بیومتریک، فناوری در خدمت امنیت

Reyhane

عضو جدید
بیومتریک، فناوری در خدمت امنیت

امروزه پیشرفت علم و فناوری چنان سرعت و شتاب فزاینده ای به خود گرفته است که دیگر به سادگی نمی توان بر زمان دقیق پایان یک عصر و آغاز یک دوره جدید اتفاق نظر داشت. پدیده های جدید پی در پی در حال ظهورند و هر یک به شدت بر ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و سیاسی زندگی انسانها تاثیر می گذارند و به علت گستردگی این تاثیر و عمق نفوذ آن و تفاوت کشورهای مختلف در میزان توجه و اهتمام به هر مورد، شکاف میان کشورهای فقیر و غنی از هر لحاظ از جمله علمی، صنعتی و اقتصادی روز به روز در حال افزایش است.

از جمله این پدیده ها می توان فناوری بیومتریک را نام برد که اگرچه از تخصصهایی سود می جوید که هر یک از آنها سابقه ی دیرینه در علم و صنعت دارند ولی دارای تعاریف، مفاهیم و کاربست های نو و جدیدی است. این فناوری که در واقع روشهای تعیین یا تایید هویت افراد به صورت خودکار، طبق شناسه های فیزیولوژیکی یا رفتاری است در سالهای گذشته، بیشتر در فیلم های سینمایی به عنوان یک فناوری پیشرفته علمی- تخیلی نمود داشته است و در عین حال در تعدادی از مراکز حساس که نیازمند به ضریب امنیتی بالایی بوده اند نیز بکار گرفته شده است. پیچیدگی سخت افزاری و نرم افزاری سامانه‌ ها و قلت کاربرد آنها، هزینه¬های ساخت و راه¬اندازی گزافی را به مجریان چنین طرحهایی تحمیل می کرده است.

روشهای تأیید هویت موجود با سه فاکتور تقسیم بندی می شوند:

1- چیزهایی که کاربران می دانند( برای مثال رمز عبور،PIN)

2- چیزهایی که کاربران به همراه دارند (کارتهای خود پرداز، کارتهای هوشمند)

3- چیزهایی مربوط به خود کاربران (بیومتریکها شامل:اثر انگشت، الگوی شبکیه، عنبیه و...)

دسته سوم (بیومتریکها) امنترین و سهل الوصولترین فاکتور تأیید هویت در دنیای اطلاعات و ارتباطات می باشند.

بیومتریک به روشهای خودکار تشخیص یا تایید هویت یک شخص زنده از طریق اندازه گیری مشخصه های فیزیولوژیکی یا رفتاری وی اطلاق می¬شود. بدین ترتیب بیومتریک یک مجموعه فناوری محسوب می گردد. واژه ی بیومتریک می تواند بصورت اسم بکار رود که در این صورت اشاره به یک فناوری منفرد و خاص دارد: "اسکن اثر انگشت متداولترین بیومتریک است" . این واژه را می توان بصورت صفت نیز بکاربرد و بدین ترتیب بین "مشخصه های بیومتریکی" مانند الگوی عنبیه و یا "سامانه های بیومتریکی" مانند سامانه های عنبیه گاری و سایر مشخصه های انسانی و سامانه های موجود تمایز قائل شد.

همچنان که در تعریف فوق ذکر شد، برخی از مشخصه های بیومتریکی افراد، فیزیولوژیکی و برخی نیز رفتاری هستند. اثرانگشت، الگوي عنبيه، الگوي خونی یا حرارتی صورت و یا الگوی فیزیکی چهره، الگوی عروق خونی شبکیه چشم، DNA ، هندسه دست و یا الگوی خطوط کف دست از جمله مثالهای مشخصه های فیزیولوژیکی و در عین حال صدا و نحوه مکالمه، نحوه امضاء ، نحوه تایپ عبارات و نحوه راه رفتن از جمله مثالهای مشخصه های رفتاری محسوب می گردند. لازم به ذکر است که این الگوها در افراد مختلف، حتی در دوقلوها، متمایز و منحصرد به فرد هستند و بدین ترتیب می توان با بکارگیری سخت افزار و نرم افزار مناسب، از آنها جهت تعیین یا تایید هویت افراد بصورت کاملاً خودکار با حداکثر سرعت و دقت لازم و با حداقل خطای ممکن بهره جست.

در سالهای اخیر به لحاظ پیشرفتهای قابل توجه در صنایع رایانه و ارتباطات این فرصت فراهم شده است تا فناوری بیومتریک فعلیت بیشتری یابد.

واقعه عملیات تروریستی در یازدهم سپتامبر 2001 در امریکا، افزایش روزافزون چالشهای امنیتی و تهدیدات تروریستی پس از این حادثه باعث گردید تا ایالات متحده امریکا یک تجدید نظر کلی در سامانه ی کنترل مرزی خود بنماید تا سرعت، سهولت و امنیت بالاتری را در مبادی کنترل مرزی خود در فرودگاه ها و کلیه ی پایانه های زمینی، هوایی و دریایی فراهم آورد و دولتهای اروپایی نیز توجه و اهتمام بیشتری به راههای افزایش ایمنی وتضمین امنیت داخلی خود بنمایند. در کنار آنها، کشورهای آسیایی هم برنامه ریزی جهت ایجادزیرساختهای لازم و نیز اجرای پروژه های آزمایشی و عملیاتی کاربست این فناوری را در سامانه های امنیتی خود آغاز کرده اند. ژاپن، چین، روسیه، مالزی، تایلند، امارات متحده عربی نمونه هایی از این دست می باشند.

کاربردهای متنوع این فناوری که در ادامه به آن اشاره خواهد شد باعث شده نه تنها بخشهای امنیتی بلکه سایر نهادهای دولتی و غیردولتی هم به استفاده از این فناوری راغب شوند. بی شک ایجاد و تشکیل بانکهای اطلاعاتی بیومتریکی ملی در هر کشوری جدا از مزایای امنیتی آن امکانات بسیاری را در اختیار دولتها قرار خواهد داد. بعلاوه تشکیل بانکهای اطلاعات بیومتریک مدنی توسط سازمانها و موسسات خدماتی می تواند بسیاری از چالشهای حال حاضر در عرصه ارائه خدمات عمومی، مدیریت بحرانها، تجارت الکترونیک، بهداشت و سلامت و... را مرتفع نماید. بدین ترتیب این فرصت برای بخش خصوصی فراهم گردید تا در عین صرف بودجه های گزاف برای تحقیق و توسعه با هدف بهبود تکنیکها و سامانه‌های موجود، به افزایش تولید و کاهش قیمت ها مبادرت ورزند. کاهش قیمت، تشکیل و افزایش یک روند رقابت جهانی؛ به کاربست بیشتر و در نتیجه به کاهش بیش از پیش قیمت ها انجامید تا جائیکه در کمتر از پنج سال هزینه برخی سامانه‌ ها از چند صد هزار دلار به چند هزار دلار یا کمتر رسیده است. این امر باعث گردیده است تا کلیه ی کاربران بالقوه ی فناوری بیومتریک نه تنها در حد سازمانهای بزرگی همچون وزارتخانه ها، بانکها و دانشگاهها بلکه حتی در حد سازمانهای کوچک، مدارس، سوپرمارکتها و ایستگاههای پمپ بنزین به کاربست آن مبادرت ورزیده و از مزایای گسترده و غیرقابل چشمپوشی بیومتریک بهره مند گردند.

در بحث سیاستگذاری کلان جهت توسعه کاربرد بیومتریک در سطح ملی با توجه به گستردگی کاربردها، فناوریها و نهادهای مرتبط با موضوع، الگوی منتخب اغلب کشورهای پیشرو در این حوزه تأسیس تشکلهای دولتی و غیر دولتی با حضور بازیگران مختلف در این عرصه در داخل کشور و مشارکت در کارگروههای بین المللی جهت هماهنگیهای فنی و کاربری بوده است. انجمن بیومتریک اتحادیه اروپا، کنسرسیوم بیومتریک ایالات متحده، ستاد توسعه بیومتریک آلمان، هلند، ژاپن و کارگروه تخصصی انگلستان- ژاپن و کارگروه کشورهای آسه آن نمونه هایی از این دست می باشد.

انواع بيومتريکها

- بیومتریکهای فیزیولوژیکی

عنبیه نگاری : در عنبیه نگاری از الگوي پيچيده و منحصر بفرد عنبیه که حتی در چشمان راست و چپ یک انسان هم متفاوت هستند، تصویربرداری می شود. ادعا می شود خطای تشخیص این سامانه ها در حد یک در چند ده میلیون است. کپي برداري مصنوعي از عنبيه بخاطر ويژگيـها و تعداد خصوصيات قابل سنجش آن غير ممکن است. اسکن نمودن عنبیه توسط دوربينهاي مادون قرمز و یا دوربین های تصویربرداری صورت میگیرد.

شبکیه نگاری : هر شبکيه هم مانند عنبيه داراي الگوي منحصربفردی است که در سامانه‌ های شبکیه گاری توسط یک پرتو نوری اسکن می شود. از این سامانه ها در کاربردهای بسیار امنیتی و حساس استفاده می شود. البته استفاده از این سامانه ها به نسبت دیگر بیومتریکها مشکل است.

انگشت نگاری : در انگشت نگاری تصویر خطوط و شیارهای نوک انگشتان با تکنولوژی های مختلفی از جمله نوري، سيليکني، اولتراسوند، حرارتي و فشاري اسکن می گردد. استفاده از اثرانگشت بخاطر اجبار قانوني در مقاصد شناسايي از ديرباز، تقريباً در همه جا پذيرفته شده است تا جائيکه اين فناوري از حالت اجبار قانوني به يک ابزار مدني ونيز داراي قالب تجاري و سهم بازار بالا، تبديل شده است و در محدوده وسيعي از کاربردها استفاده می‌شود.

چهره نگاری : سامانه‌ های چهره نگاری از ويژگيهاي متمايز کننده چهره استفاده می نمایند. اين سيستمها داراي دو گونه اصلي تصوير برداري ويديويي و حرارتي هستند که نوع اول بسيار رايجتر و کاربردي تر است. اساس کار سيستمهاي مبتني بر تصوير برداري ويديويي بر نگاشت نقاط کليدي چهره از قبيل مکان چشمها، دهان و سوراخهاي بيني استوار است. اجزا سيستم مي تواند فقط يک نرم افزار باشد که تصاوير دريافتي از دوربينهاي مداربسته تلويزيوني(CCTV) راپردازش مي کند؛ يا يک سيستم کامل شامل دوربينها، ايستگاههاي کاري و پردازشگر نهايي باشد.

دست نگاری : برخی از سامانه‌های بیومتریکی نیز مبتنی بر اسکن دست می باشند. این اسکن میتواند خطوط کف دست، عروق خونی پشت دست و یا هندسه دست را شامل گردد. در مورد اخیر از تصاوير3 بعدي دست و اندازه گيري پهنا، عرض و طول انگشتان و بند انگشتان استفاده مي شود به اين ترتيب که کاربر دست خود را در فضاي مشخص شده قرار مي دهد و دوربين از بالا و کنار با تهيه تصاوير لازم اطلاعات خواسته شده را دريافت مي کند. برخلاف تصور اولیه، این سامانه‌ از ساختاريافته ترين تکنولوژيهاي تجاري روز به شمار مي رود و از صحت عملکرد بالایی برخوردار است.

صوت نگاری : اين بيومتريک مبتني بر خصوصيات صداي کاربران عمل مي کند که در واقع يک تکنيک هيبريدي متشکل از خصوصيات فيزيولوژيکي و رفتاري- رواني است و بيشتر در کاربردهاي 1:1 استفاده مي شود و مخصوصاً در سيستمهاي تلفن مبنا که در آن شناسايي از راه دور ميسر مي شود، بسيار مناسب است. استفاده از اين فناوري بسيار آسان است و نياز به آموزش زيادي ندارد.

-بیومتریکهای رفتاري

امضا نگاری : تحليل چگونگي امضا کردن يک شخص که اغلب از آن بعنوان تشخيص امضای ديناميکي ياد مي¬شود، مهمترين بيومتريکهاي رفتاريست. شکل استاتيکي تکميل امضا ،زماني که براي امضا کردن مصرف مي¬شود، سرعت، شتاب، زاويه قلم، فشار وارده بر قلم و کاغذ، تعداد دفعاتي که قلم از روي کاغذ برداشته می‌شود، از پارامترهاي اصلي تحليل امضا می‌باشد. چون این روش برپايه استاتيک امضا عمل نمي¬کند، جعل امضا را دشوار مي¬سازد. ماهیت غیر تهاجمی دارد و کاربر احساس مزاحمتي از جانب سيستم نمی کند. بعلاوه کاربران می توانند امضای خود را عوض کنند.

با توجه به گستردگی کاربردها، فناوریها و نهادهای مرتبط با موضوع، الگوی منتخب اغلب کشورهای پیشرو در این حوزه تأسیس تشکلهای دولتی و غیر دولتی با حضور بازیگران مختلف در این عرصه در داخل کشور و مشارکت در کارگروههای بین المللی جهت هماهنگیهای فنی و کاربری بوده است.

امضا مي تواند توسط قلمها يا صفحات مخصوص يا هر دو آنها ثبت شود. امروزه حتي از تکنيکهاي انتشار صوت امضا کردن که هنگام امضا زدن روي کاغذ توليد ميشود استفاده مي کنند.

نحوه ی تايپ کردن : اين فناوری برپايه ی تمايز نحوه تايپ کردن افراد، توسعه يافته است. به اين ترتيب که پارامترهايي از قبيل مدت زماني که کليد فشرده می‌شود، سرعت تايپ و... از الگوي تايپ استخراج مي شود. در گذشته بنياد ملي علوم واداره ملي استانداردهاي ايالات متحده در اين مورد مطالعاتي داشتند و اخيراً تلاشهاي بيشتري از جانب کمپانيها و مؤسسات مطالعاتي مختلف در حال انجام است. مشکل اساسي اين تکنولوژي تفاوت در صفحه کليدها بود که در ويرايشهاي جديد آن اين مشکل برطرف شده است. این روش قابل ترکیب با دیگر روشهای شناسایی می باشد و نیز می توان به دلخواه رمز عبور را تغییر داد. البته این فناوری هنوز در مرحله ی آزمایشگاهی قرار دارد.

سایر بيومتريکها : پارامترهاي ديگري هم اخيراً مورد استفاده قرار گرفته است که به علل مختلف هنوز کاربرد وسيعي ندارند. از جمله مي توان به بيومتريکهاي نظير DNA، نحوه راه رفتن، الگوي رگهاي پشت دست، خطوط کف دست، شکل گوش، بوي بدن و الگوي بافتهاي زير پوستي دست اشاره کرد

راه حل نهايي جهت فايق آمدن بر مشکلاتي که بعضاً هر فناوري بيومتريکي بهمراه دارد استفاده همزمان از چند بيومتريک مختلف در يک سيستم می‌باشد. به اين روش اصطلاحاً سيستم چند لايه گفته می‌شود.
 

Reyhane

عضو جدید
کاربردهای بیومتریک



کاربردهای گوناگونی برای سامانه های بیومتریکی در حوزه های گوناگون متصور است. در این میان کاربردهای زیر براي بیومتريکها قابل ذکر است:

1- شناسايي مجرمان: انگشت نگاری جز متداولترین فناوریهای بیومتریکی مورد استفاده در این حوزه می باشد. مراجع قضایی تقریباً در تمام جهان اثرانگشت را بعنوان یک مدرک مستند در مباحث جرم شناسی به رسمیت می شناسند. همانطور که قبلاً اشاره شد، بانک داده¬های یکپارچهAFIS ،FBI که بهIAFIS مشهور است، هم اکنون دارای40 میلیون ثبت 10 انگشتی است که روزانه هزاران جستجو جهت شناسایی مجرمان، در آن انجام می شود. این بانک داده با دیگر بانکهای اطلاعاتی موجود در سامانه‌های نظارتی و پیگردی امریکا در ارتباط است. همچنین اخیراً اطلاعات این بانک با اطلاعات بانک اطلاعات بیومتریکی اسکاتلندیارد انگلستان هم به اشتراک گذاشته شده تا امکان استفاده همزمان از اطلاعات این منابع میسر شود.

2- تجارت الکترونيک/ تلفني، خرده فروشي/ خودپردازها/ پايانه هاي فروش : تراکنشهای نالی و اعتباری، تأیید هویت مشتریان و دسترسی به حسابها یا صندوق امانات و... از جمله مهترین کاربردهای بیومتریک در این حوزه بشمار می رود که تا کنون مجموعه ی متنوعی از بیومتریکهای مختلف برای این منظور استفاده شده است. بخشی از این کاربردها ممکن است حفاظتهای داخلی یا زیرساختی از قبیل کنترل دسترسی به اماکن امنیتی یا شبکه های رایانه ای برای جابجایی سرمایه های الکترونیکی باشد. کاربرد گسترده تر شاید حفاظت از اسرار و هویت افراد باشد. به ویژه اولین کاربردی که به ذهن خطور می کند، حفاظت ازATMها، کارتهای اعتباری و چکها، با شناسه های بیومتریکی می باشد. امروزه کارتهایATM با رمزهای عبور حفاظت می¬شوندکه چالشهای امنیتی و کاربری فراوانی را در پی داشته است. در این شرایط فناوری بیومتریکی رفته رفته جایگزین رمزهای عبور می گردد. در ژاپن رگ نگاری کف دست، در کانادا، عنبیه نگاری در امریکا و اروپا انگشت نگاری و چهره نگاری پرکاربردترین بیومتریکها در حوزه ی E-Bankingو E-Commerce محسوب می¬شود.

3- دسترسي به رایانه های شخصی/ شبکه : انگشت نگاری پرکاربردترین بیومتریک در این حوزه است. اخیراً مایکروسافت سیستم عامل خود را مجهز به رابط برنامه کاربردی بیومتریک کرده است. لپ تاپ های جدید آی بی ام هم مجهز به حسگر انگشت نگاری شده اند.

4- دسترسي فيزيکي/ زماني و حضور : نسل جدید سامانه های ساعت زنی و حضور و غیاب هم از جمله تجهیزاتی است که به فناوری بیومتریک مجهز شده است. انگشت نگاری، دست نگاری و چهره نگاری از جمله ی پرکاربردترین بیومتریکها در این بخش می باشد. این سامانه ها در سالهای اخیر رواج زیادی پیدا کرده اند و اخیراً در کشور خودمان هم نمونه های مختلف آن ارائه شده است.

5- شناسايي شهروندان: طیف وسیعی از بیومتریکها در کاربردهای گوناگون شناسایی شهروندان مورد استفاده قرار می گیرد که انگشت¬نگاری در صدر قرار دارد.

6- نظارت: با توجه به ماهیت کاربری نامحسوس چهره نگاری، این فناوری کارکرد فوق العاده ای در نظارت محسوس و نامحسوس دارد. بسیاری از خیابانهای ناامن شهر لندن هم اکنون به دوربینهای مدار بسته ای مجهز شده است که امکان تشخیص هویت افراد سابقه دار یا تحت پیگرد توسط آنها به راحتی ممکن شده است. همانطور که در جریان شناسایی عاملین بمبگذاری های سال گذشته از این فناوری استفاده شد.

راه حل نهايي جهت فايق آمدن بر مشکلاتي که بعضاً هر فناوري بيومتريکي بهمراه دارد استفاده همزمان از چند بيومتريک مختلف در يک سيستم می‌باشد.

مزايا ی استفاده از فناوری بیومتریک




بيومتريکها بسته به نوع کاربردشان در امور امنيتي و کنترلي نسبت به اسلاف خويش (PIN کدها،کارتهاي شناسايي، علامتها و...) مزيتهاي فراواني دارند که در زير به مهمترين آنها اشاره می‌شود:

1. افزايش ايمني: PIN ها و رمزهاي عبور به سادگي حدس زده می‌شوند يا قابل شکستن هستند. ابزار همراه مثل کليدها، نشانها و کارتها قابل سرقت هستند. بسياري از کاربران اعداد يا کلمات واضح و قابل حدسي به عنوان رمز عبور انتخاب مي کنند. مخصوصاً وقتي تعداد پسوردهاي مورد استفاده زياد باشد بعلت مشکل بودن بخاطر سپاري، ساده انتخاب می‌شوند يا در جايي دم دست نوشته می‌شوند. در مقابل بيومتريکها قابل سرقت يا فراموشي نيستند. نياز به نگهداري خاصي ندارند.

2. افزايش راحتي: دلايل بالا خود گواهي بر سهولت استفاده از بيومتريکها بجاي ابزار رايج فعلي می‌باشد با استفاده از تکنولوژيهاي بيومتريکي سرعت دستيابي به منابع مورد نظر افزايش مي يابد. هزينه نگهداري از سيستمها و مسايل امنيتي مربوطه کاهش چشمگيري مي يابد.

3. جلوگيري از تقلب: در موارد استفاده از منافع عمومي، ورود به مراکز امنيتي، کاربردهاي روزانه، انجام امور مالي و... بيومتريکها مانع تقلب افراد سودجو می‌شود.

4. تشخيص مظنونين: با استفاده از بيومتريکها هويت واقعي افراد آشکار می‌شود يکي از مهمترين دلايل گسترش استفاده از اين تکنولوژيها مبارزه با تروريسم، مهاجرتهاي غير قانوني، فرار از قانون و... می‌باشد.

کاستی های فناوری بیومتریک:

در مقابل انتقاداتي هم به استفاده از بيومتريکها وارد است. در طرحهاي عمومي که تمامي شهروندان جامعه ملزم به ارائه اطلاعات بيومتريکي خود هستند؛گروههاي فعال حامي آزاديهاي اجتماعي وجود اين سيستمها را نافي آزادي انساني مي دانند و معتقدند اين تکنولوژي در کشورهاي مورد استفاده نتوانسته مانع تروريسم شود. در بسياري از متوني که در اين باره نوشته شده است از بيومتريک بعنوان Big Brother ياد مي شود.

گذشته از اينها هريک از سيستمهاي بيومتريکي از ثبت اطلاعات بعضي افراد به علل مختلف (جراحت يا معلوليت، عدم اطلاعات متمايز کننده کامل)يا بعلت حساسيت بعضي سيستمها به شرايط محيطي از ثبت کامل همه داده ها عاجزند.

مجموعه ی موارد مذکور موفقیت و مقبولیت عمومی کاربست فناوریهای نوین و چند وجهی از این دست را مستلزم تحلیل و کاوش جدی متخصصان، مسئولان و دست اندرکاران امر و همفکری و هم افزایی بین کارشناسان و خبرگان بین رشته ای فنی ، مهندسی، اقتصادی و علوم اجتماعی می نماید

چشم انداز فعالیت در زمینه فناوری بیومتریک:




پیش بینی ها از رشد هزار درصدی کاربرد این فناوری در آینده نزدیک حکایت دارد. همچنین طبق برآوردهای اقتصادی درآمد بازار فناوری بیومتریک در بازه ی زمانی 2003 تا 2008 حدود 650 درصد رشد می کند که نوید بخش رونق و همه گیری استفاده از انواع این فناوری در کاربردهای گوناگون می باشد.

با همه اینها در بحث توسعه ی کاربری این فناوری مسایلی وجود دارد که در جای خود چالش برانگیز و در خور تأمل است. میزان تطبیق این فناوری با زیرساختها و سامانه های فناوری اطلاعات ( شبکه، کارت هوشمند، سامانه های مدیریت سازمانی و...) نگرانیهای مربوط به سامانه های امنیتی و چالشها و تبعات اجتماعی و حقوقی از جمله مهمترین مسایلی است که می بایست از سوی کاربران، مجریان و برنامه ریزان این حوزه مورد اهتمام و توجه ویژه قرار گیرد.

باید توجه کرد که در حوزه ی هویت سنجی همواره یک مصالحه بین افزایش امنیت و تحدید حریم خصوصی و آزادیهای فردی وجود دارد. طراحی و اجرای صحیح برنامه های کسب آمادگی پذیرش یک فناوری جدید و فرهنگ سازی کاربرد آن قبل از اجرای پروژه ها و نیز برنامه های حین کاربرد از جمله موارد ضروری جهت از بین بردن این تصور بشمار می رود.

در همین راستا مدیران و برنامه ریزان دولتی، سازمانهای مرتبط و همچنین کاربران عمده این فناوری باید به سؤالاتی از این دست بطور شفاف پاسخ دهند که جهت اجرای بهینه ی برنامه های مبتنی بر فناوری بیومتریک شایسته تأمل و ارزیابی هستند.:

بهترین سامانه ی بیومتریکی برای یک کاربرد خاص چگونه باید انتخاب شود؟

چه روشی برای پیاده سازی این فناوری با توجه به نیازها و امکانات موجود مناسب می باشد؟

و چه نوع طراحی مطلوب سامانه ی موردنظر ( بانک اطلاعاتی داده ها، نحوه ی دریافت و ذخیره سازی اطلاعات، نوع تبادل اطلاعات در سامانه، وضعیت امنیت اطلاعات، نحوه شناسایی و...) است؟

نگرانی اصلی کاربست فناوری بیومتریک در حوزه حریم خصوصی افراد چیست؟

چه بیومتریکهایی نیاز به حفاظت بیشتری در برابر تعرض به حریم خصوصی افراد دارد؟

احتمال استفاده غیر مجاز از چه بیومتریکهایی بیشتر است؟

چه حفاظتهایی باید برای اطمینان از عدم استفاده غیرمجاز از بیومتریکها بکار رود؟

پاسخگویی به این قبیل سؤالات باعث اطمینان یافتن از طراحی و کاربست سامانه ها بدون اینکه تهدیدی برای اطلاعات شخصی افراد محسوب شوند، می گردد. مجموعه ی موارد مذکور موفقیت و مقبولیت عمومی پروژه هایی از این دست را مستلزم تحلیل و کاوش جدی متخصصان و دست اندرکاران امروزه اندیشی کارشناسان و خبرگان علوم اجتماعی می نماید. تجربه ای که از مرور برنامه های دیگر کشورها بدست آمده نشان می دهد که تنها بینش صحیح و بهره گیری از نگاهی کل نگر و بررسی بهنگام و همه جانبه موضوع پیش از تجهیز و بکارگیری سیستمهای بیومتریکی، تضمین کننده ی کارایی و اثربخشی مناسب این فناوری در جهت برآوردن نیازها و انتظارات موجود، در مقایسه یا دیگر فناوریها خواهد بود.

.اخیراً لپ تاپ های جدید آی بی ام هم به حسگر انگشت نگاری مجهز شده اند
 

Similar threads

بالا