[ تاور کرین > جرثقیل برجی ] Tower crane

dtizhoosh

عضو جدید
سلام دوستان
لطفا اگر در مورد مونتاژ و دمونتاژ کردن جرثقیل برجی هرگونه مطلبی دارید مرا راهنمائی کنید.
با تشکر
email: dtizhoosh@gmail.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاور کرین ( جرثقیل برجی )

تاور کرین ( جرثقیل برجی )

سلام

کسی در مورد تاور کرین ( جرثقیل های برجی زرد رنگ ) مطلبی نداره ؟

نحوه اجراش ؟ فنداسیو نش ؟ قسمت متحرکش > و...
 

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز


کسی مطلب یا اطلاعاتی در مورد این نوع جرثقیل ها (تاورکرین) نداشت ؟؟:(
 

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
فایل پاور پوینت از تاور کرین ( جرثقیل های برجی زرد رنگ )

خودم کنفرانس دادم روش و تهیه اش کردم البته بیشتر عکس داره چون من موقع کنفرانس از رو عکس توضیح میدم و متن نوشتاری خیلی کم میخونم از رو اسلاید

دانلود کنید اگه سوالی داشتید من در خدمتم:smile:
-*-*-*
دانلود

لینک : http://rapidshare.com/files/301186158/towercrane_2007.ppt.html
 

VAHID33

کاربر فعال
تاور کرین(جرثقیل برج)

تاور کرین(جرثقیل برج)

معرفی چگونگی کار تاور کرین :


تاور کرین(جرثقیل برج) یک وسیله ثابت معمول در محل ساخت ساختمان های بزرگ است . آنها وسایلی قوی و زیبا یی ناشناخته هستند . آنها اغلب تا ۱۰۰ feet در آسمانها قد بر افراشته اند و از دور می توانند غیر قابل دسترسی باشند . کارگران ساختمانی از تاور کرین برای جابجایی آهن آلات ساختمانی . بتون . ابزارهای بزرگ شبیه ژنراتورها و قطعات مختلف وسیعی در دیگر مصالح ساختمانی استفاده می کنند.




تاور کرین می توواند تا ۱۵۰ feet به آسمان بلند شود و تا ۱۹ تن را بلند کند


۲-قسمت هایی از یک تاور کرین


تمام تاور کرین ها شامل قسمت های پایه ای شبیه هم هستند.


*** پایه آن یک صفحه بتنی بزرگ است که جرثقیل را پشتیبانی می کند.


*** ارتباط پایه ای دکل همان است که به جرثقیل اجازه می دهد تا ارتفاع بگیرد.


*** بالای این دکل یک واحد چرخشی ضمیمه می شود ( چرخ دنده و موتور) که اجازه چرخش را به جرثقیل می دهد .



بالای واحد چرخشی سه قسمت وجود دارد :


*** شاخه بزرگ افقی ( یا بازوی کاری) : قسمتی از جرثقیل است که بار و فشار را جابجا و تحمل می کند .


http://www.register.civilica.ir/



***بازوی افقی کوچکتر : قسمتی است که شامل موتور جرثقیل و قسمت های الکترونیکی به اضافه وزنه های تعادلی بتنی می شود.


http://www.register.civilica.ir/





اتاقک کنترل کننده :


http://www.register.civilica.ir/







بازوی مکانیکی ماشین شامل موتوری است که بار و فشار را جابجا می کند و راننده به وسیله کنترل الکترونیکی جرثقیل را کنترل می کند و کابلی استوانه ای شکل که در زیر نشان داده شده است.


http://www.register.civilica.ir/



موتور جرثقیل :


http://www.register.civilica.ir/



۳-جرثقیل چه مقدار وزنی را می تواند جابجا کند؟


یک جرثقیل برجی نمونه مشخصه های ذیل را دارد :

*** بیشترین حد ارتفاع آزاد : ۲۶۵ پا یا ۸۰ متر
جرثقیل ارتفاع جمعی خیلی بیشتر از ۲۶۵ پا دارد اگر آن به ساختمان بسته شده باشد بطوریکه ساختمان اطراف جرثقیل بالا بیاید.


***بیشترین حد دسترسی :۲۳۰ پا یا ۷۰ متر


*** بیشترین حد نیروی بلند کردن و جابجایی : ۱۹.۸ تن
***وزنه های تعادلی : ۲۰ تن
 

james alen

عضو جدید
اطلاعات مختصری در مورد نحوه اجرا و جمع آوری tower crane نیاز دارم مرسی.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza2011

عضو جدید
در سايت زير تاريخچه تاور كرين به همراه تصاوير قابل توجه بطور كامل با زبان انگليسي آورده شده است .

 

tower-crane

عضو جدید
[ تاور کرین ]

[ تاور کرین ]

تاورکرین چگونه به وجود آمد؟

همواره برای ساخت سازه های عظیم مشکل ساخت وجود داشته،بخصوص وقتی کار به ارتفاعات زیادی از سطح زمین می رسد باید وقت و نیرو و هزینه زیادی به کار رود تا مصالح و تجهیزات با وزن و حجم بالا در سازه قابل استفاده شوند.این مشکل در حدود 70 سال پیش با ساخت نخستین تاور کرین ها تا حدود زیادی مرتفع گردید.


اولین تاورکرین بوسیله یونانی های باستان اختراع شد و با نیروی کارگران و چهارپایان کار می کرد.


این تاورکرین برای ساختن ساختمان های بلند در آن زمان مورد استفاده قرار می گرفت و اجازه حمل اجسام سنگین به بالای بنای مورد نظر را میداد.


تاورکرین ها از اجزای اصلی و ضروری در هر سایت ساختمانی می باشند.




تاور کرین ها یا جرثقیل های برجی جز لوازم ثابت و رایج در مکان های ساختمان سازی بزرگ هستند. آنها اغلب اجسام را صدها متر بالا می برند و می توانند به فاصله دوری انتقال دهند. کاربر ساختمانی از تاور کرین برای بلند کردن فولاد، بتون، ابزارهای بزرگی مانند ژنراتورها و مشعل های استیلنی و انواع مختلفی از مواد ساختمانی دیگر استفاده می کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

tower-crane

عضو جدید
انواع تاور کرین

تاور کرین ها به سه دسته ثابت ، متحرک و بالارونده تقسیم می شوند.


تاور کرین متحرک خود در سه نوع موجود است:


تاور کرین ریلی
تاور کرین جاده ای
تاور کرین شناور

در ساخت این تاور کرین از قطعات ساده ای به شکل خرپا استفاده شده است. تاور کرین های متحرک شعاع عملیاتی وسیعی دارند و تا ارتفاع زیادی را تحت پوشش قرار می دهند .


تاور کرین بالارونده روی بناهای در حال ساخت قرار می گیرند و همراه آنها با افزایش ارتفاع ساختمان بالا می رود. از این نوع تاور کرین نیز در صنعت برج سازی و ساخت آسمان خراش ها و پل سازی استفاده می شود.
 

tower-crane

عضو جدید
اجزای تاور کرین

همه تاورکرین ها از قسمت های اساسی مشترکی تشکیل شده اند.




تیر مشبک


پایه جرثقیل


برج یا دکل


بازو یا تیر اصلی جرثقیل


پایه در پایین به یک بالشتک بتنی بزرگ که تکیه گاه تاورکرین است پیچ شده است و در بالا به دکلی متصل شده که به تاورکرین ارتفاع می بخشد.


واحد چرخان


دکل


در بالای دکل، واحد چرخان که شامل چرخ دنده و موتور میباشد قرار دارد و اجازه می دهد تا تاورکرین بتواند به دور خود بچرخد.


در بالای واحد چرخان سه قسمت وجود دارد:


1. بازوی افقی بلندی که وظیفه حمل بار را بر عهده دارد و واگن برقی در راستای بازوی تاورکرین حرکت می کند تا بار را از مرکز تاورکرین دور یا به آن نزدیک کند. و در اصطلاح به آن working jib می گویند.


2. بازوی مکانیکی کوتاه تر یا تیر مشبکی که اصطلاحا Counter Jib خوانده می شود، در راستای بازوی بلندتر می باشد و شامل موتور و ادوات برقی می باشد که وزنی تقریبا معادل اساس بتنی تاورکرین دارد.


3. کابین اپراتور


4. تیر مشبک (jib) شامل موتوری می باشد که نیروی لازم برای حمل بار را تامین می کند و دارای واحد الکترونیک می باشد که آن را کنترل کرده و کابل تاورکرین و در نتیجه واگن برقی را هدایت می کند.


موتوری که واحد چرخان را هدایت می کند در بالای جرخ دنده بزرگی قرار گرفته است.


برای عملیات تاورکرین عوامل مهمی هستند که در هر کارگاه باید به آنها توجه شود:


نوع بار
اندازه و شکل بار
محل بار و میزان تغییر مکان مورد نظر بار
ارتفاع لازم برای بالا بردن بار
شعاع عمل مجاز با توجه به تاورکرین و نوع تیر آن
وزن بار و ملحقات
فضای باز کافی برای عملیات تیر و اتاقک تاورکرین
یک تاورکرین معمولی چنین مشخصاتی دارد:


حداکثر ارتفاع معادل 265 فوت یا 80 متر است.


البته یک تاورکرین گاهی بیش از این مقدار ارتفاع دارد، به شرطی که از نوع بالارونده بوده و با افزایش ارتفاع ساختمان بالاتر میرود.


حداکثر دسترسی معادل 230 فوت یا 70 متر است.


حداکثر قدرت بلند کردن بار وزنی معادل 18 تن است.


توجه : حداکثر باری که تاورکرین میتواند تحمل کند حدود 18 تن است اما اگر واکن برقی در انتهای بازوی تاورکرین باشد نمی تواند چنینی باری را تحمل کند و بهتر است که در هنگام حمل بارهای سنگین واگن برقی در بالای دکل تاورکرین باشد.


حداکثر بار مجاز


در تاورکرین از دو سویچ محدود کننده برای اطمینان از اینکه اپراتور باری بیش از حد مجاز بر آن وارد نکند استفاده شده است. وقتی که حداکثر بار بر تاورکرین وارد می شود سویچ باعث می شود که کابل ها کشیده شده و بار بیش از 18 تن به قسمت انتهایی بازوی تاورکرین نرود.


علت سقوط نکردن تاورکرین


وقتی شما به بلندی تاورکرین نگاه می کنید، همه چیز خطرناک و نامتعادل به نظر میرسد، بخصوص اینکه هیچ کابلی از آنها پشتیبانی نمی کند.


نخستین عنصر پایداری در تاورکرین پایه بتنی است که قبلا در مورد آن صحبت شد. (بالشتک بتنی)


این پایه معمولا ابعادی به اندازه 10 × 10 × 1.3 متر و وزنی معادل 182 تن دارد.


پایه تاورکرین بوسیله در عمق زیادی از این پایه پیچ داده می شود تا وزن و گشتاور بار را تحمل نماید.
 

mansoorg

عضو جدید
دانلود فیلم کوتاه در مورد اتصالات نصب تاورکرین ها

دانلود فیلم کوتاه در مورد اتصالات نصب تاورکرین ها

اتصالات نصب در تاورکرین


دانلود فیلم کوتاه در مورد اتصالات نصب تاورکرین ها


جهت دانلود کلیک نمایید .

 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
معرفی قطعات تاور کرین به زبان ساده
نویسنده و گردآوری : سلمان معظمی گودرزی


در این بخش به طور خلاصه قطعات تاور کرین شرح داده می شود. البته در تاورهای مختلف با توجه به نوع کاربری آنها قطعات مختلفی به کار می رود. مثلا با توجه به اینکه تاوری خود رونده یا ریلی یا با استراکچر ثابت باشد قطعات پایه آن با هم متفاوت می باشد. اما در حالت کلی تاورهای مختلف دارای قطعات مشترکی زیادی با هم می باشند.

قطعات پایه (استراکچر پایه) :معمولا با توجه به اینکه پایه های تاور کرین از چه نوعی باشد این قطعات متفاوت می باشد. در حالت فیکس این قطعات شامل پایه هایی می باشد که در بتن جایگذاری می شوند:

در نوعی دیگر این پایه های می تواند به صورت یک چهار وجهی باشد که بلوکهای بتنی بر روی آن قرار داده می شود. مزیت این نوع تاورها جابه جایی راحت تاور می باشد.

در انواع دیگر ممکن است پایه ها دارای چرخ هایی ( بوجی ) باشند که بر روی ریل حرکت میکند. یا ممکن است اصلا تاور خودرو باشد و بر روی یک سیستم حرکت چرخ زنجیری مانند بلدوزر حرکت کند. سکشن های ارتفاعی :این قطعات جهت ارتفاع دادن تاور استفاده می شوند و ممکن است دو قطعه اولی به خاطر ارتباط با پایه با سایر قطعات تفاوت داشته باشد:
قطعه ارتفاع دهنده یا کاج :از این قطعه جهت ارتفاع دادن تاور استفاده می شود. این قطعه با واسطه قرار گرفتن بین قطعات ارتفاعی جای یکی قطعه ارتفاعی دیگر را باز می کند و در این حالت می توان قطعه ارتفاعی جدید اضافه کرد. این قطعه طبیعتا از قطعات ارتفاعی بزرگتر می باشد. معمولا در چون جهت ارتفاع دادن تاور نیاز است که متصدی این کار تسلط کافی بر موقیت خود داشته باشد اطراف این قطعه نرده و راهرو نصب می گردد.
گردان :این قسمت واسط بین کله قندی ، جیب ، کانتر جیب و قطعات ارتفاعی می باشد. و از طرف دیگر امکان گردش تاور را توسط یک یا دو الکتروموتور فراهم می آورد.
تاج تاور یا کله قندی:از این قسمت جهت نگه داشتن جیب و کانتر جیب استفاده می شود همچنین از این قسمت سیم بکسل سیستم قلاب نیز عبود داده می شود. این قسمت که شکلی مخروطی دارد توسط چند سیم بکسل یا میله آهنی جیب و کانتر جیب تاور را نگه می دارد. این قطعه در بالای سیستم گردان نصب می گردد.


جیب یا فلش :این قسمت از مجموعه استراکچر های فلزی تشکیل شده است که توسط پین به هم دیگر متصل می گردند. این بخش از یک طرف به گردان و از طرف دیگر آزاد می باشد و توسط کابل یا میله های فلزی به تاج دستگاه متصل شده است. وظیفه اصلی این بخش ایجاد مسیر ریلی جهت حرکت افقی قلاب می باشد. بسته به ظرفیت و نوع تاور طول این بخش متغییر می باشد.


کانتر جیب یا کن فلش :این بخش درست در مقابل جیب قرار می گیرد و کار اصلی آن حفظ تعادل تاور می باشد. این بخش نیست از یک طرف آزاد و از طرف دیگر به گردان متصل است و توسط کابل یا میله های فلز که به تاج وصل می شوند نگه داشته می شود. با توجه به کوتاه و سبک بودن طول این قسمت از دستگاه جهت تعادل طرفین تاور (یعنی کانتر جیب و جیب) از وزنه های بتی استفاده می کنند بسته به نوع تاور معمولا سیستم قلاب یا هویست نیز در این قسمت قرار می گیرد. معمولا جهت عملیات مونتاژ و سرویس نگهداری در این بخش راهرو و نرده نیز نصب می شود.
کابین اپراتور:این قسمت معمولا کنار گردان نصب می شود و برای تسلط اپراتور همراه گردش دستگاه می چرخد. در این بخش اجزای کنترلی ماننده دستگیره های کار و تابلو برق کنترل قرار داده میشود.


ترولی یا کالسکه حرکت :این قسمت شامل استراکچر فلزی به همراه چند رولیک می باشد که جهت حرکت ریلی قلاب روی جیب استفاده می شود. این مجموع توسط یک الکتروگیربکس به همراه سیم بکسل و درام بر روی جیب حرکت افقی دارد. این قسمت دارای چند پولی جهت نصب سیم بکسل قلاب نیز می باشد.
سیستم حرکت ترولی :این قسمت جهت حرکت ترولی روی جیب استفاده می شود. این سیستم معمولا شامل یک الکتروگیربکس ، درام سیم بکسل ، سیم بکسل ، سنسور ترولی می باشد. سنسور ترولی مقدار حرکت ترولی را اندازه گرفته و در نمایشگر جلوی کاربر نمایش می دهد.
سیستم قلاب یا هوک :این قسمت از تاور دارای چند پولی و یک قلاب می باشد که جهت بلند کردن بار از آن استفاده می شود. بسته به نوع استفاده مکانیزیم این سیستم ممکن است به صورت دو وایر یا چهار وایر باشد.

سیستم هویست یا الکترو موتور قلاب:این قسمت شامل یک الکتروگیربکس می باشد که به درام سیم بکسل قلاب وصل شده است و معمولای یک تابلوی برق نیز بالای آن قرار دارد. از این سیستم جهت بالا و پایین بردن قلاب استفاده می شود و محل نصب آن روی کانتر جیب می باشد. بسته به نوع سیستم این بخش جهت کنترل حرکت رو به پایین قلاب یا از ترمز مکانیکی استفاده می شود یا از تبدیل الکتروموترو به ژنراتور استفاده می شود که در این حالت معمولا قسمتی به نام ریزستور نیز نصب می شود که جهت مستهلک کردن انرژی تولید شده توسط این سیستم استفاده می شود .
تابلوی کنترل :این قسمت معمولا در کابین اپراتور قرار دارد و کلیه اجزای برقی کنترل تاور در آن قرار دارد.
سنسورها :معمولا جهت بالا بردن امنیت کار با تاور ها سنسورهای متعددی استفاده می شود که مهمترین آنها به شرح زیر است:سنسور ترولی : حرکت افقی ترولی را کنترل و اندازه میگرد.سنسور گردان: میزان گردش تاور را اندازه گیری می کند.سنسور قلاب: جهت اندازه گیری ارتفاع قلاب استفاده می شود.سنسور گشتاور : محل نصب این سنسور معمولا بر روی تاج تاور می باشد و میزان خمش تاج را اندازه گیری میکند.سنسور تناژ : جهت اندازه گیری وزن بار به کار می ورد.سنسور باد سنج : سرعت وزش باد را اندازه میگیرد.کل سنسور های بالا اطلاعات خود را به پی ال سی تابلو برق اصلی میفرستند و پی ال سی بعد از پردازش آنها اگر وضعیت هر یک از پارمترها خارج از حد مجاز باشد به اپراتور اطلاع می دهد و یا سیستم را قطع می کند.
 

mohammadreza1001

کاربر فعال
تاور کرین

تاور کرین



تاور کرین​

تاور کرین چیست : تاور کرین ها وسایل سنگین را جا به جا می کنند و نوعی جرثقیل محسوب می شوند.و به دلیل قدرت مانور تاورکرین در خیلی از زمینه های صنایع مختلف از جمله در ساخت و ساز از تاور کرین استفاده می شود و اصولا تاور کرین ها وسایل سنگین را تا یک ارتفاعی به بالا می برند و در شعاع های مختلف جا به جا می نمایند.تاور کرین ها به صورت متحرک و ثابت بر روی زمین قابل نصب می باشند.–تاورکرین وسیله است جهت نقل و انتقال مصالح و اسکلت ساختمانی.
.
تقسیم بندی تاور کرین ها :

دسته اول : به تاور کرین های سبک ( خود مونتاژ) تلقی میشود(( GMRکه از قسمت پائین میچرخد و شکل ظاهری آن به صوردت L میباشد.دسته دوم : تاورکرین ها به حالت شکل ظاهری T و متداول در امر ساختمان سازی میباشد این نوع از تاورکرین به لحاظ
اشغال کم فضای محل نصب و قابلیت اتصال به ساختمان برای ارتفاع های بلند کاربردی تر میباشد.دسته سوم: تاورکرین های هستند که اصطلاحا” به صورت کلایمبنیگ Climbing در ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد.
این نوع کاربرد تاورکرین در ساختمان اجازه می دهد تا با ارتفاع کمی ( مثلا” ۳۰متر) ، دستگاه نصب گردد و پس
ازرسیدن ارتفاع ساختمان به محدوده ۲۵ متری کلاف های مخصوص کلایمبنیگ روی کف طبقات ساخته شده فوقانی
ساختمان نصب و اجازه میدهد که تاورکرین به وسیله جک هیدرولیک از کف پایه خود جدا شده و به ارتفاع
مطلوب برسد و روی کلاف کلایمبنیگ ماقبل آخر، مستقر گردد. درنتیجه این تاورکرین به همین ترتیب به ارتفاع نهائی
مثلا” (۱۵۰متر)می رسد. بدون نیاز به قطعات ارتفاع مازاد بر ۳۰ متر اولیه خود داشته باشد واین تکنیک ارزشمند
در امر استفاده تاورکرین در ساختمان میباشد.

گروه صنعتی عمران صنعت محمدی به لطف خــــداو باتکیه بر50 سال سابقه در امر واردات تاورکرین، ساخت قـــطعات تــــاور کرین و اجاره تاور کرین و آسانسورهای کارگاهی فعالیت مینماید .
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
B [ انواع جرثقیل ] ماشین آلات ساختمانی 2

Similar threads

بالا