تحریم ها رو دور زدیم !!! ... سقوط دومین هواپیمای F -5 در سه روز !

Hosse!N_206

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]سقوط یکی دیگر از هواپیمای جنگنده پایگاه هوایی دزفول
[/h]
به گزارش شبکه خبری دز(دز ان ان)،یک فروند جنگنده نظامی F5 متعلق به پایگاه چهارم شکاری دزفول صبح امروز حوالی ساعت ۱۰:۳۰ در زمین های کشاورزی منطقه چمگلک از توابع شهرستان اندیشمک سقوط کرد.



طبق گزارشات رسیده هر دو خلبان این جنگنده سلامت هستند ، یکی از خلبانها مصدومیت جزئی داشته که در بیمارستان بزرگ دزفول(گنجویان) مداوا شده است.
گفتنی است چندی پیش هم یک فروند جنگنده نظامی ا F5 متعلق به همین پایگاه هوایی در شهرستان آبدانان سقوط کرد، که منجر به شهادت دو خلبان آن شد.



F5 نیروی هوایی:
اولین نیروی هوایی دنیا که F5 را دریافت کرد نیروی هوایی ایران بود. در بین سال های دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نیروی هوایی ایران به بزرگترین و مجهزترین نیروی هوایی منطقه (نیروی هوایی) اولین اسکادران از این هواپیما به تعداد ۱۳فروند را اوایل فوریه ۱۹۶۵ به خدمت گرفت. در آن تاریخ ۱۱ فروند F5-e و دو فروند F5-b در پایگاه یکم شکاری در مهرآباد جایگزین F-84 تاندرجت شدند تا نقش تهاجمی نیروی هوایی را برعهده بگیرند.

F5 های ارتش ایران به استانداردهای بالا تجهیز شده بودند، این تجهیزات پیشرفته سیستم ناوبری آنبرد لیتون و کامپیوتر مرکزی تسلیحات بود. در آن زمان ایران مدل های قبلی F5 (اف ـ۵ای و بی)را به کشورهای یونان، ترکیه، اتیوپی، ویتنام جنوبی و اردن فروخت، اما چند فروند برای انجام پروازهای تمرینی در ایران نگه داشته شدند.

با شروع جنگ و متعاقب آن تحریم تسلیحاتی غرب علیه ایران، ایران به دلیل عدم توانایی خرید قطعات و لوازم یدکی به سرعت در حال از دست دادن تعداد هواپیماهای عملیاتی خود بود. اما بعدها که ایرانیان به پیشرفت های زیادی در صنایع هوایی دست یافتند، خود به ساخت و تهیه قطعات موردنیاز برای تعمیر و عملیاتی نگه داشتن این هواپیماها زدند ایران در پروژه ای به نام »افق« این هواپیماها را به روز کرده است از جمله می توان به دوبرابر کردن برد رادار ای پی کیو ـ۱۵۹ و سوارکردن سیستم پرتاب موشکی پی ال ـ،۷ ای ای ام ـ۹ پی سایدوایندر و آرـ۶۰ آمیدز اشاره کرد.
به هرحال عمر عملیاتی این جنگنده ها که در کنار اف ـ۵ به افسانه های فراموش نشدنی جنگ تبدیل شدند رو به پایان است و ایران به دنبال جایگزینی برای آنهاست.
 

senaps

عضو جدید
کاربر ممتاز
دلیل سقوط هواپیما رو میدونید؟!!
اقای راننده‌ی وانتی که برای گشت زنی روی باند و برای چک کردن پایان باند و ابتدای باند استفاده میکنه، میره که باند رو ببینه که جنگنده اموزشی جهت تست تاچ‌ن‌گو میاد و میخوره بهش... یه دفعه‌ای اتفاق می‌افته و تنها کاری که میتونن بکنن، بلند کردن هواپیما برای دور کردنش از تاسیسات و ... و همچنین رسیدن به ارتفاع مناسب برای ایجکت هستش و بعد...

راننده‌ی وانت متاسفانه فوت شده....

این مسئله کوچیکترین ارتباطی با هواپیما و غیره نداره...

مسئله‌ی بعدی، سقوط قبلی هستش که نگفتن چی بوده و تنها دلیلی که ارائه شد، این بود که خلبان در حال تمرین و مربیش، یه دفعه از مه های کوه که میان بیرون خودشون رو تو بیخ کوه ها میبینن و حتی فرصت ایجکت هم پیدا نمی‌کنن و بالاخره میخورن به کوه...
 

Coraline

مدیر تالار پزشکی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
گفتنی است چندی پیش هم یک فروند جنگنده نظامی ا F5 متعلق به همین پایگاه هوایی در شهرستان آبدانان سقوط کرد، که منجر به شهادت دو خلبان آن شد.


اينم ميشه شهادت؟! :huh:
 

Elmira2010

عضو جدید
کاربر ممتاز
دزفول همونجاس که بهنام ح س اونجاس؟خورده توفرخ سرش به سلامتی؟آخییییییییییی جونمرگ شدآخی بمیرم من الان خیییییییلی ناراحتم:w42::w40:
 

vahid_007_006

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گفتنی است چندی پیش هم یک فروند جنگنده نظامی ا F5 متعلق به همین پایگاه هوایی در شهرستان آبدانان سقوط کرد، که منجر به شهادت دو خلبان آن شد.


اينم ميشه شهادت؟! :huh:

نمی شه یعنی ؟؟؟ واسه تفریح که جونش رو نذاشته تو کف دستش سوار هواپیمایی بشه که با سلام و صلوات تیک اف می کنه ؟؟؟
 

vahid_007_006

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نميدونم ! لابد !
بابا من خودم اخرین باری که سوار هواپیما ها شدم توبه کردم دیگه سوار شم خودت رو جا اون کسی بذار که هر لحظه ممکنه هواپیماش بر رو هوا تو خاطرات یکی از این خلبان ها می خوندم که یه بار بعد سوخت گیری

رفیقش میاد که مانور کنه از هواپیمای سوخت گیری جدا بشه بدون هیچ دلیلی هواپیما متورش اتیش می گیره می گفت دوستم رو دیدم که تو اسمون شده بود یه گلوله اتیش و داشت سقوط می کرد
 

masisabz

عضو جدید
کاربر ممتاز
دلیل سقوط هواپیما رو میدونید؟!!
اقای راننده‌ی وانتی که برای گشت زنی روی باند و برای چک کردن پایان باند و ابتدای باند استفاده میکنه، میره که باند رو ببینه که جنگنده اموزشی جهت تست تاچ‌ن‌گو میاد و میخوره بهش... یه دفعه‌ای اتفاق می‌افته و تنها کاری که میتونن بکنن، بلند کردن هواپیما برای دور کردنش از تاسیسات و ... و همچنین رسیدن به ارتفاع مناسب برای ایجکت هستش و بعد...

راننده‌ی وانت متاسفانه فوت شده....

این مسئله کوچیکترین ارتباطی با هواپیما و غیره نداره...

مسئله‌ی بعدی، سقوط قبلی هستش که نگفتن چی بوده و تنها دلیلی که ارائه شد، این بود که خلبان در حال تمرین و مربیش، یه دفعه از مه های کوه که میان بیرون خودشون رو تو بیخ کوه ها میبینن و حتی فرصت ایجکت هم پیدا نمی‌کنن و بالاخره میخورن به کوه...


عذر بدتر از گناه!

فرودگاه های کشورای دیگه ساعتی فلان قدر فرود و پرواز هست آب از آب تکون نمیخوره
اونوقت تو کشور ما جنگنده پرواز میکنه ، وانت میاد تو فرودگاه مانور میده

اینم بدون شک از برکات انقلاب و دستاوردهای تحریمها هست
به گفته آقایون: تحریم برای کشور ما یک نعمت است
 

senaps

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرودگاه های کشورای دیگه ساعتی فلان قدر فرود و پرواز هست آب از آب تکون نمیخوره

یه جوری میگی اب از اب تکون نمی‌خوره انگار 24/7 ماشین داره می‌افته جلو جنگنده و هواپیماهای ما؟؟؟

اونوقت تو کشور ما جنگنده پرواز میکنه ، وانت میاد تو فرودگاه مانور میده
وانت برا خود پایگاه هستش و کارش اینه که اونجا باشه، مسئله اینه که همه باید کارشون رو بکنن و خلبان های ایران هم برای اموزش، نیاز دارن که تعداد سورتی پرواز هفتگیشون رو حفظ بکنن و اینجوری نیست که بگن وای جنگنده میخواد پرواز بکنه شهر رو تعطیل بکنیم! :)))))))
وانت کار خودش رو میکنه، جنگنده کار خودش رو میکنه، برج مراقبت یه لحظه حواسش نبوده یا هرچیزی، وانت تو زمان بد، تو مکان بد قرار میگیره و جنگنده مجبور به یه تاچ‌ن‌گو شدید میشه که این اتفاق می‌افته...

ضمن اینکه اینها اموزشی میباشن و نه جنگنده‌ی اصلی...

این جنگنده ها برای 10 ها هزار ساعت پرواز ساخته میشن، یه کسی مثل فانتون ها یا تامکت... هردو تا در زمان خودش، شاخ ترین جنگنده‌های دنیا بودن!!! تامکت نه به دلیل کهنه شدن، که به دلیل اومدن تکنولوژی بهتر و بالا بودن هزینه‌های اپگرید و نگهداریش، از نیروی دریایی امریکا در سال 2006 کنار گذاشته شد...
فانتوم ها هم جنگنده‌های سرحالی هستن و بمباران های خوبی برای ما کردن... و هنوزم که هنوزه سرحال و قابل استفاده هستن....
تجارب تعمیر و نگهداری و بازسازی اینها، به ما تجربه ای داده که امروز بتونیم جنگنده‌های نو در حد همینا بسازیم و الان بیش از 6 مدل جنگنده‌ی جنگی و اموزشی در دست ساخت هستن که تا همین یکی دو سال اینده اماده‌ی جایگزینی میشن!! مخصوصا که تهدیدات بلفعل فعلا نداریم که نیاز به نیروی هوایی برای مقابله با اون باشه...!! :)
 

masisabz

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه جوری میگی اب از اب تکون نمی‌خوره انگار 24/7 ماشین داره می‌افته جلو جنگنده و هواپیماهای ما؟؟؟

نع عزیزم تو هر 24 که نیست
ولی تو هر 34 سالشم تو دنیا همچین چیزی نمیشه .........
حالا نری مثال از گینه بی.. و آنگولا نیاری که واقعا ناراحت میشم


وانت برا خود پایگاه هستش و کارش اینه که اونجا باشه، مسئله اینه که همه باید کارشون رو بکنن و خلبان های ایران هم برای اموزش، نیاز دارن که تعداد سورتی پرواز هفتگیشون رو حفظ بکنن و اینجوری نیست که بگن وای جنگنده میخواد پرواز بکنه شهر رو تعطیل بکنیم! :)))))))
وانت کار خودش رو میکنه، جنگنده کار خودش رو میکنه، برج مراقبت یه لحظه حواسش نبوده یا هرچیزی، وانت تو زمان بد، تو مکان بد قرار میگیره و جنگنده مجبور به یه تاچ‌ن‌گو شدید میشه که این اتفاق می‌افته...

ضمن اینکه اینها اموزشی میباشن و نه جنگنده‌ی اصلی...

این جنگنده ها برای 10 ها هزار ساعت پرواز ساخته میشن، یه کسی مثل فانتون ها یا تامکت... هردو تا در زمان خودش، شاخ ترین جنگنده‌های دنیا بودن!!! تامکت نه به دلیل کهنه شدن، که به دلیل اومدن تکنولوژی بهتر و بالا بودن هزینه‌های اپگرید و نگهداریش، از نیروی دریایی امریکا در سال 2006 کنار گذاشته شد...
فانتوم ها هم جنگنده‌های سرحالی هستن و بمباران های خوبی برای ما کردن... و هنوزم که هنوزه سرحال و قابل استفاده هستن....
تجارب تعمیر و نگهداری و بازسازی اینها، به ما تجربه ای داده که امروز بتونیم جنگنده‌های نو در حد همینا بسازیم و الان بیش از 6 مدل جنگنده‌ی جنگی و اموزشی در دست ساخت هستن که تا همین یکی دو سال اینده اماده‌ی جایگزینی میشن!! مخصوصا که تهدیدات بلفعل فعلا نداریم که نیاز به نیروی هوایی برای مقابله با اون باشه...!! :)

راستی؟ من فکر کردم از تو اتوبان پیچیده تو فرودگاه! :دی

آره به خدا اسن دیگه اینا رو بندازیم دور
از اون جنگنده رونمایی شده استفاده کنیم
تازه میشه بهش افتخارم کرد
 

senaps

عضو جدید
کاربر ممتاز
ولی تو هر 34 سالشم تو دنیا همچین چیزی نمیشه .........
حالا نری مثال از گینه بی.. و آنگولا نیاری که واقعا ناراحت میشم

من هر وقت مثال زدم، از کشور های شاخ دنیا مثال و مدرک اوردم!!! الان هم حس گشتن نیست، وگرنه صبح تا شب خلبان‌های امریکایی دارن اپاچی و جنگنده میندازن!! :))))))
همین الان فیلم لندینگ اشتباه خلبان با اپاچی تو افغانستان رو دارم که اونم خدمه بدون اسیب ماین پایین ولی اپاچی میره قاطی قراضه ها!‌:)...
یا جنگنده‌هاشون تو دست عربستانی ها که صبح تا شب سقوط میکنن و اونا نصف اسکادرانشون تو یه روز می‌افته!! (یه عده میگفتن اسرائيل از چیپ های راداری داخلشون سو استفاده میکنه و باعث چنین مشکلاتی میشه!) که باعث شد عربستان و ترکیه رو بیارن به سرمایه گذاری و خرید از روسیه و سایر کشورها و ساختن تجهیزات! :)))

اگر لازم شد، هم فیلمش رو اپلود میکنم، هم مدارک مستند در خصوص سقوط جنگنده و بالگرد موقع اموزش نیرو ها برات میارم!!!
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گفتنی است چندی پیش هم یک فروند جنگنده نظامی ا F5 متعلق به همین پایگاه هوایی در شهرستان آبدانان سقوط کرد، که منجر به شهادت دو خلبان آن شد.


اينم ميشه شهادت؟! :huh:

چون در هنگام خدمت بوده بعله میشه شهادت
 

Hosse!N_206

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دلیل سقوط هواپیما رو میدونید؟!!
اقای راننده‌ی وانتی که برای گشت زنی روی باند و برای چک کردن پایان باند و ابتدای باند استفاده میکنه، میره که باند رو ببینه که جنگنده اموزشی جهت تست تاچ‌ن‌گو میاد و میخوره بهش... یه دفعه‌ای اتفاق می‌افته و تنها کاری که میتونن بکنن، بلند کردن هواپیما برای دور کردنش از تاسیسات و ... و همچنین رسیدن به ارتفاع مناسب برای ایجکت هستش و بعد...

راننده‌ی وانت متاسفانه فوت شده....

این مسئله کوچیکترین ارتباطی با هواپیما و غیره نداره...

مسئله‌ی بعدی، سقوط قبلی هستش که نگفتن چی بوده و تنها دلیلی که ارائه شد، این بود که خلبان در حال تمرین و مربیش، یه دفعه از مه های کوه که میان بیرون خودشون رو تو بیخ کوه ها میبینن و حتی فرصت ایجکت هم پیدا نمی‌کنن و بالاخره میخورن به کوه...

تنها چیزی که به عدالت تقسیم شده ، عقله ... چون هرکس فکر میکنه از همه عاقل تره ...!!!:D


من هواپیماهای شکاری دزفولو دیدم ... همه آمریکایی - روسی که تایم پروازیشون 1990 تموم شده .... و با مهندسی معکوس سعی کردن عملیاتی نگه شون دارن که فاجعه های اینجوری پیش میاد ...
 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گفتنی است چندی پیش هم یک فروند جنگنده نظامی ا F5 متعلق به همین پایگاه هوایی در شهرستان آبدانان سقوط کرد، که منجر به شهادت دو خلبان آن شد.


اينم ميشه شهادت؟! :huh:
ابدانان......:(
 

senaps

عضو جدید
کاربر ممتاز
من هواپیماهای شکاری دزفولو دیدم ... همه آمریکایی - روسی که تایم پروازیشون 1990 تموم شده .... و با مهندسی معکوس سعی کردن عملیاتی نگه شون دارن که فاجعه های اینجوری پیش میاد ...

دوست من، مطمئنی که فانتوم ها از سال 1990 عمر پروازیشون تموم شده؟! :)))))

هه هه ماخ! :) نکنه اونایی که برای نمایشگاه‌ها میارن رو می‌فرمایید؟ :))

بله ابدانان ایلام :(....

با مهندسی معکوس سعی کردن عملیاتی نگه شون دارن که فاجعه های اینجوری پیش میاد ...
میشه تحلیل بنمایید که چطوری برخورد جنگنده به وانتی که نباید اونجا باشه، فاجعه ای مربوط به خراب بودن و قدیمی بودن جنگنده‌هاست؟!!!

جنگنده‌ها، الان 10 سالی هستش که کم کم داره عمر پروازیشون تموم میشه و اون هم نه به خاطر سالهاشون، که به دلیل تعداد سورتی پروازیه که داشتن!! چون 8 سال تو جنگ شرکت کردن!!!
و عرض کردم دارن جایگزین میشن!
 

masisabz

عضو جدید
کاربر ممتاز
من هر وقت مثال زدم، از کشور های شاخ دنیا مثال و مدرک اوردم!!! الان هم حس گشتن نیست، وگرنه صبح تا شب خلبان‌های امریکایی دارن اپاچی و جنگنده میندازن!! :))))))
همین الان فیلم لندینگ اشتباه خلبان با اپاچی تو افغانستان رو دارم که اونم خدمه بدون اسیب ماین پایین ولی اپاچی میره قاطی قراضه ها!‌:)...
یا جنگنده‌هاشون تو دست عربستانی ها که صبح تا شب سقوط میکنن و اونا نصف اسکادرانشون تو یه روز می‌افته!! (یه عده میگفتن اسرائيل از چیپ های راداری داخلشون سو استفاده میکنه و باعث چنین مشکلاتی میشه!) که باعث شد عربستان و ترکیه رو بیارن به سرمایه گذاری و خرید از روسیه و سایر کشورها و ساختن تجهیزات! :)))

اگر لازم شد، هم فیلمش رو اپلود میکنم، هم مدارک مستند در خصوص سقوط جنگنده و بالگرد موقع اموزش نیرو ها برات میارم!!!


خوب پس با این حساب باید خدارو شکر کنیم!

 

Similar threads

بالا