[تاسیسات مکانیکی] كلكتورهاي صفحه تخت خورشيدي تخليه شده از گاز(EFPCS)

سـعید

مدیر بازنشسته
كلكتورهاي صفحه تخت خورشيدي تخليه شده از گاز(EFPCS)

بهروزميرزايي ضياپور- هما عيديان نوروز-
چكيده:
مصرف انرژي در ساختمان، معمولا در زير دماي 100 درجة سانتیگراد است و كلكتورهاي صفحه تخت خورشيدي(FPCS) به دليل سادگي طرحشان و ارزان بودن آنها در سطح وسيعي استفاده ميشوند و به اين دليل آگاهي از روشهاي كاستن اتلاف انرژي و افزايش بازدهي گرمايي در آنها حائز اهميت است.
براي افزايش بازدهي گرمايي(FPCS)، گاز موجود در فضاي بين صفحة جاذب وپوشش شفاف را تا زير فشار 104 پاسكال تخليه ميكنند تا كلكتورهاي صفحه تخت خورشيدي تخليه شده از گاز (EFPCS) حاصل شود. در چنين حالتي پديدة غالب، رسانش از طريق مولكولهاي گاز موجود در خلاء نسبي است و بنابر اين نوع گاز تخليه شده، در بازدهي دستگاه نقش آفرين ميشود. نتايج تجربي محققين نشان ميدهد كه تخلية گازهاي بي اثر نظير آرگون و كريپتون به جاي هوا در فضاي ياد شده، موجبات افزايش بازدهي گرمايي دريافت كننده را فراهم مينمايد.
در اين مقاله شبيه سازي كامپيوتري بر روي (EFPCS) انجام شده است. نشان ميد هيم كه اگر به جاي هوا، آرگون در فضاي محصور بين صفحة جاذب وپوشش شفاف تخليه شود، بازدهي گرمايي كلكتور 9درصد ديگر افزايش مييابد.
در يك دور نماي روشن، در صورت مقرون به صرفه بودن توليد الكتريسيته از منابع انرژي با ماهيت دما پايين، بخش تغذية‌ چنين مولد برقي ميتواند يك (EFPCS) با كمترين اتلاف گرمايي باشد.
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل ]
 
بالا