به نظر شما مردان بیشتر به سرطان حنجره مبتلا می شوند یا زنان؟

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز

در اینجا به این سوال پاسخ داده می شود که، به نظر شما مردان بیشتر به سرطان حنجره مبتلا می شوند یا زنان؟ خودتان چی فکر می کنید؟ استعمال دخانیات یکی از اصلی ترین علل ابتلا به سرطان حنجره به شمار می رود. ریسک ابتلا به این بیماری در مردان ۴ برابر بیشتر از زنان است . سرطان حنجره از شایعترین سرطانهای سر و گردن به شمار می رود و تشخیص هر چه سریعتر این بیماری در مراحل اولیه افزایش موفقیت درمان و کاهش عوارض آن می شود.



سیگار اصلی ترین علت ابتلا به این بیماری به شمار می رود به طوری که اغلب مبتلایان سابقه مصرف دخانیات را دارند. سیگار علاوه بر ایجاد سرطان حنجره می تواند مسبب سرطانهای ریه ، دهان ، لوزالمعده ، مثانه ومری نیز به شمار می رود .



مصرف الکل بخصوص اگر با مصرف سیگار توام باشد ، سابقه ابتلا به دیگر سرطان های سرو گردن ،تماس مداوم با غبار اسید سولفوریک ، نیکل و آزبست و ابتلا به ریفلاکس معدی –مری از دیگر علل افزایش ریسک سرطان حنجره به شمار می رود .



خشونت صدا یا هر گونه تغییر در صدا،وجود توده در گردن،گلودرد یا احساس انسداد در گلو،سرفه ای که بهبود نمی یابد،تنفس بدبو،درد گوش و کاهش وزن از جمله علائم این بیماری به شمار می رود اما برای تشخیص فرد باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کند.



معاینه بالینی تیرویید، گردن وغدد لنفاوی آن توسط پزشک،لارنگوسکوپی غیر مستقیم ،لارنگوسکوپی مستقیم سی تی اسکن و نمونه برداری از جمله اقدامات تشخیصی و بررسی وسعت این بیماری به شمار می رود .



جراحی و برداشت کامل و یا نیمه کامل حنجره ، پرتو درمانی ، شیمی درمانی و روشهای ترکیبی از جمله اقدامات درمانی این بیماری به شمار می رود .



امروزه متخصصین سرطان در مواردی از سرطانهای حنجره میتوانند با استفاده از ترکیب پرتودرمانی و شیمی درمانی ، حنجره بیمار را حفظ و باعث کاهش عوارض ناشی از برداشت حنجره و بهبود کیفیت زندگی این بیماران شوند.
 
بالا