بررسی و معرفی نرم‌افزارهای منبع باز و رایگان مدیریت پروژه – مدیریت پروژه بدون هزینه اضافه

babak 123

عضو جدید
کاربر ممتاز
نرم‌افزارهای مدیریت پروژه، شاخه‌های مختلفی دارند که شامل زمان‌بندی، رهگیری، گزارش‌گیری، تخصیص منابع، ارتباطات و مدیریت افراد می‌شود. این نرم‌افزارها برای کمک‌رسانی به شرکت‌ها و سازمان‌هایی ساخته شده‌اند که نیازمند انجام سریع و مناسب پروژه هستند. نرم‌افزارهای مدیریت پروژه‌های تجاری زیادی در حال حاضر وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند، اما درک این مزایا و معایب بدون عملیاتی شدن کامل یک نرم‌افزار میسر نیست و اگر زمانی یک سازمان متوجه شود که یک نرم‌افزار تجاری به دردش نمی‌خورد، مسلما هزینه گزافی را بابت خرید مجوز پخش از دست داده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود این شرکت‌ها و سازمان‌ها، نرم‌افزارهای منبع باز را بیازمایند که افزون بر رایگان بودن، کاملا قابل گسترش و سفارشی‌سازی برای یک سازمان خاص هستند. در ادامه به معرفی برخی از این نرم‌افزارها می‌پردازیم:

GanttProject

پروژه گانت پروژه تحت سیستم‌عاملی است که برای زمان‌بندی و مدیریت امور، طراحی و به زبان جاوا نوشته شده است. این نرم‌افزار از نمودار گانت برای زمان‌بندی و مدیریت منابع و به کارگیری آنها استفاده می‌کند. با پروژه گانت می‌توان ساختار اصلی کار را طراحی کرد، پیش نیازها و وابستگی‌های آن را تحلیل و برای آن، زمان تحویل تعیین کرد. کاربران می‌توانند این نمودارها را به فورمت PNG ذخیره کرده یا گزارش‌های PDF و HTML تولید کنند. همچنین می‌توان از این پروژه‌ها به فورمت مایکروسافت پراجکت خروجی تهیه کرد یا با کمک تولید فایل csv آنها را به اکسل برد. پروژه جانبی دیگری هم برای این نرم‌افزار تعیین شده که در وب سایت SourceForge در حال توسعه بوده و قرار است یک رابط تحت وب برای این نرم‌افزار باشد و از زبان‌های پایتون، HTML و CSS استفاده کرده است.

NavalPlan

نیوال پلن یک نرم‌افزار تحت وب مدیریت پروژه است که به زبان جاوا نوشته و برای تامین نیازهای خاصی از شرکت‌ها طراحی شده است و به طور خاص در نیروی دریایی کارایی خود را نشان می‌دهد. نیوال پلن چند قابلیت مفید دارد و می‌تواند از ساختار سازمانی، نمودار گانت تهیه کند. همچنین می‌تواند قابلیت‌های دیگری چون نمایش میزان سرآمد کنترل تخصیص منابع، تحلیل هزینه‌ها بر اساس گزارش‌های کاری، مدیریت دریافتی‌ها، تقویم‌های منعطف و نمونه‌های دیگر این فیلد خاص کاری را بسادگی مدیریت کند. الگوهای از پیش تعیین‌شده‌ای هم برای امور تهیه گزارش، ایجاد پروژه و موازی پیش بردن کارها در خود دارد.

Peppercan

نرم‌افزار Peppercan در واقع مجموعه‌ای از ماژول‌هاست که شامل CRM، مدیریت پروژه، ایمیل‌رسانی، حسابداری و رویدادها می‌شود و به طور خاص برای عملیات مرتبط با مشاغل کوچک و متوسط طراحی شده است. به کمک عملکردهای هسته‌ای که در کنار هم قرار گرفته‌اند، مدیر یک سازمان راحت می‌تواند از عملکرد فروش تا عملکرد واحد تولید را در یک لحظه بررسی و بازدهی شرکت را مشاهده کند. پپرکن رابط کاربری ساده‌ای دارد و عملکردهای آن از طریق یک منوی گرافیکی قابل کنترل است.

e Groupware


نرم‌افزار منبع باز و سازمانی e Groupware برای کاربردهای مختلف، از مشاغل کوچک تا مشاغل بزرگ طراحی شده است. این نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌دهد افراد، قرار ملاقات‌ها، عملکردها و… را کنترل کنند و از طریق نرم‌افزارهایی چون آوت لوک، Contact و Evolution به سرور متصل شوند. این نرم‌افزار یک رابط کاربری تحت وب نیز دارد و تقریبا با تمام مرورگرهای اینترنتی کار می‌کند. در حال حاضر به بیش از ۲۵ زبان ترجمه شده و حتی از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند طرح‌بندی راست به چپ داشته باشد. این نرم‌افزار روی سرورهای LAMP یا WAMP کار می‌کند و مستقل از سیستم‌عامل است.

Planner

این نرم‌افزار که برای محیط لینوکس نوشته شده است، به زبان C و تحت محیط دسکتاپ Gnome کار می‌کند و داده‌ها را یا به فورمت XML یا در پایگاه داده Post gre sql ذخیره می‌کند. خروجی‌های این نرم‌افزار را می‌توان به فورمت HTML یا PDF دریافت کرد و در وب سایت نمایش داد. پلنر قابلیت‌هایی چون مدیریت تقویم، ارتباط وظایف با یکدیگر، مدیریت منابع، خروجی به فورمت‌های دیگر و… را دارد.

PHProjekt

این نرم‌افزار که با زبان PHP نوشته شده، رایگان و منبع باز است و کاملا تحت وب فعالیت می‌کند. پی‌اچ پراجکت قابلیت اضافه کردن افزونه را در خود پیش‌بینی کرده و افزونه‌های زیادی از جمله اتصال به مایکروسافت آوتلوک دارد. این نرم‌افزار مدیریت پروژه با استفاده از سیستم *****ینگ داخلی می‌تواند داده‌های زیادی را در لحظه مدیریت کند و نمایش بدهد. همچنین تا سطح بی نهایت می‌توان در این نرم‌افزار پروژه تعریف کرد، در حالتی که هر پروژه برای خود ماژول‌های خاص خود را داشته باشد. رابط کاربری آن نیز ساده است و از عناصر مدرن طراحی وب بهره‌مند است.
Web2project
این نرم‌افزار تحت وب را گروهی برنامه نویس آزاد و داوطلب نوشته‌اند و رایگان، چندکاربره، چند زبانه و مبتنی بر شغل است. زیرساخت آن کاملا امن و تحت وب است و می‌تواند به هرتعداد لازم، پروژه، شرکت، دپارتمان و کاربر را مدیریت کند.
Web2projectسیستم دسترسی مبتنی بر نقش دارد که مدیران پروژه می‌توانند به طور کامل و دقیق داده‌های حساس سازمانی را مدیریت کنند. همچنین زیرساخت ماژولار این سیستم اجازه می‌دهد به هر تعداد لازم به قابلیت‌های سیستم افزود یا از آن کم کرد تا نیاز کاربران مختلف را برطرف کرد.
Project-Open

این نرم‌افزار که رایگان و منبع باز است، در حوزه مدیریت منابع سازمانی و مدیریت پروژه برای شرکت‌هایی طراحی شده است که ۳۰۰۰ نفر نیرو دارند. هدف اصلی این نرم‌افزار کمک کردن به کاربران برای مدیریت و اجرای یک کار در حوزه‌های مختلف از جمله CRM، فروش، برنامه‌ریزی پروژه، رهگیری پروژه، همکاری در پروژه، مدیریت زمان‌بندی، مدیریت مالی، صورتحساب و پرداخت‌هاست. در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ شرکت در دنیا از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند و بیش از ۱۰ هزار کاربر ثابت در این وب سایت مشغول فعالیت هستند.

احترام به آزاد بودن

در تمام دنیا، مردمان زیادی در تولید نرم‌افزار، محتوا و فرهنگی که به طور رایگان در اختیار دیگران قرار بگیرد، به اشتراک گذاشته شود و از آن لذت برده شود، همکاری می‌کنند. در کل معتقدیم آزادی خوب است و باعث می‌شود مردم کارهای خوب انجام دهند، انتخاب‌های بهتری داشته باشند و زندگی امن‌تر و مطمئن‌تری را سپری کنند. جامعه ما بر این اساس متحد می‌شود.
این جامعه وسیع است و کاری به خیابان‌ها، شهر‌ها، قلمروها و کشورها ندارد و از یک گروه و یک پروژه فراتر است. بسیاری از ما به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنیم، انتخاب‌های مختلفی داریم و با نرم‌افزار، محتوا و فرهنگ از دیدگاه‌های مختلفی برخورد می‌کنیم، اما چیزی که ما را متحد می‌کند، هدف اصلی و هسته آزادی، شفاف بودن و انتخاب خوب داشتن است. عقیده و روش، ممکن است تفاوت داشته باشد و تعریف ما از چیزی که آزادی و شفافیت را ایجاد می‌کند، با همدیگر همخوان نباشد، اما این اعتقاد به هم پیوسته در مورد آزادی و شفاف بودن ثابت می‌ماند.
صرف‌نظر از این روش‌ها، اعتقادات، تعاریف و تفاوت‌ها، احترام همواره باید در بنیاد ارتباط با یکدیگر قرار داشته باشد. وقتی احترام را به عنوان مرکز تعاملات خود قرار بدهیم، روش جدیدی برای اندیشیدن درمی‌یابیم و افق‌هایمان برای درک ایده‌ها و تجارب نو بازتر می‌شود. وقتی این احترام حذف شود، تعاملات آسیب می‌بینند در نتیجه جامعه آسیب می‌بیند و نمی‌توان پیغام آزاد بودن را به دیگری رساند. احترام یک شخص را نمی‌توان بر اساس وضعیت اجتماعی یا ژنتیکی وی دریافت، بلکه بر اساس شیوه و محتوای تعامل وی با دیگری می‌توان درک کرد. همه در یک سو هستیم، هر چند برخی از ما ممکن است طور دیگری بیندیشیم و طور دیگری رفتار کنیم، اما همه جوامع کوچک منبع باز یک جامعه هستند و هدف اصلی، آزادی و شفافیت است.
متنی که خواندید، اعلامیه بنیاد احترام آزاد (Open Respect) است با این هدف که همه کسانی را که در پروژه‌های مختلف منبع باز در کنار هم فعالیت می‌کنند، تحت یک پرچم قرار دهد تا بحث‌ها و مواردی که برای پیشرفت پروژه‌ها انجام می‌شود، تبدیل به جنگ‌های طرفدارانه و به دور از منطق نباشد. این پروژه اعتقاد دارد بهترین راه بررسی یک مشکل در دنیای منبع باز، احترام گذاشتن به پروژه‌ها و عقاید دیگران است تا افق تازه‌ای برای توسعه‌دهندگان و داوطلبان منبع باز ایجاد شود و این جامعه بزرگ نرم‌افزاری اعتقاد خود به آزادی نرم‌افزار را بی‌دلیل از دست ندهد.


منبع : جام جم
 

fatima_7b

عضو جدید
سلام دوست من
اطلاعاتی که دادید بسیار جالب بود.
دامنه اطلاعات تون همین مقداره یا باز هم می تونید گسترشش بدید؟؟؟؟؟
مثلا انواع موجود و موارد استفاده هرکودوم رو نه اینقدر com بلکه قابل فهم تر.
ممنون میشم اگه بتونید کمکم کنید
 

Similar threads

بالا