تجهیزات اندازه گیری(آمپرمتر-ولتمتر-ترانسدیوسر-واتمتر-وارمتر)

Engineer Power

عضو جدید
تجهيزات اندازه گيری :
- آمپرمترها:
وسايلی برای اندازه گيری جريان الکتريکی می باشند. از جهات مختلف انواع مختلفی دارند. برای سفارش يک آمپرمتر بايستی به نکات زير توجه کرد و آنها را برای سازنده در مقطع سفارش مشخص نمود:
1- سايز آمپرمتر(48x48, 72x72, 96x96, 144x144, 48x96)
2- نحوه ی نصب (مناسب برای نصب روی درب Flush Mounted يا مناسب برای نصب روی يک سطح Surface Mounted، که اکثر قريب به اتفاق موارد نوع Flush Mounted در صنعت تابلو سازی کاربرد دارد.)
3- کلاس دقت (0.5، 1 ، 1.5) که هر چقدر اين عدد کوچکتر باشد دقت وسيله اندازه گيری بيشتر است.
4- نحوه مندرج نمودن صفحه آمپر متر : برای اين مشخص نمودن اين مشخصه بايستی دو مشخصه فرعی را ذکر نمود.
1-4- نسبت تبديل ترانس جريانی که آمپر متر را تغذيه میکند.
2-4- حداکثر جريانی که ممکن تست از آمپرمتر عبور کند بدون آنکه ضربه ای ناگهانی به عقربه ی آن برخورد کند.
به اين مشخصه در زبان انگليسی Graduation می گوييم و عدد مشخص کننده اين کميت می تواند 1 يا 1.2 يا 2 يا 5 و يا 6 باشد. در مصارف موتوری به دليل اينکه جريان راه اندازی 5 الی 6 برابر جريان نامی است
Graduation=5 or 6*In مورد نياز است ولی در مصارف غيرموتوری اين عدد می تواند 1.2 و يا 1 باشد.
5- حداکثر زاويه ای که عقربه طی می کند (اين عدد می تواند 90 درجه و يا 180 درجه و يا 240درجه باشد.)
برخی آمپرمترها می توانند به عقربه ای مجهز باشند که فقط می تواند از اعداد کم به سمت اعداد بزرگتر حرکت کند. به عبارت ديگر پشت اين عقربه خاص فنری وجود ندارد که در ازای وقتی که جريان کم می شود عقربه نيز به سمت اعداد کمتر برگردد. به اين گونه آمپرمترها که مجهز به عقربه ثانويه ای با اين مشخصه باشد، آمپر متر را مجهز به
Max. Demand گويند. تصور کنيد يک اپراتور عقربه ی Max. Demand را روی صفر می گذارد و برای مدتی به عنوان مثال چند ساعت، چند روز و يا چند هفته ديگر موردی پيش نمی آيد که به اين وسيله مراجعه کند، بلافاصله پس از مراجعه به اين نوع آمپر متر می تواند دريابد که در تمام طول غيبت، حداکثر جريانی که از اين آمپرمتر گذشته به چه ميزانی بوده است. البته طبيعی است که اين آمپرمتر با عقربه عادی ديگر خود که مجهز به فنر برگشت می باشد مقادير لحظه ای جريان را نشان می دهد.
نکات فنی ديگری نيز در خصوص آمپرمترها وجود دارد که بايستی دقت نمود، به عنوان مثال آيا آمپرمتر مختص جريان AC است و يا DC ؟
اگر AC باشد در عالم واقع کدام کميت را اندازه گيری می کند؟ مقدار مؤثر يا مقدار Peak و يا غيره...
البته وقتی شما در هنگام سفارش يک آمپرمتر نسبت تبديل CT را قيد می نماييد، بطور تلويحی به سازنده می گوييد که جريان مورد اندازه گيری از نوعAC است ولی به هر ترتيب نوع و ماهيت جريان از حيث AC و يا DC بودن بايستی برای سازنده روشن شود.
- ولتمترها :
ولتمترها نيز فی الواقع مشابه آمپرمترها هستند با اين تفاوت که بجای نسبت تبديل جريان بايد نسبت تبديل ولتاژی را مشخص کرد. گاهی اوقات ديده میشود که کارکنان شرکت در حين سفارش می گويند :
VT Ratio: 20000/√3/100/√3. در هنگام سفارش ولتمتر نبايد √3 را گفت بديهی است که اگر ولتمتر به ازای 100 ولت در ورودی اش مقدار 20 کيلو ولت را نشان می دهد. به ازای 3√/100 ولت در ورودی اش عدد 11500 ولت را که همان 3√/20000 است را خواهد نشان داد.
اختلاف ديگری که ولتمتر با آمپرمتر دارد اين است که Graduation يا Full Scale Indication عقربه هيچگاه
نمی تواند و اساسأ لازم نيست که 5 يا 6 برابر حالت ولتاژ نامی سيستم باشد، زيرا هيچوقت ولتاژ شبکه 5 يا 6 برابر حالت ولتاژ نامی اش نمی شود، معمولأ Graduation برابر با 1.2 کفايت می کند.
- ترانسديوسرهای ولتاژی و جريانی :
ترانسديوسرها با يک ورودی اعم از جريانی يا ولتاژی اين وظيفه را بر عهده دارند که از ثانويه ترانس ولتاژ يا جريان تغذيه شده و در خروجی خود يک مقدارDC در حد ميلی آمپر در اختيار مصرف کننده قرار دهند. هدف از اين خروجی قابل انتقال نمودن جريان يا ولتاژ تبديل شده در حد ميلی آمپر تا محلهای دوردست است. طبيعی است که 5 آمپر ثانويه يکCT و يا 100 ولت ثانويه يک VT نمی تواند به اتاق کنترلی که در پانصد متری قرار دارد انتقال يابد، اينجاست که
ترانسديوسر معنی پيدا مي کند. تصور کنيد که يک ثانويه 5 آمپر يک ترانس جريان يک ترانسديوسر جريان را تغذيه می کند، حال اين ترانسديوسر يک جريان 20 ميلی آمپر را در خروجی خود ظاهرخواهد کرد. ترانسديوسرها معمولأ 20 ميلی-
آمپر را به ازای ورودی نامی خود در خزوجی ظاهر می کنند. اما اگر جريان ثانويه ترانس جريان صفر شود، می توانيم از ترانسديوسر انتظار داشته باشيم صفر ميلی آمپر يا 4 ميلی آمپر را در خروجی خود ظاهر کند.
اگر از ترانسديوسر بخواهيم 4 ميلی آمپر به ازای وزودی صفر از خود ظاهر کند، حتمأ بايستی ترانسديوسر تغذيه مجزا داشته باشد. ترانسديوسرهايي که صفر ميلی آمپر به ازای ورودی صفر در خروجی خود ظاهر می کنند، می توانند ( ممکن است) از ورودی خود تغذيه شوند و تغذيه مستقل ديگری نداشته باشند.
بعضی ها تصور می کنند که بايستی نسبت تبديل ترانس جريان يا ولتاژ را برای سازنده ی ترانسديوسر مشخص نمود در حاليکه اصلأ اينطور نيست، ترانسديوسر خودش هيچ نشان دهنده ای ندارد که نشان دهد مثلأ 20 ميلی آمپر مترادف با چه کميت واقعی ای می باشد، ولی اگر بخواهيم از خروجی يک ترانسديوسر در اتاق فرمان قرائتی داشته باشيم آنجا بايستی به سازنده ی مثلأ آمپرمتر بگوييم که آمپرمتری نياز داريم که به ازای 20 ميلی آمپر، 100 آمپر و به ارای 4 ميلی آمپر، صفر نشان دهد. البته خروجی 20-4 ميلی آمپر ترانسديوسرها بيشتر برای کنترل پروسس کاربرد دارد تا قرائت در اتاق فرمان.
- واتمترها و وارمترها :
واتمترها و وارمترها هم از ديگر وسايل اندازه گيری هستند که به ترتيب توان اکتيو و رِاکتيو را اندازه گيری می کنند.
اين نوع لوازم اندازه گيری وروديهای جريان و ولتاژ را با هم دارند چرا که برای اندازه گيری توان، هم ولتاژ و هم جريان نياز می باشد. مدارات الکترونيکی خاصی با ضرب برداری جريان و ولتاژ در خروجی خود يک جريان می سازد که اين جريان در گالوانمتر منجر به تحريک عقربه نشان دهنده می شود. جريان خروجی اين مدار الکترونيک که ترانسديوسر نام دارد و به ازای مقادير ورودی نامی، يا 1 ميلی آمپر است يا 4 ميلی آمپر. به عنوان يک اصل، مجموعه ی واتمتر از دو المان تشکيل شده است: گالوانمتر و ترانسديوسر. گاهی اوقات جعبه ترانسديوسر و گالوانمتر به هم متصل و يک مجموعه يک پارچه هستند، ولی برخی سازندگان ترانسديوسر را در يک جعبه جداگانه و گالوانمتر را جداگانه می دهند. در اين صورت جعبه ترانسديوسر را بايد داخل محفظه کنترل نصب و سيمهای خروجی ترانسديوسر را برای تحريک عقربه گالوانمتر، به پشت جعبه LV هدايت نمود. توجه کنيد که يک آمپرمتر هيچ ارتباطی به ترانسديوسر جريان ندارد و اين دو المان مستقل از هم هستند ولی واتمتر حتمأ با ترانسديوسر معنی پيدا می کند، برای سفارش يک وارمتر به نکات زير توجه کنيد:
1-Graduation مفهوم زياد و مهمی ندارد.
2- بايستی نسبت تبديل CT و VT تغذيه کننده را حتمأ داد. اين اطلاعات برای نحوه ی مندرج کردن صفحه گالوانمتر به سازنده کمک می کند.
3-کلاس دقت ضروری است که ذکر شود.
4-نوع شبکه را بايد مشخص نمود، مثلأ اگر شبکه شما کاملأ متعادل باشد، ممکن است يک واتمتر تکفاز (با يک ورودی جريانی و يک ورودی ولتاژی ) سفارش داد. البته اين نوع واتمتر کميتی که نشان خواهد داد مربوط به سه فاز خواهد بود. ممکن است شبکه سه فاز شما متعادل باشد ليکن شما واتمتر يا وارمترها را بخواهيد که حتمأ سه فاز باشد. ( ورودی جريانی و ولتاژی اش بيشتر از يک فاز باشد. )
ولی در اين حالت بايستی نوع شبکه را واضح تر عنوان کنيد:
3Phase, 3Wire, Balance Load يا 3Phase, 3Wire, Unbalance Load يا 3Phase, 4Wire, Unbalance Loa
هر يک از اين نوع شبکه های فوق در وروديهای واتمتر يا وارمتر اثر مي گذارند. مثلأ ممکن است ولتاژ فاز وسط و جريان فازهای R و T را بخواهند.
به عنوان مثال در حالت سيستم سه فازه ی،چهار سيم، غير متعادل بطور قطع جريان و ولتاژ هر سه فاز نياز می باشد.
اگر يک مشتری بخواهد که هم قرائت عقربه ای داشته باشد و هم پس از قرائت، يک سيگنال 20-4 ميلی آمپر هم به اتاق کنترل ببرد، بايد به سازنده بگوييم که ترانسديوسر بايد خروجی 20-4 ميلی آمپر داشته باشد و گالوانمترش نيز با همين سيگنال خروجی کار کند.
مشخصاتی نظير سايز گالوانمتر(96*96يا...) و نحوه نصب(Flush or…) و زاويه انحراف عقربه (240......90) در مورد واتمترها و وارمترها بايد مشخص گردد.
 
بالا