تجسم نماز در شخصيت امام علي ع

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
تجسم نماز در شخصيت امام علي
قبل از اينكه بخواهيم در باره شخصيت حضرت علی به عنوان مظهر بندگي كامل در مقابل خداوند و رابطه نماز به عنوان ستون دين و عليرا تشريح نماييم لازم است درباره عشق به حق و پرستش او نيز تاثير و بركات نماز در تكامل اخلاقي انسان و خصوصيات اجتماعي مانند عدالت مورد بررسي قرار گيرد. خداوند در قرآن كريم هدف از خلقت انسان را چنين بيان كرده است ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون بنابراين همانگونه كه خدا فرموده است ، هدف از خلقت انسان عبادت خداوند است . خداوند سبحان همچنين گفته است : من نماز را بين خود و بنده ام تقسيم كرده ام ، نيمي از آن من و نيمي از آن بنده ام . پس چون بنده گفت بسم الله الرحمن الرحيم خدا گويد : بنده ام مرا ياد كرد . و چون بنده گويد الحمدلله )خدا فرمايد : بنده ام مرا سپاس گذارد و ستايش گفت . و چون گفت الرحمن الرحيم خدا گويد : بنده ام مرا تعظيم كرد . و ادامه ميابد تا جايي كه انسان از خود به خدا سلوك كند . اين سلوك بدين صورت است كه زماني كه انسان خدا را در همه حال ياد كرد او را دوست مي دارد و عاشق او مي گردد و همه چيزش در محبوب خلاصه مي شود و لحظه لحظه زندگيش را با ياد و عشق او سپري مي كند .
حضرت علي نمونه چنين انسان عاشق خداوند است . علي نمونه يك عاشق واقعي است . او در مناجاتي عاشقانه با پروردگار خود چنين مي گويد پروردگارا مرا واله و شيداي يادت براي يادت گردان الهي !به ذات پاكت سوگند مرا به اهل اطاعت و عبادتت ملحق كن و منزلگاه رضا و خشنوديت عطا فرما
حضرت علي ميفرمايند همانا اهل ذكر مردمي هستند كه ذكر خدا را به جاي دنيا برگزيدند . با اينكه دردنيا زندگي مي كنند گويي آن را رها كرده و به آخرت پيوسته اند. يعني عاشق حقيقي جز خدا را نمي بيند و به غير ا زاو كس ديگري را شايسته كرنش و پرستش نمي يابد و تمام تلاش خود را در جهت خالص بودن اعمالش براي رضاي حق متمركز مي كند . و خدا را به خاطر خود خدا و به دليل عشق و محبت خود مي پرستد نه از روي ترس يا عذاب و پاداش .
توحيد و يكتا پرستي حضرت علي از همان دوران كودكي در عمل او نيز هويدا است . او اولين كسي است كه به پيامبر ايمان آورد و نماز خواند و سر تسليم و تعظيم در مقابل خداوند فرود آورد . او كسي است كه به همراه رسول خدا بتهاي اطراف كعبه را شكست . اما چه يگانه پرستي بالاتر از اينكه امام علي 25 سال به خاطر رضاي حق تعالي تضييع حق مسلم خلافت را تحمل كرد .
واژه رحمن چندين بار در نماز تكرار مي شود و از اسمايي است كه با تمام عالم هستي است . از امام علي (ع) سوال شد : هستي چيست ؟ فرمودند :به غير از هستي چيست ؟اين هستي رحمت پروردگار توست و اين درخت كه روبروي توست هستي است از هستي سرشار است و اين هستي جلوه اي است از اسم رحمن .
امام علي (ع) خشوع و خضوع در ركوع را به معناي تواضع همه اعضاء و جوارح آدمي در برابر ذات پاك حق قلمداد ميكند و مي فرمايند: ( ايمان آورده ام به خداوند ، اگر چه گردنم زده شود، هنگام ركوع بگو: بار پروردگارا ! براي تو ركوع مي كنم و براي توست خشوع من و براي توست اسلام من و به تو ايمان دارم و بر تو توكل مي نمايم و تو پروردگار مني كه خاشع است براي تو صورت و گوش و چشم و مو و پوست و گوشت و خون و مغز و اعصاب و استخوانم و آنچه از من است در روي زمين همه از آن خداوند است كه پروردگار عالميان است ).
حضرت رسول (ص) درباره نماز خواندن علي (ع)فرموده است : ( بعلي قامت الصلوه ) در نماز خود بيشترين خضوع و خشوع را نشان مي دهد و دل و جانش ،سراسر متوجه ذات پاك خداوندي است . امام صادق (ع) نيز مي گويد: (هنگامي كه علي (ع) به نماز مي ايستد ،اين آيه شريفه را مي خواند : روي مي آورم با تمام وجودم به كسي كه آسمانها و زمين را آفريد . و رنگ مبارك چهره اش تغيير مي كرد ) .
حضرت علي (ع) آنقدر به نماز خواندن و عبادت خداوند عشق مي ورزيد كه وقتي هنگام نماز صبح شمشير ابن ملجم مرادي فرقش را شكافت ، چون در حال نماز بود گفت :( فزت و رب الكعبه ) .[مريم منزوي - دانشگاه علوم پزشكي همدان]
 
بالا