[تئاتر] - نمایشنامه، اولین و مهمترین نیاز یک تئاتر خوب است

D I S A

عضو جدید
[h=2]نمایشنامه، اولین و مهمترین نیاز یک تئاتر خوب است[/h]چکیده: مسلما نمایشنامه، اولین و مهمترین نیاز یک تئاتر خوب است و بارها این جمله را شنیده ایم که تئاتر ما از ‏کمبود نمایشنامه های خوب رنج می برد. وقتی از تئاتر دفاع مقدس سخن می گوییم کمبود نمایشنامه ‏های خوب بیشتر نمود پیدا می کند ، چون علاوه بر تکنیک ، محتوا نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می ‏شود. کارشناسان معتقدند در نمایشنامه نویسی دفاع مقدس دچار تکرار و شعار زدگی هستیم. اگر این ‏مسأله را بپذیریم ، چگونه باید به سوژه های ناب دست یافت و یک نمایشنامه خوب نوشت؟ ‏
کلمه های کلیدی:
[h=6] نقش[/h][h=6] نقش خاطرات در نمایشنامه نویسی دفاع مقدس[/h]


مسلما نمایشنامه، اولین و مهمترین نیاز یک تئاتر خوب است و بارها این جمله را شنیده ایم که تئاتر ما از کمبود نمایشنامه ‏های خوب رنج می برد. وقتی از تئاتر دفاع مقدس سخن می گوییم کمبود نمایشنامه های خوب بیشتر نمود پیدا می کند ، ‏چون علاوه بر تکنیک ، محتوا نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. کارشناسان معتقدند در نمایشنامه نویسی دفاع ‏مقدس دچار تکرار و شعار زدگی هستیم. اگر این مسأله را بپذیریم ، چگونه باید به سوژه های ناب دست یافت و یک نمایشنامه ‏خوب نوشت؟ به نظر می آید یکی از منابعی که در این راستا می تواند کمک بسیاری داشته باشد ، رجوع به خاطرات مکتوب ‏زمان جنگ است. متاسفانه اکثر نویسندگان ما فراموش کرده اند که نمایشنامه نویسی با انواع ادبی دیگر مثل شعر داستان ، ‏رمان و خاطره نویسی پیوندی نزدیک دارد و نباید از آن حوزه ها غافل شد. مروری کلی در بازار نشر به ما نشان می دهد تا کنون ‏آثار ادبی زیادی در شاخه های مختلف با موضوع دفاع مقدس ، جنگ و مقاومت به رشته نگارش در آمده است که می تواند ‏الهام خوبی برای نمایشنامه نویسی دفاع مقدس باشد ولی مورد توجه نمایشنامه نویسان قرار نگرفته است.
متاسفانه شاهد هستیم برخی نویسندگان ، در خلوت و تنهایی خودشان تخیل می کنند و می نویسند بدون اینکه به سوژه ‏های رصد نشده و برگرفته از واقعیت توجه ای داشته باشند. اثری که در خلوت نویسنده و در پشت درهای بسته نوشته شود، ‏مسلما بازتابی محدود خواهد داشت . جمشید خانیان؛ نمایشنامه نویس؛ در این خصوص می گوید: «گاهی کارهایی را می ‏بینیم که مثلا در مورد جنگ خودمان نوشته شده ولی هیچ نشان و المان بومی در آن وجود ندارد. انگار ما شاهد اتفاقی در ‏زمان جنگ های جهانی هستیم. مسلما این ناشی از عدم شناخت نویسنده از واقعیت های جنگ خودمان است. تخیل ‏نویسنده باید بر پایه واقعیت ها باشد و باید حقیقت این دفاع را شناخت. تماشاگر وقتی کار را باور می کند و با آن ارتباط می ‏گیرد که پایه کار براساس واقعیت های خودمان باشد. برای شناخت واقعیت ها نیز باید خواند، جبهه ها و مناطق جنگی را دید و ‏خاطرات رزمندگان را شنید.
هنرمند باید براساس این مستندات تخیل کند و نه در یک فضای انتزاعی و غیر واقعی.» در سایت تئاتر مقاومت آمده است: ‏یکی از مواردی که به نمایشنامه نویس کمک می کند در یک فضای انتزاعی تخیل نکند ، رجوع به خاطرات مکتوب است. خواندن ‏خاطرات - خصوصا برای نمایشنامه نویسان - چند حسن دارد: اول : نشان از یک واقعیت بیرونی دارد که اتفاق افتاده و مستند ‏است. دوم : دریچه های تازه ای را بروی نویسنده می گشاید و ایده های بسیاری را برای تخیل کردن در اختیار نویسنده قرار ‏می دهد. سوم: حاوی ادبیات زمان جنگ است و با مطالعه آن می توان با ادبیات و اصطلاحات دوران دفاع مقدس آشنا شد. ‏جمشید خانیان در مورد استفاده از خاطرات در کتاب «وضعیت های نمایشی دفاع مقدس» می گوید: «بخش اعظم این کتاب ‏مربوط به خاطرات رزمندگان و جانبازان در دوران دفاع مقدس است که آنها را طبقه بندی کرده ام. تأکید من بر این خاطرات برای ‏این است که ما جنگ خودمان و آدم های آن را بشناسیم و بدانیم زمینه ها و الگوهای واقعی آن کدام ها هستند. این خاطرات ‏بر اساس موقعیت های دراماتیک انتخاب شده و آماده تبدیل شدن به نمایشنامه و داستان هستند.» همان طور که اشاره شد ‏نمایشنامه نویسان باید علاوه بر مطالعه خاطرات ، از دیگر حوزه های ادبی نیز غافل نشوند و تلاش کنند تا از دستاورهای آن ‏حوزه ها به نفع نمایشنامه نویسی دفاع مقدس بهره گیرند. خانیان در این خصوص می گوید: «من در همین کتاب وضعیت های ‏نمایشی دفاع مقدس گفته ام که می توان علاوه بر خاطره از داستان، رمان و شعر نیز استفاده کرد .
متاسفانه اکثر نویسندگان ما با این حوزه ها غریبه هستند و نمی دانند در آنجا چه اتفاقی افتاده است در صورتی که ‏نمایشنامه نویسی دفاع مقدس به آن ها نیاز دارد و باید آثار منتشر شده در این زمینه را مطالعه کرد.» با مرور آنچه گفته شد ‏به نظر می رسد یکی از راه های برون رفت از بن بست نمایشنامه نویسی دفاع مقدس ، روی آوردن به شاخه های ادبی ‏دیگر، خصوصا خاطرات است. خوشبختانه این خاطرات زمان ها ، مکان ها و آدم های مختلفی نظیر : جانبازان ، دوران جنگ و ‏فضای جبهه ، شرایط پشت جبهه در زمان جنگ ، دوران اسارت ، بازگشت اسراء ، شب های عملیات و ... را در بر می گیرند و ‏نمایشنامه نویسان ما با مطالعه و طبقه بندی این خاطرات می توانند با ترسیمی درست از حال و هوای آن دوران و کشف ‏لحظات دراماتیک ، به خلق آثاری ارزشمند- خصوصا از لحاظ سوژه و محتوا - دست یابند و باعث ارتقاء نمایشنامه نویسی دفاع ‏مقدس شوند.


منابع:
پژوهشگاه علوم ومعارف دفاع مقدس

 

Similar threads

بالا