[تاسیسات مکانیکی] سیستم کنترل دمای ساختمان Air Conditioning

Reyhane

عضو جدید
سیستم کنترل دمای Air Conditioning

برای کنترل دمای یک محیط خانگی یا صنعتی یا هر مکان مانند یک فروشگاه یا ساختمان ، امروزه از دستگاه های Air Conditioning استفاده می کنن تا محیط داخل ساختمان همیشه به صورت مناسبی برای زندگی کردن یا کار کردن و یا خرید کردن باشد .
کنترل دستی دما کار یاست خسته کننده و حتی استفاده از یک سیستم معمولی برای ثابت نگه داشتن دما ، در خیلی از شرایط به مشکل برخورد می کند .
فرض کننید به دستگاه گفته اید تا دمای هوا به 26 درجه رسید ، کولر را روشن کند و تا به 12 درجه رسید بخاری ها را و مثلا در دمای 20 درجه کاری نکند . در این حالت دما همیشه در حال بالا رفتن است و هیچ ثباتی ندارد .
:d خوب نداشته باشه!!! چیکار کنیم!!
با کمک منطق فازی می توان کنترل دقیق تری بر روی دمای محیط داشت و به قولی هوشمند تر برخورد کرد .

- مدل اولیه سیستم Air Conditioning به صورت زیر است .



شکل 1


همان طور که میبینید دو مقدار اولیه تعیین شده گرما و سرما به سیستم Fan ها وارد می شوند و بسته به مقداری که سنسور ها نشان می دهند . Fan ها گرا یا سرما را به اتاق هدایت می کنند .
هال برای مجهز کردن این سیستم به منطق فازی کافی به مانند شکل زیر عمل کنیم :


شکل 2


برای مقدار دهی به گرما و سرما که در شکل 1 دیدید کافی سیستم فازی را قبل از آن قرار دهیم . به دینگونه میتوان با گزاره ای ساده دمای هوا را کنترل کرد . مانند جمله زیر :
If temperature is low then open heating valve greatly
همانگونه که میبینید اگر temperature کم باشد (دمای هوا پایین باشد) فازی به سیستم گرم کننده دستور روشن شدن می دهد .

:dخوب این که کاره سختی نیست!! این همه فازی فازی کردی آخرش شده این!!!! خسته نباشید!!!!چه فرقی با مدل های قدیمی میکنه!؟

گاهی یه چیزایی میپرونی خودت نمیدونی چه سوال درستی بوده!!! فرق اصلی این مدل با بقیه در این هست که شما در یک دمای خاص گرم کننده ها را روشن نمی کنید . یعنی بازه از یک دما تا یک دمای دیگر مثلا (15 - 10) را به عنوان دمای پایین تایین می کنند وقتی دما بین این دو رسید فازی تصمیم گرفته و به ورودی های سیتم دستور لازم را می دهد . این برخوردی است که همیشه از منطق فازی انتظار می رود که به جای کار کردن با یک مقدار ثابت ، از بازه ها استفاده کند تا بدین گونه دقت و نرمش و همچنین هوشمندی سیتم ها بالاتر برود . منطق فازی در مقایسه با انسان به عنوان هوشمند ترین سیستم دیده شده!!! شباهت های بسیاری دارد . اگر شما مسئول تنظم هوای یک ساختمان باشد ، همیشه سر یک دمای خاص گرم کننده ها را روشن نمی کنید یا کولر ها را!! و همیشه در یک بازه از دمایی شما احساس سرما میکنید و یا گرما . فازی این قدرت را دارد که شبیه سازی کوچکی از این سیستم باشد و به کمک مقدار های نا معتبر ، نتیجه ی معتبری بگیرد .


با تشکر از مجید صادقی (ِDijam)

منبع :
Air Conditioning Temperarure Cotrol
 
بالا