بورس بازی و بورس بازها!

zahra.71

عضو جدید
کاربر ممتاز
در این مطلب می خواهیم شما را با شغل بورس و بورس بازی آشنا کنیم؛ کسی چه می داند، شاید با خواندن این گزارش رغبت پیدا کردید که وارد این عرصه شوید و بخت خود را امتحان کنید.


ساختمان شیشه ای بورس بوی عدد و رقم می دهد. این ساختمان به ظاهر بی روح، در تمام این سال ها، روح بسیاری از آدم های این شهر را در خود غرق کرده و لحظات بسیار شیرین و گاه تلخی را برایشان رقم زده است؛ آدم هایی که رویاهای خود را در بالا رفتن ارقام درج شده روی مانیتورهای رنگی ساختمان شیشه ای در ذهنشان پردازش می کنند و گویی سرنوشتشان با این تک تک این ارقام پیوندی ناگسستنی دارد.

این ساختمان شیشه ای تنها در طول سه ساعت شبانه روز اینچنین مرکز توجه قرار می گیرد و پس از پایان معامله در ساعت 12 ظهر، انگار نه انگار که تا همین چند لحظه پیش چه هیاهویی در آن به پا بوده!

پس از نیمروز، تالار خاموش سکوتی معنادار به خود می گیرد و به انتظار می نشیند تا صبح فردا.

ویژگی های بورس بازی

کسانی که سرمایه شان را برای خرید و فروش سهام به کار می اندازند، با عنوان سرمایه گذار از آنها یاد می شود، ولی اگر کسی به مدت طولانی تری در بازار حضور پیدا کند و با زیر و بم این بازار آشنا باشد، به او بورس باز می گویند.

بورس بازها بسیار افراد باتجربه ای هستند و معمولا از هوش سرشار اقتصادی بهره مندند چون توانسته اند که در این بازار دوام بیاورند. کسانی که می خواهند وارد بازار بورس شوند، باید از روابط عمومی بالایی برخوردار باشند و بتوانند سرمایه های اجتماعی که همان داشتن دوستان و شریکان حرفه ای زیاد و قابل اعتماد است، برای خود ذخیره کنند. آنها باید بتوانند اعتماد کارگزاران را جلب کنند.

طبق مطالعات انجام شده، معمولا کسانی که وارد بورس می شوند و بورس باز هستند، جزو قشر ثروتمندتر جامعه هستند. بورس بازی برای کسانی که خود را آدم های باهوش اقتصادی بالایی می دانند و در ضمن حوصله کارهای فیزیکی ندارند، گزینه مناسبی می تواند باشد. بورس بازها نیاز ضروری ندارند که در محل کار حضور پیدا کنند و با یک تلفن و یا نشستن پشت سیستم و از طریق اینترنت می توانند درآمد زیادی کسب کنند.

بورس جایی است که تنها کسی که رئیس شماست ود شمائید، برعکس بسیاری از شغل ها اینجا دیگر فرد بدون یک آقابالاسر کارش را پیش می برد، بورس بازها کسانی هستندکه نیازی ندارند درصد زیادی از وقتشان را به کارشان اختصاص دهند. زمان معاملات از ساعت 9 تا 12 ظهر است. فقط لازم است که شما مقداری از وقتتان را به بالا بردن آگاهی تان اختصاص دهید؛ هر چند بورس بازان حرفه ای مطمئنا با تمرکز و وقت زیادی به این کار می پردازند. برای اینکه بورس باز شوید، کافی است که با مقداری سرمایه به هر میزان که دارید، وارد بورس شوید و در واقع ورود و خروج به بورس بسیار راحت است، هر چند تجربه شاید حرف اول را در این کار بزند، ضمن اینکه کسانی که وارد کار بورس می شوند، باید بسیار اهل مطالعه باشند و همچنین بتوانند شرایط اقتصادی و سیاسی روز را تحلیل کنند و بر اسای این تحلیل های درست اقدام به خرید و فروش سهام بکنند. یک بورس باز حرفه ای می گفت که تا زمانی که سرمایه تان به حد قابل توجهی نرسیده است، همچنان به بورس بازیتان ادامه دهید و آن زمان است که می توانید در یک شرکت یا کارخانه سهیم بشوید.

چه کسانی در بورس فعال هستند؟

اگر شما بخواهید در بورس سرمایه گذاری کنید، اولین کاری که باید بکنید این است که به یک کارگزاری مراجعه کنید. در آنجا شما را با یک Trader آشنا می کنند تا کمک کند که در بورس خرید و فروش انجام دهید. کارگزاران ضمن ارائه خدمات مشاوره ای به بورس بازان برای آنها خرید و فروش انجام می دهند و در ازای این کار کارمزد دریافت می کنند.

میزان کارمزدی که یک بورس باز به کار گزار می دهد، 4 در هزار هر ارزش معامله است و تا سقف 10 میلیون تومان می رسد. به عنوان مثال هر بورس باز برای هر صد هزار تومان معامله، باید چهارصد تومان به کارگزار بپردازد، هر یک میلیون تومان 40 هزار تومان و برای هر صد میلیون تومان 400 هزار تومان. بورس بازها تنها به کارگزاری ها کارمزد پرداخت نمی کنند، آنها باید به طور کلی، یک و نیم درصد از ارزش هر معامله پول را پرداخت کنند.

باید مقداری به حساب شرکت بورس، سازمان بورس و مقداری هم مالیات بپردازند. نکته جالب اینکه پولی که باید برای یک فروش بپردازند، بیشتر از خرید است. خرید یا فروش سهام به دو شکل است: یا اینکه از طریق مراجعه حضوری به یک کارگزاری و یا تلفن کردن به وی انجام می گیرد و یا در موارد زیادی از طریق اینترنت و آنلاین. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که برای فعالیت اینترنتی نیز، بورس باز باید از یک کارگزاری کد رهگیری دریافت کند و یک و نیم درصد ارزش معامله را بپردازد.

بورس و فضای آن

«همه تخم مرغ ها را در یک سبد نگذارید»؛ این شعار اصلی کسانی است که در بازار بورس سرمایه شان را به کار می اندازند. آنها به تجربه فهمیده اند که همه سرمایه شان را در بورس به کار نبندند و یا به جای خرید سهام یک شرکت سهام چندین شرکت بخرند اما باید گفت که این بازار سرمایه، آنطور هم که می گویند از در نامردی و خشونت با فعالانش که همان بورس بازان هستند، وارد نمی شود و بسیاری را به سقف درآمد بسیار بالایی رسانده است.

یک trader حرفه ای می گوید فردی را می شناسد که در سال 86 با 20 میلیون تومان وارد بورس شده است و بر اساس تحلیل های شخصی و اطلاعات رانتی به سرمایه 4 تا 5 میلیارد تومانی رسیده است و البته در نقطه مقابل کسانی هستند که دچار سقوط وحشتناک شده اند و سرمایه شان را از دست داده اند.

برتری بورس نسبت به خیلی از بازارهای دیگر، همچون بازار سکه و ارز، در این است که نوسان بورس بسیار کمتر است؛ به همین دلیل امنیت سرمایه گذاری در بورس بیشتر است. طبق قوانین سقف ضرر در بورس 4- درصد در هر روز است و سقف سود هم 4+ است. البته در بعضی شرایط ممکناست که این رقم بسیار بیشتر باشد.

تالار شیشه ای «حافظ» و تکاپوهای درون آن

تالار شیشه ای حافظ در زیر ساختمان شرکت بورس است؛ جایی که یک بورس باز حداقل یک بار به آنجا سر زده است و همانجایی است که ما همواره از تلویزیون آن را می بینیم. اما در این بین بورس بازانی هستند که تالار شیشه ای را پاتوق خود کرده اند. بورس بازانی که در تالار شیشه ای حضور فیزیکی دارند، معمولا به چند دلیل در آنجا حضور پیدا می کنند.

اولین و شاید هم مهمترین دلیل این است که در تالار شیشه ای حجم زیادی از اطلاعات رد و بدل می شود و آنها می توانند در جریان این اطلاعات قرار بگیرند و همین امر به آنها کمک می کند که بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند. هر چند یک دلیل دیگر هم این می تواند باشد که معمولا این افراد از تکنولوژی های روز، همچون اینترنت برای خرید آنلاین نمی توانند بهره ببرند و در واقع ناتوان هستند و چاره ای ندارند جز اینکه در خود تالار شیشه ای نشسته اند و معمولا با تلفن حرف می زنند، نمایندگان کارگزاری ها یا همان Trader ها هستند که در همانجا اقدام به خرید و فروش سهام بورس بازان می کنند.

خیل جمعیتی که در طبقه بالا جمع شده اند و معمولا ما در صفحات تلویزیون بیشتر آنها را می بینیم، بورس بازانی هستند که به صفحات مانیتور نگاه می کنند و هنگامی که تصمیمشان را گرفتند به Trader ها زنگ می زنند و همانجاست که خرید و فروش انجام می شود. حضور trader ها در تالار شیشه ای به چند علت است: یکی اینکه آنها به عنوان نماینده کارگزاری، در واقع اعتبار آن هستند و هر کارگزاری که در آنجا نماینده ای نداشته باشد، از اعتبار خود کاسته است. دیگر این که حضور trader در تالار شیشه ای می توانید به جذب مشتریان حتی کلان برای کارگزاری بینجامد.

شگردها و بازی های بورس بازان

بورس بازان حرفه ای معمولا از یکسری شگردها استفاده می کنند تا یک بازی برد – باخت رقم بزنند و از ضرر دیگران سودی سرشار برای خود بیافرینند.

عده ای بورس باز از طرق گوناگون شایعه پراکنی و یا با پول های هنگفت شرکت های حقوقی و یا پشتوانه پول شخصی، قیمت یکسری سهام شرکت هایی را که از میزان سوددهی یا تولید بالایی برخوردار نیستند، بالا می برند و اقدام به خرید سهام شرکت می کنند و چون این کار باعث بالا رفتن ارزش سهام آن شرکت می شود، تقاضا برای خرید سهام شرکت بالا می رود و در این زمان است که آنها سهامی که به شکل غیرواقعی و یا در اصطلاح حبابی خریده بودند، به دیگران می فروشند. در این فعل و انفعال آنها پول زیادی به جیب می زنند و گروه دوم چون ارزش سهام شرکت در مرحله بعد به علت غیرواقعی بودن پائین می آید ضرر می کنند.

باید گفت که این عمل یکی از شگردهای بورس بازان در بازار بورس ایران است. البته همیشه اینطور نیست و ما در بورس بازی برد – برد هم داریم و آن زمانی است که یک شرکت بنا بر دلایلی وضعیت سودآوری و تولید بالایی را تجربه می کند و در واقع به شکل واقعی نسبت به سال گذشته، ارزش سهامش بالا می رود، در این بین همه کسانی که سهام خریده اند به سود بالایی می رسند.

کارگزار بورس چه کاری انجام می دهد؟

کارگزار یا broker شرکتی است که واسط بین سرمایه گذار و بورس است و خرید و فروش را انجام می دهد. یک بورس باز بدون کارگزار یا broker خوانده می شود، نمی تواند در بازار خرید و فروش کند. کارگزاران شرکت هایی هستند که در ازای دریافت کارمزد به بورس بازان کمک می کنند.

کارگزارها و بورس بازها به شدت به هم نیاز دارند و در طولانی مدت تشریفات اداری هم در روابط آنها کمرنگ می شود. یک بورس باز باید در هر صورت به کارگزار مراجعه کند. در معاملات آنلاین حتما باید یک کد از کارگزار بگیرد و در غیر اینصورت باید به شکل حضوری مراجعه کند، کارگزارن خدمات زیادی انجام می دهند. آنها به خرید و فروش اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس به نمایندگی از اشخاص می پردازند و در ازای آن کارمزد دریافت می کنند.

همچنین آنها به شرکت ها راهنمایی های لازم را برای عرضه سهام در بورس ارائه می دهند اما کسانی در کارگزاری ها فعالیت می کنند که به آنها Trader می گویند. این افراد معمولا در پشت یک کامپیوتر، خرید و فروش را برای بورس باز انجام می دهد. آنها در واقع خود نیز به نوعی بورس باز هستند و از چند و چون سرمایه گذاری در بورس اطلاع دارند.

نکته ای که وجود دارد این است که کارگزاری ها و Traders طبق قانون نمی توانند به شکل مستقیم و شخصی در بورس وارد شوند؛ هر چند که بنا بر پرس و جوهایی که شد به این نتیجه رسیدیم که Traders و کارگزاری ها نیز با اسامی دیگر و در زیر پوشش افراد نزدیکشان به بورس بازی هم روی می آورند.
 

Similar threads

بالا