاحا Paper)
5. ريز نمرات دانشگاهی
6. توصيه نامه از اساتيد
7. نامه Statement of purpose
8. نامه Personal Background
9. نامه Proposal برای مقطع PhD

در پستهای بعدی به تفصيل در مورد هر يک از اين موارد توضيح خواهم داد.
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت دوم)

ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت دوم)

1. مدارک بين المللی زبان انگليسی TOEFL , GRE
در ابتدا توجه دوستان عزيز را به اين نکته جلب می کنم که ما در اينجا صرفا به معرفی دو مدرک TOEFL و GRE می پردازيم و از توضيح در مورد مدرک IELTS صرف نظر می کنيم ، چرا که هدف از نوشتن اين مجموعه ، راهنمايی برای گرفتن پذيرش از دانشگاههای آمريکايی است و تقريبا تمامی اين دانشگاهها داشتن مدرک TOEFL را ملاک پذيرش دانشجويان غير انگليسی زبان قرار می دهند. لذا عزيزانی که قصد ادامه تحصيل در آمريکا را دارند به هيج وجه لزومی ندارد وقت خود را برای اخذ مدرک IELTS که تنها در تعداد بسيار محدودی از اين دانشگاهها مورد تاييد است ، تلف کنند.

1 . 1 . آزمون TOEFL
آزمون TOEFL که مخفف Test Of English as a Foreign Language می باشد در سطح جهانی به سه صورت برگزار می شود :
1. PBT يا همان Paper Based TOEFL
2. CBT يا همان Computer Based TOEFL
3. IBT يا همان Internet Based TOEFL

1 . 1 . 1 . آزمون PBT
اين آزمون دارای 4 بخش می باشد و تقريبا از تمامی امتحانات بين المللی زبان راحتتر است. امتياز اين آزمون از 310 تا 677 می باشد که به جمع نمرات 3 بخش آن مربوط شده و نمره بخش چهارم (نوشتاری) جدا محاسبه می شود. برای اکثر دانشگاههای دنيا حد پايين پذيرش ، داشتن نمره 550 می باشد. ولی کسانی که به دنبال بورس تحصيلی هستند بايد سعی کنند که امتيازی بالای 600 داشته باشند. حتی برخی از دانشگاههای معتبر مانند Cambridge حد پايين 620 را برای پذيرش تعيين کرده اند.

حال به معرفی بخشهای مختلف اين آزمون می پردازيم.

1 . 1 . 1 . 1 . بخش شنيداری يا Listening
اين بخش تقريبا سخت ترين بخش امتحان بوده ، دارای 50 سوال شنيداری است که به سه شکل ارايه می شود.

مکالمات کوتاه
اين بخش دارای 20 سوال است. دو نفر با هم صحبت می کنند و يک سوال مطرح می شود. در بيشتر مواقع صحبتهای نفر دوم مهمتر می باشد ، چرا که پاسخ ها در صحبت های او پنهان شده است.
از آنجا که شما در امتحان کاغذی تافل (PBT) گزينه ها را روی کاغذ می بينيد ، اين به شما کمک می کند که قبل از پخش سوال ، گزينه ها را به سرعت بخوانيد و حتی در برخی شرايط 2 گزينه را به سادگی حذف کنيد.
بين هر دو سوال در اين بخش 12 ثانيه فاصله زمانی وجود دارد که در اين مدت شما بايد خانه مربوطه را در پاسخنامه پر کرده و خود را برای سوال بعدی حاضر کنيد.
در بخش مکالمات کوتاه ، حدود 5 تا 7 سوال به عبارات idiomatic (اصطلاحی) اختصاص پيدا می کند و لازم است اين عبارات را که در آخر کتابهای TOEFL وجود دارد حفظ کنيد.

مکالمات بلند
اين بخش شامل 30 سوال است. در يکسری از سوالات 2 نفر باهم در حدود يک دقيقه صحبت کرده و 4 الی 5 سوال مطرح می شود. در بخش ديگر هم يک نفر در همين حدود زمانی صحبت می کند و بعد همين تعداد سوال را بايد جواب بدهيد.

در ابتدای هر سه مرحله ، حدود يک تا سه دقيقه زمان صرف پخش نمونه ای از آن بخش می شود که شما می توانيد در اين مدت به مرور گزينه های مربوط بپردازيد تا وقتی سوال پخش می شود پاسخ سوال ها را پيدا کنيد. (البته اين کار قانونی نيست)

برای مهارت در اين بخش وقت خود را با گوش کردن به VOA و CNN و امثالهم و به ويژه فيلم ديدن تلف نکنيد. صرفا منابع سوالات TOEFL را مدام گوش کنيد ، چرا که اين آزمون هم نوعی کنکور است و کسانی که با تستهای آن بيشتر آشنا شده باشند ، نمره بيشتری کسب خواهند کرد.

اگر کسی بتواند در بخش شنيداری ، از 50 سوال به 42 سوال پاسخ دهد ، نمره بالای 600 به سادگی در انتظار او خواهد بود.

1 . 1 . 1 . 2 . بخش خواندنی يا Reading
در اين بخش 50 سوال وجود دارد که معمولا برای اين تعداد سوال ، 5 متن ارايه می شود. يعنی هر متن بين 9 تا 11 سوال دارد.

سوال اول هر متن به اين مضمون است که " اين متن در چه مورد صحبت می کند ؟ " و يا " اسم اين متن را کدام انتخاب کنيم بهتر است ؟ " . اين سوال بايد در هر متن آخرين سوالی باشد که در آن بخش پاسخ داده می شود ، چرا که شما با جواب دادن به سوالات ديگر کاملا با موضوع آن متن آشنا می شويد.
در مورد پاسخ دادن به بقيه سوالات ، بين علمای TOEFL اختلاف وجود دارد ، بطوريکه :
1. گروه اول عقيده دارند که اول بايد متن را با سرعت و حداکثر در 3 دقيقه خوانده و بعد سوالات را بخوانند. سپس به متن برگشته و پاسخ ها با سرعت بيشتری پيدا کنند.
2. گروه دوم عقيده دارند که می بايست هر سوال را خوانده و بعد جواب را در متن پيدا کنند. البته لازم به ذکر است که سوالات به ترتيب محتوای متن آورده می شود.
3. و در نهايت گروه سوم معتقداند که ابتدا بايد به سرعت سولات را بدون جواب خوانده و بعد متن را بدون توجه به سوالات بخوانند. در انتها با مطالعه هر سوال ، پاسخ آن را از متن استخراج کنند.

اين بخش به طور کلی 55 دقيقه زمان دارد و انتخاب روش مناسب برای پاسخگويی به سوالات کاملا به سليقه و تسلط و روحيات شما بستگی دارد. با زدن تست های متعدد و آزمودن راههای گوناگون ، مطمئنا بهترين روش را انتخاب خواهيد کرد.

1 . 1 . 1 . 3 . بخش ساختار يا structure
اين بخش راحت ترين بخش TOEFL است که يکی از مهمترين علل سادگی آزمون PBT نيز همين مساله می باشد. بخش ساختار شامل 40 سوال با 25 دقيقه زمان است و به دو بخش تقسيم می شود :

1. شامل 15 سوال 4 گزينه ای است که بايد گزينه صحيح انتخاب شود.
2. شامل 25 سوال است که هر سوال يک جمله با چهار کلمه زيرخط دار است که بايد گزينه غلط انتخاب شود.

شما به راحتی می توانيد با تمرين روی تستهای اين بخش ، به 38 سوال از 40 سوال پاسخ داده و قبولی خود را در امتحان تضمين کنيد.

1 . 1 . 1 . 4 . بخش نوشتاری يا Writing
باز هم اجازه دهيد به کسانی که زبان خوبی ندارند مژده بدهيم که نمره اين بخش در نمره کل محاسبه نمی شود. نمره اين بخش از صفر تا 6 می باشد که بيشتر دانشگاهها برای اين بخش سقفی تعيين نمی کنند. ولی برخی از آنها نيز حداقل 4 يا 4.5 و حتی 5 را نيز مطالبه می کنند. البته بايد متذکر شد که گرفتن نمره 4.5 کار نسبتا ساده ای است ولی برای نمرات 5 و 5.5 بايد بسيار تمرين کرد.

برای عزيزانی که قصد ادامه تحصيل در مقطع PhD دارند ، اين بخش اهميت بسيار بالايی دارد ، چراکه اساتيد ترجيح می دهند با دانشجويانی کار کنند که مهارت بالايی در توشتن مقالات و متون علمی داشته باشند. حتی اگر شما تعدادی مقاله به زبان انگليسی قبلا منتشر کرده باشيد ولی نمره خوبی در اين بخش کسب نکنيد ، ممکن است استاد فکر کند که احتمالا اين مقالات را خودتان ننوشته ايد.

در پست بعدی به معرفی ساير آزمونهای TOEFL خواهيم پرداخت.
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت سوم)

ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت سوم)

1 . 1 . 2 . آزمون CBT
اين امتحان بسيار شبيه امتحان PBT است و پشت کامپيوتر برگزار می شود. تفاوتهای CBT با PBT عبارتند از :

1. آزمون CBT در ايران برگزار نمی شود.

2. در بخش شنيداری شما نمی توانيد مانند PBT سوالات را ببينيد ، بلکه پس از شنيدن مکالمات ، سوالها روی صفحه مانيتور ظاهر می شود. اما در اين امتحان کنترل زمان در دست شماست. يک زمان کلی در اختيار داريد که می توانيد يک سوال را مثلا در 10 ثانيه و سوال ديگری را يک دقيقه پاسخ دهيد.

3. سوالات اين آزمون تطبيقی و هوشمند می باشد ، به اين مفهوم که اگر به سوالی پاسخ اشتباه بدهيد ، سوال بعدی ساده تر و در عوض دارای امتياز کمتری خواهد بود. بنابراين می توان گفت اين آزمون برای افرادی که سطح زبان بالايی ندارند تقريبا شانس بيشتری فراهم می کند.

4. بخش نوشتاری بايد تايپ شود. البته اگر افرادی مشکل عمده و قابل توجيه داشته باشند ، احتمالا می توانند از برگه کاغذی نيز برای پاسخ دهی استفاده کنند.

5. کارنامه اين آزمون خيلی سريع صادر می شود (بر خلاف آزمون PBT که صدور کارنامه 40 روز طول می کشد).

6. نمره ماکزيمم اين آزمون 300 می باشد. کسب نمره 250 در اين آزمون ، تقريبا معادل کسب نمره 600 از آزمون PBT می باشد.

7. با استفاده از گوشی (headphone) در اين آزمون ، روز بهتری را برای موفقيت در بخش شنيداری خواهيد داشت.

1 . 1 . 3 . آزمون IBT
تقريبا سخت ترين آزمون TOEFL است ، چراکه در آن بخش تکلم (speaking) نيز وجود دارد و در يک کلام ، اين آزمون برای اشخاصی که در بخش مکالمه ضعيف هستند ، آزمون دشواری خواهد بود.

بخش های مختلف اين آزمون به قرار زير می باشد.

1 . 1 . 3 . 1 . بخش تکلم يا speaking
اين بخش از سه قسمت تشکيل می شود :

1. در قسمت اول ، يک موضوع داده می شود و سپس شما 15 ثانيه زمان خواهيد داشت تا بعد از آن 45 ثانيه در مورد موضوع داده شده صحبت کنيد.

2. در قسمت دوم ، يک متن از گوشی پخش می شود ، سپس در همان مورد ، متنی برای مطالعه روی صفحه مانيتور ظاهر می شود. شما 2 تا 3 دقيقه زمان برای مطالعه متن خواهيد داشت. بعد از آن يک سوال از اين دو مورد پرسيده می شود که شما 20 ثانيه برای فکر کردن و 60 ثانيه هم برای صحبت کردن در پاسخ به سوال ، زمان در اختيار خواهيد داشت.

3. در قسمت سوم ، (دقيقا يادم نيست و فکر می کنم که) يک متن از گوشی پخش می شود و شما بازهم 20 ثانيه برای فکر کردن و 60 ثانيه برای صحبت کردن در آن مورد ، زمان خواهيد داشت.

1 . 1 . 3 . 2 . بخش شنيداری يا listening
بخش شنيداری اين آزمون شامل مکالمات بلند بوده و بر خلاف PBT و CBT خبری از مکالمات کوتاه نيست. همچنين از لحاظ سرعت گفتار متن نيز از دو نوع ديگر سريعتر و در نتيجه دشوارتر است.

البته اجازه دهيد اين نکته را همين جا اضافه کنم که اگر شما خودتان را برای شرکت در اين نوع آزمون آماده کنيد ، هيچ مشکلی نخواهيد داشت. دشواری اين آزمون صرفا برای کسانی است که يا زمان کافی برای تمرين کردن و آمادگی برای شرکت در آزمون را در اختيار ندارند و يا اينکه به هر دليل طبيعی و غير طبيعی مشکل لاينحل شنيداری و گفتاری دارند.

1 . 1 . 3 . 3 . بخش نوشتاری يا writing
در بخش نوشتاری اين امتحان ، علاوه بر سوالی که در دو نوع ديگر آزمون های TOEFL وجود دارد ، سوال ديگری نيز مطرح می شود و آن به اين شرح است که يک متن توسط گوشی پخش شده و در انتها سوالی مطرح می شود. شما 20 دقيقه زمان خواهيد داشت تا در آن مورد قلم فرسايی کنيد.

بخش های ديگر اين آزمون ، مشابه دو نوع ديگر است که قبلا توضيح داده شد. ماکزيمم نمره اين آزمون 120 است که کسب نمره بالای 100 ، حقيقتا عالی است.

در پايان توضيحات مربوط به آزمون های TOEFL لازم است چند نکته را ياد آوری کنم :

1. به ياد داشته باشيد که از ديدگاه مسولان و اساتيد دانشگاههای آمريکايی ، دارنده نمره بالای آزمون TOEFL ، شخصی است که توانايی بالايی جهت خواندن ، نوشتن و مکالمه زبان انگليسی به عنوان زبان غير مادری خود دارد. همچنين شما در جامعه ای انگليسی زبانی زندگی خواهيد کرد که لزوما پذيرش مناسبی نسبت به افراد خارجی ندارند. از همه مهمتر می بايست در کلاسهايی شرکت کنيد که مباحث پيچيده فنی و علمی بيان خواهد شد و شما موظف هستيد علاوه بر درک اين مباحث ، خود را به عنوان يک محقق و دانشمند صاحب نظر مطرح کنيد. کاری که حتی در ايران عزيز نيز دشوار است. از اينرو هدف اصلی شما می بايست يادگيری و تسلط کامل بر زبان انگليسی باشد و نه صرفا اخذ يک نمره مناسب در آزمون های TOEFL.
مشاهدات بنده و تجارب بسياری ديگر از دوستان نيز ثابت کرده است که يادگيری زبان در حين تحصيل در مقاطع بالای تحصيلی ، اگر بيهوده و غير ممکن هم نباشد ، کاملا به ضرر شما تمام خواهد شد. چرا که شما فرصت استفاده بهينه از ترم های آغازين را از دست داده و ذهينت نامناسبی از خود در نزد اساتيد و دانشجويان ديگر ايجاد خواهيد کرد. از اينرو بنده جدا پيشنهاد می کنم که قبل از خروج از ايران سطح زبان خود را تا حد مطلوبی بالا برده و از هزينه های پايين اين امر برخوردار شويد.

2. به ياد داشته باشيد هر کسی که در آزمون های TOEFL شرکت کند ، کارنامه يا گواهی حضور در آزمون دريافت خواهد کرد. پس چيزی به عنوان مدرک TOEFL وجود ندارد. پس منظور از مدرک TOEFL برای اخذ پذيرش ، کسب نمره بالا در اين آزمون می باشد.

3. هيچ کدام از اين آزمون های بين المللی نمره منفی ندارند.

4. چنانچه شما زمان اندکی برای اخذ پذيرش و خروج از کشور داريد ، برای موفقيت در آزمون های TOEFL ، وقت خود را برای کلاسهای مکالمه تلف نکنيد. صرفا در کلاسهای تخصصی آزمون های TOEFL شرکت کنيد و بعد از موفقيت در آن ، با خيال آسوده می توانيد دوره های فشرده مکالمه را بگذرانيد.

5. اگر قصد شرکت در آزمون PBT را داريد ، آزمونهای TOLIMO که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود می تواند تمرين و محک خوبی برای شما باشد. به جز ترتيب ارايه سوالات ، اين آزمون 100% با آزمون PBT يکسان است. از آنجاکه بخش نوشتاری TOLIMO کمی سخت تر بوده و کيفيت صدای بخش شنيداری آن نيز پايين تر است ، شما هر نمره ای در اين آزمون کسب کنيد ، می توانيد اميدوار باشيد که در آزمون PBT می توانيد 20 تا 40 نمره بيشتر به دست بياوريد.

6. چنانچه زمان کافی (يعنی حداقل يک سال) برای خروج از کشور داريد ، برای يادگيری زبان به هيچ وجه از کلاسهای بسيار فشرده و خصوصی استفاده نکنيد. چراکه در خارج از کشور قرار نيست شما به صورت خصوصی تحصيل کنيد و غير از partner شما احتمالا کسی با شما کار خصوصی نخواهد داشت !
به ياد داشته باشيد که گذراندن کلاسهای خصوصی به معنای بالا بودن کيفيت آموزش نيست و صرفا يک بهانه از طرف آموزشگاهها برای اخذ مبالغ هنگفت می باشد. تنها مزيت اين نوع کلاسها اين است که شما زحمت خارج شدن از منزل يا محل کارتان را به خودتان نخواهيد داد. در عوض عنگام تحصيل در خارج از کشور مدام به ياد خانواده معلم زبانتان در ايران خواهيد بود ! همچنين اگر پول زيادی داريد ، بهتر است آنرا نگه داريد ، چون سوژه جذاب برای خرج کردن آن در آمريکا فراوان است. مثل خريدن اتفاقی يک bazooka برای شکار خرگوش و يا يک سفر علمی تخيلی به Las Vegas .

7. اگر واقعا قصد ادامه تحصيل در دانشگاههای سطح بالای آمريکا را داريد بنده به شما توصيه می کنم که خود را برای آزمون IBT آماده کنيد. دلايل اين توصيه به قرار زير می باشد :
- اين آزمون مطمئن ترين آزمون در ايران است ، چراکه هميشه برای ثبت نام در آن ظرفيت کافی وجود دارد.
- کارنامه اين آزمون به سرعت صادر می شود و چنانچه نمره مناسبی کسب نکرده باشيد می توانيد به سرعت خود را برای آزمون بعدی آماده کنيد.
- کسب نمره خوب در اين آزمون سبب می شود شما بتوانيد شانس خود را برای استفاده از بورسهای حل تمرينی يا teacher assistant به طور قابل ملاحظه ای افزايش دهيد.
- کسانيکه در بخش نوشتاری دارای مهارت هستند (و يا خواهند شد) می توانند امتياز کل خود را افزايش دهند ، چراکه نمره اين بخش در نمره کل مستقيما اعمال می شود.
- تلاش برای موفقيت در اين آزمون به معنای تلاش واقعی برای يادگيری زبان انگليسی است.

با آرزوی موفقيت برای شما ، در پست بعدی در مورد آزمون GRE توضيح خواهم داد.
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت چهارم)

ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت چهارم)

1 . 2 . آزمون GRE
ازمون GRE مخفف Graduate Record Exam بوده و مخصوص دانشگاههای آمريکايی و برخی از دانشگاههای بسيار معتبر بعضی از کشورهای ديگر مانند کانادا می باشد.

اين آزمون به دو صورت Subject و General برگزار می شود و برای اکثر دانشگاههايی که از شما مدرک GRE درخواست می کنند ، امتحان General قابل قبول است. آزمون Subject کمی تخصصی تر است و از همين رو فقط برای تعداد محدودی از رشته ها مانند مهندسی کامپيوتر ، آن هم در برخی از دانشگاهها و به صلاحديد برخی از اساتيد ، اجباری است. لذا ما در اينجا به معرفی اين آزمون نمی پردازيم.

آزمون General GRE در سطح جهانی به دو صورت paper based و computer based برگزار می شود که نوع ورقه ای آن يعنی paper based در ايران توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می گردد و ما در اينجا تنها اين مورد را توضيح می دهيم.

دوستان عزيز بايد توجه داشته باشند که فلسفه برگزاری آزمون GRE با آزمون TOEFL متفاوت است. هدف از برگزاری آزمون TOEFL سنجش ميزان آشنايی شرکت کنندگان با زبان انگليسی است در حاليکه هدف از برگزاری آزمون GRE سنجش استعداد تحصيلی شرکت کنندگان است. يعنی شرکت در آزمون GRE می بايست پس از موفقيت در آزمون TOEFL صورت گيرد ، چراکه داشتن سطح زبان بالا ، يکی از ابزارهای موفقيت در آزمون GRE است.

نمره آزمون GRE برای دانشگاههای تراز اول آمريکا بسيار مهم است و چنانچه شما نمره کمی از اين آزمون کسب کنيد ، حتی با داشتن يک رزومه علمی بسيار قوی ، شانس خود را برای اخذ پذيرش از دست خواهيد داد.

نوع General آزمون GRE از سه بخش تشکيل شده است.

1 . 2 . 1 . بخش رياضيات
بخش رياضيات اين آزمون بسيار ساده و شايد در حد دبيرستانهای ايران باشد. نمره اين بخش از 800 می باشد و با کمی دقت می توانيد نمره کامل را به دست آوريد. افرادی که به دنبال بورسهای تحصيلی هستند بايد تمام تلاششان را بکنند تا نمرات کامل اين بخش را کسب کنند ، چرا که از نظر دانشگاه ، گرفتن نمره کمتر از 800 به معنای بی دقتی شماست.

در بخش رياضيات ، دو سری سوال 30 تايی وجود دارد. معمولا اگر شما حداکثر 3 گزينه را اشتباه پاسخ دهيد ، نمره شما باز هم 800 خواهد بود.

توجه داشته باشيد که اگر شما در دوره ليسانس ، رياضيات مهندسی را مثل آب خوردن گذرانده باشيد ، لزوما در اين امتحان نيز موفق نخواهيد شد. چرا که سطح اين امتحان پايين تر است و اين امکان وجود دارد که مباحث مربوطه را فراموش کرده باشيد. لذا حتما بايد قبل از امتحان با مطالعه تست های دوره های گذشته GRE ، خود را آماده کنيد.

1 . 2 . 2 . بخش واژه ها
در يک کلام می توان گفت که تمام سختيهای آزمون GRE مربوط به اين بخش است. موفقيت در اين بخش نياز به دانش بالايی از مجموعه لغاتی دارد که بعضا معنای فارسی آنها و يا حتی خود آنها ، احتمالا به گوشتان هم نخورده است. حداکثر امتياز اين بخش 800 است که کسب نمره بالای 400 واقعا خوب است. اگر فرض کنيم شما از بخش رياضيات نمره 800 را کامل کسب کنيد ، با کسب نمره 500 تا 550 از بخش واژه يعنی با کسب مجموع 1300 تا 1350 امتياز از اين دو بخش ، شما شانس بسيار بالايی برای اخذ پذيرش از 10 دانشگاه برتر آمريکا را خواهيد داشت. اما موفقيت در اين بخش به هيچ وجه دور از دسترس نيست و تنها احتياج به صرف زمان و يادگيری و تمرين دارد.

سوالات اين بخش 5 گزينه ای است و نمره منفی ندارد. اين بخش دارای دو سری 38 تايی سوال است و از چهر قسمت تشکيل شده است.

1 . 2 . 2 . 1 . بخش مترادف و متضاد
در اين بخش شما بايد از 5 گزينه در دست ، يک کلمه را که موافق يا مخالف کلمه داده شده است را انتخاب کنيد.

1 . 2 . 2 . 2 . بخش جای خالی
در اين قسمت ، جمله نسبتا پيچيده ای داده می شود و يک يا دو جای خالی موجود را بايد از ميان گزينه ها انتخاب کنيد.

1 . 2 . 2 . 3 . بخش تطابق لغات
در اين بخش دو لغت مانند " کتاب و دفتر " داده می شود. در ميان 5 گزينه داده شده ، شما بايد شبيه ترين گزينه را به کلمه داده شده پيدا کنيد.
(می دانم که احساس می کنيد به شعورتان توهين می شود و آرزو می کنيد که ای کاش زبان فارسی ، زبان اول دنيا بود ، ولی در هر صورت چاره ای نيست)

1 . 2 . 2 . 4 . بخش خواندن
در اين قسمت ، دو و يا سه متن نسبتا پيجيده داده می شود که بايد پس از مطالعه آنها ، به سوالات مربوطه پاسخ دهيد.

1 . 2 . 3 . بخش نوشتاری
اين بخش دارای دو انشا می باشد. در انشای اول که دارای 45 دقيقه زمان است دو موضوع داده می شود که به مراتب از موضوعات آزمون TOEFL دشوارتر است و شما می توانيد به دلخواه يک موضوع را انتخاب کنيد. رعايت دقيق قواعد انشا نويسی بسيار حايظ اهميت است و شما بايد روی اين مساله تمرين جدی داشته باشيد. من برای موفقيت کامل در اين بخش مطالعه کتاب " انشاء انگليسی " نوشته دکتر " علاء الدين پازارگادی " از انتشارات امير کبير را پيشنهاد می کنم. نمره اين انشاء از 6 محاسبه می شود و کسب نمره 4 مناسب است.

در انشاء دوم 30 دقيقه زمان خواهيد داشت. چند خط در مورد يک موضوع توضيح داده می شود. اين موضوع ظاهرا منطقی به نظر می رسد ولی در واقع اينطور نيست و دارای اشکالاتی است که شما بايد روی آنها کار کنيد. هرچند پيدا کردن اين اشکالات کار چندان سختی نيست ، ولی اصولا از آنجاييکه ايراد گيری و موی را از ماست بيرون کشيدن در خون ما ايرانيهاست ، می توانيد اين قدرت ذاتی خود را به رخ برگزارکنندگان بکشيد.

دوستان بايد توجه داشته باشند که فلسفه انشاء نويسی در اين آزمون ، کلا با آزمون TOEFL تفاوت دارد. شما در TOEFL صرفا قدرت نگارش خود را ثابت می کنيد در حاليکه در آزمون GRE می بايست قدرت استدلال صحيح خود را نشان دهيد. مثلا چنانچه در آزمون TOEFL استدلال کنيد که اتومبيل پيکان از لحاظ اصول طراحی مکانيکی به مراتب بهتر از اتومبيل BMW است ، احتمالا نمره کاملی خواهيد گرفت ، ولی به ياد داشته باشيد که در آزمون GRE از اين خبرها نيست و شما بايد حرف منطقی بزنيد !

در پست بعدی به نحوه آماده سازی رزومه خواهيم پرداخت.
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت پنجم)

ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت پنجم)

2 . مدرک کارشناسی

اين بخش توضيح زيادی لازم ندارد. شما بايد از يک دانشگاه معتبر (رسمی و مورد تاييد وزارت علوم ، تحقيقات و فناوری) حداقل مدرک کارشناسی خود را دريافت کرده باشيد.

در اينجا من چند خبر خوش برای شما دارم.

خبر خوش اول برای فارق التحصيلان دانشگاههايی غير از " شريف و امير کبير و . . . " اين است که برای دانشگاههای آمريکايی تقريبا هيج فرقی نمی کند که شما از کدام دانشگاه ايرانی مدرک خود را گرفته ايد. چه از شريف تهران فارغ التحصيل شده باشيد و چه از غير انتفاعی آمل ، در صورت کامل بودن ساير مدارک خود ، شانس تقريبا برابری برای اخذ پذيرش خواهيد داشت. چرا که برای 10 دانشگاه برتر آمريکا که قطعا 10 دانشگاه برتر جهان نيز هستند ، فارغ التحصيل شدن از دانشگاهی با رتبه 500 و يا فارغ التحصيل شدن از دانشگاه ديگری با رتبه 800 علی السويه است.

آنچه برای دانشگاههای آمريکايی بسيار حايظ اهميت است ، شخصيت فردی شماست. برای اخذ پذيرش و بورس تحصيلی ، شما بايد مسولان و اساتيد اين دانشگاهها را قانع کنيد که شخصيتی علمی و متعادل داريد. داشتن سطح زبان بالا ، رزومه علمی مناسب و ايده های ارزشمند برای ادامه تحصيل و تحقيقات ، باعث جلب نظر آنها خواهد شد.

مطمئن باشيد که اساتيد آنجا ، اين را درک می کنند که شما در ايران درس خوانده ايد و سطح دانشگاههای ايران هم همين است. پس بيشتر به تلاشها و انگيزه های فردی شما بها می دهند. به ياد داشته باشيد که ايرانی ها در همه جوامع علمی خوش نام هستند و اساتيدی که رزومه شما را مطالعه می کنند ، قطعا بين شما و متقاضيان چينی فرق قايل خواهند شد (هر چند که بسياری از اساتيد آمريکايی چينی هستند).

خبر خوش ديگر برای برخی از دوستانی است که برای خروج از ايران عجله دارند و يا حس کنکور کارشناسی ارشد را ندارند. تقريبا بهترين دانشگاههای آمريکايی برای پذيرش دانشجو در دوره های PhD خود ، داشتن مدرک کارشناسی ارشد (Master) را الزامی نمی دانند ! يعنی اينکه اگر شما الان دارای مدرک ليسانس هستيد ، متوانيد مستقيما برای دوره های Master يا PhD درخواست پذيرش کنيد. جالب بود !؟

علت اين امر به سياستهای آموزشی آمريکا برمی گردد. از نظر دانشگاههای آمريکايی افراد به سه دسته تقسيم می شوند :

1 . افرادی که دوست دارند کار کنند و برای مشاغل مورد نظر خود احتياج به تحصيلات آکادميک ندارند. طبيعتا اين افراد با انتخاب خود وارد دانشگاه نمی شوند و جامعه آمريکايی به آنها به چشم يک انسان موفق و هدفمند نگاه می کند.

2 . افرادی که دوست دارند کار کنند و برای مشاغل مورد نظر خود احتياج به گذراندن دوره های آکادميک دارند. اين افراد برای نيل به هدف خود نهايتا تا پايام دوره Master به تحصيل ادامه می دهند.

3 . افرادی که علم را دوست دارند ، يادگيری را اولويت زندگی خود می دانند و محدوديتی برای يادگيری قايل نيستند. اين افراد بايد حداقل دوره PhD (يا معادل آن) را با موفقيت بگذرانند.

همانطور که مشاهده می شود در جوامعی مانند آمريکا و ساير جوامع توسعه يافته ، ادامه تحصيل امری کاملا انتخابی است و مردم با توجه به علايق و اهداف خود نسبت به اين امر تصميم گيری می کنند (درست برعکس ايران).

در اينجا جالب است که تعريف يکی از برترين دانشگاه های علوم طبيعی آمريکا يعنی Princeton را از دوره های تحصيلی بدانيد :

1 . فارغ التحصيل Master کسی است که در زمينه تحصيلی خود به مرتبه کارشناسی و استادی (منظور مهارت است و نه استادی دانشگاه) رسيده باشد.
2 . فارغ اتحصيل PhD کسی است که در زمينه تحقيقاتی و تحصيلی خود از هر کس ديگری بيشتر بداند.

در اينجا لازم است مجددا يادآوری کنم که منظور از قسمت اول استادی دانشگاه نيست و شما بايد از الان برداشت خود را نسبت به واژه استاد دانشگاه عوض کنيد. در آمريکا و بسياری ديگر از کشورهای صنعتی ، شخص تنها زمانی که به درجه Prof رسيده باشد حق تدريس خواهد داشت. استادی دانشگاه مرتبه علمی بسيار بالايی است که يک فارق التحصيل PhD بايد مدتها تلاش کند تا به آن برسد. لطفا اين را با به اصطلاح اساتيد ايرانی که حتی با مدرک ليسانس و فوق ليسانس ، تدريس می کنند ، اشتباه نگيريد.

با توجه به مطالب عنوان شده به دوستان عزيز توصيه جدی می کنم که اگر قصد ادامه تحصيل داريد ، حداقل مدتی به اهداف واقعی و بلند مدت خود فکر کنيد. باور کنيد که جو دانشگاههای آمريکايی به خصوص در سطوح عالی ، کلا با ايران فرق دارد. وقتی استاد شما برنده جايزه نوبلی باشد که چند تا از فرمولهايی که در دوران تحصيل خود در ايران آنها را حفظ می کرديد به اسم او باشد و وقتی هم کلاسی های شما سودای رياست جمهوری آمريکا و سفر به مريخ را در سر می پرورانند ، شما نخواهيد توانست صرفا با انگيزه گرفتن مدرک دکترا و يا زندگی در آمريکا ، جان سالم از اين کلاسها به در ببريد.

همانطور که گفته شد ، شما می توانيد با داشتن مدرک ليسانس ، برای دوره PhD تقاضای پذيرش کنيد. البته در اينصورت اگر پذيرفته شويد ، به تشخيص دانشکده می بايست دروس پيش نياز را بگذرانيد. من اين کار را توصيه نمی کنم.

يک خبر جالب ديگر اين است که شما در دانشگاههای معتبر آمريکايی می توانيد در صورت پذيرفته شدن در دوره PhD ، همزمان در يک دوره Master هم تحصيل کنيد.

در نهايت بنده توصيه می کنم که شما دوره کارشناسی ارشد را در ايران گذرانده و با معدل بالا (حداقل 17.5) فارغ التحصيل شويد و سپس برای دوره دکتری تقاضای پذيرش کنيد. دلايل اين توصيه به اين قرار است :

1 . از آنجا که دانشگاههای مزبور به ريزنمرات بسيار اهميت می دهند ، شما می توانيد در دوره کارشناسی ارشد در ايران و با زبان مادری خودتان نمرات بالايی را اخذ کنيد و ضعف کارنامه دوران ليسانس خود را جبران کنيد. لازم به ذکر است که اگر معدل دوره کارشناسی ارشد شما بالاتر از معدل دوره ليسانس شما باشد ، از نظر اساتيد آمريکايی يک امتياز مثبت و موثر است ، چرا که نشان دهنده رشد علمی شماست.

2 . دروس دوره کارشناسی ارشد که در ايران تدريس می شود شباهت بيشتری به دروس بين المللی دارد. شما ممکن است با مدرک ليسانس خود در آمريکا شگفت زده شويد. چون يا بعضی از دروس را اصلا نخوانده ايد و يا بعضی ديگر را بيهوده خوانده ايد. به اساتيد آنجا حق بدهيد که نتوانند از روی نمره دروس معارف اسلامی 1 و 2 و جمعيت و تنظيم خانواده ، روی شخصيت علمی شما قضاوت کنند.

3 . در دوره کارشناسی ارشد ، شما فرصت مناسبی خواهيد داشت که چند مقاله علمی در مجلات معتبر دنيا چاپ کنيد و اين قسمت از مدارک خود را نيز تکميل نماييد.

4 . دوره کارشناسی ارشد فرصت مناسبی برای تقويت زبان انگليسی و همچنين مطالعات جنبی است. شما در آمريکا فرصت نخواهيد داشت که از نو به مرور دورس اصلی مهندسی بپردازيد. همچنين اگر فکر می کنيد که در آنجا می توانيد يک کتاب مهندسی را با 5 هزار تومان و يک CD فنی را با هزار توان بخريد ، سخت در اشتباهيد. وقتی به فروشگاه برويد و برای خريد کتاب رياضی توماس از شما 80 دلار و برای خريد نرم افزار Comfar از شما 6000 دلار تقاضا کنند ، قدر آفيت را خواهيد دانست.

با آرزوی موفقيت برای شما ، در پست بعدی در مورد رزومه علمی و کاری توضيح خواهم داد.
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت ششم)

ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت ششم)

3 . رزومه
به نظر من آماده کردن يک رزومه خوب ، می تواند پذيرش گرفتن شما را بسيار تسهيل کند. البته نه به اين معنی که شما به دروغ رزومه سازی کنيد ، بلکه اگه شما بتوانيد سوابق خود را به نحو مناسبی آماده و از استاندارهای اين کار پيروی کنيد ، می توانيد به سادگی نظر اساتيد مربوطه را نسبت به خود جلب کنيد.

اصولا نحوه آماده کردن رزومه (CV) برای دانشگاه فرمت خاصی ندارد. شما بايد بتوانيد اطلاعات کاملی از خودتان را ، بدون حرافی و به جالب ترين شکل ممکن ارايه کنيد که وقتی استاد طبق عادت آن را سرسری مطالعه کرد (هر روزه ايميل های فراوانی به دست اساتيد می رسد و ممکن است آنها اصلا فرصت يا حوصله بازکردن ايميل ها را نداشته باشند) نظرش جلب شود. چرا که بالاخره استاد دنبال دانشجوی خوب می گردد. پس يادتان باشد ، مطالب را طوری آماده کنيد که اگر کسی آن را ظرف 1 دقيقه خواند ، به همه ويژگيهای مثبت شما پی ببرد.

يک رزومه بايد دارای موارد زير باشد :

3 . 1 . اطلاعات فردی
شما بايد نام و نام خانوادگی ، سال و محل تولد ، آدرس ، تلفن ، عکس و خلاصه هرچيزی که باعث شناسايی شما می شود را در اين قسمت ذکر کنيد.

چند نکته :
- اگر مجرد هستيد حتما ذکر کنيد و اگر مجرد نيستيد ، حتما ذکر نکنيد !
- سعی کنيد قشنگترين عکستان را پيوست کنيد (مخصوصا خانم ها). از ارسال هر گونه عکسی که نشان دهنده گرايشات دينی شماست ( مثل حجاب برای خانم ها) جدا خودداری کنيد. البته يادتان باشد که منظور عکس پرسنلی است !
- سعی کنيد عکستان عادی باشد. لطفا فيگور پروفسورها را نگيريد ، کراوات مايک جکسون را نزنيد و اگر خانم هستيد از گل سر آنشرلی استفاده نکنيد !

3 . 2 . اطلاعات تحصيلی
در اين قسمت کليه دوره های دانشگاهی (حتی می توانيد دوره دبيرستان را ذکر کنيد ولی نيازی هم نيست) خود را با اسم و آدرس دانشگاه ، سالهای تحصيل ، مدرک اخذ شده و معدل خود ذکر کنيد.

3 . 3 . مقالات علمی
چنانچه مقاله ای را در مجلات معتبر دنيا چاپ کرده ايد در اين قسمت شرح دهيد. يادتان باشد که مبالغه نکنيد و اگر مقاله نداريد ، اصلا دروغ نگوييد.

3 . 4 . علايق علمی
در اين قسمت بايد گرايشات و علايق علمی خود را شرح دهيد. نه حرافی کنيد و نه کلی گويی. حرف های غير منطقی و مصنوعی هم نزنيد ( تحقيق در مورد امکان سکونت بشر روی سطح اورانوس ! ).

4 . 5 . فعاليت های علمی
اگر غير از چاپ مقالات علمی ، فکر می کنيد که کارهای علمی ديگری هم در دانشگاه کرده ايد بيان کنيد. اين قسمت برای افرادی که مقالات علمی ندارند ، می تواند خيلی مفيد باشد. البته يادتان باشد که اردوهای دانشگاهی يک فعاليت علمی محسوب نمی شود !

4 . 6 . سوابق کاری
اگر سابقه فعاليت اقتصادی داريد و فکر می کنيد که قابل بيان است در اين قسمت شرح دهيد. البته از نظر دانشگاههای آمريکا ، يک دانشجو ، فقط بايد يک دانشجو باشد و کار ديگری نکند ، مگر برای جبران هزينه های تحصيلی و يا کارآفرينی مثبت. اگر در دوره ليسانس ، شرکت ثبت کرده ايد و به کار خريد و فروش مشغول بوده ايد ، لزومی ندارد صدايش را دربياوريد. بهتر بگويم : به پذيرش گرفتن شما کمکی نمی کند چون نشان دهنده عدم تمرکز شما روی تحصيل است.

4 . 7 . آشنايی با زبانهای خارجی
ميزان مهارتهای چهارگانه ( خواندن ، نوشتن ، صحبت کردن و درک مطلب ) و مدارک بين المللی خود را در زبانهای خارجی که می دانيد ذکر کنيد.

4 . 8 . مهارت های کامپيوتری
نرم افزارهايی را که به آنها تسلط داريد و ميزان تسلط خود را در اين قسمت بيان کنيد. باز هم تاکيد می کنم که مبالغه نکنيد.

4 . 9 . اساتيد معرف
می توانيد نام سه تن از اساتيدی که شما را از لحاظ علمی و شخصيتی تاييد می کنند را در اين قسمت با ذکر مشخصات کامل ايشان بنويسيد. البته در مورد نامه تاييديه اساتيد بعدا کامل توضيح خواهم داد.

4 . 10 . نظرات
در اين قسمت می توانيد بعضی از نظرات خود را راجع به مثلا دانشگاه مورد نظر ، استاد مورد نظر ، تحصيل ، و حتی علايق و سرگرمی های خود بيان کنيد. راحت باشيد اما با رعايت ادب !

حرف ديگری در مورد آماده سازی رزومه نمانده است. فقط صرفا برای اينکه يک نمونه رزومه بين المللی هم ديده باشيد فيل مشاهده پیوست cv.pdf را دانلود کنيد. البته اين رزومه هيج ربطی به اخذ پذيرش از دانشگاه ندارد و مربوط به استخدام ديپلماتهای سازمان ملل (UN) است.

با آرزوی موفقيت برای شما ، در پست بعدی در مورد مقالات علمی ، توضيح خواهم داد.
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت هفتم)

ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت هفتم)

4 . مقالات علمی
يکی از پيش نيازهای مهم که در اخذ پذيرش شما می تواند تاثير بسزايی داشته باشد ، چاپ مقالات علمی در نشريه های معتبر بين المللی می باشد.

همانطور که قبلا هم گفتم ، وقتی شما تقاضای ورود به يک دانشگاه معتبر آمريکايی می کنيد ، از ديدگاه ايشان ، شما شخصی تلقی می شويد که به منظور تحقيق و پژوهش و رشد علمی در سطوح عالی مايل به همکاری با آن دانشگاه می باشيد. از اينرو آنها از شما انتظار دارند که شخصيت علمی خود حتی قبل از ورود به آنجا نشان داده باشيد و در واقع اصلی ترين ملاک برای اثبات اين امر ، چاپ مقالات علمی در نشريات معتبر می باشد. يک مقاله علمی ، در واقع محصول اساسی يکسری فعاليت های تحقيقاتی علمی است که به صورت های مختلف در نشريات معتبر جهانی چاپ شده و در اختيار عموم دانشمندان جهان قرار می گيرد.

در حال حاضر نيز ، يکی از مهمترين شاخص هاي توليد علم در دنيا ، تعداد مقالات چاپ شده در مجلات بين المللي مانند ISI مي باشد. ما نمی توانيم و نبايد از خودمان تعريف جداگانه ای از توليد علم ارايه کنيم و می بايست از شاخص های جهانی که ماهم جزيی از اين جامعه جهانی هستيم پيروی کنيم. به عنوان مثال تعداد مقالات ايرانی منتشر شده در مجلات ISI در سال 1993 حدود 173 مقاله بود که اين ارقام به 3000 مقاله در سال 2002 و 5500 مقاله در سال 2005 افزايش يافت. بر همين اساس هم موسسات و بنيادهای علمی جهان ، به ارتقاء جايگاهی علمی ايران در عرصه بين المللی اذعان کردند. اين در حالي است که متخصصان و نوابغ مهندسی ما ، در طول 8 سال جنگ با عراق ، دستاوردهای علمی و فناوری بسيار برجسته ای داشتند که متاسفانه نه تنها هيچ تاثيری در افزايش رتبه کشوران از لحاظ توليد علم در جهان نداشته بلکه حتی توليد علم هم به حساب نيامدند.

من در اينجا قصد دارم که شما را با کليات بحث مقالات علمی جهانی آشنا کنم و به ذکر جزئيات امر نمی پردازم ، چرا که قطعا در د.ره فوق ليسانس ، اساتيد محترم راهنمايی های کاملی را در اين زمينه ارايه خواهند داد.

ISI
چاپ مقالات در مجله های زيرمجموعه ISI به مثابه ورود به عرصه های بين المللی و پذيرفته شدن يافته ها و تحقيقات محقق به عنوان الگويی جهانی است. اهميت اين مساله زمانی بيشتر می شود که بدانيم محققان ديگر بر اساس اين مقاله دست به تحقيقات جديدتر زده و به لحاظ اعتبار علمی ، از آن مقاله به عنوان يک مرجع استفاده می کنند.

موسسه اطلاعات علمی ISI که مخفف Institute for Scientific Information می باشد ، در فيلادلفيای آمريکا مستقر بوده و بر اساس شاخص های ارزيابی خود ، از بين ده ها هزار مجله علمی منتشر شده در سراسر جهان ، تنها حدود 15500 مجله را در فهرست کامل خود (Master List) قرار داده است.

مقاله های منتشر شده در مجله های ISI در قالب سه شاخه فهرست بندی می شوند :

1 . فهرست ارجاعات علوم طبيعی يا SCI که مخفف Science Citation Index می باشد
2 . فهرست ارجاعات علوم اجتماعی يا SSCI که مخفف Social Science Citation Index می باشد
3 . فهرست ارجاعات هنر و علوم انسانی يا AHSCI که مخفف Art and Humanities Science Citation Index می باشد

شما با اندکی صرف حوصله می توانيد اين مجلات را در اينترنت جستجو کرده و راجع به محتوا ، سياستها و قواعد پذيزش مقاله از سوی ايشان مطلع شويد.

به طور کلی پذيرش مقالات در اين گونه مجلات ، منوط به نزديک شدن به استانداردهای بين المللی مدنظر ويراستاران و داورانی است که در زمينه مطالعاتی مقاله تخصص داشته و خود از صاحبنظران و محققان برجسته می باشند. لذا در اکثر موارد ، مقالات در بار نخست در مرحله داوری با ايرادات و انتقادات بسياری از سوی تيم داوری مربوطه مواجه می شوند.

در ادامه برخی از انواع عکس العمل های هيات داوران نشريات ISI را به مقالات ارايه شده بيان می کنم. البته توجه داشته بايد که اين پاسخ ها لزوما به معنی ناديده گرفته شدن اعتبار علمی مقالات نيست و در اکثر موارد برای اعتبار علمی مقالات ارسالی احترام قايل شده و اذعان داشته اند که مقالات از لحاظ تئوری بسيار پر محتوا بوده است.

1 . تمجيد از عناوين و موضوعات مقالات و ارائه مطالعات تطبيقي (Comparative analysis)
در اکثر موارد داوران و ويراستاران ، عناوين مباحث مطرح شده را جذاب و موضوع مقاله را از اولويتها و نيازهاي تحقيقاتي امروزه مي‌دانند

2 . ارائه مباحث و موضوعات به صورت کلي (General Discussion) و وارد نشدن به جزئيات
داوران در اين موارد اعلام داشته اند که ايده اصلي متن را به واسطه کلي‌گويي‌ها متوجه نشده‌اند و نتوانسته‌اند به خوبي موضوع را پي‌گيري نمايند

3 . روايي بودن و شکل تفسيري مقالات (Interpretive & Literature review)
داوران معتقد بوده اند که مقالات جنبه روايي صرف داشته‌اند که شکلي ادبيات گونه به مقالات داده و در بعضي موارد ويراستاران از برخي مقالات به عنوان کار دانشگاهي يا پايان ‌نامه نام برده اند

4 . ارائه نکردن اطلاعات جديد و مباحث نو در خصوص تحليل‌هاي انجام شده
در صورتي هم که اطلاعاتي ارائه گرديده ، با نگاهي موشکافانه و دقيق به تحليل موضوع پرداخته نشده است

5 . به ‌روز نبودن منابع استفاده شده در انجام تحقيقات
به نظر آنان منابع دست دوم مي‌باشند (Secondary source) ، به اين مفهوم که از منابع شناخته شده و روزآمد در تحقيق استفاده نگرديده است

6 . اشاره به قاعده ای (Normative) بودن مقالات
از ديد داوران ، مقاله در طرح بحث و ارائه نقطه نظر ، ديدگاهي مطلق‌گرا و تجويزي به کار برده ‌است ، به گونه‌اي که بعضي ويراستاران و داوران معتقد بوده اند نويسندگان برخي از اين مقالات بدون پرداختن به تحليل و تحقيق تجربي و بدون اتکا بر اطلاعات جديد و آمار در خصوص مباحث مطرح شده ، صرفا از ديدگاهي خاص خود به ارائه مباحث پرداخته‌اند و آن را در حد حکم مطلق فرض کرده اند ، به طوري که جاي هيچ بحث ديگري را باقي نمي‌گذارد

7 . ارائه نکردن تحليل‌هاي موشکافانه و دقيق (Rigorous scrutiny)
در خصوص مباحث تحليلي , تطبيقي (Comparative analysis) ، داوران اظهار داشته اند جزئيات سودمندي که به تبيين موضوع بپردازد و مسير فهم ايده کلي مقاله را هموار سازد وجود نداشته يا در صورتي نيز که ارائه گرديده مغلق (Dense) بوده است

8 . ارائه ندادن آمار و ارقام دقيق
در مواردي که آمار و ارقامي براي مستند ساختن يک مبحث ارائه شده ، مشخص نيست که آيا از جايي استناد گرديده است يا خير ، همچنين در برخي موارد ذکر شده است که بر اساس آمار . . . ، در حالي که نشاني از اين آمار در مقاله وجود ندارد

9 . عدم برخورداري مقالات از يک ديدگاه بين المللي (International Perspective)
به عقيده اکثر داوران ، مقالات رشد طولي نداشته و صرفا مؤلف حول ديدگاهي خاص و بدون در نظر گرفتن ديدگاههاي بين المللي طرح بحث نموده و در اين حالت ، با توجه به موارد فوق الذکر ، مقاله بسطي طولي نيافته و رشدي عرضي نموده است.

البته بحث در مورد مقالات علمی فراوان است اما تا به همين جا بسنده می کنم و در پست بعدی در مورد ريز نمرات دانشگاهی توضيح خواهم داد.
 

ramin_mo66

عضو جدید
پیدا کردن دانشگاه یا موقعیت تحصیلی در یک دانشگاه
معمولاً هزینه تحصیل در آمریکا مخصوصاً برای دانشجویان خارجی بسیار بالاست. در اینجا دانشجویان لیسانس (undergrad students) هم باید شهریه پرداخت کنند و به همین علت تقریباً همه دانشجویان همزمان با تحصیل کار هم می کنند. با این حال موقعیت های بهتری برای دانشجویان تحصیلات تکمیـلی (graduate students) وجود دارد. معمولاً چنین دانشجویانی از یکی از سه طریقه بورس (fellowship)، دستیار تحقیق یا RA ٬ (research assistantship) و یا دستیار تدریس یا TA ٬ (teaching assistantship) نه تنها از پرداخت شهریه معاف می شوند، بلکه درآمدی نیز کسب می کنند. به همین علت برای بسیاری از دانشجویان ایرانی٬ تحصیل در آمریکا بسیار مقرون به صرفه است چون دریافت مدرک تحصیلی لیسانس و یا فوق لیسانس در ایران رایگان و یا بسیار ارزان قیمت تر از دریافت همان مدرک تحصیلی در آمریکا ست٬ بعلاوه دانشجویان با کسب Fellowship یا RA و یا TA می توانند درآمدی نیز داشته باشند. گاهی هم بورسیه هایی به برخی دانشجویان تعلق می گیرد
 

ramin_mo66

عضو جدید
Fellowship
معمولاً برای کسب fellowship نمره GRE و معدل دوران لیسانس و فوق لیسانس (GPA) و توصیه نامه های اساتید بسیار مهم هستند. این مورد معمولاً توسط اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه بررسی می شود و بسیار رقابتی ست. مدارک و شرایط لازم برای کسب چنین موقعیتی را در وبسایت دانشگاه مورد نظر می توانید پیدا کنید.
Teaching Assistantship
کسب موقعیت TA به تسلط دانشجو به زبان انگلیسی و توانایی تدریس بستگی دارد. بعضی دپارتمان های مقررات دیگری برای اعطای این موقعیت به دانشجو دارند. مثلاً گاهی اوقات دانشجو باید مدت مشخصی در دانشگاه تحصیل کرده باشد یا درسهای خاصی را با موفقیت بگذراند تا بتواند موقعیت تدریس را کسب کند. در بسیاری از مواقع وظیفه TA، تدریس آزمایشگاه یا مرور بر مطالبی ست که استاد درس در کلاس ارائه می دهد (recitation). به نظر من این موقعیت بخصوص برای کسانی که می خواهند با فرهنگ و زبان آمریکایی آشنایی زیادی پیدا کنند و بخصوص برای کسانی که می خواهند در آینده همین شغل (تدریس در دانشگاه) را ادامه دهند بسیار مفید است. معمولاً دانشگاههای مختلف کلاسها و یا دوره هایی برای دانشجویان خارجی متقاضی TA دارند.
Research Assistantship
در موارد بسیاری اساتید از طریق پروژه های تحقیقاتی بودجه ای کسب می کنند که قسمتی از این بودجه به دانشجویان فوق لیسانس یا دکترا بعنوان RA تعلق می گیرد. برای همین بیشتر دانشجویان٬ RA می گیرند. از آنجا که اساس کسب RA به نوع پروژه تحقیقاتی و تخصص استاد مورد نظر بر می گردد، بهترین کار برای اطلاع از این موقعیت ها، تماس مستقیم با استاد مربوطه است. گاهی ارتباط شبکه ای بین اساتید در آمریکا به قدری بالاست که حتی تقاضا در یک دانشگاه ممکن است به گوش استاد دیگر در دانشگاه دیگر برسد. اما از آنجا که تقاضا برای جاهای متخلف برای کسب موقعیت شغلی یا تحصیلی معمول است، این کار نکته منفی محسوب نمی شود مگر اینکه تناقضات در نامه ها یا .C.V هایی که برای افراد مختلف فرستاده می شود بسیار فاحش باشد.
یک راه دیگر٬ جستجو در قسمت شغل (Job offer) انجمن های علمی مختلف است. تقریباً تمامی انجمن های علمی سایت اینترنتی دارند و موقعیت های شغلی یا تحصیلی را به آنجا پست می کنند تا تعداد متقاضی بیشتر داشته باشند تا بهترین فرد را انتخاب کنند. :)
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت هشتم)

ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت هشتم)

5 . ريز نمرات دانشگاهی
شما برای اخذ پذيرش نيازمند ارايه ريز نمرات دانشگاهی خود هستيد. طبيعی است که اين ريز نمرات را بايد به صورت ترجمه شده تحويل دهيد ، البته اين ترجمه بايد به صورت رسمی توسط دانشگاه و يا مراکز ترجمه رسمی با مجوز دادگستری صورت بگيرد.
برخی از دانشگاهها مانند شريف ، تهران ، اميرکبير و . . . ريز نمرات ترجمه شده شما را در پاکت مهر و موم شده به شما تحويل داده و يا برای دانشگاه مقصد می فرستند. ولی برخی ديگر ، تا قبل از تسويه حساب مالی ، ريز نمرات را به شما تحويل نمی دهند. تا جايی که شنيده ام ، دانشجويان دانشگاه آزاد ، نيازی به اين کارها ندارند و می توانند ريز نمرات خود را شخصا به دارالترجمه ببرند.

برای تسويه حساب مالی (بابت وام ، خوابگاه و غيره) با صندوق رفاه ، شما بايد به خيابان عباس آباد ، خيابان پاکستان (اگر تا به حال اين آدرس تغيير نکرده باشد) مراجعه کنيد. کارها در کمتر از يک ساعت انجام می شود و شما برگه ای را دريافت می کنيد که بايد آن را به دانشگاه خود نشان دهيد. سپس در دانشگاه پولی را جهت تعهد کار خود در ايران پرداخت خواهيد نمود که مبلغ زيادی هم نيست.

بعد از تسويه حساب مالی می توانيد ريز نمرات خود را دريافت نموده و برای تاييد آن به ساختمان وزارت علوم در شهرک غرب مراجعه کنيد ، البته بازهم اگر روند کار و آدرس ها نغييری نکرده باشد. در وزارت علوم فقط يک مهر تاييد دريافت کرده و ريزنمرات خود را به دارالترجمه می بريد. کار شما نهايتا در دارالترجمه يک هفته طول خواهد کشيد. لازم به ذکر است که دارالترجمه ها با اصول ترجمه رسمی آشنايی کامل دارند و در پايان هم مهر رسمی وزارت دادگستری را پای برگه شما می زنند. پس اگر فکر می کنيد که مدرک TOEFL گرفته ايد و ترجمه چند تا اسم درس و نمره آنها کار ساده ای است ، سخت در اشتباهيد. چون دانشگاه آن را نمی پذيرد.

در نهايت شما بايد اين ترجمه را به دانشگاه خود تحويل دهيد تا پس از تاييد دوباره ، آن را داخل پاکتهای مخصوص دانشگاه گذاشته و مهر و موم کنند. حواستان باشد که اين امر برای دانشگاههای معتبر آمريکايی خيلی مهم است و مدارک غير رسمی را از شما نخواهند پذيرفت.

در پست بعدی در مورد توصيه نامه از اساتيد توضيح خواهم داد.
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت نهم)

ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت نهم)

6 . توصيه نامه از اساتيد
يکی از مدارکی که می تواند کمک به سزايی در اخذ پذيرش شما بکند ، داشتن توصيه نامه از اساتيد معتبر می باشد.

معمولا تمام دانشگاههای معتبر آمريکايی مراحل درخواست پذيرش خود را به صورت آنلاين طراحی کرده اند (در مورد کار با وب سايت دانشگاهها بعدا کامل توضيح خواهم داد). شما هنگاميکه مشغول پر کردن فرم های مربوطه هستيد ، وقتی به قسمت توصيه نامه اساتيد می رسيد دو گزينه برای انتخاب داريد :

1. فرم توصيه نامه اساتيد را دانلود کرده و بعدا آن را حضورا به اساتيدی که فکر می کنيد از شما حمايت می کنند تحويل دهيد تا پر کنند.
2. آدرس ايميل اساتيد مورد نظر خود را در وب سايت دانشگاه آمريکايی وارد کنيد تا فرم ها از طرف دانشگاه مربوطه برای اساتيد فرستاده شوند.

بنده روش دوم را پيشنهاد نمی کنم. چونکه در اين صورت شما کنترلی روی ماوقع نخواهيد داشت.

معمولا ارايه توصيه نامه از 3 استاد ، کافی و مناسب می باشد. در اين مورد هم زياده روی نکنيد ، چونکه دانشگاههای آمريکايی به دنبال مانکن و شومن نمی گردند که شما بخواهيد از 25 استاد ، توصيه نامه آماده کنيد.

می توانيد از اساتيد خود خواهش کنيد تا در مواردی که رزومه شما ضعيف است ، از کيفيت کاری شما حمايت کنند. مانند فعاليت در حل تمرين ها ، استعداد تحصيلی و ايده های علمی و تحقيقاتی و . . .

دقت کنيد که نامه هر استاد بايد محرمانه در پاکت های مهر و موم شده قرار بگيرد و استاد روی پاکت را نيز امضاء کند. برخی از دانشگاهها برای اين کار پاکتهای مخصوص خود را دارند و می توانيد آنها را تهيه کنيد.

چنانچه با اساتيد ايرانی دانشگاههای آمريکايی و يا دانشجويان دوره دکتری در آنجا ، آشنايی داريد می توانيد از آنها نيز خواهش کنيد که در صورت امکان و صلاحديد برای شما توصيه نامه پر کنند. البته در صورتيکه تخصص ايشان ، به زمينه مورد درخواست شما برای پذيرش مربوط باشد.

در پست بعدی در مورد نامه Statement of purpose توضيح خواهم داد.

با آرزوی موفقيت
 

sara60

عضو جدید
سلام

مطالتون واقعا مفيد و کاربرديه

يه سوال دارم که خواهش می کنم در صورت امکان جواب بدين.

خيلی از دوستان من ، برای تحصيل تو آمريکا اقدام کردن و بعضی هاشون حتی پذيرش هم گرفتن ، ولی وقتی به سفارت رفتن نتونستن ويزا بگيرن.

می خواستم بدونم نظر شما در اين باره چيه و چه راه حلی رو پيش نهاد می کنين ؟

من خودم خيلی مايلم که برای ادامه تحصيل از کشور خارج بشم. راستی شما خودتون الان آمريکا هستين ؟
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

مطالتون واقعا مفيد و کاربرديه
يه سوال دارم که خواهش می کنم در صورت امکان جواب بدين.
خيلی از دوستان من ، برای تحصيل تو آمريکا اقدام کردن و بعضی هاشون حتی پذيرش هم گرفتن ، ولی وقتی به سفارت رفتن نتونستن ويزا بگيرن.
می خواستم بدونم نظر شما در اين باره چيه و چه راه حلی رو پيش نهاد می کنين ؟
من خودم خيلی مايلم که برای ادامه تحصيل از کشور خارج بشم. راستی شما خودتون الان آمريکا هستين ؟

سلام سارای عزيز

متوجه مشکل شما هستم. بله قبلا چنين مسايلی خيلی زياد پيش ميومد. الان اوضاء تغيير کرده تقزيبا. الان حداقل دانشگاهها خودشون يه office برای خدمات ويزا دارن و . . .

اگر عجله ای نداشته باشين ، بعدا در مورد اخذ ويزا کامل توضيح خواهم داد. اگر هم عجله دارين و می خواين برای ترم پاييز اقدام کنين (که تقريبا دير شده) ، اطلاع بدين تا راهنماييتون کنم.

موفق باشين.
 

sara60

عضو جدید
سلام سارای عزيز

متوجه مشکل شما هستم. بله قبلا چنين مسايلی خيلی زياد پيش ميومد. الان اوضاء تغيير کرده تقزيبا. الان حداقل دانشگاهها خودشون يه office برای خدمات ويزا دارن و . . .

اگر عجله ای نداشته باشين ، بعدا در مورد اخذ ويزا کامل توضيح خواهم داد. اگر هم عجله دارين و می خواين برای ترم پاييز اقدام کنين (که تقريبا دير شده) ، اطلاع بدين تا راهنماييتون کنم.

موفق باشين.

سلام

ممنونم آقای الياسپور از توجهتون. :gol:

نه من عجله ای ندارم. هر وقت که تونستين توضيح بدين لطفا. قطعا می تونه خيلی مفيد باشه.
 

nazanin_t

عضو جدید
سلام آقای الياسپور

شما می دونين sop چيه ؟ مثل اينکه برای پذيرش گرفتن خيلی مهمه. اگه ميشه در اين مورد هم توضيح بدين.

ممنون از مطالبتون
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت دهم)

ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت دهم)

نامه های SOP و Personal Background

با سلام خدمت دوستان عزيز

تو اين پست قصد دارم توضيح مختصری در مورد نامه های SOP و Personal Background بدم که برای گرفتن پذيرش از دانشگاههای معتبر ، بسيار مفيد و ضروری هست.

SOP و يا همون Statement of Purpose
همونطور که از اسم اين نامه مشخص هست ، شما بايد يک پيشنهاد علمی و تحقيقاتی برای ادامه تحصيل ارايه بدين. در واقع بايد به دانشگاه مربوطه اعلام کنين که :

1. چرا قصد ادامه تحصيل دارين
2. در صورت ادامه تحصيل قصد دارين روی چه مباحثی مطالعه و تحقيق داشته باشين
3. برای موارد ذکر شده در بالا ، چرا دانشگاه مورد نظر رو انتخاب کردين

همونطور که تو پستهای قبلی هم بارها توضيح دادم ، برای دانشگاههای معتبر آمريکايی خيلی مهم هست که دانشجوی درخواست کننده پذيرش ، دارای يه برنامه مشخص علمی و تحقيقاتی برای ادامه تحصيل داشته باشه. چونکه اصولا فلسفه وجودی اين دانشگاهها توليد علم هست و به هيچ وجه مايل نيستن که به توليد دانشجوهای تکراری و صرفا تکثير مدرک برای اونا بپردازن.

بر همين اساس شما می بايست بدون غلو و بزرگنمايی ، افکار علمی خودتونو بيان کنين و حتما دقت داشته باشين که لحن نامه و نوع افکار متعلق به خودتون باشه. لطفا در اين مورد از نامه های اشخاصی که قبلا موفق به اخذ پذيرش شدن ، کپی برداری نکنين. البته می تونين اين نامه ها رو در صورتيکه در اختيارتون قرار دادن ، مطالعه کنين و با ساختار اونا آشنا بشين.

برای اينکه شما بتونين در مورد 3 نوع مطلبی که ذکرکردم تو نامه های SOP تون ، توضيحات مفيدی بدين ، حتما لازم هست که به موارد زير دقت کنين :

1. با چند نفر از اساتيدتون تو ايران که اطلاعاتشون به روز هست ، مشورت کنين تا پروژه تحقيقاتی مناسبی رو برای خودتون پيدا کنين
2. در مورد دانشگاه مورد نظرتون تو آمريکا تا اونجايی که می تونين تحقيق کنين و اطلاعات به دست بيارين
3. در مورد دانشکده مورد نظر و از همه مهمتر اساتيد مورد نظرتون تحقيقات کامل انجام بدين. خيلی مهم هست که بدونين اساتيد مربوطه که قرار هست شما رو پذيرش کنن ، دارای چه تخصصی هستن ، چه دانشجوهايی دارن و داشتن ، سوابق تحقيقاتي اونا چی هست و الان دارن روی چه ايده ها و پروژهايی کار می کنن
4. در مورد دانشجوهای فعلی رشته مورد نظرتون تو دانشگاه آمريکايی تحقيق کنين و در جريان باشين که چه مشخصاتی دارن و الان دارن روی چه مواردی تحقيق می کنن

شما می تونين اکثر ايناطلاعات رو از سايتهای اينترنتی خود دانشگاهها پيدا کنين. پس کار سختی نيست و نبايد تو اين مورد کوتاهی کنين.

Personal Background
اين نامه هم از اسمش مشخص هست که درباره اطلاعات و زمينه های علمی و فکری شما هست و توضيح بيشتری در اين مورد نمی دم.

شما بايد دقت کنين که خيلی از اطلاعاتی که تو اين دو نامه ذکر می کنين ، ممکنه با اطلاعات آورده شده توی نامه رزومه شما که قبلا توضيح دادم مشترک بشه. پس لازم هست که مطالب رو مديريت کنين و از زدن حرفهای تکراری جدا خودداری کنين.

با آرزوی موفقيت برای شما

تو پست بعدی در مورد نامه Proposal برای دانشجوهای متقاضی برای مقاطع PhD توضيح خواهم داد.
 

pooyanunited

عضو جدید
با سلام و تشکر مجدد از شما
امیدوارم هر چه زودتر دوباره تاپیک را مثل سایق به روز کنید.
مرسی
 

Amirofff

عضو جدید
تشکر

تشکر

آقای الیاس پور عزیز مطالبی که در این پست گذاشتید بسیار مفید و کامل هستند که من مدتهاست دنبالشم ...
اگر مطالبی در مورد کسب درامد حین تحصیل در آمریکا و حدود هزینه لازم برای گذراندن دوره master دارید بزارید تا اطلاعات ما کامل تر بشه در این مورد.

با تشکر فراوان.
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام و تشکر مجدد از شما
امیدوارم هر چه زودتر دوباره تاپیک را مثل سایق به روز کنید.
مرسی

آقای الیاس پور عزیز مطالبی که در این پست گذاشتید بسیار مفید و کامل هستند که من مدتهاست دنبالشم ...
اگر مطالبی در مورد کسب درامد حین تحصیل در آمریکا و حدود هزینه لازم برای گذراندن دوره master دارید بزارید تا اطلاعات ما کامل تر بشه در این مورد.

با تشکر فراوان.

سلام دوستان عزيز

ممنونم به خاطر توجهتون

عذر می خوام که به خاطر مشغله زياد و فرصت کم ، نتونستم تو اين چند وقت اخير ، تاپيک رو به روز کنم. در مورد تمام مطالب درخواستی شما ، پست جديد به زودی اضافه می کنم.

موفق و مويد باشين
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت يازدهم)

ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت يازدهم)

سلام خدمت همه دوستان عزيز

در مورد نامه Proposal برای مقاطع PhD تصميم گرفتم که بعدا توضيح بدم.

تا به اينجا تو 10 تا پست ، اطلاعات مقدماتی رو به شکل ساده و فراگير سعی کردم براتون بنويسم. حالا ديگه وقتشه که به صورت عملی شما رو با مراحل و نحوه تصميم گيری جهت اقدام برای اخذ پذيرش آشنا کنم. از اونجا که نمی خوام اطلاعات بی ارزش و غير کاربردی ارايه کنم ، حجم مطالب بالا می ره. ولی خب اگه با صبر و حوصله و دقت کافی مطالعه کنين ، قطعا می تونين به گرفتن پذيرش از دانشگاههای معتبر آمريکايی اميدوار باشين.

توصيه ای که به دوستان دارم اينه که مطالب رو به ترتيبی که نوشته شده مطالعه کنن ، تا روند آمادگی برای ادامه تحصيل کاملا براشون ملموس باشه.

انتخاب دانشگاه مطلوب :

با توجه به اينکه بيش از 4000 دانشگاه ، کالج و موسسه آموزش عالی معتبر در آمريکا وجود داره ، لازمه که موقع انتخاب يه دانشگاه ، عوامل مهم زير رو در نظر بگيرين :

1. اعتبار دانشگاه
مطمئن بشين که موسسه آموزشی مورد نظر شما به تاييد سازمانی رسيده باشه که توسط شورای تاييد آموزش عالی و يا وزارت آموزش ايالات متحده به رسميت شناخته شده باشه.

2. نوع سيستم آموزشی
دانشگاه های مختلف معمولا سيستم های آموزشی متنوعی دارن. مثل آموزش غير حضوری يا مجازی. توجه داشته باشين که برخی از کشورها و يا کارفرماها انتظارات بيشتری دارن ، به عنوان مثال بعضی از اونا هنوز مدارک آموزش مجازی رو قبول نمی کنن ، حتی تو ايران.

3. رشته تحصيلی
قبل از انتخاب دانشگاه مطمئن بشين که رشته مورد علاقه شما رو به صورت آکادميک ارايه می دن و اين رشته جزو برنامه های تحصيلی دارای مدرک دانشگاهی هست. چرا که خيلی از دانشگاه ها رشته هايی رو برای تحصيل آزاد ارايه می کنن که در قبال گذروندن اين دوره ها مدرک آکادميک به شما ارايه نمی شه و صرفا يه گواهی حضور در دوره می تونين دريافت کنين.

4. هزينه های تحصيل و زندگی
تحصيل در دانشگاه های مختلف و همينطور زندگی در ايالت های مختلف ، دارای هزينه های بسيار متفاوتی هست. در ادامه در اين باره توضيحات کاملی خواهم داد.

5. محل تحصيل و سکونت
با توجه به وسعت جغرافيايی آمريکا و پراکندگی فرهنگی ، اقليمی ، تکنولوژيکی و . . . ايالت های مختلف اون ، لازمه که شما حتما به عواملی مثل علاقه به زندگی در يک محيط شهری ، حومه ای يا روستايی توجه داشته باشين. به عنوان مثال زندگی در کاليفرنيا شباهت زيادی به زندگی در واشنگتن نداره.

6. نوع موسسه آموزشی
موسسات آموزشی مختلفی وجود دارن که دولتی ، خصوصی يا وابسته به مذاهب مختلف هستن. هر کدوم از اين دانشگاه ها يا موسسات جو خاص خودشونو دارن و سياستهای خاصی رو هم برای جذب دانشجوهای خارجی در پيش می گيرن.

7. امکانات و تسهيلات دانشگاه
دانشگاه های بزرگ و کوچيک فراوونی در آمريکا وجود داره که هر کدوم امکانات جانبی خاص خودشونو دارن. بسته به شرايط خودتون می بايست گزينه مناسب رو انتخاب کنين. به عنون مثال شما اگر زبان انگليسی رو در سطح قابل قبولی بلد نباشين ، بعضی از دانشگاه ها به شما اجازه می دن که ابتدا با اين زبان به طور کامل آشنا بشين. در عوض خيلی از دانشگاه ها هم يا اصلا به شما پذيرش نمی دن و يا اگر پذيرش دادن ، دپارتمانی برای آموزش زبان به اتباع خارجی ندارن و شما می بايست قبل از ثبت نام ، مدارک زبان خودتونو به يه طريقی تهيه کنين.

8. سطح علمی و استاندارد های ورودی
يکی از مهمترين عوامل تو انتخاب دانشگاه مناسب ، همين گزينه هست. با توجه به سطح علمی و اعتبار بين المللی دانشگاه ، شرايط متفاوتی برای پذيرش دانشجو وجود داره. به عنوان مثال شرايط اخذ پذيرش از دانشگاه پرينستون ، هيچ شباهتی به دانشگاه خصوصی alu نداره و شما بايد در اين زمينه به طور کامل تحقيق کنين.


دانشگاه های برتر آمريکا
ايالات متحده هيچ فهرست رسمی از بهترين دانشگاه های خودشو منتشر نمی کنه. برخی از سازمان های خصوصی هستن که همچين فهرست هايی تهيه می کنن و هر کدوم هم ملاک های خاص خودشون برای طبقه بندی و ارزشيابی دارن. اين فهرست ها با در نظر گرفتن عوامل متعددی مثل بودجه های تحقيقاتی ، حوزه های تحقيقاتی ، اعتبار و شهرت اساتيد ، اعتبار و حجم مقالات علمی منتشر شده ، جوايز نوبل دريافت شده توسط اساتيد يا دانشجويان و . . . تهيه می شن. شما اگه تو اينترنت جستجو کنين می تونين طبقه بنديهای مختلفی رو از بهترين دانشگاه های جهان و يا آمريکا مشاهده کنين.

اغلب معروف ترين دانشگاه ها ، گرون ترين هم هستن که ورود به اونا از همه مشکل تره. اما نکته بسيار مهم اين هست که بهترين دانشگاه يا مؤسسه آموزش عالی برای شما ، اونی هست که با توجه به 8 مورد ذکر شده در بالا برای شما مناسب باشه. يادتون نره که شما قرار هست تو يه کشور غريب درس بخونين. پس بايد به جميع شرايط زندگی برای تحصيل فکر کنين.

مطالب رو تو پست های بعدی ادامه خواهم داد

موفق باشين
 

keihan_2022

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان عزيز !
اين تاپيک برای راهنمايی عملی کارشناسان صنايع عزيزی که قصد ادامه تحصيل در مقاطع کارشناسی ارشد و به ويژه دکتری در دانشگاههای معتبر آمريکا را دارند ، راه اندازی شده.
بنده به مرور مطالب مهم رو پست می کنم و از دوستان مطلع هم می خوام که به من کمک کنن.
سلام.از مطالبي مفيدي كه گذاشتين تشكر مي كنم و مي خواستم اگه زحمتي نيست به چند تا سوال من جواب بدين : اول اينكه با مدرك IELTS هم ميشه براي يكي از اين دانشكاه ها پذيرش گرفت؟دوم:مدرك كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اونجا قابل قبول هست و سوم درباره اخذ پذيرش مستقيم از كارشناسي به دكترا بدون گذروندن ارشد بيشتر توضيح بدين چرا نوشته بودين اين شيوه رو توصيه نمي كنيد؟
ممنونم
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.از مطالبي مفيدي كه گذاشتين تشكر مي كنم و مي خواستم اگه زحمتي نيست به چند تا سوال من جواب بدين : اول اينكه با مدرك IELTS هم ميشه براي يكي از اين دانشكاه ها پذيرش گرفت؟دوم:مدرك كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اونجا قابل قبول هست و سوم درباره اخذ پذيرش مستقيم از كارشناسي به دكترا بدون گذروندن ارشد بيشتر توضيح بدين چرا نوشته بودين اين شيوه رو توصيه نمي كنيد؟
ممنونم

سلام

جواب :

1. در مورد دانشگاههای آمريکا فقط به مدرک TOEFL فکر کنين
2. بله. مدارک دانشگاه آزاد هم برای اونا معتبر هست
3. به دو دليل بهتر هست که شما با مدرک مستر اقدام کنين :
اول : پايه علمی تخصصی تر و قوی تری خواهين داشت
دوم : نيازمند گذروندن دورس پيش نياز نخواهين بود

موفق باشين
 

امیر Amir

عضو جدید
سلام

جواب :

1. در مورد دانشگاههای آمريکا فقط به مدرک TOEFL فکر کنين
2. بله. مدارک دانشگاه آزاد هم برای اونا معتبر هست
3. به دو دليل بهتر هست که شما با مدرک مستر اقدام کنين :
اول : پايه علمی تخصصی تر و قوی تری خواهين داشت
دوم : نيازمند گذروندن دورس پيش نياز نخواهين بود

موفق باشين
رزومه کاری چقدر اهمیت داره براشون؟

 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
رزومه کاری چقدر اهمیت داره براشون؟


سلام

در مورد رزومه کاری تو يکی از پست های قبلی توضيح دادم ، اما دوباره يادآوری می کنم که اهميت رزومه کاری برای اخذ پذيرش به مراتب کمتر از رزومه علمی و سطح آشنايی با زبان انگليسی هست. همچنين اگر رزومه کاری ، در زمينه تحقيقاتی و مرتبط با رشته تحصيلی نباشه ، نه تنها مفيد نيست بلکه به احتمال زياد باعث رد پذيرش هم می شه.

موفق باشين
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت دوازدهم)

ادامه تحصيل در دانشگاههای آمريکا (قسمت دوازدهم)

آيا مدارک دانشگاه های ايرانی توسط ايالات متحده پذيرفته می شود ؟

معمولاً بله.
دانشگاه های ايالات متحده عموما مدارک تحصيلی ساير کشورها که مورد تاييد وزارت علوم اونا و برای ادامه تحصيل تو اونجا معتبر هست رو می پذيرن. به هر حال ، هر يک از دفاتر پذيرش ايالات متحده به طور مستقل تصميم گيری می کنن. اونا تحصيلات قبلی شما رو ارزيابی می کنن تا ببينن تا چه حد با برنامه های مشابه تحصيلی تو امريکا و شرايط ويژه برنامه تحصيلی خاصی که برای اون درخواست دادين ، قابل تطبيق هست.

نمرات مورد نياز برای اخذ پذيرش

تنوع تحصيلی تو آمريکا به معنای اين هست که شرايط لازم برای قبولی در اونا تفاوت چشمگيری با هم داره. برخی از موسسات آموزشی بسيار گزينشی عمل می کنن در حاليکه ساير موسسات اکثر متقاضی ها رو قبول می کنن.

به عنوان مثال برای قبولی تو يه برنامه آموزشی گزينشی مربوط به مقطع کارشناسی ، لازم هست معدل مقطع متوسطه شما B باشه و يا به عبارتی جزء 20% ممتاز کلاس خود باشين. شرط قبولی تو دانشگاه های سختگيرتر اين هست که جزء 10% ممتاز کلاس خود باشين. بسياری از مؤسسات شرايط ساده تر و حتی برنامه های آموزشی " ثبت نام آزاد " دارن که قبولی تو اونا فقط مستلزم اتمام تحصيلات متوسطه يا ساير پيش شرط های لازم ( مثل آشنايی به زبان انگليسی برای دانشجويان خارجی غير انگليسی زبان ) برای آغاز تحصيلات دانشگاهی هستش.

دانشجوهايی که به دانشکده های تحصيلات تکميلی وارد می شن عموما با توجه به 60 واحد نهايی مقطع کارشناسی خود مورد ارزيابی قرار می گيرن. شرايط لازم برای قبولی از گروهی به گروه ديگر متفاوت هست و نميشه الگوی خاصی رو معرفی کرد. تو پست های نهايی ، در مورد بعضی از دانشگاه های خاص و رشته های خاص ، مثال می زنم و توضيح می دم تا قضيه روشن بشه.

زمان مناسب برای شروع فرايند درخواست پذيرش

در صورت امکان ، يکی دو سال قبل از اينکه تحصيلات خودتونو تو آمريکا شروع کنين ، در خصوص درخواست پذيرش و آماده کردن شرايط خودتون اقدام کنين. سال تحصيلی تو آمريکا اواخر ماه آگوست شروع ميشه و در ماه می هم تموم ميشه. توجه داشته باشين که تو آمريکا هم مثل ايران ، پذيرش اغلب تو نيمسال اول تحصيلی صورت می گيره ، اما تو برخی موارد و بعضی از دانشگاه ها می تونين برای نيمسال دوم هم درخواست پذيرش بدين که در اين صورت کلاس های شما از ماه های ژانويه يا فوريه شروع خواهد شد. آخرين مهلت درخواست ممکن هست برای برخی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی اواخر نوامبر باشد. همچنين ، برای ثبت نام در آزمون های استاندارد ، شرکت در اونا و کسب اطلاع از نمرات اخذ شده نياز به وقت دارين. بعضی از اين آزمون ها فقط سالی يکی دو بار برگزار می شن. بهترين کار اينه که به سايت اينترنتی دانشگاه های مورد نظر مراجعه کنين و شرايط اونا رو مطالعه کنين.

در هر صورت چيزی که بايد بدونين اينه که دير اقدام کردن ، به معنای از دست دادن فرصت تحصيل نيست. يعنی اين دانشگاه ها هيج شرايط زمانی رو برای فاصله بين فارغ التحصيلی و اخذ پذيرش قرار ندادن.

مدارک بين المللی مورد نياز برای اخذ پذيرش

1. مدرک TOEFL

همونطور که قبلا هم به طور کامل توضيح دادم ، اگر زبان انگليسی زبان مادری شما نباشه ، شما بايد نمره آزمون TOEFL رو ارايه بدين. قبولی تو اغلب مؤسسات آموزش عالی مستلزم کسب حداقل نمره 80 در تافل اينترنتی ( iBT ) ، حدود 213 در تافل کامپيوتری ( CBT ) ، يا حدود 550 در تافل نوشتاری ( PBT ) هستش. اگه تحصيلات دبيرستانی يا دانشگاهی خودتونو تو آمريکا گذرونده باشين ، يا از يک مؤسسه آموزشی چهارساله با مدرک معتبر فارغ التحصيل شده باشين ، ممکن هست پذيرش در برخی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مستلزم ارائه مدرک قبولی در آزمون TOEFL نباشه.

برای کسب اطلاعات بيشتر در مورد اين آزمون می تونين از تماس های زير استفاده کنين :
تلفن : 7100-771-609-1
فکس : 8972-290-610-1
ايميل : toefl@ets.org
وب سايت: www.toefl.org


2. مدرک GRE

متقاضيان مقطع تحصيلات تکميلی بايد نتايج آزمون عمومی فارغ التحصيلی GRE و گاهی آزمون های موضوعی رو نيز ارائه بدن. قبولی تو بعضی از رشته های مقطع تحصيلات تکميلی مستلزم کسب حداقل 450 نمره شفاهی در آزمون عمومی هستش. قبولی تو ساير رشته ها ممکن هست مستلزم کسب حداقل 420 نمره در بخش کمی هم باشه. حداقل امتيازات لازم ، نسبت به دانشگاه های مختلف تفاوت داره. برخی از دانشگاه ها حداقل ندارن ، اما نمرات رو با نمرات مقطع کارشناسی و ساير معيارهای درخواست برای پذيرش در مقطع تحصيلات تکميلی می سنجن.

برای کسب اطلاعات بيشتر در مورد اين آزمون می تونين از تماس های زير استفاده کنين :
تلفن : 7670-771-609-1
فکس : 8975-290-610-1
ايميل : gre-info@ets.org
وب سايت : www.gre.org

3. مدرک GMAT

متقاضيان پذيرش در مقطع تحصيلات تکميلی رشته های مرتبط با بازرگانی و حسابداری معمولا بايد تو آزمون پذيرش در تحصيلات تکميلی مديريت ( GMAT ) شرکت کنن. البته ممکن هست بعضی از دانشگاه ها اين حق را به دانشجو بدن که از بين شرکت در آزمون GMAT يا GRE يکی رو انتخاب کنن. اغلب ، کسب حداقل امتياز 500 ، و احراز حداقل 25 درصد از نمره در بخش شفاهی لازم هست.

برای کسب اطلاعات بيشتر در مورد اين آزمون می تونين از تماس های زير استفاده کنين :
تلفن : 7219-855-161-0-44
فکس : 7301-855-161-0-44
ايميل : GMATCandidateServicesEMEA@pearson.com
وب سات : www.mba.com

4. مدرک SAT

آزمون SAT در دو نوع SAT Reasoning و SAT Subject برگزار می شه. آزمون SAT Reasoning ممکنه برای متقاضيان قبولی در مقاطع کاردانی و کارشناسی لازم باشه. هيچ نمره استانداردی لازم نيست و نتايج با نمرات مقطع متوسطه و ساير معيارهای پذيرش مقايسه می شه. هر يک از آزمون های SAT Subject دانش فرد در رشته خاصی رو می سنجن. ممکنه متقاضيان پذیرش در مقطع کاردانی و کارشناسی ملزم به شرکت تو يک يا چند فقره از اين آزمون ها باشن.

برای کسب اطلاعات بيشتر در مورد اين آزمون می تونين از تماس های زير استفاده کنين :
تلفن : 7789-713-212-1
وب سايت : www.collegeboard.com

مطالب رو تو پست های بعدی ادامه خواهم داد.

موفق باشين
 

tjsme

عضو جدید
ممنون

ممنون

ممنون از شما. در مورد کانادا اطلاعاتی نداری ؟
 
بالا