تأثیر کم خوابی بر پوست

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]


کمبود خواب بر سلامت بدن اثر سوء می گذارد و پوست هم به همان اندازه آسیب خواهد دید. در اثر کمبود خواب سلول ها و بافت ها نمیتوانند خود را ترمیم کنند پس سلول ها و بافت های پوست هم جدای از این قاعده نیستند و نمی توانند خود را ترمیم کنند! کمبود مزمن خواب روی سلامت دستگاه گوارش تاثیر می گذارد و درنتیجه آن پوست هم آسیب خواهد دید...


▪ داشتن خواب کافی و آرام برای بدن و پوست بسیار مفید است اما چگونه؟
بدن ما هنگام خواب انرژی از دست رفته را دوباره ذخیره می کند و سلول ها و بافت ها ترمیم و احیا می شوند، در این هنگام ضربان قلب کند می شود و نفس کشیدن به آرامی صورت می گیرد، ترشح هورمون رشد به بالاترین درجه خود می رسد، ماهیچه ها شل می شوند، دمای بدن پایین می آید. نوزادان به طور پیوسته می خوابند و به تدریج از خوابشان کم می شود طوری که در دوران کودکی میزان خواب به ۱۳ ۱۲ ساعت در روز می رسد و در دوران بزرگسالی ۸ ساعت خواب کافی است و البته بعد از گذشت ۵۰ سال، خواب انسان کوتاه تر و به صورت منقطع می شود. درواقع خواب یک روند پیچیده است که به وسیله مغز زمان بندی می شود.


▪ کم خوابی چگونه بر پوست تاثیر می گذارد؟
با آزادشدن ملانین در خون، بدن آماده خوابیدن می شود. خواب دارای دو مرحله اصلی است: مرحله اول مرحله REM است که نشانه آن حرکت های سریع چشم است. این مرحله از خواب کم عمق و پر است از رویا. REM، ۴ زیرمرحله دارد. مرحله اول بین ۳۰ ثانیه تا ۷ دقیقه طول می کشد، ماهیچه ها شل می شوند و همزمان مغز شروع به تولید امواج نامنظم می کند. مرحله دوم، ۲۰ درصد خواب شبانه را به خود اختصاص می دهد. بدن در خواب است و مغز امواج بزرگ تر را تولید می کند. مرحله بعدی مرحله دلتاست. در این مرحله از خواب ترشح هورمون رشد به حداکثر می رسد و سلول ها و بافت ها شروع به ترمیم و بازسازی خود می کنند.

بدون خواب دلتا – که نیمی از خواب شبانه را تشکیل می دهد در روز بعد شخص کاملا احساس خستگی خواهد کرد. این مرحله از خواب برای حفظ سلامت روانی و حافظه بلندمدت بسیار اهمیت دارد. در این زمان مغز اطلاعات را دسته بندی می کند و با کمک حافظه کوتاه مدت اطلاعات غیرمهم را حذف می کند و در آخر، مرحله دوم از مرحله اصلی خواب که در آن حرکت های چشم متوقف می شوند، فشارخون کاهش می یابد و شخص به خواب عمیق فرو می رود.


کمبود خواب به صورت کوتاه مدت آثار جسمی مثل خستگی و کندشدن عکس العمل ها را دارد که بدن در طول روز با افزایش ترشح هورمون آدرنالین این کمبود خواب را جبران می کند ولی اگر کمبود خواب به صورت مزمن باشد و نامنظمی در خواب به صورت عادت دربیاید، بدن با مشکل های اساسی تری روبرو خواهد شد مثل افزایش استرس، کمبود تمرکز، از بین رفتن حافظه کوتاه مدت، کم شدن دایره لغات و حتی باعث توهم و مشکل های روانی پارانویید می شود.

البته مشکل های جسمی که در پی این مشکل های روانی پیش خواهند آمد کم نیستند و شامل مشکل هایی مثل پیری زودرس، خستگی مزمن و چاقی می شود و حتی خطر ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت، بیماری های عفونی و قلبی عروقی و دستگاه گوارش را افزایش می دهد.


▪ پوست در خواب چه می کند؟
هنگام خواب سلول های پوست شروع به ترمیم و نوشدن می کنند که به بازسازی سراسری پوست و در نهایت به سالم ماندن و درخشش آن می انجامد. با کم خوابی ما فرصت بازسازی و ترمیم را از پوستمان دریغ می کنیم و پوست خود را دچار مشکل هایی خواهیم کرد که بیشترین آثارش در قسمت پوست زیرچشم خیلی سریع خود را نشان خواهد داد. این ناحیه ضعیف ترین و حساس ترین پوست را دارد که از پوست بقیه نواحی بسیار بسیار نازک تر است. کمبود خواب دایره هایی سیاه را زیرچشم ایجاد می کند. این دایره های کدر به صورت متورم و پف کرده هستند. همچنین چین وچروک هایی به وجود می آیند که خطوط نسبتا عمیقی را زیرچشم ایجاد می کنند.


همان طور که گفته شد در مرحله دلتا هورمون رشد به بالاترین حد خود می رسد که بسیار برای پوست مفید است و آثار مثبتی را روی پوست می گذارد. پس می توانید حدس بزنید با کمبود خواب و نرسیدن به مرحله دلتا چه ضربه ای به پوستتان خواهید زد. خواب به طریقی روی جوش و آکنه هم تاثیر دارد ولی کمبود خواب به خودی خود نمی تواند دلیل به وجود آمدن آکنه شود.

▪ تاثیر بی خوابی بر آکنه

برای بررسی تاثیر خواب روی آکنه لازم است اول جنبه روانی موضوع را بررسی کنیم. مثبت بودن باعث سلامت فعل و انفعال های شیمیایی بدن و شادابی جسم می شود؛ از ترشح هورمون ها گرفته تا بقیه مسایل و این روند به بدن کمک می کند تا با تولید آکنه مقابله کند و متاسفانه عکس ماجرا نیز صادق است. افسرده و بدبین بودن روی سلامت شیمیایی بدن اثر منفی می گذارد. کمبود خواب به صورت مزمن شما را به سمت بدبینی و افسردگی سوق می دهد و به طور دقیق تر، کمبود خواب انرژی شما را تحلیل می دهد. با کم شدن انرژی نمی توانید به خوبی فعالیت جسمی و ذهنی داشته باشید که شما را کم کم افسرده و بدبین خواهد کرد. افسردگی و بدبینی سلامت بدن و تعادل هورمون ها را به هم می ریزد و درنتیجه آن آکنه ها بیشتر و بیشتر می شوند و حتی در برابر درمان از خود مقاومت نشان خواهند داد. پس مطمئن باشید اگر بهترین رژیم غذایی را داشته باشید و سالم ترین سبک زندگی را ولی خواب کافی نداشته باشید از شر آکنه ها خلاص نخواهید شد و نتایج تحقیق ها نشان داده خواب کافی مهم ترین قطعه این پازل است.


● ارتباط حالت های خواب و به وجود آمدن چروک صورت
به وجود آمدن چین وچروک در پوست با گذشت زمان و بالارفتن سن اجتناب ناپذیر است ولی عواملی هستند که این روند را سریع می کنند مثلا کمبود خواب که باعث پیری زودرس پوست می شود یا بعضی از حالت های خوابیدن که باعث تسریع در به وجود آمدن چین و چروک صورت می شوند.


● به پشت بخوابید

حالت خوابیدن به پشت بهترین حالت خوابیدن است زیرا پوست صورت کمترین برخورد با بالش را خواهد داشت. در حالت دمر یا خوابیدن به پهلو بیشترین بخش پوست صورت روی بالش کشیده می شود که باعث کشیده شدن پوست در ناحیه ای و جمع شدن و چروک خوردن آن در ناحیه دیگر صورت می شود و به این ترتیب چین و چروک ها زودتر روی پوست صورت ظاهر خواهند شد.

● روبالشی ساتن استفاده کنید
اگر فقط با خوابیدن روی معده یا به پهلو راحت هستید، سعی کنید حتی الامکان از روبالشی های ساتن استفاده کنید که هم بسیار نرم هستند و هم کمترین اصطکاک را با صورت خواهند داشت.همچنین سعی کنید همیشه روبالشی هایتان تمیز باشند و زودبه زود آنها را تعویض کنید یا بشویید تا باعث انتقال میکروب ها و ایجاد آکنه یا تشدید آن نشوند.


● سرتان بالاتر از قلب باشد

سعی کنید هنگام خواب سرتان بالاتر از قلب قرار گیرد تا مانع جمع شدن مایع اطراف چشم هایتان شود. زیرا جمع شدن مایع اطراف چشم باعث پف کردن چشم و زیرچشم می شود.

● دیروقت کافئین نخورید
از ۵- ۳ ساعت قبل از خواب از خوردن غذاهای کافئین دار یا شکلات و قهوه پرهیز کنید. این موادغذایی خواب شما را برهم می زنند و نمی توانید خواب راحتی داشته باشید. در این حالت پوست نمی تواند به بازسازی و ترمیم خود بپردازد و در نتیجه چین و چروک هایی که در طول روز براساس حالت های صورت به وجود می آیند ترمیم نمی شوند و با گذشت زمان عمق آنها افزایش پیدا خواهد کرد.



سیما روشن
منابع:
www.sleep deprivation.com
The Natural Healing and Nutritional Annual
The modern Home physician
Everyday Health Tips




گردآوری:پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا
-
:نویسنده​
www.salamat.ir:منبع
 

Similar threads

بالا