تاپیک سوالات قدرتی

rashidishahram

مشاور صنعت برق
هر وسیله محافظتی برای خودش ثابت زمانی برای عکس العمل داره . مثلا برای رله هایی که در نیروگاه و پست برای سنس کردم فرکانس استفاده میشه ثاب زمانی صفر هست . یعنی آنتایم عمل میکنند . اما برای فیوز ها و بسیاری از رله های دیگه ثابت زمانی در نظر میگیرند . یعنی درسته که برای جریان خاصی در نظر گرفته شدند ولی در صورتی عکس العمل نشون میدنن که اون مثلا جریان یا فالت طی اون مدت زمان مانا باشه .
برای موتورها هم همنیطور هست . اولا که موتور های سنگین و نمیه سنگین راه اندازی دو یا چند مرحله ای دارند که یا پله ای هست ( مثل ستاره مثلث ) یا خطی ( مثل درایورهای کنترل فرکانس و ولتاژ ) . بنابراین جریان راه اندازی اونها 6 برابر اونی که روی پلاک نوشته شده نیست .
مثلا همین کولرهای خونگی . جریان راه اندازی بالایی دارند ( با توجه به جریان 12 تا 19 امپری ) ولی موقع استارت فیوز نمی پره . ( کنتورهای الان 32 هستند ) . این نشون میده که ثابت زمانی اون فیوز برای عکس العمل لازم بالاست .

سلام


اولا در صنعت نفت تا 150 کیلووات یک ضرب استارت میشود و بدون استفاده از راه انداز یا ستاره مثلث. پس جریان را ه اندازی تا 6 برابر که هیچ تا 7.5 برابر هم میرسد.
ثانیا بزارین سوال آقا مصطفی رو بازتر و جذاب تر کنیم.
حالت اول: از یک رله حرارتی( بیمتال) و یک فیوز استفاده شود.
حالت دوم: از یک رله حرارتی( بیمتال) و یک رله حفاظتی مولتی فانکشن (دارای فانکشن های 50/50N و 51/51N استفاده شود.
حالت سوم: از یک فیوز و یک رله حفاظتی مولتی فانکشن (دارای فانکشن های 50/50N و 51/51N استفاده شود.

حالا نحوه تنظیم به چه شکل می باشد که رله و فیوز و بی متال تداخل پیدا نکنند.
 
آخرین ویرایش:

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
ولی دقیقا ژنراتور میشه چون تعریف ژنراتور (تبدیل کننده نیروی مکانیکی به الکتریکی) مگه این نیست که اگه سیمی درون میدان مغناطیسی حرکت کنه تولید جریان میکنه و تعریف موتور (تبدیل کننده نیروی الکتریکی به مکانیکی) اینکه اگه از سیمی درون میدان مغناطیسی جریان رد بشه باعث حرکت میشه؟ میزان آن هم دقیقا در محاسبات برابر جریان حالت روتور قفل شده است.

چرا میگین دقیقا برابره؟:huh:
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
عرض کردم در محاسبات دقیقا برابره.

در محاسبات اتصال کوتاه مقدار جریان تزریقی موتور را با تعریف پارامتری به عنوان contribution factor عنوان و برای آن مقداری برابر 4-5 برابر در نظر گرفته که با ضرب آن در جریان نامی مقدار جریان اتصال کوتاه را محاسبه می کنند ولی این که گفتم در محاسبات دقیقا برابر حالت روتور قفل شده است بخاطر در نظر گرفتن بدترین حالت است که تقریبا معادل جریان راه اندازی میباشد ولی در واقع در راه اندازی بدلیل اینرسی ناشی از سکون اولیه جریان بیشتری لازم است. در محاسبات همیشه بدترین حالت را در نظر می گیرند تا شرایط بهتری داشته باشند و در حاشیه امن قرار گیرند.
 
آخرین ویرایش:

rashidishahram

مشاور صنعت برق
بهتره بریم سراغ ژنراتور ... اگر اتصال کوتاه بشه ولتاژ ترمینال ژنراتور صفر میشه (در تئوری) حالا چ اتفاقی برای منبع ژنراتور میفته؟؟!!

این سوالتون سوال خوبیه بنظرم اینجا مطرحش کن تا تخصصی بحث بشه.
http://www.www.www.iran-eng.ir/show...بحث-های-پایداری،-پخش-بار-و-موارد-کاربردی-دیگر

وقتی اتصال کوتاه بشه ژنراتور افت ولتاژ ناشی از این اتصال کوتاه رو به عنوان افزایش ناگهانی بار در نظر گرفته و سعی در جبران آن میکند که در صورت عدم رفع و بسته به میزان و محل اتصال کوتاه و قدرت ژنراتور ممکنه به ناپایداری ژنراتور منجر شود. تاپیک بالا مختص همچین سوالاتی می باشد.
 
آخرین ویرایش:

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
عرض کردم در محاسبات دقیقا برابره.

در محاسبات اتصال کوتاه مقدار جریان تزریقی موتور را با تعریف پارامتری به عنوان contribution factor عنوان و برای آن مقداری برابر 4-5 برابر در نظر گرفته که و با ضرب آن در جریان نامی مقدار جریان اتصال کوتاه را محاسبه می کنند ولی این که گفتم در محاسبات دقیقا برابر حالت روتور قفل شده است بخاطر در نظر گرفتن بدترین حالت است که تقریبا معادل جریان راه اندازی میباشد ولی در واقع در راه اندازی بدلیل اینرسی ناشی از سکون اولیه جریان بیشتری لازم است. در محاسبات همیشه بدترین حالت را در نظر می گیرند تا شرایط بهتری داشته باشند و در حاشیه امن قرار گیرند.

یعنی شما میگین جریان راه اندازی بیشتر از اتصال کوتاه هست؟
من دقیقا اول اینو میگفتم.
ولی شما امپدانس خط از ترمینال موتور تا باس اتصال کوتاه رو در نظر میگیرین؟ این امپدانس با امپدانس مدار معادل موتور (که به ژنراتور تبدیل شده ) موازی میشه !
اگر فقط موتور رو در نظر بگیریم دقیقا حرف شما درسته.
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
یعنی شما میگین جریان راه اندازی بیشتر از اتصال کوتاه هست؟
من دقیقا اول اینو میگفتم.
ولی شما امپدانس خط از ترمینال موتور تا باس اتصال کوتاه رو در نظر میگیرین؟ این امپدانس با امپدانس مدار معادل موتور (که به ژنراتور تبدیل شده ) موازی میشه !
اگر فقط موتور رو در نظر بگیریم دقیقا حرف شما درسته.

آره جریان راه اندازی بیشتر از جریان تزریقی در حالت اتصال کوتاه هست.
منظورم اصلا بحث امپدانس خط تا محل اتصال کوتاه نبود و بصورت کلی گفتم. ولی اگه اون رو در نطر بگیرین با امپدانس مدار معادل موتور سری میشه. چون برای امپدانس مدار معادل یک امپدانس تا سر ترمینال موتور میتونین در نظر بگیرین که سری میشه با امپدانس خط یا کابل از سر ترمینال موتور تا زمین در محل اتصال. که تقریبا برای هر دو حالت راه اندازی و اتصال کوتاه مثل هم هستند.
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
نه دیگه موازی میشه. شما منبع رو باید سر ترمینال موتور در نظر بگیرین که این جریانو تزریق میکنه به شبکه، حالا این جریان بین موتور و خط با توجه به امپدانسشون تقسیم میشه!
خب یه نکته ظریف هست اینجا و اونم اینکه وقتی شما ترمینال رو منبع در نظر بگیری و در مورد جریان تزریقی به شبکه حرف میزنین دیگر موتوری در کار نیست و بحث ژنراتور هست و مدار معادل موتور به عنوان تلفات داخلی ژنراتور در نظر گرفته میشه و ولتاژ تولیدی در سر ترمینال با احتساب افت ناشی از اون هست فکر کنم اینجوری دقیقتر باشه. البته گفتم که من اصلا در مورد مدار معادل موتور در هنگام اتصال کوتاه فکر نکردم چون دیگه مصرف کننده (موتور) نیست و ناچیز هست و معمولا در محاسبه در نظر گرفته نمیشود. ضمن اینکه در بدترین حالت برای محاسبه بیشترین مقدار اتصال کوتاه ممکن فرض بر این هست که کلیه جریان تولیدی به شبکه تزریق میشود.
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب یه نکته ظریف هست اینجا و اونم اینکه وقتی شما ترمینال رو منبع در نظر بگیری و در مورد جریان تزریقی به شبکه حرف میزنین دیگر موتوری در کار نیست و بحث ژنراتور هست و مدار معادل موتور به عنوان تلفات داخلی ژنراتور در نظر گرفته میشه و ولتاژ تولیدی در سر ترمینال با احتساب افت ناشی از اون هست فکر کنم اینجوری دقیقتر باشه. البته گفتم که من اصلا در مورد مدار معادل موتور در هنگام اتصال کوتاه فکر نکردم چون دیگه مصرف کننده (موتور) نیست و ناچیز هست و معمولا در محاسبه در نظر گرفته نمیشود. ضمن اینکه در بدترین حالت برای محاسبه بیشترین مقدار اتصال کوتاه ممکن فرض بر این هست که کلیه جریان تولیدی به شبکه تزریق میشود.
درسته فقط یه سوال:
جریان تولیدی یا ولتاژ تولیدی؟
ولتاژ تولیدی تقسیم میشه بر امپدانس خط تا محل اتصال کوتاه و جریان تزریقی رو میده؟
یا تقسیم میشه بر امپدانس رتور قفل شده و جریان رو میده؟
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
درسته فقط یه سوال:
جریان تولیدی یا ولتاژ تولیدی؟
ولتاژ تولیدی تقسیم میشه بر امپدانس خط تا محل اتصال کوتاه و جریان تزریقی رو میده؟
یا تقسیم میشه بر امپدانس رتور قفل شده و جریان رو میده؟
خب برای درک بهتر این مسئله بزارین یه سوال مطرح کنم که شما جواب خودتون رو بگیرین. فرض کنین که همین موتور در حال کار هست ولی بجای اتصال کوتاه ناگهان کلید آن باز شود و موتور بی برق گردد با توجه به اینکه موتور در حال کار است شرایط مثل حالت اتصال کوتاه است ولی با این تفاوت که در اتصال کوتاه مدار خروجی ترمینال بسته است ولی در این حال باز حالا بنظر شما در ترمینال باز هم برق تولید می گردد؟
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز

خب برای درک بهتر این مسئله بزارین یه سوال مطرح کنم که شما جواب خودتون رو بگیرین. فرض کنین که همین موتور در حال کار هست ولی بجای اتصال کوتاه ناگهان کلید آن باز شود و موتور بی برق گردد با توجه به اینکه موتور در حال کار است شرایط مثل حالت اتصال کوتاه است ولی با این تفاوت که در اتصال کوتاه مدار خروجی ترمینال بسته است ولی در این حال باز حالا بنظر شما در ترمینال باز هم برق تولید می گردد؟

اره ولتاژ تولید میشه تو ترمینال ولی جریانو نمیدونم احتمالا نباید جریانی داشته باشیم چون ترمینال بازه!
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
اره ولتاژ تولید میشه تو ترمینال ولی جریانو نمیدونم احتمالا نباید جریانی داشته باشیم چون ترمینال بازه!
درسته. خب حالا اگه سر ترمینال رو به زمین وصل کنیم یا به یه امپدانس، جواب سوالاتی که پرسیدی چی میشه؟
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب حالا اگه سر ترمینال رو به زمین وصل کنیم یا به یه امپدانس، جواب سوالاتی که پرسیدی چی میشه؟
میشه ولتاژ تقسیم بر مجموع امپدانس ها که معمولا از امپدانس خط که کمه صرف نظر میشه و میشه همون امپدانس رتور قفل شده:D
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
میشه ولتاژ تقسیم بر مجموع امپدانس ها که معمولا از امپدانس خط که کمه صرف نظر میشه و میشه همون امپدانس رتور قفل شده:D

میگم این دفعه سوالای سخت ازم نپرسین چون بلد نیستم می مونم.:D البته تقصیر این آقا مصطفی بود با این سوالش. درسته دیگه سوال ایشون بود؟
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
میگم این دفعه سوالای سخت ازم نپرسین چون بلد نیستم می مونم.:D البته تقصیر این آقا مصطفی بود با این سوالش. درسته دیگه سوال ایشون بود؟

اختیار دارین
ممنون از وقتی که گذاشتین:gol:
اره سوال ایشون بود:D
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام به همه
امیدوارم سال خوبی داشته باشید



خب من یک پیشنهاد دارم
میدونیم که کلید ها و فیوز ها و رله ها و ... یک نمودار جریان-زمان دارن! که توی این نمودار یک منحنی وجود داره که برای هر جریانی، زمان تریپ رو نشون میده!
حالا با فرض اینکه ما میتونیم زمان مناسب رو برای این کلید تنظیم کنیم :

به جای بررسی نمودار جریان-زمان روی کاتالوگ کلید 25 کیلویی میریم سراغ این نمودار برای کلید (یا فیوز یا ...) 5 کیلوئی و زمان ِ جریانی که مد نظر ماست رو از روی اون قرائت کرده و روی کلید وارد میکنیم

البته از نظر تئوری بحث کردم و الا دستور اریپ به کلید توسط رله صادر میشه و باید رله رو تنظیم کرد
سلام مهندس عزیز
بله درسته . این تئوری باید باشه تا بشه عمل رو انجام داد. کلا تنظیم رله ها بر همین اساس که توضیح دادین انجام میشه . نمودار!.
حالا چه زمانی برای کلید انتخاب کنیم؟:surprised: برای کلید 25 کیلو امپر؟

سلام آقا مصطفی سال نو مبارک.

بهتره مطالبی که گفتی رو یکی یکی بررسی کنیم.

1- دیماند مصرفی رو تا جایی که من بلدم با اتصال کوتاه عنوان نمیکنند. معمولا عنوان میکنند حداکثر جریان اتصال کوتاه روی فلان باس مثلا 25 کیلو آمپر است نه اینکه دیماند مصرفی دارای اینقدر جریان اتصال کوتاه است.
2-این جریان اتصال کوتاه 25 کیلو آمپر از کجا بدست آمده است؟
3- کارخانه دارای ترانس اختصاصی است یا نه؟ اگر هست ولتاژ اولیه و ثانویه؟
4- جریان اتصال کوتاه 25 کیلو آمپر روی چه ولتاژی و روی کدام باس میباشد؟ اگر دارای ترانس اختصاصی در ورودی می باشد باید مشخص کنید 25 کیلو آمپر در اولیه است یا ثانویه
5- جریان اتصال کوتاه 5 کیلو آمپر چگونه بدست آمده است و روی کدام باس؟
6-در انتخاب قدرت قطع اتصال کوتاه تجهیزات دو مورد باید در نظر گرفته شود. یکی امنیت و دوم اقتصادی بودن. از نظر امنیت حداکثر میزان اتصال کوتاهی که میتواند اتفاق بیفتد برای انتخاب تجهیز بایستی محاسبه شود و کمتر از آن به هیچ وجه قابل قبول نیست چون اتصال کوتاه در یک لحظه اتفاق می افتد و به حالت دائمی میرسد. پس کلید با قدرت قطع کمتر را نمیتوان به هیچ عنوان استفاده کرد.
7- برای حفاظت معمولا از رله ها برای قطع کلید کمک می گیرند ولی برای ولتاژهای ضعیف خود کلید نیز قابل تنظیم می باشد ولی منحنی عملکرد اون را باید داشته باشید تا با رله های بالادست تداخل نداشته باشد.
8- برای تنظیم رله یا کلید بایستی حداقل میزان جریان اتصال کوتاه ممکن رو محاسبه کرد. یعنی انتخاب تجهیز برای بیشترین مقدار اتصال کوتاه انجام میشود ولی تنظیم روی کمترین مقدار اتصال کوتاه ممکن.
حالا نحوه تنظیم رله یا کلید:
9- بعد از تعیین حداقل میزان اتصال کوتاه ممکن روی هر باس، جریان قطع همه رله های مرتبط با آن باس باید حداقل میزان بدست آمده در نظر گرفته شوند حالا چه قدرت قطع آن 5 کیلو آمپر باشد چه 25 کیلو آمپر.
10- در مرحله بعد بایستی رله ها از نظر زمان نسبت به هم تنظیم گردند. پایین ترین سطح برای حداقل زمان مثل 100 میلی ثانیه و سطحهای بالاتر نسبت به آن زمان اضافه میشود.

حالا فکر میکنم جواب خودت را گرفته باشی. یعنی شما کلید با قدرت قطع بالاتر رو میتونی برای قدرت قطع پایین تر استفاده کنی ولی از نظر اقتصادی به صرفه نیست. شما میتونی اون کلید 25 کیلو رو الان استفاده کنی اگر جریان نامی آن مشکلی نداره بعدا هر وقت اگه لازم داشتی جایگزین کنی اگه هم لازم نداشتی همونجا باشه.
امیدوارم که توانسته باشم توضیح دهم
.

سلام مهندس رشیدی. سال نو بر شما هم مبارک.
بله بله متوجه شدم. منظورم اینه که شبکه ای که ما از اون برق گرفتیم دارای جریان اتصال کوتاه 25 کیلو امپر هست.
نه نیازی به ترانس نیست یا حداقل ما اینطور فرض میکنیم که ترانس اختصاصی نداره. و از شبکه توزیع فشار ضعیف برای کارخونه برق کشی شده.
جریان 25 کیلو امپر حداقل جریان اتصال کوتاه شبکست که کلید بالا دستی در زمانی این جریان رو قطع میکنه.(فرضا)
جریان 5 کیلو هم با محاسبه اتصال کوتاه برای کابل ها و وجود موتور ها و باقی مصرف کننده ها شده 5 کیلو امپر.که اگر در زمان مشخصی این جریان بیشتر بشه و کلید قطع نکنه کابل ها و دیگر تجهیزات و حتی موتور ها احتمال داره که از بین برن.
خب من این سوال رو اینطور مطرح کردم که کوردینیشن هم کمی توضیح داده بشه. اگر بخوایم مسئله رو اقتصادی کنیم میتونیم بگیم :
شبکه دارای جریان اتصال کوتاه 25 کیلو امپر است که کلید در زمان 0.04 ثانیه قطع میکند.حال ما یک کلید داریم که 5 کیلو امپر تحمل میکند . ایا میشود از این کلید در این شبکه استفاده کرد ؟ یا باید یک کلید 25 کیلو امپری تهیه کرد ؟(باز هم بحث اقتصاد:d

ولی دقیقا ژنراتور میشه چون تعریف ژنراتور (تبدیل کننده نیروی مکانیکی به الکتریکی) مگه این نیست که اگه سیمی درون میدان مغناطیسی حرکت کنه تولید جریان میکنه و تعریف موتور (تبدیل کننده نیروی الکتریکی به مکانیکی) اینکه اگه از سیمی درون میدان مغناطیسی جریان رد بشه باعث حرکت میشه؟ میزان آن هم دقیقا در محاسبات برابر جریان حالت روتور قفل شده است.
:gol:

سلام


اولا در صنعت نفت تا 150 کیلووات یک ضرب استارت میشود و بدون استفاده از راه انداز یا ستاره مثلث. پس جریان را ه اندازی تا 6 برابر که هیچ تا 7.5 برابر هم میرسد.
ثانیا بزارین سوال آقا مصطفی رو بازتر و جذاب تر کنیم.
حالت اول: از یک رله حرارتی( بیمتال) و یک فیوز استفاده شود.
حالت دوم: از یک رله حرارتی( بیمتال) و یک رله حفاظتی مولتی فانکشن (دارای فانکشن های 50/50N و 51/51N استفاده شود.
حالت سوم: از یک فیوز و یک رله حفاظتی مولتی فانکشن (دارای فانکشن های 50/50N و 51/51N استفاده شود.

حالا نحوه تنظیم به چه شکل می باشد که رله و فیوز و بی متال تداخل پیدا نکنند.
خیلی عالی.
حفاظت 50 که مشخصه حدودا 8 الی 10 برابر جریان نامی.
میمونه 51 و بی متال که با هم تداخل پیدا نکنند. . خب با اینکه من تفاوت این دو حفاظت رو نمیدونم (در عمل_در تئوری مهندس نوترون توضیح دادن).ولی چون هدف حفاظت موتور هست حدودا 1.2 الی 1.5 برابر جریان نامی.
البته اگر از کلید محافظ استفاده کنیم برای موتور , فقط حفاظت 49 و 50 وجود دارند.و همین کافیه. حالا اگه بخوایم 51 رو اضافه کنیم میتونیم برابر با بی متال یا اگر موتور خیلی حساس باشه کمی کمتر از بی متال ( که زود تر قطع کنه) تنظیم کنیم.

اختیار دارین
ممنون از وقتی که گذاشتین:gol:
اره سوال ایشون بود:D
ببخشید:redface:
میگم این دفعه سوالای سخت ازم نپرسین چون بلد نیستم می مونم.:D البته تقصیر این آقا مصطفی بود با این سوالش. درسته دیگه سوال ایشون بود؟

بله:redface: خب کنار هم یاد میگیریم :)
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
دو کلید iccb و pcb چه نوع کلید هایی هستند.؟
کاربرد؟
شکل ظاهری؟
موتورایز یا معمولی؟
دارای حفاظت یا بدون حفاظت؟
 
آخرین ویرایش:

rashidishahram

مشاور صنعت برق
جریان 25 کیلو امپر حداقل جریان اتصال کوتاه شبکست که کلید بالا دستی در زمانی این جریان رو قطع میکنه.(فرضا)
جریان 5 کیلو هم با محاسبه اتصال کوتاه برای کابل ها و وجود موتور ها و باقی مصرف کننده ها شده 5 کیلو امپر.که اگر در زمان مشخصی این جریان بیشتر بشه و کلید قطع نکنه کابل ها و دیگر تجهیزات و حتی موتور ها احتمال داره که از بین برن.

پس بهتره بگیم با در نظر گرفتن جریان 25 کیلو آمپر برای شبکه در محل اتصال (مثلا 500 متر اونطرف تر و روی یه باس دیگه) مقدار جریان اتصال کوتاه محاسبه شده در ورودی کارخانه 5کیلو آمپر می باشد. اینجوری نکته انحرافی 25 کیلو آمپر از بین می رود و شما فقط مقدار اتصال کوتاهتون 5 کیلو آمپر است. حالا سوالتون از اینجا شروع میشه که کلید 25 کیلو آمپر رو جای 5 کیلو آمپر میخواهید استفاده کنید.

خب من این سوال رو اینطور مطرح کردم که کوردینیشن هم کمی توضیح داده بشه. اگر بخوایم مسئله رو اقتصادی کنیم میتونیم بگیم :
شبکه دارای جریان اتصال کوتاه 25 کیلو امپر است که کلید در زمان 0.04
ثانیه( حداقل زمانی که کلید میتونه قطع کنه آن هم برای کلیدهای مثلا مینیاتوری 100 میلی ثانیه است از نظر مکانیکی. پس 0.04 نمیتونه باشه آن هم در سطحهای دوم و سوم به بعد وبالاتر) قطع میکند.حال ما یک کلید داریم که 5 کیلو امپر تحمل میکند . ایا میشود از این کلید در این شبکه استفاده کرد ؟ یا باید یک کلید 25 کیلو امپری تهیه کرد ؟(باز هم بحث اقتصاد:d کلید با قدرت قطع کمتر جای کلید با قدرت قطع بالاتر نمیشه ولی برعکس میشه. این یکه تیکه اینقد تکرار شد همش باهم قاطی شد کدوم جای کدوم:d


:gol:


خیلی عالی.
حفاظت 50 که مشخصه حدودا 8 الی 10 برابر جریان نامی.
میمونه 51 و بی متال که با هم تداخل پیدا نکنند. . خب با اینکه من تفاوت این دو حفاظت رو نمیدونم (در عمل_در تئوری مهندس نوترون توضیح دادن).ولی چون هدف حفاظت موتور هست حدودا 1.2 الی 1.5 برابر جریان نامی.
البته اگر از کلید محافظ استفاده کنیم برای موتور , فقط حفاظت 49 و 50 وجود دارند.و همین کافیه. حالا اگه بخوایم 51 رو اضافه کنیم میتونیم برابر با بی متال یا اگر موتور خیلی حساس باشه کمی کمتر از بی متال ( که زود تر قطع کنه) تنظیم کنیم.

این سوال توش نکته داره چون بحث حفاظت رو مطرح کردی گفتم این 3 حالت رو که این نکته مطرح بشه پس بخاطر همین جواب رو برای هر حالت بگین نه کلی. حفاظت 51 و بی متال تقریبا مثل هم عمل میکنن و میتونی جای بی متال از 51 استفاده کنی در موتورهای بزرگ و ولتاژ بالا مخصوصا که دیگه بی متال استفاده نمیشه.

جواب رو با قسمت آبی نوشتن توی متن.
مسلما کنار هم یاد میگیریم.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
جواب رو با قسمت آبی نوشتن توی متن.
مسلما کنار هم یاد میگیریم.
بله بله در مورد موضوع اول درسته. ببخشید که سوالم رو خوب مطرح نکردم.
خب الان چطور میشه از کلید 25 به جای 5 استفاده کرد؟
و چطور میشه از کلید 5 ب جای 25 استفاده کرد.؟(روی خود شبکه)
....
بله زمان رو مثال زدم . !!!
چرا مهندس میشه... به زمان کلید ها دقت کن اونوقت شدنیه. (من انجامش دادم:redface:)
...
خب بله بی متال در توان بالا استفاده نمیشه.
اما:
2 نوع بی متال داریم 49t و 49rms
یکی به صورت سنسور درون سیم پیچی های ترانس و موتور قرار میگیره و حرارت رو سنس میکنه
و دیگری به دو صورت اگر اشتباه نکنم حرارتی و جریانی
حرارتی : دمای سیم پیچ موتور رو در کار نامی در نظر میگیرن و حرارت سنج که خود رله هست رو کمی بیشتر از ان دما ست میکنن
جریانی: با توجه به اینکه اضافه بار سبب جریان اضافی هم میشود , جریان نامی موتور رو در نظر میگیرن و با توجه به منحنی متناسب با زمان تنظیم میکنن.
بازم اگر اشتباه نکنم و دارای منحنی عملکرد غیر خطی باشه تقریبا مثل حفاظت 51 عمل میکنه .
پس همون 1.2 الی 1.5 برابر رو در محدوده ای از جریان برای موتور ست میکنیم. هر چند رله باید تحمل جریان راه اندازی رو داشته باشه .
و اون جریان زیاد باعث فالت و تریپ کاذب نشه.
برای مثال رله ای استفاده میشه که جریان نامی موتور رو تا 30 ثانیه تحمل میکنه و مدل های دیگررر
شاهد بودم که به محض استارت موتور رله عمل میکرد
خدای من اون لحظا باید چهره مهندس و اپراتور اونجا رو میدین. زرد شده بود.
میگفت رله سالم کلید سالم موتور سالم . اصن نمیدونم عیب کار کجاست؟!
دلیلشم این بود که رله تحمل جریان 22 ثانیه ایِ موتور رو نداشت.
و باید تعویض میشد.


پس بریم سراغ 51:
دارای کرو به صورت IDMT و DIFINIT TIME هست. به این منظور که هم دارای منحنی عملکرد خطی و هم غیر خطی متناسب با زمان است.
طبق کاتالوگ اون رله .(حالا از هر شرکتی باشه) مشخصه که رله(برای مثال) جریان 10 امپر رو در 1 ثانیه
جریان 9 امپر رو در 2 ثانیه
جریان 8 امپر رو در 3 ثانیه
...
و جریان 1.2 امپر رو در مدت 10 ثانیه . و یک امپر رو قطع نخواهد کرد.(مثال من درآوردی)
توجه شود که این مثال رو برای مصرف کننده ای با جریان یک امپر نامی مثال زدم.
...
اگر فرصت شد منحنی عملکرد یا همون کرو یکی از برند ها رو میذارم.
...
در مورد 50 هم چون حفاظت اتصال کوتاه رو بر عهده داره. جریان اتصال کوتاه سیستم رو محاسبه میکنیم و رله رو بر روی اون ست میکنیم.
منحنی عملکرد خطی داره. چرا خطی؟ چون تنظیم زمان نداره.چرا نداره؟ چوت فالت اتصال کوتاه بسیار مضرهو رله باید در حداقل زمان فرمان بده. پس همیشه زمان حداقل در نظر گرفته میشه.
حالا یه سوال خیلی خیلی خیلی مهم :surprised:
یک سیستم دارای اتصال کوتاه 2500 امپر است. و دارای موتوری با توان بالا در یکی از فیدر هاست که جریان نامی اون 600 امپر است.
حال ما حفاظت 50 را چگونه تنظیم کنیم.؟؟؟
 
آخرین ویرایش:

sidhadi2000

عضو جدید
با سلام خدمت تمامی دوستان :

یه موتور 37kw تکفاز داریم.اگه بخایم اونو با یه ژنراتور راه اندازی کنیم.توان ژنراتور چقدر باید باشه؟؟؟
 

challenger_69

عضو جدید
چرا برق 3 فاز؟؟چرا 4 فاز نه؟

چرا برق 3 فاز؟؟چرا 4 فاز نه؟

سلام
همه مي دونيم که براي انتقال برق از سيستم 3 فاز استفاده ميشه چون نسبت به تک فاز مزيت هاي زيادي داره مثل گشتاور ثابت و...
اما چرا به جاي سه فاز با اختلاف زاويه ي بين هر فاز 120 درجه ، از سيستم 4 فاز با اختلاف زاويه ي 90 درجه يا 5 فاز با اختلاف زاويه بين هر فاز 72 درجه استفاده نميشه؟:surprised:
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
همه مي دونيم که براي انتقال برق از سيستم 3 فاز استفاده ميشه چون نسبت به تک فاز مزيت هاي زيادي داره مثل گشتاور ثابت و...
اما چرا به جاي سه فاز با اختلاف زاويه ي بين هر فاز 120 درجه ، از سيستم 4 فاز با اختلاف زاويه ي 90 درجه يا 5 فاز با اختلاف زاويه بين هر فاز 72 درجه استفاده نميشه؟:surprised:

اول و اخر هر سیستم و صنعتی بودجه هست .در سه فاز تولید ساده تری داره و ارزانتر هست . بطوریکه حتی موتورهای سه فاز ساختمان ساده تری نسبت به دو یا تکفاز دارند .
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
بله بله در مورد موضوع اول درسته. ببخشید که سوالم رو خوب مطرح نکردم.
خب الان چطور میشه از کلید 25 به جای 5 استفاده کرد؟
و چطور میشه از کلید 5 ب جای 25 استفاده کرد.؟(روی خود شبکه)
....
بله زمان رو مثال زدم . !!!
چرا مهندس میشه... به زمان کلید ها دقت کن اونوقت شدنیه. (من انجامش دادم:redface:)
...
خب بله بی متال در توان بالا استفاده نمیشه.
اما:
2 نوع بی متال داریم 49t و 49rms
یکی به صورت سنسور درون سیم پیچی های ترانس و موتور قرار میگیره و حرارت رو سنس میکنه
و دیگری به دو صورت اگر اشتباه نکنم حرارتی و جریانی
حرارتی : دمای سیم پیچ موتور رو در کار نامی در نظر میگیرن و حرارت سنج که خود رله هست رو کمی بیشتر از ان دما ست میکنن
جریانی: با توجه به اینکه اضافه بار سبب جریان اضافی هم میشود , جریان نامی موتور رو در نظر میگیرن و با توجه به منحنی متناسب با زمان تنظیم میکنن.
بازم اگر اشتباه نکنم و دارای منحنی عملکرد غیر خطی باشه تقریبا مثل حفاظت 51 عمل میکنه .
پس همون 1.2 الی 1.5 برابر رو در محدوده ای از جریان برای موتور ست میکنیم. هر چند رله باید تحمل جریان راه اندازی رو داشته باشه .
و اون جریان زیاد باعث فالت و تریپ کاذب نشه.
برای مثال رله ای استفاده میشه که جریان نامی موتور رو تا 30 ثانیه تحمل میکنه و مدل های دیگررر
شاهد بودم که به محض استارت موتور رله عمل میکرد
خدای من اون لحظا باید چهره مهندس و اپراتور اونجا رو میدین. زرد شده بود.
میگفت رله سالم کلید سالم موتور سالم . اصن نمیدونم عیب کار کجاست؟!
دلیلشم این بود که رله تحمل جریان 22 ثانیه ایِ موتور رو نداشت.
و باید تعویض میشد.


پس بریم سراغ 51:
دارای کرو به صورت IDMT و DIFINIT TIME هست. به این منظور که هم دارای منحنی عملکرد خطی و هم غیر خطی متناسب با زمان است.
طبق کاتالوگ اون رله .(حالا از هر شرکتی باشه) مشخصه که رله(برای مثال) جریان 10 امپر رو در 1 ثانیه
جریان 9 امپر رو در 2 ثانیه
جریان 8 امپر رو در 3 ثانیه
...
و جریان 1.2 امپر رو در مدت 10 ثانیه . و یک امپر رو قطع نخواهد کرد.(مثال من درآوردی)
توجه شود که این مثال رو برای مصرف کننده ای با جریان یک امپر نامی مثال زدم.
...
اگر فرصت شد منحنی عملکرد یا همون کرو یکی از برند ها رو میذارم.
...
در مورد 50 هم چون حفاظت اتصال کوتاه رو بر عهده داره. جریان اتصال کوتاه سیستم رو محاسبه میکنیم و رله رو بر روی اون ست میکنیم.
منحنی عملکرد خطی داره. چرا خطی؟ چون تنظیم زمان نداره.چرا نداره؟ چوت فالت اتصال کوتاه بسیار مضرهو رله باید در حداقل زمان فرمان بده. پس همیشه زمان حداقل در نظر گرفته میشه.
حالا یه سوال خیلی خیلی خیلی مهم :surprised:
یک سیستم دارای اتصال کوتاه 2500 امپر است. و دارای موتوری با توان بالا در یکی از فیدر هاست که جریان نامی اون 600 امپر است.
حال ما حفاظت 50 را چگونه تنظیم کنیم.؟؟؟
آقا مصطفی مطالب رو فکر کنم یه خورده دسته بندی تر جواب بدی بیشتر متوجه میشم. من اینجوری قاطی میکنم. پیرمردیه دیگه ببخشید. همه مطالب رو گفتی ولی نگفتی کدوم برای کدوم حالته. ضمنا اون نکته که من منظورم بود رو عنوان نشد.
بزار این یکی رو من خودم بگم بقیه رو به این شکل جواب بده.
حالت 1- بیمتال برای اضافه بار روی 1.1 الی 1.2 برابر جریان موتور تنطیم میشود. فیوز نیز برای قطع اتصال کوتاه استفاده میشود که انتخاب سایز آن باید بر اساس میزان حداقل اتصال کوتاه باشد.
حالت 2- بیمتال برای اضافه بار روی 1.1 الی 1.2 برابر جریان موتور تنطیم میشود.. رله مولتی فانکشن، فانکش 51 غیر فعال و 50 برای قطع اتصال تنظیم میشود که بر اساس میزان حداقل اتصال کوتاه می باشد.
حالت 3- ... جواب با شما.

اما در مورد جواب سوال شما.
دوباره سوالتون ناقصه. 1-سطح ولتاژ رو ذکر نکردین و این 600 آمپر روی چه ولتاژی هست یا کیلووات موتور رو حداقل بگین 2- نگفتین آیا اتصال کوتاه 2500 رو همان باسی هست که موتور بهش وصل شده یا باسهای متفاوت هستن. 3- اگه باس متفاوت سطح ولتاژشون یکیه؟ 4- رله 50 رو کجا میخوایین تنظیم کنین ورودی تابلو. فیدر خروجی موتور؟ با توجه به اطلاعاتی که دادین بنظرم سطح ولـتاژ بیشتر از 400ولت هست.
 
آخرین ویرایش:

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
آقا مصطفی مطالب رو فکر کنم یه خورده دسته بندی تر جواب بدی بیشتر متوجه میشم. من اینجوری قاطی میکنم. پیرمردیه دیگه ببخشید. همه مطالب رو گفتی ولی نگفتی کدوم برای کدوم حالته. ضمنا اون نکته که من منظورم بود رو عنوان نشد.
بزار این یکی رو من خودم بگم بقیه رو به این شکل جواب بده.
حالت 1- بیمتال برای اضافه بار روی 1.1 الی 1.2 برابر جریان موتور تنطیم میشود. فیوز نیز برای قطع اتصال کوتاه استفاده میشود که انتخاب سایز آن باید بر اساس میزان حداقل اتصال کوتاه باشد.
حالت 2- بیمتال برای اضافه بار روی 1.1 الی 1.2 برابر جریان موتور تنطیم میشود.. رله مولتی فانکشن، فانکش 51 غیر فعال و 50 برای قطع اتصال کوتاه استفاده میشود که انتخاب سایز آن باید بر اساس میزان حداقل اتصال کوتاه تنظیم می گردد.
حالت 3- ... جواب با شما.

اما در مورد جواب سوال شما.
دوباره سوالتون ناقصه. 1-سطح ولتاژ رو ذکر نکردین و این 600 آمپر روی چه ولتاژی هست یا کیلووات موتور رو حداقل بگین 2- نگفتین آیا اتصال کوتاه 2500 رو همان باسی هست که موتور بهش وصل شده یا باسهای متفاوت هستن. 3- اگه باس متفاوت سطح ولتاژشون یکیه؟ 4- رله 50 رو کجا میخوایین تنظیم کنین ورودی تابلو. فیدر خروجی موتور؟ با توجه به اطلاعاتی که دادین بنظرم سطح ولـتاژ بیشتر از 400ولت هست.
فیوز رله 50 و 51 :
اپر فشار ضعیف باشه باید مینیاتوری استفاده بشه که مینیاتوری هم حداکثر تا 100 امپر هست . و اگر چریان موتور بیشتر بود همان کلید محافظ کافیست. اگر فشار متوسط باشه نیازی به ***یونر یا همون دژنکتور نیست . و باز هم همون کلید محافظ که دارای حفاظت 50 و 51 است. 50 برای اتصال کوتاه و 51 بری اضافه جریان همونطور که خودتون گفتین. اگر هم دست من باشه کمتر خرج میکنم و از فیوز استفاده نمیکنم. به نظر من نیازی نیست........ ببخشید من سوالم رو درست مطرح نمیکنم . بحث موتور: اگر جریان اتصال کوتاه باسباری که موتور یکی از فیدر هاشو تشکیل میده 2500 امپر باشه و جریان راه اندازی موتور مثلا بشه 3500 امپر اونوقت حفاظت 50 رو چطور تنظیم کنیم.؟؟.......اما بحث کلید : یک شبکه هست که جریان اتصال کوتاه باس شماره 2(مثلا) 25 کیلو امپر هست . ایا میشه از کلید 5 کیلو امپری در این باس استفاده کرد ؟؟؟......... همچنین باس شماره 10(مثلا) دارای جریان 5 کیلو امپر هست ایا میتوان از کلید 25 کیلو امپر استفاده کرد؟؟؟بازم ببخشید به خاطر درست مطرح نکردن
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
فیوز رله 50 و 51 :
اپر فشار ضعیف باشه باید مینیاتوری استفاده بشه که مینیاتوری هم حداکثر تا 100 امپر هست . و اگر چریان موتور بیشتر بود همان کلید محافظ کافیست. اگر فشار متوسط باشه نیازی به ***یونر یا همون دژنکتور نیست . و باز هم همون کلید محافظ که دارای حفاظت 50 و 51 است. 50 برای اتصال کوتاه و 51 بری اضافه جریان همونطور که خودتون گفتین. اگر هم دست من باشه کمتر خرج میکنم و از فیوز استفاده نمیکنم. به نظر من نیازی نیست........

خیلی مهم (آموزشی برای کسانی که تازه با حفاظت و تنظیم رله آشنا میشوند)

نکته 1: در صورتی که فشار ضعیف باشد مینیاتوری قدرت قطع اتصال کوتاه کمی دارد (تا 6 کیلو آمپر). پس برای سطح اتصال کوتاه بالاتر شما نمیتوانید مینیاتوری استفاده کنید و مجبورید از فیوز یا کلید MCCB استفاده کنید در غیر اینصورت مجبورید علاوه بر خرج بیشتر برای فیوز خسارت ناشی از انفجار رو هم بدید:(. پس اینی که گفتید حالت سوم نیست و همون حالت 1 می باشد که عوض فیوز کلید استفاده کردید. در حالت سوم گفته شده که فیوز استفاده می شود با رله.

اگر فشار متوسط باشه جریان موتور کم میشه و شما نمیتوانید از خودکلید برای تنظیم استفاده کنید (مثلا روی 3.3 کیلوولت جریان یک موتور 300 کیلووات یا روی ولتاژ 6 کیلو ولت جریان یک موتور 2 مگاوات رو حساب کنید). پس :
نکته 2: برای موتورهای با ولتاژ بالاتر مجبورید از رله برای تحریک کلید و قطع استفاده کنید. چون حداقل سایز کلید در سطح ولتاژ 3.3 کیلوولت به بالا 400 امپر است پس اگر جریان موتور مثلا 50 آمپر باشد جریان راه اندازی آن مثلا میشود 300 آمپر حالا کلید 400 رو نمیتوانید برای قطع جریان نامی50 آمپر و جریانهای بالاتر از 300 آمپر مثلا 350 آمپر به عنوان جریان اتصال کوتاه تنظیم کنید و مجبورید از CT و رله برای قطع کلید استفاده کنید.

اینها 2 نکته کلیدی هستن که حتما در تنظیم رله و coordination باید رعایت بشه و با توجه به اونها شما باید حالت سوم رو تنظیم کنید. خب حالا بر اساس این نکته ها جواب حالت سوم با شما و دوستان. دقت کنید که جواب هم دارای نکته میباشد.

فیوز رله 50 و 51 :
بحث موتور: اگر جریان اتصال کوتاه باسباری که موتور یکی از فیدر هاشو تشکیل میده 2500 امپر باشه و جریان راه اندازی موتور مثلا بشه 3500 امپر اونوقت حفاظت 50 رو چطور تنظیم کنیم.؟؟.......اما بحث کلید : یک شبکه هست که جریان اتصال کوتاه باس شماره 2(مثلا) 25 کیلو امپر هست . ایا میشه از کلید 5 کیلو امپری در این باس استفاده کرد ؟؟؟......... همچنین باس شماره 10(مثلا) دارای جریان 5 کیلو امپر هست ایا میتوان از کلید 25 کیلو امپر استفاده کرد؟؟؟بازم ببخشید به خاطر درست مطرح نکردن

سوالت دوباره اشکال داره. ولتاژ رو مشخص کن و کیلوات موتور رو تا مثال دقیق مشخص باشه. اشکال سوالت اینه که سطح اتصال کوتاه باس نمیتونه از جریان راه اندازی فقط یک موتور کمتر باشه و مسلما بیشتره.

در مورد کلید: قبلا هم ذکر شد که که کلید 5 کیلو آمپر هرگز نمیتونه روی باسی با سطح اتصال کوتاه 25 کیلو آمپر استفاده بشه و منفجر میشه. ولی کلید 25 کیلو آمپر میتونه در باس با سطح اتصال کوتاه 5 کیلو آمپر استفاده بشه به شرطی که سطح ولتاژ آن برابر با بیشتر باشه ضمنا جریان نامی آن مناسب بشه. فقط اقتصادی نیست.
اتصال کوتاه ذکر شده برای کلید قدرت تحمل و قطع آن هست خب مشخصه وقتی قدرت تحمل 25 کیلو آمپر باشه 5 کیلو آمپر رو راحت تحمل میکنه. تنطیم آن هم ربطی به قدرت نامی جریان قابل قطع نداره و نحوه تنظیم یکی هست. چون برای تنظیم شما حداقل میزان جریان اتصال کوتاه رو لازم دارید با زمان تنظیم.
 
آخرین ویرایش:

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز


خیلی مهم (آموزشی برای کسانی که تازه با حفاظت و تنظیم رله آشنا میشوند)

نکته 1: در صورتی که فشار ضعیف باشد مینیاتوری قدرت قطع اتصال کوتاه کمی دارد (تا 6 کیلو آمپر). پس برای سطح اتصال کوتاه بالاتر شما نمیتوانید مینیاتوری استفاده کنید و مجبورید از فیوز یا کلید MCCB استفاده کنید در غیر اینصورت مجبورید علاوه بر خرج بیشتر برای فیوز خسارت ناشی از انفجار رو هم بدید:(. پس اینی که گفتید حالت سوم نیست و همون حالت 1 می باشد که عوض فیوز کلید استفاده کردید. در حالت سوم گفته شده که فیوز استفاده می شود با رله.

اگر فشار متوسط باشه جریان موتور کم میشه و شما نمیتوانید از خودکلید برای تنظیم استفاده کنید (مثلا روی 3.3 کیلوولت جریان یک موتور 300 کیلووات یا روی ولتاژ 6 کیلو ولت جریان یک موتور 2 مگاوات رو حساب کنید). پس :

نکته 2: برای موتورهای با ولتاژ بالاتر مجبورید از رله برای تحریک کلید و قطع استفاده کنید. چون حداقل سایز کلید در سطح ولتاژ 3.3 کیلوولت به بالا 400 امپر است پس اگر جریان موتور مثلا 50 آمپر باشد جریان راه اندازی آن مثلا میشود 300 آمپر حالا کلید 400 رو نمیتوانید برای قطع جریان نامی50 آمپر و جریانهای بالاتر از 300 آمپر مثلا 350 آمپر به عنوان جریان اتصال کوتاه تنظیم کنید و مجبورید از CT و رله برای قطع کلید استفاده کنید.

اینها 2 نکته کلیدی هستن که حتما در تنظیم رله و coordination باید رعایت بشه و با توجه به اونها شما باید حالت سوم رو تنظیم کنید. خب حالا بر اساس این نکته ها جواب حالت سوم با شما و دوستان. دقت کنید که جواب هم دارای نکته میباشد.



سوالت دوباره اشکال داره. ولتاژ رو مشخص کن و کیلوات موتور رو تا مثال دقیق مشخص باشه. اشکال سوالت اینه که سطح
اتصال کوتاه باس نمیتونه از جریان راه اندازی فقط یک موتور کمتر باشه و مسلما بیشتره.

در مورد کلید: قبلا هم ذکر شد که که کلید 5 کیلو آمپر هرگز نمیتونه روی باسی با سطح اتصال کوتاه 25 کیلو آمپر استفاده بشه و منفجر میشه. ولی کلید 25 کیلو آمپر میتونه در باس با سطح اتصال کوتاه 5 کیلو آمپر استفاده بشه به شرطی که سطح ولتاژ آن برابر با بیشتر باشه ضمنا جریان نامی آن مناسب بشه. فقط اقتصادی نیست.
اتصال کوتاه ذکر شده برای کلید قدرت تحمل و قطع آن هست خب مشخصه وقتی قدرت تحمل 25 کیلو آمپر باشه 5 کیلو آمپر رو راحت تحمل میکنه. تنطیم آن هم ربطی به قدرت نامی جریان قابل قطع نداره و نحوه تنظیم یکی هست. چون برای تنظیم شما حداقل میزان جریان اتصال کوتاه رو لازم دارید با زمان تنظیم
.


کاملا درسته . فقط دومورد هست
1- اگر فیدر موتوری باشد از mpcb استفاده میکنیم.
2- چرا بخواد اتش سوزی رخ بده . ؟! تمام حفاظت رو چه اتصال کوتاه باشه چه اضافه جریان چه اضافه بار خود کلید mpcb انجام میده. و دلیلی برای استفاده از فیوز نیست. خب شما دلیل استفاده از فیوز رو بفرمایید که ما هم متوجه بشیم. از نظر من دلیلی برای استفاده فیوز نیست.

توان خاصی که مد نظر مانیست . خب یه کلید میخریم که نزدیک به جریان فیدر باشه. بله اکثر مواقع هم کلید کافی نیست و باید حتما رله استفاده کرد. خب در این صورت کلید محافظ فیدر یا باس مربوطه هست و رله محافظ مخصوص موتور.


بله متوجه شدم . تشکر



خب یه باس در نظر بگیرین که دو تا موتور رو تغذیه میکنه .احتمالش کمه اما هست یا ممکنه بشه .


خیلی خوبه . من که سوالم رو خوب مطرح نکردم از همون اول ولی شما کاملا داری توضیح میدی فقط یه قسمتش مونده. خب شما همونطور که کلید 25 رو برای باس 5 استفاده میکنی همونطور هم کلید 5 رو برای باس 25 استفاده کن.
آقــــــــــــــــــــــا
چرا بحث اینقدر حفاظتی شده :w29:
اینهمه چیز دیگه گیر دادین به رله حفاظت .
.:w22:
خیلی مهمه :)
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
آقــــــــــــــــــــــا
چرا بحث اینقدر حفاظتی شده :w29:
اینهمه چیز دیگه گیر دادین به رله حفاظت .
.:w22:
اینم غیر حفاظتی :)
مدار فرمان دو منبع که با هم سنکرون شده اند را طراحی کنید.
هر بحثی رو باز کنیم برمیگرده به حفاظت تقصیر ما نیست :d
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا