بنای راز آمیز زندان اسکندر

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بنای راز آمیز زندان اسکندر در محله فهادان یزد از کهنترین محلههای این شهر است.

استان یزد غنی از آثار تاریخی است که البته کمتر مثل آثار تاریخی سایر استانهای کشور شهرتی به هم زدهاند. در هر کجای یزد نشانی از تاریخ و ردپای آن را میبینید. آثاری که در هیچ کجای دنیا نمونهای برایشان یافت نمیشود. تاریخ در این شهر زنده است و نفس می کشد.

بنای راز آمیز زندان اسکندر در محله فهادان یزد از کهنترین محلههای این شهر است که در قدیم به شهرستان شهرت داشته قرار دارد.




این بنای تاریخی دارای حیاطی است که سه ایوان در پیرامون و اطراف آن قرار دارد. گنبد خانه ای قدیمی و کهن در گوشهی حیاط با ارتفاع زیاد قرار دارد که متعلق به سدهای هفتم هجری قمری است.




کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند هویت واقعی این بنا مشخص نیست اما به زندان اسکندر و مدرسه ضیاییه، اثر مولانا حسین رضی هم معروف است. این بنا حدود ۸ قرن قدمت دارد و در یزد در مجاورت بقعه دوازده امام قرار گرفته است.




چاهی با قطر ۲ متر در وسط حیاط این مدرسه قرار دارد که به سردابی به عمق حدود ۵ متر منتهی میشود. ارتفاع گنبد بقعه ۱۸ متر میرسد و البته بخش عظیمی از گچبریها و تزئینات زیبای آن از بین رفتهاست.




روایتهایی مختلفی درمورد این بنا مطرح است. بنابر روایتی قدمت ساخت آن را به زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران مربوط میدانند و میگویند در آن زمان از این بنا به عنوان زندان استفاده میشده است؛ بعدها بنا تغییر کاربری می دهد و به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار میگیرد.

 
بالا