[تاسیسات مکانیکی] بهينه سازي مصرف انرژي در ساختمان با استفاده از ژئوتكستايل

سـعید

مدیر بازنشسته
بهينه سازي مصرف انرژي در ساختمان با استفاده از ژئوتكستايل

مازيار پروين زاده گشتي، امير كيومرثي-
چكيده:
بهينه سازي مصرف انرژي به لحاظ نتايج ارزنده و مفيد آن از جمله كنترل مصرف انرژي و كاهش هزينه هاي مربوط، كاهش هزينه هاي سرمايه گذاري و بهسازي محيط زيست در دهه اخير مورد توجه اكثر كشورهاي جهان قرار گرفته است.
با توجه به تنوع آب و هوايي در كشور، سيستم هاي گرمايش و سرمايش فضاهاي ساختماني در افزايش و يا كاهش مصرف انرژي سهم قابل توجهي دارند. امروزه به منظور به حداقل رساندن مصرف انرژي در ساختمانها بايد تا حد امكان از اتلاف قابل اجتناب انرژي جلوگيري به عمل آورد. پشم شيشه و پشم كوهي(آزبست) به عنوان مواد ايزولاسيون در ساختمانها كاربرد دارند. اما اين مواد غير قابل تجزيه بوده و براي سلامتي انسان مضر مي باشند. آگاهي از مضرات زيست محيطي اين مواد تمايل به استفاده از مواد جايگزين عايق بندي در ساختمانها نظير ژئوتكستايلها را افزايش داده است. اين دسته از مواد عمدتا" از الياف پلي استر، پلي اتيلن، پلي پروپيلن، پنبه، پشم، ويسكوز، كتان و كنف تهيه مي شوند.
در اين مقاله ضمن معرفي ژئوتكستايلها تلاش شده است تا آخرين پيشرفتها در نوع الياف مصرفي، كاربرد، تكنيكهاي توليد و كاربردهاي متنوع اين مواد در عايق بندي ساختمانها ارائه گردد. اميد است با معرفي اين مواد، در زمينه توليد و افزايش كاربرد آنها در عايق بندي ساختمانها گامهايي برداشته شود.
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل ]
 
بالا