برنامه protel به همراه آموزش

آموزش گام به گام Protel 99 SE (قسمت آخر)

دوستان رباتیکی و الکترونیکی و مکانیکی و ...کی و ...کی و ... با محبتم سلام
. بابا ما یه وبلاگ رباتیکی افتتاح کردیدم!! نمی دونستیم اینقدر مافیا پشت اینکار خابیده!!! یکی مطلب این یکی رو کش میره یکی برا اونیکی فحش میفرسته یکی زیراب اونیکی رو پیش این یکی میزنه و اوووووووووه. ولی گفته باشم من خودم GodFather ام دور منو خط بکشید
.
جلسه پیش وارد پنجره Load NetList شدیم و با انجام مراحل ذکر شده قطعاتمون رو روی محیط طراحی PCB قرار دادیم. بعد از انجام اینکار بایستی قطعات شما روی محیط طراحی قرار بگیرند٬ اما اگر نتونستید اونها رو ببینید بایستی از منوی View گزینه Fit Board رو انتخاب کنید. می بینید که قطعات شما به صورت نامرتبی روی محیط قرار گرفته اند و خطوط سبز رنگ هم بیانگر اتصال بین پایه های قطعات است (البته نه به این صورت). حالا بایستی این قطعات رو به دلخواه و سلیقه خودتون کنار همدیگه طوری بچینید که اولا جای زیادی اشغال نکنند و دوما اینکه خطوط سبز رنگی که نماینگر اتصالات هستند بیش از حد با یکدیگر تداخل نداشته باشند زیرا موجب اختلال در مراحل بعدی که مسیریابی خودکار هستش٬ میشه. برای انجام اینکار می تونید از خطوط سبز و قرمزی که هنگام جابجا کردن قطعات ظاهر میشن کمک بگیرید. خط سبز پیشنهاد پروتل به عنوان مکانی مناسب و خط قرمز نمایانگر مکانی نا مناسب هستش. البته در این مرحله نظر و سلیقه شما اهمیت بیشتری داره و گزینه های ذکر شده فقط پیشنهاد هستند.
حالا بایستی یک قاب بدور قطعاتتون بکشید که در واقع نمادی از بورد اصلی شماست که مرز های آن را مشخص می کند. برای اینکار از زبانه های پایین صفحه زبانه " KeepOutLayer " را انخاب کنید. حالا با استفاده از ابزار Line که در جعبه ابزارهای سمت چپ صفحه قرار دارد مرزی به دور قطعات خود رسم کنید. (این ابزار دقیقا شبیه ابزار Wire در محیط طراحی شماتیک است). نمونه کار من رو می تونید در تصویر مشاهده کنید.
برای استفاده از ابزار مسیریابی خودکار پروتل که اتصالات بین پایه های قطعات رو به صورت خودکار طراحی می کنه٬ بایستی یک سری تغییراتی در تنظیمات این قسمت ایجاد کنیم.برای این کار از منوی Design>Rules را انتخاب کنید. پنجره ای که ظاهر می شود حاوی تنظیمات مسیریابی و اتصالات بین پایه ها از قبیل ضخامت اتصالات٬ قطر سوراخها و ... می باشد. در حالات پیشفرض مسیریابی برای بوردهای دوطرفه انجام می شود و ما در این قسمت می خواهیم کاری کنیم که طراحی برای بورد های یک طرفه صورت گیرد. سپس از لیست موجود در پنجره باز شده گزینه Routing Layers را انتخاب کنید (۱). حالا از لیست پایین صفحه روی تنها گزینه موجود دوبار کلیک کنید (۲). پنجره ای ضاهر می شود که بایستی در کادر Rule Attribute مقدار لیت های کشویی Toplayer و Buttom Layer را همانند شکل به ترتیب به قادیر Any و Not Used تغییر دهید (۳و ۴). حالا Ok را فشار دهید و پنجره تنظیمات را ببندید تا دوباره به محیط طراحی بازگردید. البته تصاویر و راهنمایی های گزینه های موجود در پنجره تنظیمات کاملا گویای اعمال آنها هستند و شما می توانید بعدها اعمال آنها را بررسی کنید.
حالا تنها مساله ای که باقی می مونه انجام مرحله مسیریابی خودکار هستش. در این مرحله خود
برنامه پروتل اتصالات بین پایه های قطعات رو به صورت خودکار به طریقی که مشاهده خواهید کرد رسم می کنه! برای انجام اینکار از منوی Auto Route گزینه All رو انتخاب کنید و از پنجره ظاهر شده دکمه Rute All رو فشار بدید. (اگر سوالی از شما پرسیده شد yes را انتخاب کنید). حالا مدت زمانی طول می کشد تا این مسیریابی صورت گیرد. در صورت عدم وجود خطا این عمل با موفقیت انجام خواهد شد و گزارشی از نحوه کار نمایش داده خواهد شد. باید توجه داشته باشیم که بد چیدن٬ نزدیک هم چیدن٬ تنگ رسم کردن مرز بورد و برخی از موارد دیگر می تواند در پروژه های پیچیده تر٬ این مرحله را دچار نقص کند که با روی هم افتادن برخی از خطوط اتصال مواجه خواهید شد. نمونه کار من رو می تونید در تصویر مقابل مشاهده کنید.
خوب دیگه! فکر کنم دیگه باید این سری از مقالات رو همینجا تمومش کنم... البته این مبحث خیلی گسترده هستش و هنوز هم مراحل زیادی برای گسترش کارمون وجود داره که بایستی از اونها صرف نظر می کردم. بالاخره من سعی کردم تاحدی که ممکنه برای انجام یه پروژه رباتیکی و الکترونیکی به طراحی PCB احتیاج داشته باشید٬ شما رو با این نرم افزار آشنا کنم. امیدوارم مورد پسندتون واقع شده باشه.
این مبحث هم تموم شد!!! حلا چکار کنیم؟؟؟ نه نه ایندفه دیگه نمی خوام ناپدید بشم! چونکه کلی برای سری جدید مقالاتم فکر کردم. باورتون نمی شه یه موضوع دارم باقلوا اما الان
نمی گم.... حالا که خیلی اسرار می کنید فقط می گم که یجورایی به مباحث کنترل حرکت ربات ربط داره (شاید امدادگر ویا هرنوع دیگه
). منتظر نظرات شما هستم. پس تا مبحثی جدید خدا نگدار
.


بیشتر...
 
آموزش گام به گام Protel 99 SE (قسمت 4)

آموزش گام به گام Protel 99 SE (قسمت 4)

آموزش گام به گام Protel 99 SE (قسمت 4)

دوستان گل
م سلام. فکر کنم دیگه عادتم شده که همیشه اول هر پست باید یکم قصه بگم و مقدمه چینی کنم.. اما امروز حوصله اینکارو ندارم برا همین یراست می رم سر اصل مطلب.</P>در مقاله قبلی درباره فوت پرینتها توضیح دادم و فوت پرینت تمام قطعات پروژمون رو هم به مقدار مناسبشون تغییر دادیم. اما برای تهیه PCB از شماتیک بدست آمده هنوز باید چند مرحله دیگه رو بصورت زیر طی کنید.
۱- از منوی Design گزینه Create Netlist رو انتخاب کنید تا پنجره جدیدی با عنوان "Netlist Creation" ظاهر بشه. مقدار پیش فرض تمام فیلدهای این پنجره رو به صورت پیشفرض باقی بگذارید و روی دکمه OK کلیک کنید. با انجام این مرحله زبانه جدیدی با عنوان YourSheetName.NET ایجاد خواهد شد (من از نامهای پیشفرض استفاده کردم و در شکل زیر این زبانه را با نام Sheet1.NET مشاهده می کنید) که حاوی اطلاعاتی در مورد نحوه اتصال پایه های قطعات پروژه به یکدیگر می باشد (مثلا پایه شماره دو ی فلان مقاومت به پایه شماره ۱ گیرنده متصل است و... ). با ایجاد این فایل کاملا آماده وارد شدن به مرحله بعدی که محیط طراحی PCB یا همون فیبر مدارچاپی هستش٬ شدید.
۲- از لیست زبانه ها٬ زبانه Documents را انتخاب کنید تا بتوانید محتویات آن را مشاهده کنید. می بینید که فایل شماتیک٬ فایلی که در مرحله قبل تولید کردیم و سایر ملحقات پروژه ما در این پوشه قرار دارد. حالا می خواهیم به همان روشی که در جلسات اول یک سند شماتیک به این پوشه اضافه کردیم٬ یک سند PCB هم اضافه کنیم. پس همانند شکل روی یک قسمت خای از آیکن در این پوشه راست کلیک کنید و از منوی ظاهر شده گزینه New را انتخاب کنید. پنجره New Document همانند شکل باز خواهد شد. از میان گزینه های آن آیکن PCB Documents را همانند شکل انتخاب کنید و بر روی دکمه OK کلیک کنید. یک نمونه از این سند به پوشه Documents اضافه خواهد شد. شما می توانید نام آن را به دلخواه تغییر دهید (فقط نام و نه پسوند).
حالا روی آیکون این سند دوبار کلیک کنید تا وارد محیط جدیدی طراحی فیبر مدار چاپی که محیطی سیاه رنگ است٬ شوید. حالا بایستی نتیجه کارهایی را که در مراحل قبلی بدست آوردیم وارد این محیط کنیم.
۳- از منوی Design گزینه Load Nets را انتخاب کنید تا پنجره "Load/Forward Annotate Netlist" همانند شکل ظاهر شود (البته این پنجره در مرحله بعدی به این صورت پر خواهد شد). روی دکمه Browse از این پنجره کلیک کنید پنجره جدیدی باز خواهد شد که تمام محتویات پروژه شما را به صورت درختی نمایش می دهد. از زیر مجموعه پوشه Documents فایلی را که در مرحله ۱ همین مقاله ایجاد کردید (مثلا نام فایل من بدون تغییر Sheet1.NET هستش) انتخاب کنید و دکمه OK را کلیک کنید تا پنجره "Load/Forward Annotate Netlist" رو بصورت زیر مشاهده کنید.​
در صورتی که تمام مراحل قبلی این مقاله و مقالات قبلی را به درستی اجرا کرده باشید کادر Error هر کدام از گزینه های لیست بالا خالی خواهد بود. اما اکثر خطا ها در صورت وجود٬ مربوط به مرحله نام گذاری قطعات ویا تعیین فوت پرینت آنهاست٬ بعلاوه توضیح مختصری هم در کادر Error فیلد مربوطه دز صورت بروز خطا نمایش داده خواهد شد که شما را در حل مشکل راهنمایی خواهد کرد. بعد از رفع تمام مشکلات (در صورت وجود) زمانی که بدون هیچ مشکلی به مرحله فوق رسیدید٬ تنها کافیست روی دکمه Execute پنجره نمایش داده شده در تصویر٬ کلیک کنید.
می خواستم این آموزش رو تو همین پست تموم کنم و تقریبا تا آخرای کار پیش رفته بودم. اما دیدم خیلی طولانی میشه و هم از حوصله شما و هم از حوصه من خارجه!!!
ایشالله این سری آموزشها توی پست بعدی تموم میشه و بعد از اون یجورایی می خوام بترکونم!!!!
توضیح بیشتر بمونه واسه بعد. فعلا بای تا پست بعدی
.​


بیشتر...
 
آموزش گام به گام Protel 99 SE (قسمت 3)

آموزش گام به گام Protel 99 SE (قسمت 3)

آموزش گام به گام Protel 99 SE (قسمت 3)

سلام٬ دیدید برگشتم....... هااااااااااااااااااااااااااااااااااا
</P>از مبحث پروتل تا اینجای کار فقط یادگرفتیم که چطور شماتیک مدارمون رو طراحی کنیم. از تصویر این شماتیک می تونید در جاهای مختلف مثلا مثل من تو آموزش های وبلاگ و یا توضیحات پایان نامه و... تون استفاده کنید. اما برای طراحی فیبر مدار چاپی پروژه ای با شماتیک موردنظر (هر شماتیکی که طراحی کردید) باید یک سری مراحل دیگه رو هم طی کنید که در این قسمت و قسمتهای بعدی (نهایتا یکی ۲ قسمت دیگه) به تشریح این مراحل می پردازم...
تعریف FootPrint: هر قطعه ای که روی محیط طراحیطون قرارش میدید دارای خاصیتی بنام FootPrint هستش. این فوت پرینت یا معادل فارسیش "شکل پایه"٫ همونطور که از اسمش پیداست بیانگر شکل و فرم پایه ها و بسته سخت افزاری اون قطعه بر روی فیبر مدار چاپی می باشد. به عنوان مثال شکل بسته و یا فاصله سوراخهای پایه های یک مقاومت با یک خازن بر روی فیبر چاپی متفاوت هستش. برای مشخص کردن این خاصیت باید از FootPrint کمک بگیریم. برای مثال فوت پرینت (یا طرح پایه) یک مقاومت رو باید برابر AXIAL0.4 قرار بدیم٬ که در پایین مراحل انجام این کار به همراه توضیح بیشتری در مورد فوت پرینت ها مشاهده می کنید.
ابتدا روی شمایل قطعه مورد نظرتون دابل کلیک کنید تا پنجره زیر باز بشه
همونطور که میبینید بعد از دابل کلیک بر روی قطعه پنجره فوق ظاهر میشه که باید در کادر FootPrint ٫ طرح پایه مورد نظرتون رو وارد کنید. مثال ما یک مقاومت هستش که فوت پرینت مربوط به مقاومت AXIAL0.4 هستش که من در کادر مربوطه وارد کردم. اما این FootPrint اینقدرها هم پیچیده نیست و برای قطعات مختلف دارای قانون خاصی به فرم زیر هستش:
AXIAL : برای قطعات ۲ پایه که به صورت تخت یا خابیده روی برد قرار می گیرند بکار می رود - مثلا AXIAL0.4 برای یک قطعه مثل مقاومت با فاصله 0.4" بین سوراخ پایه های آن بکار می رود.

RAD : برای قطعات ۲ پایه که بصورت ایستاده روی برد قرار می گیرند بکار می رود - مثلا RAD0.2 برای یک قطعه مثل خازن عدسی یا مقاومت با فاصله 0.2" بین سوراخ پایه های آن بکار می رود.

POLAR : برای قطعات ۲ پایه که جهت قرار گیری پایه های آن اهمیت دارد بکار می رود - مثلا POLAR0.2 برای یک قطعه مثل خازن که قطبیت پایه های آن اهمیت دارد بکار می رود.

SIP : برای ایجاد سوراخهای پین های یک خطی بکار می رود. مثلا SIP8 برای یک ردیف هشت تایی پین ها می توان استفاده کرد.

DIP : برای قطعات با دو ردیف پایه مثل آیسی ها بکار می رود. برای مثال DIP8 برای یک آیسی ۸ پایه می تواند استفاده شود.

XTAL1 : فوت پرينت مخصوص كريستال ها مي باشد.
اين ها فقط چند نمونه پركاربرد از فوت پرينتها هستند. ساير فوت پرينتها رو هم مي تونيد از اينترنت و يا از داخل پروژه هاي نمونه نرم افزار پروتل و يا اينترنت خارج كنيد. راستی حالا که این عکس بالا رو داریم بیاید بقیه فیلدها رو هم مرور کنیم
Lib Ref: این فیلد مشخه قطعه در کتابخانه های پروتل می باشد. برای مثال اگر روی یک مقاومت دوبار کلیک کنید و پنجره بالا باز شود٬ مقدار این فیلد برای مقاومت برابر RES1 می باشد و اگر آن را مثلا به FUSE1 تغییر دهید می بینید که قطعه کلا از مقاومت به فیوز تبدیل می شود.

Part Type: متن دلبخواهی است که در کنار شمایل قطعه نمایش داده می شود.
Part: برخی از قطعات دارای دو قسمت مجزا هستند که ممکن است ما تمایل به نمایش قسمت های مختلف آن را داشته باشیم که از این قسمت می توانیم اینکار را انجام دهیم. برای مثال آپ امپ های LM357 بصورت DUAL OPaMP هستند یعنی ۲ آپ امپ در یک بسته که برای انتخاب هر آپ امپ باید از این فیلد استفاده کنید.
فیلدهای Designator و Footprint هم در دو پست اخیر به طور مفصل شرح داده شدند. اما در آخر فقط اشاره کوچکی به فوت پرینت قطعات پروژه خودمون (از جلسه اول آموزش پروتل تا حالا داریم روی مدار سنسورها کار می کنیم) می کنم.
فوت پرینت مربوط به تمام مقاومت ها رو برابر AXIAL0.4 ٬ فوت پرینت آیسی آپ امپ را برابر DIP8 (از LM357 که ۸ پایه دارد استفاده می کنیم) ٫ فوت پرینت کانکتور ۳ پین رو برابر SIP3 ٫ فوت پرینت پک فرستنده و گیرنده رو برابر DIP4 (من فوت پرینت مخصوص این قطعه رو نتونستم پیدا کنم اما چون این قطعه ۴ پایه داره از DIP4 استفاده کردم) و فوت پرینت پتانسیومتر رو هم برابر VR-5 قرار بدهید.
حالا پروژه شما آماده وارد شدن به مرحله بعدی یعنی طراحی برد مدار چاپی هستش. این کار رو ایشالله تو جلسه بعدی آموزش خواهم داد. پس فعلا تا پست بعدی خدانگهدار
.​


بیشتر...
 
آموزش گام به گام Protel 99 SE

آموزش گام به گام Protel 99 SE

آموزش گام به گام Protel 99 SE

دوستان گلللللللللللللللللللللللللللم سلام
. من هیچ توجیه موجهی برای این غیبت کبری خودم ندارم بجز اینکه بگم ببخشید چون سرم خیلی شلوغ بود و البته همچنین هم شلوغ هست
!!!! ولی خوب دلم خیلی برای محبت های شما و مطلب نوشتن ها خودم تنگ شده بود و می خوام سعی کنم یه جورایی به زور هم که شده ادامه بدم...
فکر می کنم برای شروع بهتره همون کار نیمه کارمون خودم یعنی "آموزش گام به گام Protel 99 SE" رو ادامه بدیم و تموم کنیم, پس بی هیچ مقدمه ای .... :
طی دو مقاله قبل یک پروژه جدید باز کردیم و بعد از وارد شدن به مرحله طراحی شماتیک مدار، قطعات مورد نیاز پروژمون رو روی محیط طراحی قرار دادیم و اتصالات بین اونها رو با استفاده از ابزار Wire برقرار کردیم و اما...
هر کدوم از قطعاتی که روی محیط کار قرار می دیم از سادترن تا پیچیده ترینشون دارای یک نام منحصر به فرد باید باشند که البته به صورت قراردادی ترجیح داده میشه این نام کوتاه و مرطبت با نام اصلی قطعه باشه. مثلا برای مقاومت ها R1,R2,... و براي خازن ها ‍‍C1,C2,... انتخاب میشه. همونطور که ملاحضه می کنید با قرار دادن هر قطعه روی محیط طراحی یک نام برای اون به صورت پیشفرض انتخاب میشه که البته این نام به صورت ?R یا ?C و .... می تونید ببینید که مثلا اگر ۱۰ تا مقاومت روی محیط قرار بدیم هر ۱۰ تا با نام ?R هستند که این مخالف منحصر به فرد بودن نام قطعات هستش. بنابراین باید بعد از اتمام طراحی و تکمیل سیم کشی این علامت سوالها طوری تغییر بدیم که هر قطعه نام منحصر به فردی داشته باشه. به طور معمول بجای علامت سوال از اعداد استفاده می کنند یعنی نام ۱۰ مقاومت با به صورت R1,R2,R3,... تغییر خواهد کرد. این تغییر نام رو می تونید هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک انجام بدید.
روش دستی: روی تصویر قطعه مورد نظر دوبار کلیک کنید پنجره ای ظاهر می شود که حاوی برخی از خصوصیات قطعه مورد نظر می باشد. نامی که ما در مورد آن صحبت کردیم را در کادرِDesignator مشاهده می کنید. با تغییر متن موجود در این کادر نام قطعه نیز تغییر خواهد کرد.
روش اتوماتیک: اما برای روش اتوماتیک که بسیار سریعتر و دقیقتر می باشد از منوی Tools گزینه Annotate... را انتخاب کنید تا پنجره Annotate به باز شود.
کمبوباکسی که در شکل به شماره ۱ مشخص شده است دارای چهار گزینه است که من فقط ۲ گزینه اول را شرح می دهم. All Parts که اگر انتخاب شود باعث نامگذاری دوباره تمام قطعات می شود. ممکن است بعضی از قطعات قبلا به همین روش یا به روش دستی نام گذاری شده باشند که با انتخاب این گزینه از نام قبلی آنها صرف نظر شده و دوباره نام گذاری می شوند. گزینه Parts ? که عکس گزینه قبلی عمل می کند و فقط قطعاتی را که نام آنها شامل ؟ می باشد نام گذاری اتوماتیک می کند.
تیک های موجود در کادر "Group Parts Together if matched by" برای گروه گروه کردن قطعات بر حسب خصوصیات یکسان آنها بکار برده می شود. مثلا تیک زدن Part Type باعث می شود که تمام قطعاتی که Part Type آنها RES1 (یعنی مقاومت) است در یک گروه قرار گیرند. به این معنی که نام همه قطعات یک گروه دارای یک حرف ثابت (مثل R برای مقاومت, C برای خازن ,..) و یک عدد که برای هر قطعه منحصر است, می باشد. مثلا ۱۰ مقاومت بصورت R1 تا R10 نام گذاری می شوند.
و گزینه های کادر آخر (۳) که مشخص کننده نحوه حرکت میان قطعات برای نامگذاری آنها می باشد. تصویر و نام هر گزینه در این قسمت کاملا مبین کارکرد آن می باشد پس من در اینجا توضیح بیشتری نمی دهم. توصیه من این است که حالت پیشفرض تنظیمات این پنجره را تغییر ندهید و با فشردن دکمه OK فقط شاهد نتيجه باشيد. البته بعد از فشردن اين كليد زبانه جديدي باز مي شود كه حاوي گزارشي در مورد تغيير نام قطعات مي باشد. با راست كليك روي عنوان اين زبانه و انتخاب گزينه Close آن را ببندید تا به پنجره طراحی باز گردید و نتیجه را ببینید.
باور کنید بیشتر از این تو وسع ام نیست!! آخه همین مطلب رو هم دارم قایمکی سر کارم می نویسم!!!
. قول میدم قسمت بعدی رو به همین زودی ها بنویسم. دوستون دارم و فعلا بای.



بیشتر...
 
شروع سری جدید آموزش ها (Protel 99 SE)

شروع سری جدید آموزش ها (Protel 99 SE)

شروع سری جدید آموزش ها (Protel 99 SE)

دوستان خوبم سلام. امیدوارم تو این چند وقت به همه کارهاتون رسیده باشید و مثل من بواسطه چندتا امتحان ناخونده استراحتتون کوفت نشده باشه! بهرحال تو این یک هفته و چند روز برای من که هیچ ملالی بزرگتر از دوری شما نبود
.
اما به عنوان سری جدید آموزش هام دوست دارم برای شروع، هم در راستای آموزش قبلی و هم به درخواست تعدادی از دوستان مقالات آموزشی گام به گامی در مورد Protel 99 SE و نحوه طراحی فیبر مدار چاپی (PCB) توسط این نرم افزار، رو آموزش بدم. پس بیاید بی معطلی شروع کنیم:
خوبه بدونید برای طراحی PCB از روی نقشه یک مدار توسط این نرم افزار باید چند مرحله رو به ترتیب انجام....
به علت طولانی شدن مقاله ادامه آن را با کلیک بر روی "ادامه مطلب" مشاهده کنید.


بیشتر...
 

navidkhob

عضو جدید
مجموعه هفت ویدئو کلیپ آموزشی Protel DXP

مجموعه هفت ویدئو کلیپ آموزشی Protel DXP

تعداد ۷ فیلم آموزشی نرم افزار Protel DXP که یکی از قوی ترین نرم افزار ها در زمینه ی طراحی الکترونیک،آنالیز و …. است را برای شما آماده کرده ام که در ادامه میتوانید دانلود کنید.

برای دانلود هفت فیلم آموزشی Protel DXP با حجم ۱۹ مگابایت روی لینک زیر کلیک کنید:






لینک دانلود مستقیم






منبع :
www.EhsanAvr.Com
 

only_cristiano

عضو جدید
آموزش نرم افزار پروتل protel

آموزش نرم افزار پروتل protel

این هم آموزش نرم افزار پروتل protel که به صورت پاورپوینت است و طراحی جالبی دارد.






دانلود از سرور پرشین گیگ :
دانلود


دانلود از سرور پارسا اسپیس
دانلود
پسورد کلیه فایل ها : www.gselectronic.ir

منبع : www.gselectronic.ir
 
  • Like
واکنش ها: sh85
بالا