تاپیک سوالات قدرتی

H . A . K

عضو جدید
درس مربوطه : الک صنعتی

مدار رگولاتور افزاینده با بار مقاومتی رو چطوری طراحی کنم ؟؟؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام دوستان کسی در مورد Switch-On-To-Fault اطلاعاتی داره؟ ممنون

منظورش چیه؟
وصل در هنگام فالت؟
اگر این باشه یک نوع رله ای هست که بعد از ایجاد فالت که کلید قطع میشه در مدت زمان کوتاهی فرمان وصل رو میده . بیشتر در خطوط انتقال نیرو و خطوط توزیع استفاده میشه.
و برای جایی مثل تابلو برق من اصلا مناسب نمیدونم. تحت عنوان رله ریکلوزر و اگه درست گفته باشم با انسی کد 79 شناخته میشه.
 

orick

عضو جدید
اون v که شما میگی ولتاژ انتقال خط نیست -اون v افت ولتاژ خط هست.این افت ولتاژ چطور بدست میاد؟
اینطور که مقاومت مسیر خط انتقال رو در جریان عبوری از خط ضرب میکنن میشه افت ولتاژ خط-
یعنی مثلا اول خط ولتاژ65 کیلو ولت هست و انتهای خط 63کیلو ولت
حالا اگه بخاهیم توان تلف شده خط رو حساب کنیم نباید بجای v از 63 یا 65 کیلو ولت استفاده کنیم که
باید از 2 کیلو ولت استفاده کنیم که ولتاژ افت شده در خط هست.
بطور کلی:ما میایم ولتاژ رو میبریم بالا تا جریان بیاد پایین(با توجه به ثابت بودن توان) چون مقاومت مسیر خط انتقال تقریبا ثابت هست پس هر چقدر جریان کمتری ازش عبور کنه تلفات RI^2 کمتر میشه
یا اینطور میگم که ما جریان رو میاریم پایین تا افت ولتاژ خط کمتر بشه اینطوری V کمتر میشه(این V افت ولتاژ هست نه خود ولتاژ) و طبق رابطه V^2/R تلفات کمتر بشه.
برادر اگه من ولتاژو از بیست کیلو به چهارصد کیلو برسونم که اختلاف خیلی بیشتر میشه از مقدار اولیه هنوز خیلی بیشتره بازم تناقضه
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
برادر اگه من ولتاژو از بیست کیلو به چهارصد کیلو برسونم که اختلاف خیلی بیشتر میشه از مقدار اولیه هنوز خیلی بیشتره بازم تناقضه

من بقدر توان توضیح دادم اگه بازم متوجه نشدید میتونید به کتاب ماشین الکتریکی چاپمن فصل دوم مراجعه کنید
 

papillon11

عضو جدید
سلام دوستان ، می خواستم بدونم کدوم رله تو کلید های ABB (Tmax T6 از وصل کلید جلوگیری می کنه ؟ قضیه از این قراره که من می خوام پای دستگاه بتونم از وصل کلید تو اتاق تابلو توسط اپراتور جلوگیری کنم ، کسی می تونه کمک کنه ؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام دوستان ، می خواستم بدونم کدوم رله تو کلید های ABB (Tmax T6 از وصل کلید جلوگیری می کنه ؟ قضیه از این قراره که من می خوام پای دستگاه بتونم از وصل کلید تو اتاق تابلو توسط اپراتور جلوگیری کنم ، کسی می تونه کمک کنه ؟

مفهوم سوال گنگه. کلید با سک سیونر ارت اینتر لاک بشه تا زمانی که سک سیونر وصله کلید وصل نمیشه.تمام رله ها عامل تریپ کلید هستند. نیاز به سیستم اتو دارید.
 

papillon11

عضو جدید
مفهوم سوال گنگه. کلید با سک سیونر ارت اینتر لاک بشه تا زمانی که سک سیونر وصله کلید وصل نمیشه.تمام رله ها عامل تریپ کلید هستند. نیاز به سیستم اتو دارید.[/QUOT

من دقیق مساله رو بازش می کنم :) ، تو یه واحد صنعتی یه سری تابلو هست با کلید های T6 ABB ؛ حالا این تابلوها قراره یه سری کمپرسورو تغذیه کنن ، مشکل این جاست که فاصله تابلو تا کمپرسورا زیاده و داخل تابلوی خود کمپرسورها هم کلید وجود نداره به عبارتی وقتی از توی اتاق تابلوها کلید کمپرسورو وصل می کنیم برق دار میشه ، حالا می خوام یه ترتیبی باشه که نفری که داره روی کمپرسور کار می کنه واسه مسایل ایمنی بتونه از وصل کلید تو اتاق تابلو جلوگیری کنه ، حالا بر فرض یه اپراتور دیگه نیاد یه دفعه کمپرسورو رو از اتاق فرمان روشن کنه ، ***یونر ارت هم نداریم ، به خوب نکته ای اشاره کردی در واقع دنبال یه اینترلاکم که مانع وصل کلید تو اتاق تابلوها بشه وقتی که نفرمون داره روی تابلوی کمپرسور کار می کنه ، حالا اگه بشه یه کنترل از راه دور هم باشه که چه بهتر، یعنی از همون جا هم بتونه خاموش روشن کنه ، خاموش و روشن با رله شانت فکر کنم بشه انجام داد
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
مفهوم سوال گنگه. کلید با سک سیونر ارت اینتر لاک بشه تا زمانی که سک سیونر وصله کلید وصل نمیشه.تمام رله ها عامل تریپ کلید هستند. نیاز به سیستم اتو دارید.[/QUOTمن دقیق مساله رو بازش می کنم :) ، تو یه واحد صنعتی یه سری تابلو هست با کلید های T6 ABB ؛ حالا این تابلوها قراره یه سری کمپرسورو تغذیه کنن ، مشکل این جاست که فاصله تابلو تا کمپرسورا زیاده و داخل تابلوی خود کمپرسورها هم کلید وجود نداره به عبارتی وقتی از توی اتاق تابلوها کلید کمپرسورو وصل می کنیم برق دار میشه ، حالا می خوام یه ترتیبی باشه که نفری که داره روی کمپرسور کار می کنه واسه مسایل ایمنی بتونه از وصل کلید تو اتاق تابلو جلوگیری کنه ، حالا بر فرض یه اپراتور دیگه نیاد یه دفعه کمپرسورو رو از اتاق فرمان روشن کنه ، ***یونر ارت هم نداریم ، به خوب نکته ای اشاره کردی در واقع دنبال یه اینترلاکم که مانع وصل کلید تو اتاق تابلوها بشه وقتی که نفرمون داره روی تابلوی کمپرسور کار می کنه ، حالا اگه بشه یه کنترل از راه دور هم باشه که چه بهتر، یعنی از همون جا هم بتونه خاموش روشن کنه ، خاموش و روشن با رله شانت فکر کنم بشه انجام داد
رله شنت چی؟:d رله شنت کلید؟جز اینکه کلیدت موتورایز باشه .و ریموت براش تعریف کنی بله یه کار حرفه ای و خوب میشه.ولی مسئله اینجاست که اگر چندین کمپرسور داری نمیشه. ! چون مسلما همه از این کلید استفاده میکنن و فعال میشن. و بعدش هر کدوم واسه خودشون مثلا یک کلید فیوز مینیاتوری دارن.که مینیاتوری رو نمیشه فرمان ریموت داد.(شایدم بشه من اطلاع ندارم)ولی چیزی که تو فکر من هست اینه که کابل میاد تا برسه به تخته کلم موتور اونجا که امنه و محفظه با ای پی بالا داره و به محض پر شدن محفظه کمپرسور کلید تابع فشار عمل میکنه و موتور خاموش میشه. پس اونقدرا مسئله حساس امنیتی وجود نداره.(منظورت از کار کردن روی کمپرسور چیه؟ یعنی تعمیرات؟ خب این شدنیه یک اینتر لاک مکانیکی که زمانی که میخواین برق وصل بشه به صورت دستی اول اینتر لاک رو کنار بزنید و بعد بشه برق رسانی کرد.یه چیزی شبیه اینتر لاک تابلو های متال این کلوز)
 

challenger_69

عضو جدید
سلام به همه
میشه از نظر فیزیکی توضیح بدید که چرا ولتاژ در پایانه یک مدار که دارای جریان پیشفاز هست، از ولتاژ منبع بیشتره؟
دقت کنید که منظورم توضیح با فرمول و با استفاده از بردار ولتاژ و جریان نیست. میخوام ببینم از نظر فیزیکی چه اتفاقی می افته. یعنی مثلا شار خازن همرستا با شار منبع هست و باعث تقویت منبع میشه و یا ......
 

hadiuu

عضو جدید
سلام یه پروژه دارم که با نرم افزار باید اجرا کنم قسمتی از اون مربوط میشه به پخش بار به چهر روش نیوتن رافسون،نیوتن رافسون مجزا،نیوتن رافسون مجزای سریع، DCLF سیستمش سیستم 24باسه RTS-96 هست کسی حل اینو داره؟ اخه برنامه نویسیم خوب نی نمیتونم کاریش کنم! حتی psat هم نصب کردم همین 24 باسه رو داره ولی حل همه ی این روش هارو نداره! اگر یکی 2تاشم داشته باشین بقیشو خودم میتونم کار کنم ببینم چجوریاس
ممنون
 

AmooSaeid

عضو جدید
سلام

یه موضوعی رو متوجه نمیشم ،، یه کلید 100 آمپر با قدرت قطع 50کیلو آمپر اگه 150 آمپر ازش بگذره بلاخره قطع میکنه یا باید 50 کیلوآمپر اتصال کوتاه ازش بگذره تا قطع کنه ؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام به همه
میشه از نظر فیزیکی توضیح بدید که چرا ولتاژ در پایانه یک مدار که دارای جریان پیشفاز هست، از ولتاژ منبع بیشتره؟
دقت کنید که منظورم توضیح با فرمول و با استفاده از بردار ولتاژ و جریان نیست. میخوام ببینم از نظر فیزیکی چه اتفاقی می افته. یعنی مثلا شار خازن همرستا با شار منبع هست و باعث تقویت منبع میشه و یا ......
نمیدونم.
و فقط نظرمو میگم
چی باعث پیشفاز شدن مدار شده؟!مسلما عنصری مثل خازن
و تو مدارات مشخصه که ولتاژ منبع با خازن جمع میشه و به انتهای مدار میرسه.یک بانک خازن رو در نظر بگیر وقتی از مدار خارج میشه تا حدودا 15 دقیقه ولتاژ داره . یعنی مثل یک منبع عمل میکنه.

سلام

یه موضوعی رو متوجه نمیشم ،، یه کلید 100 آمپر با قدرت قطع 50کیلو آمپر اگه 150 آمپر ازش بگذره بلاخره قطع میکنه یا باید 50 کیلوآمپر اتصال کوتاه ازش بگذره تا قطع کنه ؟
مقدمات رله و حفاظت و حفاظت 49 و 51 رو مطالعه کنید.
قدرت قطع کلید یعنی این جریان باعث قطع کلید میشه به صورت مستقیم(نه قطع حفاظت هایی که در کلید هست)
حالا اگه یک کلید اتوماتیک رو در نظر بگیریم دارای حفاظت 49 و 50 است .
مقدار 49 رو روی 1.1 جریان نامی(جریان واقعی ) ست میکنن.(البته بستگی به نوع سیستم کمی بالا پایین میشه مقدار تنظیمی)اونوقت چنانچه جریان سیستم از حد نامی خودش بالاتر بره رله 49که درون کلید قرار داره فرمان تریپ و قطع به کلید میده .تازه یک جریان دیگه هم داره که حدودا 8 برابر جریان نامی تنظبم میشه . اون برا زمانیه که اتصال کوتاه پیش میاد . اما در اون حالت هم کلید مستقیما تریپ نمیخوره. و تا 50 کیلو امپر نگذره این حفاظت های کلید هستن که فرمان تریپ میدن
 

AmooSaeid

عضو جدید
نمیدونم.
و فقط نظرمو میگم
چی باعث پیشفاز شدن مدار شده؟!مسلما عنصری مثل خازن
و تو مدارات مشخصه که ولتاژ منبع با خازن جمع میشه و به انتهای مدار میرسه.یک بانک خازن رو در نظر بگیر وقتی از مدار خارج میشه تا حدودا 15 دقیقه ولتاژ داره . یعنی مثل یک منبع عمل میکنه.


مقدمات رله و حفاظت و حفاظت 49 و 51 رو مطالعه کنید.
قدرت قطع کلید یعنی این جریان باعث قطع کلید میشه به صورت مستقیم(نه قطع حفاظت هایی که در کلید هست)
حالا اگه یک کلید اتوماتیک رو در نظر بگیریم دارای حفاظت 49 و 50 است .
مقدار 49 رو روی 1.1 جریان نامی(جریان واقعی ) ست میکنن.(البته بستگی به نوع سیستم کمی بالا پایین میشه مقدار تنظیمی)اونوقت چنانچه جریان سیستم از حد نامی خودش بالاتر بره رله 49که درون کلید قرار داره فرمان تریپ و قطع به کلید میده .تازه یک جریان دیگه هم داره که حدودا 8 برابر جریان نامی تنظبم میشه . اون برا زمانیه که اتصال کوتاه پیش میاد . اما در اون حالت هم کلید مستقیما تریپ نمیخوره. و تا 50 کیلو امپر نگذره این حفاظت های کلید هستن که فرمان تریپ میدن

منظورم کلید اتوماتیک نیست .
فرض کنید یه مینیاتوری 32 آمپر با قدرت قطع 6 کیلوآمپر داریم .. دیگه ستینگ نداره.
50 آمپر اگه ازش بگذره قطع میکنه یا باید 6 کیلوآمپر بگذره تا قطع کنه ؟
در مورد اون رله حفاظت 49 و 51 میتونید یه رفرنس بدید که مطالعه کنم ؟
سپاس
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
منظورم کلید اتوماتیک نیست .
فرض کنید یه مینیاتوری 32 آمپر با قدرت قطع 6 کیلوآمپر داریم .. دیگه ستینگ نداره.
50 آمپر اگه ازش بگذره قطع میکنه یا باید 6 کیلوآمپر بگذره تا قطع کنه ؟
در مورد اون رله حفاظت 49 و 51 میتونید یه رفرنس بدید که مطالعه کنم ؟
سپاس
بله . چون بیشتر از جریان نامی داره کشیده میشه.
ی فیوز 10 امپر واسه کولر بذاری میبینی که فیوز عمل میکنه.چون جریان کولر ها اکثرا بیشتر از 10 امپره .
و برای مینیاتوری نمیگن و نمینویسن قدرت قطع میگن قدرت قابل تحمل . یعنی اگه اتصال کوتاه رخ بده و جریانی بیشتر از 6 کیلو امپر بگذره فیوز تحملشو از دست میده و میسوزه .
تالار حفاظت مراجعه کنید .تا دلت بخواد رفرنس هست .:d
 

a.h.m48

عضو جدید
سلام داشتم در مورد تابلو برق مطلبی به زبان انگلیسی می خوندم که به کلمه ی lug برخوردم .نمی دونم این قطعه به فارسی چی می شه.نمونه ای از اونو تو جمله زیر میزارم: A breaker panel can be obtained with main lugs یا Breakers connect in some panels by attachment to the main lugs with clips, تا حالا تو چند جای همین تالار این مسئله رو گفتم ولی کسی جواب نمی ده. لطفا کمک کنید
 

dashhadi

عضو جدید
سلام؛
به نظر میرسه منظور از lug در تابلوها همون سوراخ هایی باشه که برای مهار قلاب جرثقیل جهت حمل استفاده میشهlift.jpg
. متنتو کامل بذار تا دقیقتر بشه نظر داد
 

sh2012

عضو جدید
سلام تفاوت راکتانس در موتور القایی با خازن راه انداز با موتور القایی تکفاز بدون خازن چیست؟
اگه کاتولوگی هم داشته باشین عالی میشه
 

dashhadi

عضو جدید
سلام تفاوت راکتانس در موتور القایی با خازن راه انداز با موتور القایی تکفاز بدون خازن چیست؟
اگه کاتولوگی هم داشته باشین عالی میشه

اگه درست فهمیده باشم تفاوت موتور تکفاز با خازن و بی خازن مد نظرته؛
برای ایجاد گشتاور در موتور تکفاز نیاز به دو میدان متعامد داریم که به وسیله ی دو تا سیم پیچ اصلی و کمکی ایجاد میشن. این دو سیم پیچ هم از لحاظ مکان ( فیزیکی روی استاتور ) باید اختلاف داشته باشن هم جریان عبوری از دو سیم پیچ باید اختلاف فاز داشته باشن تا میدان مذکور تشکیل بشه؛ در موتورای بدون خازن سیم پیچ اصلی نسبت L/R بیشتری نسبت به سیم پیچ فرعی داره ( سطح مقطع فرعی کمتر انتخاب میشه ) که همین امر سبب اختلاف فاز بین دو جریان میشه و برای راه اندازی موتور کفایت می کنه اما در بارهایی که نیاز به گشتاور راه اندازی بیشتری دارن باید اختلاف فاز بیشتر باشه که به وسیله ی خازن اونو ایجاد می کنن ( حداکثر گشتاور در اختلاف فاز 90 درجه ای ایجاد میشه به عبارت دیگه گشتاور با سینوس زاویه ی بین دو جریان رابطه ی مستقیم داره )

*** این مطلبو با توجه به پاس کردن ماشین در سال 83 نوشتم( 10 سال قبل )! اشکالات احتمالی رو دوستان گوشزد و اصلاح بفرمایند
 
آخرین ویرایش:

sh2012

عضو جدید
اگه درست فهمیده باشم تفاوت موتور تکفاز با خازن و بی خازن مد نظرته؛
برای ایجاد گشتاور در موتور تکفاز نیاز به دو میدان متعامد داریم که به وسیله ی دو تا سیم پیچ اصلی و کمکی ایجاد میشن. این دو سیم پیچ هم از لحاظ مکان ( فیزیکی روی استاتور ) باید اختلاف داشته باشن هم جریان عبوری از دو سیم پیچ باید اختلاف فاز داشته باشن تا میدان مذکور تشکیل بشه؛ در موتورای بدون خازن سیم پیچ اصلی نسبت L/R بیشتری نسبت به سیم پیچ فرعی داره ( سطح مقطع فرعی کمتر انتخاب میشه ) که همین امر سبب اختلاف فاز بین دو جریان میشه و برای راه اندازی موتور کفایت می کنه اما در بارهایی که نیاز به گشتاور راه اندازی بیشتری دارن باید اختلاف فاز بیشتر باشه که به وسیله ی خازن اونو ایجاد می کنن ( حداکثر گشتاور در اختلاف فاز 90 درجه ای ایجاد میشه به عبارت دیگه گشتاور با سینوس زاویه ی بین دو جریان رابطه ی مستقیم داره )

*** این مطلبو با توجه به پاس کردن ماشین در سال 83 نوشتم( 10 سال قبل )! اشکالات احتمالی رو دوستان گوشزد و اصلاح بفرمایند

با تشکر ولی من منظورم تفاوت بین امپدانس یا بهتر بگم راکتانس بین موتور القایی با خازن راه انداز با سایر موتور های تکفاز القایی بود.
 

a.h.m48

عضو جدید
سلام.اینم متن کاملترش.توی عکس نمی تونم پیداش کنم
p11.jpg Breaker panels are builtwith or without main breakers.
A main breaker installed
in the breaker panel provides a
main switch in the panel and
adds a means of overload protection
for the entire panel. A
breaker panel can be obtained
with main lugs and no main
breaker, but the breaker should
have some means of protection.
Breaker panels are rated by how
many amperes the main lugs can carry and by the rating of the main breaker.
Figure 8.11 shows the main lugs of a breaker panel with a main breaker
 

sh2012

عضو جدید
تفاوت مقاومت یک موتور القایی تکفاز با خازن راه انداز با مقاومت یک موتور القایی تکفاز بدون خازن راه انداز در توان یکسان چیست؟
 

dashhadi

عضو جدید
با تشکر ولی من منظورم تفاوت بین امپدانس یا بهتر بگم راکتانس بین موتور القایی با خازن راه انداز با سایر موتور های تکفاز القایی بود.

راکتانس یعنی مقاومت واکنشی سلف و خازن در مدار جریان متناوب و یا "سلفی خالص " هست یا "خازنی خالص"
و امپدانس یک مدار جمع برداری "مقاومت اهمی" و "راکتانس خالص مدار" هست.

گفتم راکتانس خالص چون راکتانس سلفی و خازنی دقیقا مخالف هم هستند و اثر همو خنثی می کنند به همین خاطر یک در یک مدار شامل سلف و خازن و مقاومت ، امپدانس یا اهمی-سلفی هست یا اهمی خازنی
از دو بند بالا نتیجه می گیریم :
1- راکتانس جزئی از امپدانس هست
2- از دید شما ( از دو سر کل مجموعه ی موتور ) به اون نگاه کنیم، باید این طوری بگیم:
a- راکتانس کلی یک موتور بدون خازن قطعا القایی( سلفی ) هست
b- راکتانس کلی یک موتور خازن دار با توجه به ظرفیت خازن و ضریب خودالقایی سیم پیچ ها در حالت کلی می تونه خازنی، صفر یا سلفی باشه اما با توجه به ملاحظات عملی این موتور هم دارای راکتانس کلی القایی هست

*** نتیجه کلی اینکه در موتورهای واقعی راکتانس موتور حازن دار و بدون خازن فرقی با هم ندارن ( یعنی هر دو سلفی هستند ) اما خاصیت سلفی موتور خازن دار کمتر از موتور بدون خازن هست.

امیدوارم روشن شده باشی
 

challenger_69

عضو جدید
سلام
برای تغذیه موتور القایی باید تا هارمونیک چندم رو حذف کنیم و آیا نیاز به حذف هارمونیکهای مضرب 3 در ولتاژ فاز هست یا خیر؟ در صورتیکه که هارمونیکهای مضرب 3 رو از این جهت که خود به خود در ولتاژ خط حذف میگردند، حذف نکنیم آیا جریان هارمونیک سوم ناشی از این ولتاژ برای ما دردسرساز نمیشه؟
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سلام
برای تغذیه موتور القایی باید تا هارمونیک چندم رو حذف کنیم و آیا نیاز به حذف هارمونیکهای مضرب 3 در ولتاژ فاز هست یا خیر؟ در صورتیکه که هارمونیکهای مضرب 3 رو از این جهت که خود به خود در ولتاژ خط حذف میگردند، حذف نکنیم آیا جریان هارمونیک سوم ناشی از این ولتاژ برای ما دردسرساز نمیشه؟
سلام
عدد خاصی جایی بیان نشده
هارمونیک 3 خودبخود حذف نمیشه بلکه در قسمت مثلث ترانس توزیع گیر میفته و به سمت توزیع منتقل نمیشه
نه خیر وقتی ولتاژ حذف بشه مطمئنا جریان هم حذف میشه!!
 

challenger_69

عضو جدید
هارمونیک 3 خودبخود حذف نمیشه بلکه در قسمت مثلث ترانس توزیع گیر میفته و به سمت توزیع منتقل نمیشه
نه خیر وقتی ولتاژ حذف بشه مطمئنا جریان هم حذف میشه!!

اگه اتصال ستاره هم باشه و ولتاژ فاز هارمونیک سوم داشته باشه ، باز هم در ولتاژ خط هارمونیک 3 نداریم چون هم فاز هستن.
البته من بیشتر منظورم این بود که اگه یه موتور القایی رو با اینورتر کنترل کنیم نیاز هست بوسیله کنترل سوئیچینگ، هارمونیک مضرب سوم حذف بشه یا خیر؟
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
اگه اتصال ستاره هم باشه و ولتاژ فاز هارمونیک سوم داشته باشه ، باز هم در ولتاژ خط هارمونیک 3 نداریم چون هم فاز هستن.
البته من بیشتر منظورم این بود که اگه یه موتور القایی رو با اینورتر کنترل کنیم نیاز هست بوسیله کنترل سوئیچینگ، هارمونیک مضرب سوم حذف بشه یا خیر؟
هارمونیک 3 ربطی به همفاز بودن نداره دوست من! اگر اتصال ترانس ستاره باشه هارمونیک 3 حذف نمیشه
من که فکر نمیکنم نیازی باشه ... باز دوستان نظر میدن
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
اگه اتصال ستاره هم باشه و ولتاژ فاز هارمونیک سوم داشته باشه ، باز هم در ولتاژ خط هارمونیک 3 نداریم چون هم فاز هستن.
البته من بیشتر منظورم این بود که اگه یه موتور القایی رو با اینورتر کنترل کنیم نیاز هست بوسیله کنترل سوئیچینگ، هارمونیک مضرب سوم حذف بشه یا خیر؟
فرض بر این که نیاز به حذف شدن داره
کنترل سوئیچینگ چیست و چگونه هارمونیک ها را از بین میبرد؟
 

challenger_69

عضو جدید
فرض بر این که نیاز به حذف شدن داره
کنترل سوئیچینگ چیست و چگونه هارمونیک ها را از بین میبرد؟

شکل موج خروجی اینورتر تحت تاثیر زوایای هست که سوئیچهای اینورتر خاموش و روشن میشن. این شکل موج یه سری فوریه داره که هارمونیک های مختلف رو مشخص میکنه. میشه با نوشتن رابطه تحلیلی هارمونیک ها و پیدا کردن زوایای سوئیچینگ توسط معادلات غیر خطی، طوری به سوئیچها فرمان داد که هارمونیک های خاصی مثلا هارمونیک 3،5،7 و.... مقدارشون نزدیک به صفر بشه
 

mhh17

عضو جدید
سلام کمک فوری میخام
این سوال امتحان شنبست ولی نمیتونم حلش کنم کسی هست بتونه؟
دو واحد سلول خورشیدی با بیشینه ولتاژ قابل تبدیل 70 و 80 ولت برای تغذیه یک بار به ولتاژ متناوب مولفه اول 110 ولت نیاز دارند به کار گرفته شده اند. 1θ و 2θ را به نحوی بدست آورید که ولتاژ خروجی مبدل آبشاری (پل نوعh) صدو ده ولت و هارمونیک سوم حذف گردد.
 

Similar threads

بالا