سلام دوستان کسی در مورد Switch-On-To-Fault اطلاعاتی داره؟ ممنون
برادر اگه من ولتاژو از بیست کیلو به چهارصد کیلو برسونم که اختلاف خیلی بیشتر میشه از مقدار اولیه هنوز خیلی بیشتره بازم تناقضهاون v که شما میگی ولتاژ انتقال خط نیست -اون v افت ولتاژ خط هست.این افت ولتاژ چطور بدست میاد؟
اینطور که مقاومت مسیر خط انتقال رو در جریان عبوری از خط ضرب میکنن میشه افت ولتاژ خط-
یعنی مثلا اول خط ولتاژ65 کیلو ولت هست و انتهای خط 63کیلو ولت
حالا اگه بخاهیم توان تلف شده خط رو حساب کنیم نباید بجای v از 63 یا 65 کیلو ولت استفاده کنیم که
باید از 2 کیلو ولت استفاده کنیم که ولتاژ افت شده در خط هست.
بطور کلی:ما میایم ولتاژ رو میبریم بالا تا جریان بیاد پایین(با توجه به ثابت بودن توان) چون مقاومت مسیر خط انتقال تقریبا ثابت هست پس هر چقدر جریان کمتری ازش عبور کنه تلفات RI^2 کمتر میشه
یا اینطور میگم که ما جریان رو میاریم پایین تا افت ولتاژ خط کمتر بشه اینطوری V کمتر میشه(این V افت ولتاژ هست نه خود ولتاژ) و طبق رابطه V^2/R تلفات کمتر بشه.
برادر اگه من ولتاژو از بیست کیلو به چهارصد کیلو برسونم که اختلاف خیلی بیشتر میشه از مقدار اولیه هنوز خیلی بیشتره بازم تناقضه
سلام دوستان ، می خواستم بدونم کدوم رله تو کلید های ABB (Tmax T6 از وصل کلید جلوگیری می کنه ؟ قضیه از این قراره که من می خوام پای دستگاه بتونم از وصل کلید تو اتاق تابلو توسط اپراتور جلوگیری کنم ، کسی می تونه کمک کنه ؟
مفهوم سوال گنگه. کلید با سک سیونر ارت اینتر لاک بشه تا زمانی که سک سیونر وصله کلید وصل نمیشه.تمام رله ها عامل تریپ کلید هستند. نیاز به سیستم اتو دارید.[/QUOT
من دقیق مساله رو بازش می کنم ، تو یه واحد صنعتی یه سری تابلو هست با کلید های T6 ABB ؛ حالا این تابلوها قراره یه سری کمپرسورو تغذیه کنن ، مشکل این جاست که فاصله تابلو تا کمپرسورا زیاده و داخل تابلوی خود کمپرسورها هم کلید وجود نداره به عبارتی وقتی از توی اتاق تابلوها کلید کمپرسورو وصل می کنیم برق دار میشه ، حالا می خوام یه ترتیبی باشه که نفری که داره روی کمپرسور کار می کنه واسه مسایل ایمنی بتونه از وصل کلید تو اتاق تابلو جلوگیری کنه ، حالا بر فرض یه اپراتور دیگه نیاد یه دفعه کمپرسورو رو از اتاق فرمان روشن کنه ، ***یونر ارت هم نداریم ، به خوب نکته ای اشاره کردی در واقع دنبال یه اینترلاکم که مانع وصل کلید تو اتاق تابلوها بشه وقتی که نفرمون داره روی تابلوی کمپرسور کار می کنه ، حالا اگه بشه یه کنترل از راه دور هم باشه که چه بهتر، یعنی از همون جا هم بتونه خاموش روشن کنه ، خاموش و روشن با رله شانت فکر کنم بشه انجام داد
رله شنت چی؟ رله شنت کلید؟جز اینکه کلیدت موتورایز باشه .و ریموت براش تعریف کنی بله یه کار حرفه ای و خوب میشه.ولی مسئله اینجاست که اگر چندین کمپرسور داری نمیشه. ! چون مسلما همه از این کلید استفاده میکنن و فعال میشن. و بعدش هر کدوم واسه خودشون مثلا یک کلید فیوز مینیاتوری دارن.که مینیاتوری رو نمیشه فرمان ریموت داد.(شایدم بشه من اطلاع ندارم)ولی چیزی که تو فکر من هست اینه که کابل میاد تا برسه به تخته کلم موتور اونجا که امنه و محفظه با ای پی بالا داره و به محض پر شدن محفظه کمپرسور کلید تابع فشار عمل میکنه و موتور خاموش میشه. پس اونقدرا مسئله حساس امنیتی وجود نداره.(منظورت از کار کردن روی کمپرسور چیه؟ یعنی تعمیرات؟ خب این شدنیه یک اینتر لاک مکانیکی که زمانی که میخواین برق وصل بشه به صورت دستی اول اینتر لاک رو کنار بزنید و بعد بشه برق رسانی کرد.یه چیزی شبیه اینتر لاک تابلو های متال این کلوز)مفهوم سوال گنگه. کلید با سک سیونر ارت اینتر لاک بشه تا زمانی که سک سیونر وصله کلید وصل نمیشه.تمام رله ها عامل تریپ کلید هستند. نیاز به سیستم اتو دارید.[/QUOTمن دقیق مساله رو بازش می کنم ، تو یه واحد صنعتی یه سری تابلو هست با کلید های T6 ABB ؛ حالا این تابلوها قراره یه سری کمپرسورو تغذیه کنن ، مشکل این جاست که فاصله تابلو تا کمپرسورا زیاده و داخل تابلوی خود کمپرسورها هم کلید وجود نداره به عبارتی وقتی از توی اتاق تابلوها کلید کمپرسورو وصل می کنیم برق دار میشه ، حالا می خوام یه ترتیبی باشه که نفری که داره روی کمپرسور کار می کنه واسه مسایل ایمنی بتونه از وصل کلید تو اتاق تابلو جلوگیری کنه ، حالا بر فرض یه اپراتور دیگه نیاد یه دفعه کمپرسورو رو از اتاق فرمان روشن کنه ، ***یونر ارت هم نداریم ، به خوب نکته ای اشاره کردی در واقع دنبال یه اینترلاکم که مانع وصل کلید تو اتاق تابلوها بشه وقتی که نفرمون داره روی تابلوی کمپرسور کار می کنه ، حالا اگه بشه یه کنترل از راه دور هم باشه که چه بهتر، یعنی از همون جا هم بتونه خاموش روشن کنه ، خاموش و روشن با رله شانت فکر کنم بشه انجام داد
نمیدونم.سلام به همه
میشه از نظر فیزیکی توضیح بدید که چرا ولتاژ در پایانه یک مدار که دارای جریان پیشفاز هست، از ولتاژ منبع بیشتره؟
دقت کنید که منظورم توضیح با فرمول و با استفاده از بردار ولتاژ و جریان نیست. میخوام ببینم از نظر فیزیکی چه اتفاقی می افته. یعنی مثلا شار خازن همرستا با شار منبع هست و باعث تقویت منبع میشه و یا ......
مقدمات رله و حفاظت و حفاظت 49 و 51 رو مطالعه کنید.سلام
یه موضوعی رو متوجه نمیشم ،، یه کلید 100 آمپر با قدرت قطع 50کیلو آمپر اگه 150 آمپر ازش بگذره بلاخره قطع میکنه یا باید 50 کیلوآمپر اتصال کوتاه ازش بگذره تا قطع کنه ؟
نمیدونم.
و فقط نظرمو میگم
چی باعث پیشفاز شدن مدار شده؟!مسلما عنصری مثل خازن
و تو مدارات مشخصه که ولتاژ منبع با خازن جمع میشه و به انتهای مدار میرسه.یک بانک خازن رو در نظر بگیر وقتی از مدار خارج میشه تا حدودا 15 دقیقه ولتاژ داره . یعنی مثل یک منبع عمل میکنه.
مقدمات رله و حفاظت و حفاظت 49 و 51 رو مطالعه کنید.
قدرت قطع کلید یعنی این جریان باعث قطع کلید میشه به صورت مستقیم(نه قطع حفاظت هایی که در کلید هست)
حالا اگه یک کلید اتوماتیک رو در نظر بگیریم دارای حفاظت 49 و 50 است .
مقدار 49 رو روی 1.1 جریان نامی(جریان واقعی ) ست میکنن.(البته بستگی به نوع سیستم کمی بالا پایین میشه مقدار تنظیمی)اونوقت چنانچه جریان سیستم از حد نامی خودش بالاتر بره رله 49که درون کلید قرار داره فرمان تریپ و قطع به کلید میده .تازه یک جریان دیگه هم داره که حدودا 8 برابر جریان نامی تنظبم میشه . اون برا زمانیه که اتصال کوتاه پیش میاد . اما در اون حالت هم کلید مستقیما تریپ نمیخوره. و تا 50 کیلو امپر نگذره این حفاظت های کلید هستن که فرمان تریپ میدن
بله . چون بیشتر از جریان نامی داره کشیده میشه.منظورم کلید اتوماتیک نیست .
فرض کنید یه مینیاتوری 32 آمپر با قدرت قطع 6 کیلوآمپر داریم .. دیگه ستینگ نداره.
50 آمپر اگه ازش بگذره قطع میکنه یا باید 6 کیلوآمپر بگذره تا قطع کنه ؟
در مورد اون رله حفاظت 49 و 51 میتونید یه رفرنس بدید که مطالعه کنم ؟
سپاس
سلام تفاوت راکتانس در موتور القایی با خازن راه انداز با موتور القایی تکفاز بدون خازن چیست؟
اگه کاتولوگی هم داشته باشین عالی میشه
اگه درست فهمیده باشم تفاوت موتور تکفاز با خازن و بی خازن مد نظرته؛
برای ایجاد گشتاور در موتور تکفاز نیاز به دو میدان متعامد داریم که به وسیله ی دو تا سیم پیچ اصلی و کمکی ایجاد میشن. این دو سیم پیچ هم از لحاظ مکان ( فیزیکی روی استاتور ) باید اختلاف داشته باشن هم جریان عبوری از دو سیم پیچ باید اختلاف فاز داشته باشن تا میدان مذکور تشکیل بشه؛ در موتورای بدون خازن سیم پیچ اصلی نسبت L/R بیشتری نسبت به سیم پیچ فرعی داره ( سطح مقطع فرعی کمتر انتخاب میشه ) که همین امر سبب اختلاف فاز بین دو جریان میشه و برای راه اندازی موتور کفایت می کنه اما در بارهایی که نیاز به گشتاور راه اندازی بیشتری دارن باید اختلاف فاز بیشتر باشه که به وسیله ی خازن اونو ایجاد می کنن ( حداکثر گشتاور در اختلاف فاز 90 درجه ای ایجاد میشه به عبارت دیگه گشتاور با سینوس زاویه ی بین دو جریان رابطه ی مستقیم داره )
*** این مطلبو با توجه به پاس کردن ماشین در سال 83 نوشتم( 10 سال قبل )! اشکالات احتمالی رو دوستان گوشزد و اصلاح بفرمایند
با تشکر ولی من منظورم تفاوت بین امپدانس یا بهتر بگم راکتانس بین موتور القایی با خازن راه انداز با سایر موتور های تکفاز القایی بود.
سلامسلام
برای تغذیه موتور القایی باید تا هارمونیک چندم رو حذف کنیم و آیا نیاز به حذف هارمونیکهای مضرب 3 در ولتاژ فاز هست یا خیر؟ در صورتیکه که هارمونیکهای مضرب 3 رو از این جهت که خود به خود در ولتاژ خط حذف میگردند، حذف نکنیم آیا جریان هارمونیک سوم ناشی از این ولتاژ برای ما دردسرساز نمیشه؟
هارمونیک 3 خودبخود حذف نمیشه بلکه در قسمت مثلث ترانس توزیع گیر میفته و به سمت توزیع منتقل نمیشه
نه خیر وقتی ولتاژ حذف بشه مطمئنا جریان هم حذف میشه!!
هارمونیک 3 ربطی به همفاز بودن نداره دوست من! اگر اتصال ترانس ستاره باشه هارمونیک 3 حذف نمیشهاگه اتصال ستاره هم باشه و ولتاژ فاز هارمونیک سوم داشته باشه ، باز هم در ولتاژ خط هارمونیک 3 نداریم چون هم فاز هستن.
البته من بیشتر منظورم این بود که اگه یه موتور القایی رو با اینورتر کنترل کنیم نیاز هست بوسیله کنترل سوئیچینگ، هارمونیک مضرب سوم حذف بشه یا خیر؟
فرض بر این که نیاز به حذف شدن دارهاگه اتصال ستاره هم باشه و ولتاژ فاز هارمونیک سوم داشته باشه ، باز هم در ولتاژ خط هارمونیک 3 نداریم چون هم فاز هستن.
البته من بیشتر منظورم این بود که اگه یه موتور القایی رو با اینورتر کنترل کنیم نیاز هست بوسیله کنترل سوئیچینگ، هارمونیک مضرب سوم حذف بشه یا خیر؟
فرض بر این که نیاز به حذف شدن داره
کنترل سوئیچینگ چیست و چگونه هارمونیک ها را از بین میبرد؟
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
فهرست سوالات مطرح شده در تاپیک سوالات قدرتی | قدرت | 3 | ||
سوالات استخدامی و مصاحبه مهندسی برق قدرت | قدرت | 16 | ||
بانک سوالات استخدامی | قدرت | 7 | ||
مطلب برا قدرتی ها | قدرت | 2 | ||
معرفی سایتها و وبلاگهای قدرتی | قدرت | 5 |