بیش از ۴۸ درصد زنان بیکار کشور دارای تحصیلات عالی هستند

Lady Neo

عضو جدید
بیش از ۴۸ درصد زنان بیکار کشور دارای تحصیلات عالی هستند

از مجموع زنان بیکار کشور 48.1 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، در حالیکه این میزان برای مردان 14.7درصد است.

براساس نتایج سرشماری سال 1390 ، از جمعیت سه میلیون و 560 هزار نفری بیکار در کشور، 75 درصد را مردان و 25درصد را زنان به خود اختصاص داده اند.

هم اکنون بیکاری یکی از معضلات مهم جامعه محسوب می شود و علیرغم گسترش دانشگاه ها در کشور ،بسیاری از دانش آموخته ها به ویژه زنان، نمی توانند جذب بازار کار کشور شوند.

نرخ بیکاری زنان جوان کشور در چند سال گذشته همواره بیش از 35درصد بوده است. همچنین نتایج سرشماری سال 1390 نشان می دهد که بیش از 66 درصد زنان جوان 20 تا 29 ساله از معضل بیکاری رنج می برند.

هم اکنون بیش از 60 درصد متقاضیان ورود به دانشگاه در کشور، زنان هستند، اما حاصل این اشتیاق و یا ضرورتی که از سوی زنان برای ادامه تحصیل احساس می شود، چیست؟.

نتایج سرشماری مرکز آمار ایران نشان می دهد که 33درصد بیکاران کشور فارغ التحصیل رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق هستند که این میزان در میان زنان 35.9 درصد گزارش شده است.

براساس آمار منتشره، بیکاری برای مردان بیشتر در رشته های مهندسی ،ساخت و تولید است، به طوری که 43.4 درصد دانش آموخته ها در رشته های یاد شده، بیکارند.

*************

نتایج تحقیق منتشر شده توسط مجله نیوزویک در 26 سپتامبر 2011 در باب وضعیت حقوق و کیفیت زندگی زنان در کشور های مختلف. با فکتورهای برخورداری از عدالت، سلامتی، آموزش، شراکت در اقتصاد و سیاست

Top ten
RankCountryOverallJusticeHealthEducationEconomicsPolitics
1 Iceland100.0100.090.596.788.092.8
2Sweden99.290.894.895.590.393.1
3Canada96.6100.092.792.091.066.9
4 Denmark95.386.194.997.688.578.4
5 Finland92.880.291.491.386.8100.0
6 Switzerland91.987.994.497.382.674.6
7 Norway91.379.3100.074.093.593.9
8 United States89.882.992.897.383.968.6
9 Australia88.280.793.393.985.365.1
10 Netherlands87.774.095.099.083.068.4


Bottom ten
RankCountryOverallJusticeHealthEducationEconomicsPolitics
165 Chad0.020.70.00.070.922.2
164 Afghanistan2.08.42.041.155.316.6
163 Yemen12.136.244.434.148.80.0
162Democratic Republic of the Congo13.66.511.445.167.827.2
160 Mali17.622.729.925.864.349.8
160Solomon Islands20.80.053.686.546.01.9
159Niger21.226.532.947.558.631.3
158 Pakistan21.449.749.634.050.719.3
157 Ethiopia23.718.627.229.979.737.4
156 Sudan26.121.129.470.654.540.8


***********************

منابع:
ویکیپدیا و پایگاه تحلیل خبری خانواده و زنان




پ.ن : برای دانلود وضعیت آماری حقوق زنان ایرانی روی لینک زیر منتشر شده توسط دفتر هیئت عالی حقوق بشر سازمان ملل کلیک کنید:

Women’s Statistical Status in the Islamic Republic of Iran
 
آخرین ویرایش:

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وقتي آقائي با تحصيلات در بهترين دانشگاه هاي ايران بيكاره خوب ديگه تا اخرشو ميشه خوند.........
 

شادیاخ

عضو جدید
من خودم قبلا کار دولتی داشتم و با توجه به عدم هماهنگی تفکراتم با تفکرات ج ا ترجیح دادم از سیستم دولتی خارج بشم ، شرکتی با چند نفر از دوستان تاسیس کردیم که باز هم وضعیت که نظام برای افتصاد کشور به وجود آورده عملا بازدهی رو صفر کرده در این شرایط که فاصله زیادی با کره شمالی شدن نداریم وضعیتی که بهش اشاره شد کاملا طبیعی است
 

پرواز@

کاربر بیش فعال
من خودم قبلا کار دولتی داشتم و با توجه به عدم هماهنگی تفکراتم با تفکرات ج ا ترجیح دادم از سیستم دولتی خارج بشم ، شرکتی با چند نفر از دوستان تاسیس کردیم که باز هم وضعیت که نظام برای افتصاد کشور به وجود آورده عملا بازدهی رو صفر کرده در این شرایط که فاصله زیادی با کره شمالی شدن نداریم وضعیتی که بهش اشاره شد کاملا طبیعی است

یا ابرفض کار دولتی...
چی؟ کجا؟ کی؟
حالا ما که نظرمون به نظرشون نزدیکه چرا بیکاریم
 

Lady Neo

عضو جدید
من خودم قبلا کار دولتی داشتم و با توجه به عدم هماهنگی تفکراتم با تفکرات ج ا ترجیح دادم از سیستم دولتی خارج بشم ، شرکتی با چند نفر از دوستان تاسیس کردیم که باز هم وضعیت که نظام برای افتصاد کشور به وجود آورده عملا بازدهی رو صفر کرده در این شرایط که فاصله زیادی با کره شمالی شدن نداریم وضعیتی که بهش اشاره شد کاملا طبیعی است

بله متاسفانه نه میشه راضی به حقوق دولتی شد و نه روی به ثمر رسیدن تلاش شخصی حساب باز کرد. منم تجربه تقریبا مشابهی داشتم.

این روزها دیگه همه بیکار هستند
با دلار 4 هزار تومنی دیگه کی سرکاره

در حقیقت نون بخور و نمیر هست شاغل بودن


در واقع اونهایی که با این وضعیت به سر کار میرن، مخصوصا اون افرادی که چه زن و چه مرد مسئولیت چند نفر دیگه رو هم به عهده دارن، واقعا باید هنرمند باشن و واقعا شایسته تقدیر.
 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه درس خوندن جنبه یادگیری داشته باشه اشکالی نداره....

.
..
.
ولی بیشتر آقایون جنبه کاربردی بودن رشته براشون مهمه....
حق هم دارن....
چون در آینده حتما باید یه کار داشته باشن....
ولی تعداد خانوم هایی که درس میخونن تا یه کار دولتی خوب داشته باشن کمتره....
.
.
.
..
.
.
به نظر من نیازی به دلیل آوردن اینکه چرا خانوم ها باید حتما درس بخونن نیست...
یادگیری خوبه....
چه سر کار رفتنی در آینده وجود داشته باشه چه نه.......

..
.
یادمون باشه دختر های امروز مادر های فردا هستند....
پس بهتره بهترین ها رو براشون بخوایم....
.
.
.
.
به امید موفقیت همه جوونای این مملکت...
 

ميسيز

عضو جدید
به نظر من كه اگه وضع ماليه خانواده خوب باشه خييليم خوبه كه يه خانم باسواد خونه دار باشه. چي از اين بهتر كه بچه ها به دست يه خانم با تحصيلات عالي بزرگ بشن؟ مامان من فرهنگيه درسته كه چيزي برامون كم نذاشته ولي بعضي وقتا واقعا جاي خاليشو حس ميكردم.
 

وهاب...

اخراجی موقت
وضعیت زنان دارای تحصیلات عالی در بازار کار ایران

زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال کشور دارای نقش روز افزون و فزآینده­ای در فعالیت­های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می­باشند و نقش تعیین­ کننده­ای در بهبود و ارتقای رشد و توسعه اقتصادی ایفا می­کنند.
از طرف دیگر، ارتقای نقش زنان در فعالیتهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی منجر به دستیابی به فرصت­های بیشتر برای رشد و توسعه اقتصادی می­گردد.
امروزه یکی از مهمترین مباحث در حوزه مسایل زنان، مسئله تحصیلات و حضور آنان در عرصه­های اجتماعی- اقتصادی از جمله نقش و حضور زنان در بازار کار است. در ایران با توسعه آموزش عالی در سال­های پیش و پس از انقلاب و گسترش دانشگاه­ها و فضاهای آموزشی و به موازات آن ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و توجه بیشتر به حقوق زنان و دختران، امکان بیشتری برای حضور دختران در دانشگاه­ها پدید آمده است. با این حال و با توجه به پیشرفت­هایی که در این خصوص پدید آمده ، وجود نابرابری­های جنسیتی در عرصه­های مختلف از جمله آموزش از مهمترین چالش­های پیش روی کشورهای در حال توسعه از جمله ایران محسوب می­شود. نابرابری­های جنسیتی نه تنها دارای آثار سوء بر زنان و دختران است بلکه منجر به آسیب رساندن به کل افراد جامعه می­شود. به عبارت دیگر نابرابری­های جنسیتی دارای اثر منفی بر توسعه انسانی و ارتقای کیفیت نیروی انسانی است.
از این­رو توجه به موضوع نابرابری­های جنسیتی و جنبه­های مختلف آن در حوزه هائی نظیر آموزش، بهداشت، دستمزد و اشتغال از اهمیت برای اقتصاد دانان از اهمیت بالائی برخوردار است.
در حال حاضر یکی از مهمترین چالش­های بازار کار در ایران افزایش فارغ­التحصیلان و دانش­آموختگان آموزش عالی در کشور و جذب آنان در بازار کار است. در این میان، افزایش حضور زنان و دختران در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی و تمایل زنان به داشتن تحصیلات عالی و رشد قابل توجه دانش­آموختگان دختر دانشگاه­ها در کشور، به عنوان چالشی در رابطه با بازار کار و مباحث اشتغال، بیکاری و دستمزد مطرح است. در این مقاله به دنبال بررسی وضعیت فارغ­التحصیلان دختر دانشگاه­های ایران و رابطه آن با اشتغال در بازار کار هستیم.
تعداد کل دانش­آموختگان آموزش عالی در کشور طی سال­های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ به طور متوسط ۴.۱۵ درصد رشد یافته است. همچنین متوسط نرخ رشد دانش­آموختگان آموزش عالی در این سال­ها برای مردان و زنان به ترتیب ۵.۷۳ و ۱۱.۸۵ درصد بوده است[ii]. این نکته نشان دهنده این است که تعداد زنان فارغ­التحصیل دانشگاه­ها طی سال­های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ به مراتب بیشتر از فارغ­التحصیلان مرد رشد داشته است. یکی از عوامل این مسئله ناشی از افزایش تعداد ورودی دختران نسبت به پسران به دانشگاه­ها است. بطوریکه طی سال­های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ همواره تعداد پذیرفته­شدگان دختر دانشگاه­ها از پسران بیشتر بوده است.
بررسی ساختار فارغ­التحصیلان دانشگاه­های کشور به تفکیک مقاطع تحصیلی مختلف نشان می دهد که توزیع فارغ­التحصیلان زن و مرد در میان مقاطع تحصیلی مختلف یکسان نمی باشد. در مقاطع تحصیلی بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکتری حرفه­ای و تخصصی تعداد فارغ­التحصیلان مرد به مراتب بیشتر از فارغ­التحصیلان زن است. از جمله دلایل این مسئله، گذشته از اعمال برخی سیاست­های جنسیتی برضد زنان، می­تواند ناشی از سن ازدواج پایین­تر در دختران و بارداری آنان باشد. این عوامل موجب عدم توانایی و یا عدم تمایل زنان به ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر می­شود.
افراد جامعه اعم از زنان و مردان براساس انگیزه­ها و عوامل مختلفی خواهان آموزش بیشتر می­باشند. به عبارت دیگر تقاضا برای آموزش بیشتر تابعی از عوامل مختلفی مانند هرینه­های آموزشی، منافع انتظاری فرد و کسب موقعیت اجتماعی و اقتصادی بهتر است.
تقاضا برای آموزش عالی در واقع به معنای عرضه نیروی کار تحصیلکرده و متخصص، با چند سال تاخیر، به بازار کار می­باشد. برخی مطالعات صورت گرفته نشان دهنده این است که طی سال­های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ همواره بیش از ۸۰ درصد فارغ­التحصیلان دوره­های آموزش عالی از نظر اقتصادی فعال بوده­اند[iv].
این مطالعه همچنین بیان می­کند که میزان مشارکت اقتصادی زنان فارغ­التحصیل دوره­های آموزش عالی از ۸۱.۶ درصد در سال ۱۳۷۶ به ۷۱.۱ درصد در سال ۱۳۸۱ کاهش یافته است. این نکته نشان دهنده این است که با توجه به نقش نان­آوری مردان و محدودیت فرصت­های شغلی برای زنان، به مرور درصد زنان خانه­دار دارای تحصیلات عالی افزایش پیدا کرده است.
مروری بر شاخص­های عمده نیروی کار طی سال­های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در کشور به طور متوسط در حدود ۳۸.۵ درصد بوده ضمن اینکه میان نرخ مشارکت اقتصادی زنان و مردان تفاوت و شکاف قابل ملاحظه­ای وجود دارد. بطوریکه متوسط نرخ مشارکت زنان و مردان طی سال­های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ به ترتیب ۱۲.۵ و ۶۳.۷ درصد بوده است.
نرخ مشارکت اقتصادی زنان از ۱۱.۸ درصد در سال ۱۳۸۰ به ۱۷.۱ درصد در سال ۱۳۸۴ رسیده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی مردان از ۶۲.۱ درصد در سال ۱۳۸۰ به ۶۴.۹ درصد در سال ۱۳۸۴ رسیده است. واضح است که رشد مشارکت اقتصادی زنان از مردان بیشتر بوده است. از طرف دیگر، نرخ بیکاری در میان زنان از ۱۹.۹ درصد در سال ۱۳۸۰ به ۱۷ درصد در سال ۱۳۸۴ رسیده است. نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۴ سال نیز از ۴۱.۱ درصد در سال ۱۳۸۰ به ۳۲.۲ درصد در سال ۱۳۸۴ کاهش یافته است.
مطالعه سهم اشتغال زنان در بخش­های مختلف اقتصادی (صنعت، کشاورزی و خدمات) طی سال­های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ نشان می دهد که زنان در بخش خدمات (۳۹.۸۴ درصد) بالاترین میزان مشارکت را نسبت به دیگر بخش­های اقتصادی (کشاورزی ۳۱.۷۴ درصد و صنعت ۲۸.۴ درصد) دارا هستند.
سهم اشتغال زنان و مردان در بخش­های مختلف اقتصادی از لحاظ ساختاری تا حدودی متفاوت است. طی سال­های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴در بخش صنعت سهم اشتغال مردان (۳۰.۶ درصد) از زنان (۲۸.۴ درصد) بیشتر بوده است. در حالی که میزان مشارکت زنان در بخش کشاورزی (۳۱.۷۴ درصد) از مردان (۲۲.۸ درصد) بیشتر بوده است.
براساس آخرین اطلاعات منتشره از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ ، در کشور در حدود ۲.۸ میلیون نفر (۱۳.۶ درصد) از جمعیت شاغلان کشور را زنان تشکیل می­دهند که از این میزان در حدود ۳۶ درصد آن زنان دارای تحصیلات عالی می­باشند[v]. این اطلاعات نشان دهنده سهم کم زنان و به خصوص زنان دارای تحصیلات عالی در نیروی شاغل کشور است. به عبارت دیگر علی­رغم افزایش تعداد زنان و دختران دارای تحصیلات عالی در سال­های اخیر و گسترش حضور زنان در عرصه­های اجتماعی و اقتصادی، هنوز سهم اندکی از بازار کار را در اختیار دارند.
همچنین تفکیک شاغلان به گروه­های عمده شغلی و به تفکیک جنسیت، براساس اطلاعات منتشره از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵، نشان دهنده این است که ۲۹.۶ درصد از کل شاغلان زن را متخصصان و ۲۰.۱ درصد نیز به گروه صنعتگران و کارکنان مشاغل مرتبط اختصاص دارد. هرچند به نظر می­رسد که عمده نیروی کار شاغل در گروه صنعتگران و کارکنان مشاغل مرتبط فاقد تحصیلات عالی باشند.
ترکیب شاغلان در هرکدام از گروه­های شغلی به تفکیک جنسیت نشان دهنده این است که از کل متخصصان شاغل در کشور در حدود ۴۲.۸ درصد از آنان را زنان تشکیل می­دهند. همچنین در حدود ۲۶.۳ درصد از شاغلان در گروه شغلی کارمندان امور اداری و دفتری را زنان تشکیل می­دهند. اما در سایرگروه­های شغلی شکاف زیادی میان ترکیب جنسیتی شاغلان وجود دارد.
اطلاعات این جدول به وضوح نشان می دهد سهم زنان متخصص در مشاغلی که ادعا می شود متناسب با ویژگیهای زنان نیست (نظیر کشاورزی ،جنگلداری وماهیگیری و یا صنعتگران وکارکنان مشاغل مربوط") به قدری کم است که هیچ نوع تاثیری در این نوع مشاغل نمی تواند داشته باشد.
بهبود نسبی و ضعیف اشتغال زنان، در سال­های اخیر، جدا از سایر عوامل اقتصادی مانند ادوار تجاری و دیگر عوامل موثر بر بازار کار ایران می­تواند ناشی از ارتقای تحصیلات عالی در میان زنان و دختران و افزایش قابل توجه فارغ­التحصیلان دختر از دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی باشد. از اینرو توجه به سیاست­های جنسیتی در رابطه با آموزش عالی در کشور از اهمیت زیادی برخوردار بوده و دارای تاثیرات مهمی بر اقتصاد کشور خواهد بود. بررسی دقیق­تر درباره رابطه فارغ­التحصیلان دختر آموزش عالی و وضعیت اشتغال در بازار کار ایران و تاثیرات نابرابری­های جنسی در آموزش بر رشد و توسعه اقتصادی کشور نیازمند استفاده از مدل­های اقتصادی و ابزارهای اقتصاد سنجی است.
مقایسه نسبت دانش­آموختگان دختر دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی کشور به کل دانش­آموختگان (۴۹.۸ درصد) با نسبت زنان متخصص شاغل به کل متخصصان شاغل (۴۲.۸ درصد) نشان دهنده این است که بیشتر زنان دارای تحصیلات عالی جذب بازار کار شده­اند و بخش کمی از آنان بنا به دلایلی مانند عدم تمایل فرد برای ورود به بازار کار و یا مرتبط نبودن تخصص فرد با نیازهای بازار کار در بازار کار جذب نشده­اند. به همین دلیل در حالی که سهم گروههای شغلی قانونگذاران ، مقامات عالی رتبه ومدیران، متخصصان و تکنسین ها از کل شاغلین در حدود ۱۸ درصد و سهم مردان شاغل در همین گروهها از کل شاغلین مرد حدود ۱۴ درصد است اما سهم زنان شاغل در این سه گروه از کل شاغلین زن به ۴۰ درصد افزایش می یابد. به عبارت دیگر زنان برای ورود به بازار کار نیاز بیشتری به تخصص و تحصیلات عالی دارند. همچنین می توان این گونه هم استدلال کرد که افزایش تحصیلات عالی زنان به بازار کار هم منتقل شده و این ادعا که زنان علیرغم اشغال فرصتهای آموزشی جذب بازار کار نمی شوند قابل مناقشه است.
از طرف دیگر بررسی ساختار گروه­های شغلی و جنسیت در آنها در بازار کار ایران نشان دهنده این است که در گروه­ شغلی متخصصان که نیروی کار نیازمند داشتن تحصیلات عالی است یک تناسب میان فارغ­التحصیلان زن و مرد و ترکیب جنسیتی آنان در بازار کار برقرار است. همچنین با توجه به ترکیب و سهم گروه­های شغلی مختلف ملاحظه می­شود که سهم کل متخصصان از بازار کار در ایران کمتر از ۱۰ درصد است. به عبارت دیگر عمده نیروی کار شاغل در کشور فاقد تحصیلات عالی بوده و بخش عمده­ای از آنان را مردان تشکیل می­دهند. از این­رو با جمع­بندی نکات فوق می­توان بیان داشت که اعمال سیاست­های جنسیتی و تبعیض علیه زنان در حوزه آموزش عالی با بهانه­هایی مانند بهبود وضعیت اشتغال مردان و کاهش بیکاری، نمی­تواند از لحاظ علمی توجیه­پذیر باشد. چراکه مشکل بیکاری در کشور نه تنها ناشی از افزایش فارغ­التحصیلان زن آموزش عالی نبوده بلکه معلول عوامل دیگری است که پرداختن به آنها خارج بحث این نوشتار است. از طرف دیگر، در بسیاری از کشورهای جهان، به منظور توانمندسازی زنان و رفع عقب­ماندگی­ها گذشته آنان در حوزه آموزش تبعیض­های مثبت برای زنان اعمال می­کنند تا در سایه آن جمعیت فعال جامعه توانمند­تر شده و منجر به افزایش تولید ملی و بهبود کیفیت زندگی برای تمام اقشار جامعه گردد.
 

Lady Neo

عضو جدید
اگه درس خوندن جنبه یادگیری داشته باشه اشکالی نداره.... . .. . ولی بیشتر آقایون جنبه کاربردی بودن رشته براشون مهمه.... حق هم دارن.... چون در آینده حتما باید یه کار داشته باشن.... ولی تعداد خانوم هایی که درس میخونن تا یه کار دولتی خوب داشته باشن کمتره.... . . . .. . . به نظر من نیازی به دلیل آوردن اینکه چرا خانوم ها باید حتما درس بخونن نیست... یادگیری خوبه.... چه سر کار رفتنی در آینده وجود داشته باشه چه نه....... .. . یادمون باشه دختر های امروز مادر های فردا هستند.... پس بهتره بهترین ها رو براشون بخوایم.... . . . . به امید موفقیت همه جوونای این مملکت...
به نظر من كه اگه وضع ماليه خانواده خوب باشه خييليم خوبه كه يه خانم باسواد خونه دار باشه. چي از اين بهتر كه بچه ها به دست يه خانم با تحصيلات عالي بزرگ بشن؟ مامان من فرهنگيه درسته كه چيزي برامون كم نذاشته ولي بعضي وقتا واقعا جاي خاليشو حس ميكردم.
بله، حق با شماست. درواقع این سوال به این دلیل در متن تاپیک استفاده شده که بدیهی بودن این حقیقت رو نشون بده که تا چه حد آموزش برای خانم ها ضروری هستش و تا چه حد در ایران خانم ها به این مسئله اهمیت میدن و با وجود وضع وخیم اقتصاد و بیکاری موجود باز هم امیدشون رو از دست نمیدن و به تحصیل و کسب مدارج بالاتر علمی ادامه میدن.
 

Lady Neo

عضو جدید
وضعیت زنان دارای تحصیلات عالی در بازار کار ایران
.
.
.

براساس آخرین اطلاعات منتشره از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ ، در کشور در حدود ۲.۸ میلیون نفر (۱۳.۶ درصد) از جمعیت شاغلان کشور را زنان تشکیل می­دهند که از این میزان در حدود ۳۶ درصد آن زنان دارای تحصیلات عالی می­باشند[v]. این اطلاعات نشان دهنده سهم کم زنان و به خصوص زنان دارای تحصیلات عالی در نیروی شاغل کشور است. به عبارت دیگر علی­رغم افزایش تعداد زنان و دختران دارای تحصیلات عالی در سال­های اخیر و گسترش حضور زنان در عرصه­های اجتماعی و اقتصادی، هنوز سهم اندکی از بازار کار را در اختیار دارند.
همچنین تفکیک شاغلان به گروه­های عمده شغلی و به تفکیک جنسیت، براساس اطلاعات منتشره از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵، نشان دهنده این است که ۲۹.۶ درصد از کل شاغلان زن را متخصصان و ۲۰.۱ درصد نیز به گروه صنعتگران و کارکنان مشاغل مرتبط اختصاص دارد. هرچند به نظر می­رسد که عمده نیروی کار شاغل در گروه صنعتگران و کارکنان مشاغل مرتبط فاقد تحصیلات عالی باشند.
ترکیب شاغلان در هرکدام از گروه­های شغلی به تفکیک جنسیت نشان دهنده این است که از کل متخصصان شاغل در کشور در حدود ۴۲.۸ درصد از آنان را زنان تشکیل می­دهند. همچنین در حدود ۲۶.۳ درصد از شاغلان در گروه شغلی کارمندان امور اداری و دفتری را زنان تشکیل می­دهند. اما در سایرگروه­های شغلی شکاف زیادی میان ترکیب جنسیتی شاغلان وجود دارد.
اطلاعات این جدول به وضوح نشان می دهد سهم زنان متخصص در مشاغلی که ادعا می شود متناسب با ویژگیهای زنان نیست (نظیر کشاورزی ،جنگلداری وماهیگیری و یا صنعتگران وکارکنان مشاغل مربوط") به قدری کم است که هیچ نوع تاثیری در این نوع مشاغل نمی تواند داشته باشد.
بهبود نسبی و ضعیف اشتغال زنان، در سال­های اخیر، جدا از سایر عوامل اقتصادی مانند ادوار تجاری و دیگر عوامل موثر بر بازار کار ایران می­تواند ناشی از ارتقای تحصیلات عالی در میان زنان و دختران و افزایش قابل توجه فارغ­التحصیلان دختر از دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی باشد. از اینرو توجه به سیاست­های جنسیتی در رابطه با آموزش عالی در کشور از اهمیت زیادی برخوردار بوده و دارای تاثیرات مهمی بر اقتصاد کشور خواهد بود. بررسی دقیق­تر درباره رابطه فارغ­التحصیلان دختر آموزش عالی و وضعیت اشتغال در بازار کار ایران و تاثیرات نابرابری­های جنسی در آموزش بر رشد و توسعه اقتصادی کشور نیازمند استفاده از مدل­های اقتصادی و ابزارهای اقتصاد سنجی است.
مقایسه نسبت دانش­آموختگان دختر دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی کشور به کل دانش­آموختگان (۴۹.۸ درصد) با نسبت زنان متخصص شاغل به کل متخصصان شاغل (۴۲.۸ درصد) نشان دهنده این است که بیشتر زنان دارای تحصیلات عالی جذب بازار کار شده­اند و بخش کمی از آنان بنا به دلایلی مانند عدم تمایل فرد برای ورود به بازار کار و یا مرتبط نبودن تخصص فرد با نیازهای بازار کار در بازار کار جذب نشده­اند. به همین دلیل در حالی که سهم گروههای شغلی قانونگذاران ، مقامات عالی رتبه ومدیران، متخصصان و تکنسین ها از کل شاغلین در حدود ۱۸ درصد و سهم مردان شاغل در همین گروهها از کل شاغلین مرد حدود ۱۴ درصد است اما سهم زنان شاغل در این سه گروه از کل شاغلین زن به ۴۰ درصد افزایش می یابد. به عبارت دیگر زنان برای ورود به بازار کار نیاز بیشتری به تخصص و تحصیلات عالی دارند. همچنین می توان این گونه هم استدلال کرد که افزایش تحصیلات عالی زنان به بازار کار هم منتقل شده و این ادعا که زنان علیرغم اشغال فرصتهای آموزشی جذب بازار کار نمی شوند قابل مناقشه است.
از طرف دیگر بررسی ساختار گروه­های شغلی و جنسیت در آنها در بازار کار ایران نشان دهنده این است که در گروه­ شغلی متخصصان که نیروی کار نیازمند داشتن تحصیلات عالی است یک تناسب میان فارغ­التحصیلان زن و مرد و ترکیب جنسیتی آنان در بازار کار برقرار است. همچنین با توجه به ترکیب و سهم گروه­های شغلی مختلف ملاحظه می­شود که سهم کل متخصصان از بازار کار در ایران کمتر از ۱۰ درصد است. به عبارت دیگر عمده نیروی کار شاغل در کشور فاقد تحصیلات عالی بوده و بخش عمده­ای از آنان را مردان تشکیل می­دهند. از این­رو با جمع­بندی نکات فوق می­توان بیان داشت که اعمال سیاست­های جنسیتی و تبعیض علیه زنان در حوزه آموزش عالی با بهانه­هایی مانند بهبود وضعیت اشتغال مردان و کاهش بیکاری، نمی­تواند از لحاظ علمی توجیه­پذیر باشد. چراکه مشکل بیکاری در کشور نه تنها ناشی از افزایش فارغ­التحصیلان زن آموزش عالی نبوده بلکه معلول عوامل دیگری است که پرداختن به آنها خارج بحث این نوشتار است. از طرف دیگر، در بسیاری از کشورهای جهان، به منظور توانمندسازی زنان و رفع عقب­ماندگی­ها گذشته آنان در حوزه آموزش تبعیض­های مثبت برای زنان اعمال می­کنند تا در سایه آن جمعیت فعال جامعه توانمند­تر شده و منجر به افزایش تولید ملی و بهبود کیفیت زندگی برای تمام اقشار جامعه گردد.

با سپاس از پاسخ بلند شما دوست عزیز که گویا منبعش تار نگاشت مهر می باشد:

*آمار ذکر شده در این مقاله مربوط به قبل از سال هشتاد و پنج می باشد و در حال حاضر چندان قابل استناد نمی باشد. ضمن اینکه متن مقاله دارای یک سری پیچش هایی است که مقصود اصلی نویسنده و شاید هم مهارتش در بیان مقصود را به نظر من زیر سوال می برد. چرا که عنوان مقاله یک چیز را می گوید و نتیجه گیری پایانی یک چیز دیگر.

**متاسفانه این مقاله و محتوایش جز واژه های حقوق زنان و کار و اشتغال و ... چندان ارتباطی با موضوع این تاپیک ندارد.

emkan nadare magar inke reshtash be dard nakhor bashe ya khodesh bi orze bashe

خب دوست عزیز، امیدوارم شما پس از فارغ التحصیلی با چنین مشکلی روبرو نشید، اما اگر دری به تخته خورد و دچار مشکل بیکاری شدید باز هم امیدوارم بیاید و زیر همین تاپیک دلایل دیگری رو هم برای بیکار موندن جوانان ایرانی جز این دو دلیلی که ذکر کردید اضافه کنید. [گل]
 
آخرین ویرایش:

kingworld

عضو جدید
کاربر ممتاز
والا چی بگم همه گفتنی هارو گفتن...جز تاسف چیزی ندارم

ممنون از تاپیکت
 

pari-1369

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من زن هم خوبه که تو اجتماع و بازار کار باشه چون یکسری مدیریت خانم ها دارن که آقایون ندارن و میتونن که نقش خوبی توی جامعه ایفا کنن.
متاسفانه جامعه مارو بی عدالتی به این وضع کشونده مطمعن باشین اگه عدالت بود الان همه جایگاه خودشونو داشتن
نه اینکه طرف هیچی حالیش نیست با سهمیه یا پارتی بهترین سمت رو بهش دادن بعد اون آقا یا خانمی که برای درس خوندنش تلاش کرده و هزینه داده باید بره دنبال شغلی که اصلا در شانش نیست
ما هرچه میکشیم از بی عدالتی جامعه میکشیم
 

pari-1369

عضو جدید
کاربر ممتاز
emkan nadare magar inke reshtash be dard nakhor bashe ya khodesh bi orze bashe

امکان داره .چون شما خیلی چیزارو ندیدی و نشنیدی که این حرف رو میزنی .اطراف من پر از مسائلی که حتی فکر کردن بهش آزاد دهندست
هیچ کس سر جای خودش نیست هیچ کس
 

pari-1369

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسلومنای ایران بی عدالتی تا به کی؟:mad:
حرف ما رو گوش نمیکنین حداقل نهج البلاغه رو بخونید به حرف امام علی گوش کنید:razz:
 

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
امکان داره .چون شما خیلی چیزارو ندیدی و نشنیدی که این حرف رو میزنی .اطراف من پر از مسائلی که حتی فکر کردن بهش آزاد دهندست
هیچ کس سر جای خودش نیست هیچ کس

manzor man in nist to keshvari ke nezam amozeshi payini dare bayad tahsilate ali ra tamom kard kasi alan nabayad be madrake zire doktora bege madrak daram
 

Schneider

مدیر بازنشسته
به نظر من كه اگه وضع ماليه خانواده خوب باشه خييليم خوبه كه يه خانم باسواد خونه دار باشه. چي از اين بهتر كه بچه ها به دست يه خانم با تحصيلات عالي بزرگ بشن؟ مامان من فرهنگيه درسته كه چيزي برامون كم نذاشته ولي بعضي وقتا واقعا جاي خاليشو حس ميكردم.
ما نیز همیچنین :D

ابتدایی بودم صبح یبار میدیدمش
بعد ازظهر هم بعداز مدرسه میدیدمش
بعد میرفتیم با بچه های دروهمسایه بازی تا شب
شبم شام و خواب تا باز صبح فردا! :D

ولی خوبه.......مادر شاغل دیدش "خیلی" بازتره به امور زندگی
 

etnn

عضو جدید
کاربر ممتاز
ما نیز همیچنین :D

ابتدایی بودم صبح یبار میدیدمش
بعد ازظهر هم بعداز مدرسه میدیدمش
بعد میرفتیم با بچه های دروهمسایه بازی تا شب
شبم شام و خواب تا باز صبح فردا! :D

ولی خوبه.......مادر شاغل دیدش "خیلی" بازتره به امور زندگی


من نیز هم.....من کلا شیفت عصر بودم ..مامانم شیفت صبح ، اصن از صبح تا عصر ساعت 5 که از دبستان برمیگشتم نمیدیدمش......
 

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سپاس از پاسخ بلند شما دوست عزیز که گویا منبعش تار نگاشت مهر می باشد:

*آمار ذکر شده در این مقاله مربوط به قبل از سال هشتاد و پنج می باشد و در حال حاضر چندان قابل استناد نمی باشد. ضمن اینکه متن مقاله دارای یک سری پیچش هایی است که مقصود اصلی نویسنده و شاید هم مهارتش در بیان مقصود را به نظر من زیر سوال می برد. چرا که عنوان مقاله یک چیز را می گوید و نتیجه گیری پایانی یک چیز دیگر.

**متاسفانه این مقاله و محتوایش جز واژه های حقوق زنان و کار و اشتغال و ... چندان ارتباطی با موضوع این تاپیک ندارد.



خب دوست عزیز، امیدوارم شما پس از فارغ التحصیلی با چنین مشکلی روبرو نشید، اما اگر دری به تخته خورد و دچار مشکل بیکاری شدید باز هم امیدوارم بیاید و زیر همین تاپیک دلایل دیگری رو هم برای بیکار موندن جوانان ایرانی جز این دو دلیلی که ذکر کردید اضافه کنید. [گل]

aslan injori ke u fek mikoni nist man alave bar inke dars mikhonam ba sherkate fani mohandesi ke sale pish rahandazi kardim khosh bakhtane na moshkele mali darim va na shoghli _kasayi ham ke bikar hastan be shoghle dolati ektefa nakonan barkhi ham bayad madrakeshon bere bala chon nezame amozeshi keshvar moshkel dare karshenasi va dar barkhi reshteha arshad hich arzeshi nadare
 

negin:-

عضو جدید
کاربر ممتاز
این که تحصیلات عالی دارن خیلی خوبه جون حتما این تحصیلات توو تربیت فرزندانشون به دردشون می خوره
 
بالا