بنیاد کودک ، شوق آموزش - شوق زندگی

EECi

مدیر بازنشسته

"بنیاد کودک" که در ایران به‌نام «موسسه خیریه رفاه کودک» به ثبت رسیده است، در سال 1374 فعالیت خود را آغاز نموده است. اولین دفتر بنیادکودک در شهر شیراز افتتاح شده و هم‌زمان با آن دفتر این مؤسسه در شهرپورتلند ایالت اورگان امریکا نیزبا نام “Child Foundation” تاسیس شد. بنیادکودک در سال 1378 با شمارۀ 398 به ثبت رسیده و رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. بنیاد کودک ایران به عنوان یک موسسه خیریه غیردولتی، غیرانتفاعی، غیرسیاسی و مردم نهاد آرمان خود را دستیابی به این هدف مقدس قرار داده‌ است :
«هیچ دانش‌آموز با استعدادی نباید به دلیل فقر ، از تحصیل و تلاش بازبماند»
بنیاد کودک ایران، با دریافت مجوز فعالیت ملی از وزارت کشور به شماره 25540 موفق شده است در طی بیست سال گذشته در شهرهای اصفهان، ارومیه، اردبیل، آمل، ایلام، بم، بروجرد، بوشهر، تبریز، تهران، جیرفت، داراب، رشت، زابل، زاهدان، شیراز، شهرکرد، کرج، کرمانشاه، کاشان، مشهد، یاسوج و مراغه دفتر نمایندگی فعال تاسیس نماید و دامنه یاری‌رسانی خود را به استان‌های مختلف کشور گسترش دهد. علاوه بر این، دفاتر بنیاد در شهرهای قزوین، اهواز، ابهر، یزد، زاهدان، گرگان و کرمان نیز فعالیت مددکاری داشته و دانش‌آموزان نیازمند این استان‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهند.
بنیادکودک، با رویکرد حفظ ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور با هموطنانشان در ایران، در عرصه بین‌المللی نیز حضور پررنگ و قابل توجهی داشته‌ است. دفاتربین‌المللی بنیاد کودک در 4 قاره جهان ، در کشورهای امریکا، سوئیس، آلمان ، انگلستان و کانادا فعال می‌باشند. بنیادکودک، طی بیست سال گذشته بیش از ده هزاردانش‌آموز کم‌بضاعت و خانواده‌هایشان را تحت حمایت خود قرار داده است. اکنون نیز بیش از 6800 خانواده همچنان با همیاری هموطنان نیکوکارمان توسط شبکه حمایتی گسترده بنیاد کودک حمایت می‌شوند که بیش از هفتصد نفر از آنان درحال حاضر در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی معتبر مشغول به تحصیل‌اند.
بنیاد کودک، با به کارگیری روشهای علمی، نوین و همچنین اطلاع رسانی شفاف و عملکرد پاسخگو، برای نخستین‌بار در ایران، یک سیستم نرم‌افزار یکپارچه Webbase جامع را راه‌اندازی نموده و کلیه اطلاعات مربوط به مددجویان ، همیاران ، مالی و حسابداری و گزارش‌دهی خود را تحت آن نرم‌افزار اجرایی ساخته است. این نرم‌افزار با توجه به امکانات و نیازهای مؤسسه و صرفاً برای «بنیادکودک ایران» طراحی و پیاده‌سازی شده است.
از لحاظ تامین منابع مالی و هزینه های ادرای و تشکیلاتی نیز ،بنیادکودک ایران ، تنها با کمک‌های مردمی اداره شده و هیچگونه بودجه دولتی در اختیار ندارد. گردش مالی موسسه نیز همه ساله توسط موسسات معتبر (حسابداران رسمی) حسابرسی شده و گزارش‌های آن نیز درهمین وب سایت موسسه در دسترس عموم می‌باشد.




خط مشی موسسه خیریه رفاه کودک، بر اهمیت به تحصیل و آموزش استوار بوده است. این موسسه تلاش می‌کند تا با حفظ شان انسانی دانش آموزان، از «نیازمند پروری»، پرهیز کند و آن‌ها را در ساختن آینده‌ای با چشم اندازهای روشن یاری کند. بنیاد کودک ایران، یک سازمان غیر انتفاعی و غیردولتی است و این ویژگی بخش جدایی ناپذیر خط مشی موسسه خیریه رفاه کودک بوده و خواهد بود و در هیچ شرایطی از هرگونه اقدامی که با این ویژگی مطابقت نداشته باشد، استقبال نخواهد کرد. البته همیاران بنیاد کودک ایران، می‌توانند از هر قشر، هر ملیت و با هر مرام سیاسی و مذهبی باشند. اما موسسه هیچگونه اقدام و یا جهت گیری، علیه گروه خاصی را، نخواهد پذیرفت. هر گونه همیاری مادی یا معنوی نیز با احترام به نیت خیر فرد یا سازمان ارائه دهنده، که با هدفی غیر از کمک به دانش آموزان نیازمند باشد، پذیرفته نخواهد شد.

چگونگی حمایت از افراد
روش حمایت از افراد در بنیاد کودک ایران به این ترتیب است که کودکان و دانش آموزان مستعد تحصیل از طریق دفا‌تر بنیاد کودک ایران، سازمانهایی مانند بهزیستی، آموزش و پرورش توسط مددکاران شناسایی شده، پس از آن بررسی‌های لازم در زمینه دارا بودن شرایط و استانداردهای موسسه و جمع آوری مدارک و مستندات، بنام آن‌ها در سیستم بنیاد کودک ایران پرونده‌ای تشکیل می‌گردد. پرونده مددجویان بر روی وب سایت بنیاد کودک ایران قرار گرفته و یا برای دفا‌تر خارج از کشور بنیاد کودک ایران ارسال می‌شود تا به میزان نیازی که مددکار با توجه به شرایط زندگی و مقطع تحصیلی آنان برآورد نموده است، برایشان اسپانسر جذب شود. پس از آن به میزان این کمک، مبلغی به عنوان «کمک هزینه تحصیلی»، ماهیانه به حساب قیم قانونی مددجو و یا خود وی واریز می‌شود. در حال حاضر بیش از شش هزار دانش آموز و دانشجو از این طریق تحت حمایت بنیاد قرار گرفته‌اند که در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل بوده و بسیاری از آنان نیز از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، فارغ التحصیل شده‌اند. علاوه بر این بنیاد کودک ایران، بر حسب توان و امکانات خود، در پروژه‌های انسان دوستانه نیز مشارکت داشته و خواهد داشت. احداث مرکز اقامتی برای کودکان سرطانی در ارومیه و اداره آن، نمونه‌ای از این فعالیت هاست.

http://www.childf.com/
 

EECi

مدیر بازنشسته
کمک به مددجویان بیمار به ویژه بیماران سرطانی و کلیوی نیز از فعالیت های مهم بنیادکودک ایران است. احداث مرکز اقامتی – درمانی برای کودکان سرطانی و همراهانشان در ارومیه و تامین هزینه های پیوند کلیه مددجویان بیمار در شعب مختلف از جمله این فعالیت ها است. با توجه به اینکه اکثر موسسات حمایتی؛ کمک رسانی به بیماران نیازمند را در تهران متمرکز کرده اند بنابراین، بنیاد کودک ایران از بدو تاسیس در کنار وظیفه ی اصلی خود که همانا حمایت از کودکان محروم با استعداد است، نسبت به حمایت های مالی، داروئی، درمانی و اقامتی از کودکان بیمار در اقصی نقاط کشور، به شرح فشرده زیر اقدام نموده است

الف: تامین و تخصیص تنخواه جهت تهیه داروهای مورد نیاز رایگان خانواده های محروم دارای کودکان بیمار
ب:تامین و راه اندازی مرکز اقامتی جهت بیماران سرطانی و افراد همراه آنان تا این گروه از هموطنان عزیز، طی درمان طولانی مدت خود، سرپناه بهداشتی امن و گرمی برای اقامت داشته باشند و خود و همراهانشان بتوانند با آرامش و دل گرمی، از تمامی امکانات آن به صورت رایگان استفاده نمایند
ج: کمک به مددجویان بیمار با مستمری ماهانه حداقل صد هزار تومان
د: تامین هزینه ی پیوند اعضا ( با خرید عضو مورد نیاز بیمار، از دهنده ) و درمان کودکان و دانش آموزان بیمار، از قبیل تعویض و پیوند کلیه و کبد، ترمیم سوختگی های فاحش، کمک به بیماران خاص و غیره

برای کمک به مددجویان بیمار اینجا کلیک فرمائید.
 

EECi

مدیر بازنشسته
نمونه فعالیت های قبلی :


مددکاربنیادکودک در روستاهای آسیب‌دیده








آخرین گزارش از عملکرد کلی بنیاد کودک در منطقه زلزله زده آذربایجان شرقی

از آغازین روزهای وقوع زلزله، فعالیت بنیاد کودک در آن منطقه شروع شد که مهمترین آنها عبارتند از:

حضور مددکاران در منطقه و ارسال کمکهای مردمی از دفتر مرکزی به وسیله چندین کامیون که شامل مواد غذایی ، مواد بهداشتی، ظروف یکبارمصرف، پوشاک، پتو، چراغ قوه، اسباب بازی، گاز سفری، بخاری برقی و ...می شد.

نصب 20 دستگاه کانکس سرویس بهداشتی و حمام در روستاهای آسیب دیده و همچنین اختصاص دو دستگاه کانکس برای دانش آموزان روستای شهرک پایین

توزیع کوله پشتی های امید در بین 300 دانش آموز با حضور مدیرعامل محترم بنیاد کودک در نیمه اول مهرماه

توزیع پوشاک گرم ، پتو، کرم ADدر بین روستاهای نیازمند در فصل زمستان

تجهیز دو خوابگاه دخترانه و پسرانه در شهرستان ورزقان به تعداد 356 عدد تشک و بالش ، 185 تخته پتو و دو عدد تلویزیونLCDهمچنین توزیع گوشت به مقدار تقریبی 500 کیلو در بین روستائیان و خوابگاهها

توزیع هزار بسته سبد غذایی در بین روستائیان نیازمند به مناسبت عید نوروز شامل: حبوبات ، برنج ، چای ، قند، ماکارونی، روغن مایع و تن ماهی که با حضور مددکاران بنیاد کودک طی یک هفته انجام شد.

توزیع پتوهای مسافرتی و پوتین و پوشاک برای تمام سنین و لوازم بهداشتی در بین خانواده های روستایی در ایام عید

در طول فعالیت بنیاد کودک، از اولین روزهای زلزله؛ مددکارانِ حاضر در منطقه، به شناسایی دانش آموزان نیازمند و مستعد پرداخته و تابحال نزدیک به 120 نفر از این فرزندان این مرز و بوم تحت پوشش بنیاد کودک با مقرری ماهانه 150 الی 200 هزار تومان قرار گرفته اند.

 
بالا