rashidishahram
مشاور صنعت برق
هر وسیله محافظتی برای خودش ثابت زمانی برای عکس العمل داره . مثلا برای رله هایی که در نیروگاه و پست برای سنس کردم فرکانس استفاده میشه ثاب زمانی صفر هست . یعنی آنتایم عمل میکنند . اما برای فیوز ها و بسیاری از رله های دیگه ثابت زمانی در نظر میگیرند . یعنی درسته که برای جریان خاصی در نظر گرفته شدند ولی در صورتی عکس العمل نشون میدنن که اون مثلا جریان یا فالت طی اون مدت زمان مانا باشه .
برای موتورها هم همنیطور هست . اولا که موتور های سنگین و نمیه سنگین راه اندازی دو یا چند مرحله ای دارند که یا پله ای هست ( مثل ستاره مثلث ) یا خطی ( مثل درایورهای کنترل فرکانس و ولتاژ ) . بنابراین جریان راه اندازی اونها 6 برابر اونی که روی پلاک نوشته شده نیست .
مثلا همین کولرهای خونگی . جریان راه اندازی بالایی دارند ( با توجه به جریان 12 تا 19 امپری ) ولی موقع استارت فیوز نمی پره . ( کنتورهای الان 32 هستند ) . این نشون میده که ثابت زمانی اون فیوز برای عکس العمل لازم بالاست .
سلام
اولا در صنعت نفت تا 150 کیلووات یک ضرب استارت میشود و بدون استفاده از راه انداز یا ستاره مثلث. پس جریان را ه اندازی تا 6 برابر که هیچ تا 7.5 برابر هم میرسد.
ثانیا بزارین سوال آقا مصطفی رو بازتر و جذاب تر کنیم.
حالت اول: از یک رله حرارتی( بیمتال) و یک فیوز استفاده شود.
حالت دوم: از یک رله حرارتی( بیمتال) و یک رله حفاظتی مولتی فانکشن (دارای فانکشن های 50/50N و 51/51N استفاده شود.
حالت سوم: از یک فیوز و یک رله حفاظتی مولتی فانکشن (دارای فانکشن های 50/50N و 51/51N استفاده شود.
حالا نحوه تنظیم به چه شکل می باشد که رله و فیوز و بی متال تداخل پیدا نکنند.
آخرین ویرایش: