بررسی مقایسه ای روش های آنالیز ظرفیت میدان با ارائه مطالعه موردی

neda_zzz01

عضو جدید
بررسی مقایسه ای روش های آنالیز ظرفیت میدان با ارائه مطالعه موردی عمران نوشته شده توسط نیما جان فشان
عنوان مقاله:
بررسی مقایسه ای روش های آنالیز ظرفیت میدان با ارائه مطالعه موردی
سرفصل مربوط:


سال انتشار:
1385
نوع ارایه:


محل انتشار:
[ هفتمین كنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیك ایران ]
زبان مقاله:
فارسی
حجم فایل:
763.56 كیلوبایت

بررسی مقایسه ای روش های آنالیز ظرفیت میدان با ارائه مطالعه موردی
نویسنده‌گان:
[ نیما جان فشان ] - كارشناس ارشد مهندسی عمران راه و ترابری
[ افشین شریعت ] - استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشكده مهندسی عمران
خلاصه مقاله:
برآورد عملكردی و ظرفیتی تقاطع های بدون چراغ (Unsignalized) یكی از مباحث مطرح در زمینه مهندسی ترافیك می باشد. در آنالیز میدان، به عنوان تقاطع بدون چراغ باید نكات مهمی را در نظر گرفت، یكی از این نكات مهم استفاده از روش ارزیابی ظرفیتی مناسب برای براورد پارامترهای عملكردی میدان است. اخیرا در كشورهای امریكا، اروپا و اقیانوسیه توجه ویژه ای به مطالعات امكانسنجی میدان وروش های مختلف طراحی آن شده است. همانطور كه می دانیم میدان نوعی تقاطع بدون چراغ است كه به دلایل مختلفی در سطح معابر شهری و یا بین شهری طراحی می شود.
در این مقاله سعی شده است كه به دلیل عدم وجود روشی استاندارد در كشور (با توجه به آئین نامه های طرح هندسی راه)، روش های مختلف آنالیز ظرفیت میدان بررسی شده و محدودیت های هر كدام از روش های مطرح گردد و سرانجام پیشنهادیی را در زمینه استفاده از روش های مختلف ارائه دهیم.
روش هایی كه در این مقاله مورد بحث قرار گرفته اند، آئین نامه های كشور های مختلف از جمله انگلستان، آمریكا، آلمان و استرالیا است كه هر یك از آنها در جای خود مورد بررسی و تفسیر قرار گرفته است. پس از بررسی و معرفی روش های آنالیز ظرفیتی با ارائه یك مطالعه موردی، نتایج بدست آمده از روش های مختلف مقایسه و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت نیز پیشنهادهایی برای استفاده مناسبتر از روش های مختلف ارائه شده است.

كلمات كلیدی:
آنالیز ظرفیت میدان ، فاصله زمانی بحرانی ، جریان ترافیك گردشی ، ضریب اشباع

 
بالا