تجمع اعتراضی در بزریل برای 'نجات جنگل‌های آمازون

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی

بومیان برزیل می گویند که احداث یک سد بزرگ می تواند صدمات جدی به جنگل های آمازون وارد کند



صدها نفر از بومیان برزیل به منظور جلوگیری از احداث یک سد بزرگ بر روی رودخانه آمازون، روز گذشته (سه شنبه هشتم فوریه) در برزیلیا، پایتخت این کشور تجمع اعتراضی برپا کردند.
در این مراسم، رهبر بومیان، طوماری را به نمایش گذاشت که در آن بیش از نیم میلیون نفر امضاء کننده، از دولت برزیل خواسته اند که از احداث این سد صرفنظر کند.
ادیسون لوبائو، وزیر انرژی برزیل از شروع به کار عملیات احداث این سد در چند روز آینده خبر داده است.
بسیاری از طرفداران محیط زیست و چهره های سرشناس جهان همچون استینگ، خواننده مشهور بریتانیا و جیمز کامرون، کارگردان فیلم آواتار، در مخالفت با این طرح گفته اند که احداث چنین سدی بر روی رودخانه آمازون، به بزرگترین جنگل های دست نخورده جهان آسیب جدی وارد خواهد کرد.
گفته می شود که این سد در صورت احداث، سومین سد بزرگ آبی تولید کننده برق در جهان خواهد بود.
اهمیت جنگل های آمازون در تنوع زیستی گونه های گیاهی و جانوری جهان و همچنین نقش مهم این جنگل ها در جذب گاز دی اکسید کربن از هوا و تولید اکسیژن به جای آن است.
جنگل های آمازون مأمن نزدیک به ۷۰ قبیله بومی است که تاکنون با انسانهای دنیای مدرن، هیچگونه ارتباطی نداشته اند.
دولت برزیل برای حفظ فرهنگ و اصالت این بومیان که هر یک احتمالا زبان و آیین های منحصر به فردی دارند، بخش های بزرگی از جنگل های آمازون را تحت حفاظت قرار داده است.
علی رغم اظهارات مقامات دولتی برزیل مبنی بر تلاش برای حفظ آمازون، سالانه بطور متوسط نوزده هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از این جنگل نابود می شود.
به گفته صاحب نظران، افزایش دما سبب کاهش بارندگی در منطقه آمازون خواهد شد و با کاهش بارندگی ریشه های درختان خشک شده و در مقابل آتش سوزی مقاومت خود را از دست می دهند.
با تخریب جنگل ها، در دراز مدت با بر هم خوردن "ثبات کربن" در جو زمین، الگوهای بارندگی در سراسر جهان نیز تغییر کرده و کشاورزی با بحران روبرو خواهد شد.
 
بالا