بررسی جامع کاربردهای فناوری نانو

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
برای تعیین نقش فناوری‌نانو در صنایع مختلف آن نیاز دیده شد که بررسی کاملی درباره نفوذ فناوری‌نانو در رشته‌‌‌های کاربردی مختلف صورت بگیرد تا پتانسیل‌های موجود در رشته‌‌‌های مختلف برای ورود فناوری‌نانو به آنها مشخص گردد از این طریق راه برای سیاست‌گذاران و دانش‌پژوهان هموارتر شده و آنها قادر خواهند بود تا با رصد زمینه‌‌‌های با توانایی باالقوه بیشتر، گزینش جهت‌‌‌های مناسب برای سرمایه گذاری، تحقیق و پژوهش را انجام دهند.

نیمه هادی ها و مدارت الکترونیکی که دارای پتانسیل بالایی در صنایع بوده به همراه - موارد عمومی- که گستردگی زیادی دارند دارای سقف نمو و روند رو به رشد تعداد ثبت اختراعات هستند. در میان گرایش های مختلف نیمه هادی ها، روشهای ساخت و بهینه سازی نانو ساختارهای مورد استفاده در نیمه هادی ها و روش های فرآوری و استفاده از این نانوساختارها جهت تولیدات صنعتی و کاربردی (U12) بیشترین حجم اختراعات را به خود اختصاص داده‌است.
در صنایع مکانیک، رایانه و کنترل که مدت زیادی است که از ورود فناوری نانو به آنها می‌گذرد، نتایج بسیار رضایت بخش بوده، به‌‌طوری‌‌که چشم‌‌انداز فناوری نانو در این زمینه‌‌ها بسیار روشن بوده و حجم اختراعات این بخش در آینده نه‌چندان دور فزونی خواهد یافت. عناصر مهندسی خودرو(Q6) به دلیل نقش پایه‌‌ای خود بیشترین تعداد اختراعات ثبت شده را در بخش مکانیک داراست و روش‌های ذخیره‌ای نوری، مغناطیسی(T03) به سبب اهمیت آن در جابجایی و نگهداری اطلاعات به عنوان بیشترین تعداد اختراعات ثبت شده در زمینه رایانه و کنترل شناخته شده است. کار در زمینه‌‌های - سرامیک، سیمان، الکتروارگانیک‌‌ها - و - موادشیمیایی عمومی- به بلوغ خود رسیده و در نتیجه تعداد اختراعات به شکل نوسانی در حال تغییر است. در بخش سرامیک، سیمان و الکتروارگانیک‌‌ها ، الکتروارگانیک‌‌ها(L03) به دلیل ارتباط تنگاتنگ خود با صنعت الکترونیک و نیاز روزافزون این صنعت به دستاوردهای جدید این بخش بیشترین اختراعات را به خود اختصاص داده‌‌است. در زمینه مواد شیمیایی عمومی، بیش از نیمی از اختراعات به ترکیبات معدنی (E3)مربوط می شود، باتوجه به این که نانوذرات مهم‌‌ترین عنصر پایه در نانوفناوری است و ترکیبات معدنی اصلی‌‌ترین سازنده‌‌های نانوذرات‌‌اند، این نتیجه قابل قبول به نظر می‌‌رسد.




افراد مقاله : ‌ داوود قرایلو (نویسنده مسئول)
 

پیوست ها

  • 1911.pdf
    787 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا