تاپیک سوالات قدرتی

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
شکل موج خروجی اینورتر تحت تاثیر زوایای هست که سوئیچهای اینورتر خاموش و روشن میشن. این شکل موج یه سری فوریه داره که هارمونیک های مختلف رو مشخص میکنه. میشه با نوشتن رابطه تحلیلی هارمونیک ها و پیدا کردن زوایای سوئیچینگ توسط معادلات غیر خطی، طوری به سوئیچها فرمان داد که هارمونیک های خاصی مثلا هارمونیک 3،5،7 و.... مقدارشون نزدیک به صفر بشه
اگر که مصرف تک فاز نداشته باشیم هارمونیک سومی نیست دیگه درسته؟
یعنی اینورتر هم مبدل ac به dc هم تثبیت کننده ولتاژ و هم هارمونیک ها رو حذف میکنه . ؟!!چ پیشرفتس:d
 

challenger_69

عضو جدید
اگر که مصرف تک فاز نداشته باشیم هارمونیک سومی نیست دیگه درسته؟
یعنی اینورتر هم مبدل ac به dc هم تثبیت کننده ولتاژ و هم هارمونیک ها رو حذف میکنه . ؟!!چ پیشرفتس:d

آره یه چیزی تو همین مایه هاست.:biggrin: اگه مصرف تک فاز نداشته باشیم میتونیم بگیم توی ولتاژ خط هارمونیک سوم نیست. ترسم از اینه که نکنه هارمونیک سوم ولتاژ فاز باعث ایجاد هارمونیک سوم در جریان فاز بشه !!!!!!
 

challenger_69

عضو جدید
سلام کمک فوری میخام
این سوال امتحان شنبست ولی نمیتونم حلش کنم کسی هست بتونه؟
دو واحد سلول خورشیدی با بیشینه ولتاژ قابل تبدیل 70 و 80 ولت برای تغذیه یک بار به ولتاژ متناوب مولفه اول 110 ولت نیاز دارند به کار گرفته شده اند. 1θ و 2θ را به نحوی بدست آورید که ولتاژ خروجی مبدل آبشاری (پل نوعh) صدو ده ولت و هارمونیک سوم حذف گردد.


اینم از جواب :):
برو بکوب تو دهن استادی که قراره شنبه ازتون امتحان بگیره :razz:
 

پیوست ها

  • solution.pdf
    927.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

MehranVB

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
برای تغذیه موتور القایی باید تا هارمونیک چندم رو حذف کنیم و آیا نیاز به حذف هارمونیکهای مضرب 3 در ولتاژ فاز هست یا خیر؟ در صورتیکه که هارمونیکهای مضرب 3 رو از این جهت که خود به خود در ولتاژ خط حذف میگردند، حذف نکنیم آیا جریان هارمونیک سوم ناشی از این ولتاژ برای ما دردسرساز نمیشه؟

سلام
عدد خاصی جایی بیان نشده
هارمونیک 3 خودبخود حذف نمیشه بلکه در قسمت مثلث ترانس توزیع گیر میفته و به سمت توزیع منتقل نمیشه
نه خیر وقتی ولتاژ حذف بشه مطمئنا جریان هم حذف میشه!!

اگه اتصال ستاره هم باشه و ولتاژ فاز هارمونیک سوم داشته باشه ، باز هم در ولتاژ خط هارمونیک 3 نداریم چون هم فاز هستن.
البته من بیشتر منظورم این بود که اگه یه موتور القایی رو با اینورتر کنترل کنیم نیاز هست بوسیله کنترل سوئیچینگ، هارمونیک مضرب سوم حذف بشه یا خیر؟

هارمونیک 3 ربطی به همفاز بودن نداره دوست من! اگر اتصال ترانس ستاره باشه هارمونیک 3 حذف نمیشه
من که فکر نمیکنم نیازی باشه ... باز دوستان نظر میدن
هارمونیک سوم فقط در سیستم‌های تکفاز مطرح هست.
در سیستم‌های سه‌فاز هارمونیک 5,7,11,13,... داریم و مولفه پنجم تاثیرگذارترین هارمونیک هست، در سیستمای سه فاز هارمونیک سوم صفر هست. (اگر معادلات فازوری رو بنویسید میبینید که صفر میشه)


فرض بر این که نیاز به حذف شدن داره
کنترل سوئیچینگ چیست و چگونه هارمونیک ها را از بین میبرد؟
کنترل سوئیچینگ یعنی تعیین یه الگویی واسه خاموش و روشن شدن کلیدهای یه مبدل.
مثلاً یه سیگنال موج مربعی به عنوان سیگنال فرمان میدیم و هر جا سیگنال 1 بود کلید بسته و هرجا صفر بود کلید باز میشه.
البته سوئیچینگ موج مربعی به دلیل THD بالایی که داره تقریباً منسوخ شده.
الان مطرح ترین نوع سوئیچینگ PWM هست و البته الگوهای دیگه مثل SVM هستن که برداری عمل میکنن و خروجی بهتری میدن.

اما سوئیچینگ ربطی به هارمونیکا نداره، میتونه تا حد ممکن THD رو کم کنه، اما نمیتونه اون رو به صفر برسونه، مگر اینکه به عنوان یک اکتیو فیلتر ازش استفاده بشه که با تزریق توان راکتیو به سیستم بتونه هارمونیک مرتبه n-ام (معمولاً پنجم در سیستم سه فاز) رو کاهش بده.
اگر که مصرف تک فاز نداشته باشیم هارمونیک سومی نیست دیگه درسته؟
یعنی اینورتر هم مبدل ac به dc هم تثبیت کننده ولتاژ و هم هارمونیک ها رو حذف میکنه . ؟!!چ پیشرفتس:d
نه اینطور نیست. اینورتر یکی از این کارا رو بیشتر انجام نمیده. یا به عنوان مبدل (جهت کنترل ولتاژ یا جریان یا توان) و یا به عنوان فیلتر هارمونیکی.
اون چیزی که شما دنبالش هستید اکتیو فیلتر هست.
آره یه چیزی تو همین مایه هاست.:biggrin: اگه مصرف تک فاز نداشته باشیم میتونیم بگیم توی ولتاژ خط هارمونیک سوم نیست. ترسم از اینه که نکنه هارمونیک سوم ولتاژ فاز باعث ایجاد هارمونیک سوم در جریان فاز بشه !!!!!!
اگر هارمونیک ولتاژ صفر باشه، به دنباش هارمونیک جریان هم صفر میشه. این چیزی که فرمودید امکان نداره!
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
هارمونیک سوم فقط در سیستم‌های تکفاز مطرح هست.
در سیستم‌های سه‌فاز هارمونیک 5,7,11,13,... داریم و مولفه پنجم تاثیرگذارترین هارمونیک هست، در سیستمای سه فاز هارمونیک سوم صفر هست. (اگر معادلات فازوری رو بنویسید میبینید که صفر میشه)



کنترل سوئیچینگ یعنی تعیین یه الگویی واسه خاموش و روشن شدن کلیدهای یه مبدل.
مثلاً یه سیگنال موج مربعی به عنوان سیگنال فرمان میدیم و هر جا سیگنال 1 بود کلید بسته و هرجا صفر بود کلید باز میشه.
البته سوئیچینگ موج مربعی به دلیل THD بالایی که داره تقریباً منسوخ شده.
الان مطرح ترین نوع سوئیچینگ PWM هست و البته الگوهای دیگه مثل SVM هستن که برداری عمل میکنن و خروجی بهتری میدن.

اما سوئیچینگ ربطی به هارمونیکا نداره، میتونه تا حد ممکن THD رو کم کنه، اما نمیتونه اون رو به صفر برسونه، مگر اینکه به عنوان یک اکتیو فیلتر ازش استفاده بشه که با تزریق توان راکتیو به سیستم بتونه هارمونیک مرتبه n-ام (معمولاً پنجم در سیستم سه فاز) رو کاهش بده.

نه اینطور نیست. اینورتر یکی از این کارا رو بیشتر انجام نمیده. یا به عنوان مبدل (جهت کنترل ولتاژ یا جریان یا توان) و یا به عنوان فیلتر هارمونیکی.
اون چیزی که شما دنبالش هستید اکتیو فیلتر هست.

اگر هارمونیک ولتاژ صفر باشه، به دنباش هارمونیک جریان هم صفر میشه. این چیزی که فرمودید امکان نداره!

فقط زمانی که در یک سیستم سه فاز 4 سیمه یکی از سیم پیچ ها در ثانویه قطع بشه جریان هارمونیک سوم در خنثی اولیه بوجود میاد

خب این تئوریک ها همه دریو پی اس وجود داره(یعنی بهبود بخشیدن شکل موج ولتاژ خروجی).(یا برای فیلتراسیون یک بانک خازن )
دوستان اگه به مباحثش مسلط هستید چرا اقدام نمیکنید به تعمیر برد های یو پی اس .(انگشت شمارن تو ایران کسانی که برد یو پی اس تعمیر میکنن. )
برد یکی از مشتریا سوخت یک ماه طول کشید تا شرکت یه دست اول مث همون برد رو فرستاد برام و اون سوخته رفت که بره خارج از کشور برای تعمیرات
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
هارمونیک سوم فقط در سیستم‌های تکفاز مطرح هست.
در سیستم‌های سه‌فاز هارمونیک 5,7,11,13,... داریم و مولفه پنجم تاثیرگذارترین هارمونیک هست، در سیستمای سه فاز هارمونیک سوم صفر هست. (اگر معادلات فازوری رو بنویسید میبینید که صفر میشه)


!

همین الان یه تست دیدم که ولتاژ فاز دارای هارمونیک سوم هست !!!
خب وقتی ولتاژ فاز هارمونیک داشته باشه جریان هم داره احتمالا درسته ؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
(یک نکته ساده)چند روز پیش یک سیستم تصفیه آب رو رفتیم که بررسی کنیم .
تکنسین تاسیسات اونجا میبینه که موتور لحظه ای کار میکنه . و چون بلد نبوده نرفته که 13 ,14 کنتاکتور مورد نظر رو چک کنه
اومده به جای استارت یک سلکتور گذاشته که دائم روشن باشه و موتور کار کنه و هر وقت خواست بوسیله سلکتور خاموش کنه
خب منم دیدم کنتاکت 14 قطع شده وصلش کردم . یعنی 13,14 رو هم ارتباط دادیم که موتور لحظه ای نباشه دیگه
...
مشکل پیش اومده :
موتور به صورت لحظه ای خاموش میشود !:surprised:
مشکل کجاست و چطوری رفع بشه :d
 

MehranVB

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
همین الان یه تست دیدم که ولتاژ فاز دارای هارمونیک سوم هست !!!
خب وقتی ولتاژ فاز هارمونیک داشته باشه جریان هم داره احتمالا درسته ؟
بله دیگه، جریان برابر با ولتاژ بر مقدار بار هست، پس دارای هارمونیک میشه.
نکته ای که وجود داره اینه که THD ولتاژ در یک سیستم خاص معمولاً ثابت هست (مثلاً THD در موج مربعی برابر با 4/pi میشه تا اونجا که یادمه)
اما THD جریان بسته به باری که بهش متصل هست دائماً در حال تغییره و ممکنه مقدارش نزدیک به صفر (نه خود صفر) باشه و یا اینکه چند صد درصد باشه.


(یک نکته ساده)چند روز پیش یک سیستم تصفیه آب رو رفتیم که بررسی کنیم .
تکنسین تاسیسات اونجا میبینه که موتور لحظه ای کار میکنه . و چون بلد نبوده نرفته که 13 ,14 کنتاکتور مورد نظر رو چک کنه
اومده به جای استارت یک سلکتور گذاشته که دائم روشن باشه و موتور کار کنه و هر وقت خواست بوسیله سلکتور خاموش کنه
خب منم دیدم کنتاکت 14 قطع شده وصلش کردم . یعنی 13,14 رو هم ارتباط دادیم که موتور لحظه ای نباشه دیگه
...
مشکل پیش اومده :
موتور به صورت لحظه ای خاموش میشود !:surprised:
مشکل کجاست و چطوری رفع بشه :d
بدون داشتن نقشه که نمیشه! اما اینطور که مشخصه احتمالاً نورمالی کلوز اون کنتاکتوز سر راه مدار بوده که با وصل کردنش باز میشه و مدار رو قطع میکنه.
معمولاً در اول مدار قرار میدن و جنبه حفاظتی داره تا اگه شما بی خبر از راه خواستید یه کنتاکتور رو قطع و وصل کنید، باعث اتصال کوتاه احتمالی (حتی برای چند صدم ثانیه مثلاً در راه اندازی) نشه.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
بله دیگه، جریان برابر با ولتاژ بر مقدار بار هست، پس دارای هارمونیک میشه.
نکته ای که وجود داره اینه که THD ولتاژ در یک سیستم خاص معمولاً ثابت هست (مثلاً THD در موج مربعی برابر با 4/pi میشه تا اونجا که یادمه)
اما THD جریان بسته به باری که بهش متصل هست دائماً در حال تغییره و ممکنه مقدارش نزدیک به صفر (نه خود صفر) باشه و یا اینکه چند صد درصد باشه.



بدون داشتن نقشه که نمیشه! اما اینطور که مشخصه احتمالاً نورمالی کلوز اون کنتاکتوز سر راه مدار بوده که با وصل کردنش باز میشه و مدار رو قطع میکنه.
معمولاً در اول مدار قرار میدن و جنبه حفاظتی داره تا اگه شما بی خبر از راه خواستید یه کنتاکتور رو قطع و وصل کنید، باعث اتصال کوتاه احتمالی (حتی برای چند صدم ثانیه مثلاً در راه اندازی) نشه.
بله.
...
یک مدار ساده رو در نظر بگیرید
کنتاکت رله ,استپ, استارت ,موازی با استارت کنتاکت باز کنتاکتور, و a1 کنتاکتور, و بعدشم a2
.یک خط ساده.
استارت رو ک میزنیم کنتاکت باز بسته میشه مدار دائم میشه . به محض زدن استپ مدار خاموش میشه .
حالا چی شده که استپ رو که میزنیم لحظه ای خاموش میشه . !
طرف رفته به جای استارت سلکتور گذاشته . سلکتور مثل کلید صفرویک عمل میکنه . و وقتی روی حالت یک باشه در همون حالت میمونه .
یعنی به طور دائم برق به کنتاکتور میرسه . حالا استپ که زده بشه مدار قطع میشه اما به محض برداشتن دست از روی استپ دوباره از طریق سلکتور که روی حالت یک بوده برق به کنتاکتور میرسه .
.
هیچی دیگه 80 تومن گرفتم رفع عیب کردم .:d
کم گرفتم نه؟!
 

sh2012

عضو جدید
چگونه می توان تعداد قطب های چند جمله ای روی خط مورب را پیدا کرد؟؟؟؟
اگه جواب بدین که خیلی خیلی متشکر میشم
 

Mr.Sajadian

عضو جدید
مشاوره

مشاوره

سلام بچه ها کسی میتونه تو انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد کمکم کنه که به خوبی بتونم از پسش بر بیام؟رشته برق قدرت هستم
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دوستان سلام.
فرض کنید یه اینورتور 24 DC به 220 AC با ففرکانس 50 شبه سینوسی داریم .
ورودی ما باتری تر ( دو باتری سری شده 12 ولتی / همون باتری ماشین ) هست که البته نیاز با شارژ هم داره .
سوال من این هست که آیا از نظر عملی این امکان هست که از خروجی اینورتر یه فیدبک بگیریم برای شارژ باتری
( خروجی 220 به ترانس کاهنده و از اون به یکسوساز و از اون هم مستقیم و یا با واسطه ی یک مدار دیگه به باتری ها برای شارژ )

سوال من اینه که آیا این مورد ممکن هست ؟
اگر هست آیا باید با واسطه ی یک مدار آشکار ساز زمان شارژ وصل بشه یا مستقیم هم امکان داره ؟

هدف :
میخوام یه فریز و یخچال رو به اون وصل کنم و باید حداقل 15 ساعت در شبانه روز کار کنه . البته چون فریز هست موتور اون دائم کار نیست و بسته به مصرف کار میکنه که معمولا مصرف اونرو 1/3 ساعت در نظر می گیرند .



دوستان همکاری کنند لطفا . یه کار تحقیقاتی هست که برای کاری شخصی می خوام . اگر تجربه ای داریدد لطفا شیر کنید .
 

elec

عضو جدید
علائم اختصاری اقلام فهرست بها

علائم اختصاری اقلام فهرست بها

با سلام خدمت دوستان
آیا منبعی برای علائم اختصاری فهرست بهای برق وجود دارد؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
دوستان سلام.
فرض کنید یه اینورتور 24 DC به 220 AC با ففرکانس 50 شبه سینوسی داریم .
ورودی ما باتری تر ( دو باتری سری شده 12 ولتی / همون باتری ماشین ) هست که البته نیاز با شارژ هم داره .
سوال من این هست که آیا از نظر عملی این امکان هست که از خروجی اینورتر یه فیدبک بگیریم برای شارژ باتری
( خروجی 220 به ترانس کاهنده و از اون به یکسوساز و از اون هم مستقیم و یا با واسطه ی یک مدار دیگه به باتری ها برای شارژ )

سوال من اینه که آیا این مورد ممکن هست ؟
اگر هست آیا باید با واسطه ی یک مدار آشکار ساز زمان شارژ وصل بشه یا مستقیم هم امکان داره ؟

هدف :
میخوام یه فریز و یخچال رو به اون وصل کنم و باید حداقل 15 ساعت در شبانه روز کار کنه . البته چون فریز هست موتور اون دائم کار نیست و بسته به مصرف کار میکنه که معمولا مصرف اونرو 1/3 ساعت در نظر می گیرند .



دوستان همکاری کنند لطفا . یه کار تحقیقاتی هست که برای کاری شخصی می خوام . اگر تجربه ای داریدد لطفا شیر کنید .

باتری زمانی که زیر بار هست و داره ازش استفاده میشه شارژ نمیشه.
باید یک منبع دیگه وارد مدار بشه و یخچال رو روشن نگه داره
همین منبع باید به یک نوع اینورتر داده بشه و خروجی اینورتر به باتری ها برای شارژ...طراحی مدار داخلی خود اینورتر رو نمیدونم.
ولی شدنیه.
مدل اسمارت یوپی اس به همین روال کار میکنه.
خب
اینجا این سوال هست که اگر نویز زیاد شد یا اینورتر نتونست به طور پیوسته رگولاسیون ولتاژ انجام بده مصرف کننده از بین میره.
پس مهم اینجا نوع و طراحی اینورتر هست و بقیش ساده...
 

elec

عضو جدید
کسی جواب نمیده؟؟؟
من یه نقشه دارم که تجهیزات و علائم اختصاری تعریف شده اش با فهرست بهای برق فرق داره چطوری تفاوتهاشونو پیدا کنم؟ خواهشا کمک کنید. ایا مرجعی برای نقشه خوانی و تطابقش با فهرست بها وجود داره؟خیلی سریع باید ریز متره در بیارم، مهندسان گرامی لطفا کمک
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
باتری زمانی که زیر بار هست و داره ازش استفاده میشه شارژ نمیشه.
باید یک منبع دیگه وارد مدار بشه و یخچال رو روشن نگه داره
همین منبع باید به یک نوع اینورتر داده بشه و خروجی اینورتر به باتری ها برای شارژ...طراحی مدار داخلی خود اینورتر رو نمیدونم.
ولی شدنیه.
مدل اسمارت یوپی اس به همین روال کار میکنه.
خب
اینجا این سوال هست که اگر نویز زیاد شد یا اینورتر نتونست به طور پیوسته رگولاسیون ولتاژ انجام بده مصرف کننده از بین میره.
پس مهم اینجا نوع و طراحی اینورتر هست و بقیش ساده...
مشکلی در ساخت اینورتر نیست . منظور از طراحی اینورتر هم همین هست که بتونه برق پیوسته با فرکانس ثابت و قابل اطمینانی رو ارائه کنه.
منطور بنده چیزی شبیه به باتری خودرو و سارژر اون ( دینام هست ) ماا همیشه از باتری استفاده می کنیم ولی شارژ خالی نمی کنه .
در خودرو ما همزمان از باتری استفاده می کنیم و دینام هم در حال برق رسانی به اون هست .

بنده می خوام این سیستم رو در یک خودرور استفاده کنم. تنها مشکل هم همین شارژ خودکار باتری هاست .
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
مشکلی در ساخت اینورتر نیست . منظور از طراحی اینورتر هم همین هست که بتونه برق پیوسته با فرکانس ثابت و قابل اطمینانی رو ارائه کنه.
منطور بنده چیزی شبیه به باتری خودرو و سارژر اون ( دینام هست ) ماا همیشه از باتری استفاده می کنیم ولی شارژ خالی نمی کنه .
در خودرو ما همزمان از باتری استفاده می کنیم و دینام هم در حال برق رسانی به اون هست .

بنده می خوام این سیستم رو در یک خودرور استفاده کنم. تنها مشکل هم همین شارژ خودکار باتری هاست .
فکر کنم باتری فقط برای شروع کار خودرو هست و بقیش با دینامه تا خاموش شدن دوباره یا کم شدن سرعت . (شاید اشتباه کنم)

یعنی چیزی به جای دینام به عنوان شارژر؟

نمیدونم
تو یو پی اس ها برق شهر
و در خودرو دینام
اما حالا ...
چی باشه که شارژ کنه
مثل این مبدل های برق خودرو به 220 ولت متناوب که تو بازار هست ...
ی خرابش گیر میومد خوب بود بازش میکردیم ببینیم چ خبره :d
...
خب برای شارژ باتری از خروجی اینورتر نمیشه مستقیم اینکارو انجام بدی چون باتری بیش از حد پر بشه میسوزه.
و ...
چطور بگم
کلید گریز از مرکز موتور های تک فاز
یه چیزی شبیه به اون میخوای که هم الکترونیکیش هست هم مکانیکیش.
به محض پر شدن باتری مدار رو قطع میکنه
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
کسی جواب نمیده؟؟؟
من یه نقشه دارم که تجهیزات و علائم اختصاری تعریف شده اش با فهرست بهای برق فرق داره چطوری تفاوتهاشونو پیدا کنم؟ خواهشا کمک کنید. ایا مرجعی برای نقشه خوانی و تطابقش با فهرست بها وجود داره؟خیلی سریع باید ریز متره در بیارم، مهندسان گرامی لطفا کمک
طراح نقشه کی بوده ؟
راهنمای نقشه رو مطالعه کن
استاندارد مورد استفاده چی بوده ؟
علائم اون استاندارد رو مطالعه کن
و مشکل خاصی نیست این وسط..
بود بپرسید
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
فکر کنم باتری فقط برای شروع کار خودرو هست و بقیش با دینامه تا خاموش شدن دوباره یا کم شدن سرعت . (شاید اشتباه کنم)

یعنی چیزی به جای دینام به عنوان شارژر؟

نمیدونم
تو یو پی اس ها برق شهر
و در خودرو دینام
اما حالا ...
چی باشه که شارژ کنه
مثل این مبدل های برق خودرو به 220 ولت متناوب که تو بازار هست ...
ی خرابش گیر میومد خوب بود بازش میکردیم ببینیم چ خبره :d
...
خب برای شارژ باتری از خروجی اینورتر نمیشه مستقیم اینکارو انجام بدی چون باتری بیش از حد پر بشه میسوزه.
و ...
چطور بگم
کلید گریز از مرکز موتور های تک فاز
یه چیزی شبیه به اون میخوای که هم الکترونیکیش هست هم مکانیکیش.
به محض پر شدن باتری مدار رو قطع میکنه

من نظرم اینه که یه مدار داشته باشیم برای کم شدن ولتاژ باتری .
این مدار بیاد یه رله رو فعال کنه . این رله هم از خروجی اینورتر یه دیسی ولت به باتری بده برای شارژ .
بعد از شارژ هم مدار شارژر قطع بشه .
در مورد دینام هم فکر نمی کنم اینطور باشه . اگه اینطور باشه با کم و زیاد شدن دور موتور تغییر ولتاژ باید پیش بیاد که خوب نیست .
بنظر بنده شارژر دائماا وصل هست ؛ هر وقت باتری داره کم می کنه از دینام می گیره . تا به ولتاژ خودش برسه که هم پتانسیل میشن و در نتیجه جریانی نخواهیم داشت و این یعنی قطع شدن مدار شارژر .

دوستان کسی در این مورد آشنایی نداره ؟ البته فردا روی ماشین تست هاس ولتاژ رو انجام میدم که ببینم دینام در برابر سرعت های مختلف موتور چه تغییراتی داره .

یه سوال دیگه :
بنظر شما اینورتر شبه سینوسی ( سینوسی ناقص و نزدیک به مربعی ) می تونه موتور یخچال رو تغذیه کنه ؟
البته از نظر تئوری می تونه . چون شبیه همون سینوسی هست که دچار هارمونیک شده .
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
من نظرم اینه که یه مدار داشته باشیم برای کم شدن ولتاژ باتری .
این مدار بیاد یه رله رو فعال کنه . این رله هم از خروجی اینورتر یه دیسی ولت به باتری بده برای شارژ .
بعد از شارژ هم مدار شارژر قطع بشه .
در مورد دینام هم فکر نمی کنم اینطور باشه . اگه اینطور باشه با کم و زیاد شدن دور موتور تغییر ولتاژ باید پیش بیاد که خوب نیست .
بنظر بنده شارژر دائماا وصل هست ؛ هر وقت باتری داره کم می کنه از دینام می گیره . تا به ولتاژ خودش برسه که هم پتانسیل میشن و در نتیجه جریانی نخواهیم داشت و این یعنی قطع شدن مدار شارژر .

دوستان کسی در این مورد آشنایی نداره ؟ البته فردا روی ماشین تست هاس ولتاژ رو انجام میدم که ببینم دینام در برابر سرعت های مختلف موتور چه تغییراتی داره .

یه سوال دیگه :
بنظر شما اینورتر شبه سینوسی ( سینوسی ناقص و نزدیک به مربعی ) می تونه موتور یخچال رو تغذیه کنه ؟
البته از نظر تئوری می تونه . چون شبیه همون سینوسی هست که دچار هارمونیک شده .
دینام در لحظه ای که سرعت کمه یا چرخش نداریم برق نمیرسونه و باتری کمکش میکنه. به هر حال برای درک بهتر باید عملی انجام داد.
خوبه . یک رله که بتونه خالی شدن ولتاژ باتری رو اندازه بگیره و به محض اینکه از ایکس مقدار پایین تر اومد مدار اینورتر رو وصل کنه .
و به محض پر شدن مدار شارژ رو قطع کنه.
بله ولی روی مصرف کننده های حساس مشکل زاست و تولید گرمای شدید میکنه و برای همینه که از یک فیلتراسیون در یو پی اس استفاده میکنن.
شما که همه کارا رو انجام میدی به فکر یک فیلتراسیون هم باش
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دینام در لحظه ای که سرعت کمه یا چرخش نداریم برق نمیرسونه و باتری کمکش میکنه. به هر حال برای درک بهتر باید عملی انجام داد.
خوبه . یک رله که بتونه خالی شدن ولتاژ باتری رو اندازه بگیره و به محض اینکه از ایکس مقدار پایین تر اومد مدار اینورتر رو وصل کنه .
و به محض پر شدن مدار شارژ رو قطع کنه.
بله ولی روی مصرف کننده های حساس مشکل زاست و تولید گرمای شدید میکنه و برای همینه که از یک فیلتراسیون در یو پی اس استفاده میکنن.
شما که همه کارا رو انجام میدی به فکر یک فیلتراسیون هم باش

برای یخچال و فریز میخوام . فکر نمیکنم فیلتراسیون بخواد .
برق ما همینطوری هم اینقدر هارومنیک داره
 

dashhadi

عضو جدید
دوستان سلام.
فرض کنید یه اینورتور 24 DC به 220 AC با ففرکانس 50 شبه سینوسی داریم .
ورودی ما باتری تر ( دو باتری سری شده 12 ولتی / همون باتری ماشین ) هست که البته نیاز با شارژ هم داره .
سوال من این هست که آیا از نظر عملی این امکان هست که از خروجی اینورتر یه فیدبک بگیریم برای شارژ باتری
( خروجی 220 به ترانس کاهنده و از اون به یکسوساز و از اون هم مستقیم و یا با واسطه ی یک مدار دیگه به باتری ها برای شارژ )

سوال من اینه که آیا این مورد ممکن هست ؟
اگر هست آیا باید با واسطه ی یک مدار آشکار ساز زمان شارژ وصل بشه یا مستقیم هم امکان داره ؟

هدف :
میخوام یه فریز و یخچال رو به اون وصل کنم و باید حداقل 15 ساعت در شبانه روز کار کنه . البته چون فریز هست موتور اون دائم کار نیست و بسته به مصرف کار میکنه که معمولا مصرف اونرو 1/3 ساعت در نظر می گیرند .



دوستان همکاری کنند لطفا . یه کار تحقیقاتی هست که برای کاری شخصی می خوام . اگر تجربه ای داریدد لطفا شیر کنید .

سلام ؛
قسمت قرمزو دقیق نفهمیدم، بالاخره غیر از باتری یه منبع 220 ولت دیگه هم داری دیگه؟!
اگه درست فهمیده باشم چیزی که مد نظر شماست ups از نوع آنلاین یا double conversion هست. البته طراحی مدارات کنترلی شارژر و اینورتر و فیلتراسیون واسه خودش پروژه ای هست که اگه با موفقیت به اتمام برسونی می تونی بازار ups ایرانو از چنگ borri ،GE و ...( و صد البته JDEVS! ) دربیاری :D
1.jpg

البته مشخصه که جایگاه باتری بین رکتیفایر و اینورتر هست که در شکل نیومده
 

elec

عضو جدید
استانداردشو نمیدونم
معلومه نقشه رو بر اساس فهرست بهای سال 83 تنظیم کرده و من با فهرست بهای 92 نمیتونم مطابقت بدم
مثلا یکی از اقلام چراغ تونلی سقفی یا دیواری با سبد محافظ المینیومی و یک لامپ 60 الی 100 واته در حالی که در فهرست بهای 92 لامپ 36 وات داره حالا چه کنم؟
این یه نمونه بود خیلی هاش فرق داره
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
استانداردشو نمیدونم
معلومه نقشه رو بر اساس فهرست بهای سال 83 تنظیم کرده و من با فهرست بهای 92 نمیتونم مطابقت بدم
مثلا یکی از اقلام چراغ تونلی سقفی یا دیواری با سبد محافظ المینیومی و یک لامپ 60 الی 100 واته در حالی که در فهرست بهای 92 لامپ 36 وات داره حالا چه کنم؟
این یه نمونه بود خیلی هاش فرق داره
صورت وضعیت و حسابرسی با شماست؟
استاندارد iec هستش
خب میشه تغییرش داد. باید ببینی خواسته کارفرما چیه.
یه درخواست بده بگو فهرست بهای 92 با نقشه مطابقت نداره اجازه تغییر در بعضی موارد را داریم یا خیر؟
حالا بعضیا را باید از نقشه تغییر داد و بعضیا رو هم باید از فهرست بهای 92 چشم پوشی کرد.
مثلا همین چراغ تونلی رو شما با فهرست بهای 92 در نظر بگیر و در نقشه تغییرش بده .
و مورد دیگه رو (هر طور که به صرفه تره و خارج از استاندارد نیست )یا از فهرست بها یا از نقشه تغییر بده. بعد تغییرات رو به کارفرما ارائه بده. احتمالا تایید میکنن.
تایید نکردن نقشه رو بیخیال و بجسب به فهرست بها. چون اگه از روی نقشه بری در اخر میگن شاید نقشه اشتباه بوده و از کار شما ایراد میگیرن.
 
  • Like
واکنش ها: elec

mersad20

کاربر فعال
خازن در مدار

خازن در مدار

ايا خازن خشك هميشه بايد پس از راه اندازي مدار از مدار خارج شود يا ميتواند به طور دائم در مدار باقي بماند
در پمپ ها گراندفوس هيچ وسطيله يا كليد گريز از مركزي براي خارج كردن خازن 2.5 ميكرو فارادي از مدار وجود ندارد
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
برای یخچال و فریز میخوام . فکر نمیکنم فیلتراسیون بخواد .
برق ما همینطوری هم اینقدر هارومنیک داره
یک منبع باتری نیاز داری
یک اینورتر که برق باتری رو 220 کنه
و یک کانورتر اینورتر دیگه که همین 220 رو ببره دوباره برای باتری و شارژ کنه.
خوبه فقط هزینش بالاست.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
ايا خازن خشك هميشه بايد پس از راه اندازي مدار از مدار خارج شود يا ميتواند به طور دائم در مدار باقي بماند
در پمپ ها گراندفوس هيچ وسطيله يا كليد گريز از مركزي براي خارج كردن خازن 2.5 ميكرو فارادي از مدار وجود ندارد
ایا پمپ شما با سروصدا یا غیر عادی کار میکنه؟
چطور تشخیص دادید که خازن از مدار خارج نمیشه؟
اگر دو خازنی باشه و پمپ تک فاز باشه خب یکی از خازن ها تو مدار میمونه.
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام ؛
قسمت قرمزو دقیق نفهمیدم، بالاخره غیر از باتری یه منبع 220 ولت دیگه هم داری دیگه؟!
اگه درست فهمیده باشم چیزی که مد نظر شماست ups از نوع آنلاین یا double conversion هست. البته طراحی مدارات کنترلی شارژر و اینورتر و فیلتراسیون واسه خودش پروژه ای هست که اگه با موفقیت به اتمام برسونی می تونی بازار ups ایرانو از چنگ borri ،GE و ...( و صد البته JDEVS! ) دربیاری :D
مشاهده پیوست 211713

البته مشخصه که جایگاه باتری بین رکتیفایر و اینورتر هست که در شکل نیومده

تشکر از شما .
ما یه باتری خونه داریم که می تونه توان ورودی ( امپر ساعت و ولتاژ ) اینورتر رو تولید کنه . از این باتری خونه می دیم به اینورتر و از خروجی اون هم برای بار استفاده می کنیم . بار های متناوب .
می دونیم این باتری ها سارژ کم می کنه . که این کاهش یه شیبی داره .
منظور بنده این هست که آیا میشه از خروجی این اینورتر که متناوب هست یه برق دیسی مثلا 24 ولتی بگیریم برای شارژ باتری ها ؟
یه مدار واسط داریم که کاهش شارژ رو نشون میده و از خروجی اینورتر برای شارژ استفاده کنه . نوعی فیدبک هست .
- یعنی همزمان که از باتری داره جریان کشیده میشه برای اینورتر , آیا میشه شارژ کرد ؟
 

mahdieyeh

کاربر بیش فعال
نیلز فوری و ضروری

نیلز فوری و ضروری

ترجمه off-shelf تو متن زیر چی میشه؟!
لطفا...
This paper presents a suitable current control strategy for a split-phase bearingless three-phase induction machine. This machine is constructed from an off-shelf four poles 1/4 HP induction machine by splitting their windings. The split point of each winding is grounded which results in two sets of three-phase windings phase shift 180◦ from each other. The radial forces required for accomplishing the rotor shaft levitation and the required rotating torque is determined from a control strategy which determines the machine phase reference currents. These reference currents are unbalanced in phase and magnitude and they are regulated by two sets of double sequence machine phase current controllers which address a best performance of the proposed motor drive system. Experimental results are presented to validate the feasibility of the proposed motor drive system.
 

Similar threads

بالا