تایر

amirgb

اخراجی موقت
تایر

تایر یکی از قسمت های اصلی خودرو است که بر روی رینگ مستقر شده و مجموعه لاستیک را تشکیل می دهد .
به طور کلی یک تایر از 4 قسمت تشکیل شده :

1 : لایه های تایر
2 : آج های تایر
3 : تیوب
5 : والو ( محلی که باد وارد تایر می شود )



تایر ها جز وزن فنر بنده نشده خودرو هستند و عملا نیروی عمودی وارد شده از سمت بالا رو تحمل می کنند ، پس باید داری ویژگی های خاصی نیز باشند که به آنها اشاره خواهد شد ، یک تایر مناسب باید بتواند بار زیاد – لغزندگی جاده – سرعت زیاد را به خوبی تحمل کرده و از مسیر منحرف نشود .
بدنه متشکل از لایه‌هایی از رشته‌های مقاوم و مستحکم است که مجموعا قابلیت تحملفشار داخلی تایر و همچنین جذب نیروهای وارده از سطح جاده را داراست. معمولا درخودروهای سواریجنس این لایه از الیافپلی‌استر است و درخودروهای سنگینازفولاداستفادهمی‌شود. زاویه نصب این لایه‌ها نسبت به محیط تایر در نوع رادیال بین 88 تا 90 درجهو در نوع بایاس پلای 30 تا 40 درجه است. استحکام یک تایر معمولی با تعداد لایه‌هایبدنه توصیف می‌شود.

لایه گذاری در تایرها :


زاویه دو لایه قرینه یکدیگر است .



نحوه ساخت تایر
تایرها از روی هم گذاری لایه های لاستیک ایجاد می شوند ، این لایه ها در دمای زیاد تحت اثر پرس های سنگین قرار می گیرند و با لایه های فلزی نیز مقاوم سازی می شوند .

لایه گذاری های مختلفی در تایرها انجام می شود که رایج ترین آنها زاویه دار متقاطع و رادیال است .
زاویه دار متقاطع : این لاستیک ها دارای کیفیت مطلوبی هستند و به علت قیمت ارزان تر نسبت به رادیال کاربرد بیشتری دارند

رادیال : یک لاستیک با لایه گذاری کاملا افقی ، خنک در سرعت های زیاد ، میل به غلتش خوب و استحکام بسیار زیاد ( در خودرو های دارای بار زیاد به علت نرمش زیاد استفاده نمی شود )


در شکل زیر حلقه سیمی ( Body Plies )
آج لاستیک ( Tread )
دیواره جانبی لاستیک ( SideWall ) که در لاستیک رادیال بسیاز ضعیف است
و سایز لایه ها دیده می شود :







مشخصات عمومی لاستیک از جمله :

قطر رینگ - نوع لاستیک - پهنا - ارتفاع - نوع کاربرد ( سواری و سنگین ) - کشور سازنده
- حداکثر فشار قابل تحمل و ...... نمایش داده شده است .



آج تارها
آج قسمت خارجی تایر است که مستقیما با سطح زمین در ارتباط است ، اهمیت آجها در جاده های شهری و اتوبان ها کمتر معلوم می شود و این یکی از همان دلایلی است که افراد نا آگاه فقط به زیبایی آح ها اهمیت می دهند . طرح‌های مختلف آج برای تخلیه بهترآباز زیر تایر و افزایش قابلیتتایر در برخورد با شرایط گوناگون سطح جاده ساخته می‌شود. می‌توان به طرح‌های رگه‌ای(Rib) ، عرضی (Lug) ، ترکیبی از عرضی و رگه‌ای (Rib & Lug) و بلوکی (Block) اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند.
ولی نقش این بازیگران در جاده های شنی – برفی – مرطوب و کم اصطکاک به خوبی آشکار می شود ، انتخاب لاستیک با آج مناسب در شرایط سخت رانندگی فرمان پذیری خودرو را افزایش می دهد .
انتخاب آجها با شکل مناسب از پرشدن لاستیک از گل و برف در جاده های نا مطلوب نیز جلو گیری می کند .
عمق آج در تایر نو 5/9 میلی متر است و تا عمق 2 میلی متر قابل قبول است .



خوردگی قسمت میانی آج ها به علت پرباد بود لاستیک




آج های قدرتمند در لاستیک تراکتور برای پخش کردن گل ولای به اطراف








نوشته شده توسط نیما پورغلام
 

سمیه نوروزی

عضو جدید
'کیو تایر ها' را می شناسید؟

این تایر ها تایرهایی هوشمندهستند که عاج های آن در مواقع مورد نیاز برجسته شده تا اصطکاک بیشتری با سطح ایجاد کند.
ویژگی ممتاز کننده این تایرها این است که به هنگام بارش برف و یخ زدگی سطوح عاج های هوشمند آن خارج شده و زمانی که نیازی به آنها نباشد در تایر فرو می روند.
دانشمندان برای خارج شدن عاج ها از تایر در مواقع مورد نیاز سیستم کیسه های کوچک هوا را در تایر نصب کرده اند که در مواقع ضروری موجب خارج شدن عاج ها می شود.
بر اساس گزارش گیزمگ، سیستم ویژه به کار رفته در این تایرها به گونه ای است که پس از حدود 50 بار برجسته شدن عاج ها، کیسه های هوای کوچک آن باید مجددا پر از هوا شوند.
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
 

ahmadrezayaftian

عضو جدید
سلام با تشکر از درج مطلب فنی در مورد خودرو
اطلاعات بیشتر در این زمینه رو می خواستم فارسی یا انگلیسیش هم فرق نمیکنه
 

سمیه نوروزی

عضو جدید
سلام با تشکر از درج مطلب فنی در مورد خودرو
اطلاعات بیشتر در این زمینه رو می خواستم فارسی یا انگلیسیش هم فرق نمیکنه

سلام دوست عزیز.
لطفا اگه نسبت موضوعی که در پست ها بیان میشه اطلاعات خواستین با استفاده از نقل قول درخواستتون رو بیان کنین.این طوری کسی رو سردر گم نمی کنید.
مثلا من متوجه نشدم در باره ی تایر ها اطلاعات می خواین؟یا کیو تایر ها؟
با تشکر.
 

Similar threads

بالا