بررسي علل از كار افتادگي پره هاي توربو شارژر لكوموتيو

rahgozar42

عضو جدید
مراحل طراحی برنامه CM از طریق آنالیز روغن
[FONT=&quot]برای طراحی [/FONT][FONT=&quot]CM[/FONT][FONT=&quot] بر مبنای آنالیز روغن، مراحل زیر می بایست طی شود:[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
·[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]تعیین اهداف برنامه[/FONT]
·[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]انتخاب ماشین آلات مشمول در برنامه[/FONT]
·[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]انتخاب محلهای نمونه گیری و تدوین دستور العمل نمونه گیری استاندارد[/FONT]
·[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]تعیین تستهای مورد نیاز و بازه زمانی نمونه گیری[/FONT]
·[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]تدوین دستورالعملهای کاری و فرمتهای گزارش دهی[/FONT]
·[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]اجرای برنامه مطابق با سیکل [/FONT][FONT=&quot]CM[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]هنگام طرح ریزی و اجرای برنامه، نکات زیر را مد نظر داشته باشید؛[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]هدفگذاری:[/FONT]
[FONT=&quot]دقت داشته باشید که باید از ابتدای کار مشخص شود که هدف از اجرای برنامه آنالیز روغن چیست؟ برخی اهداف مد نظر عبارتند از: تشخیص به موقع فرسایش غیرعادی در داخل ماشین، کنترل آلودگی روغن به عنوان یک علت مهم خرابی ماشین آلات، کنترل خواص روانکاری روغن، طراحی برنامه تعویض روغن بر اساس وضعیت آن، طراحی برنامه جامع روانکاری و ... .[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]انتخاب ماشین آلات[/FONT]
[FONT=&quot]در مورد اینکه برای چه نوع ماشین آلاتی آنالیز روغن اهمیت دارد، قبلاً مطالبی ارائه شده است.[/FONT]

[FONT=&quot]محل نمونه گیری:[/FONT]
[FONT=&quot]نمونه گیری از محل مناسب و به روش صحیح، یکی از المانهای اساسی و بسیار مهم برنامه است. نمونه روغن در واقع حامل اطلاعات ارزشمند درباره وضعیت روانکار و وضعیت داخلی ماشین به حساب می آید. برای آشنایی بیشتر با محلهای صحیح نمونه گیری در حالتهای مختلف، منتظر مطالبی که در آینده به وبلاگ اضافه خواهد شد، باشید.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]روش نمونه گیری:[/FONT]
[FONT=&quot]درباره اهمیت نمونه روغن به عنوان حامل اطلاعات، پیش از این بحث شد. لذا چنانچه نمونه به شکل صحیح و از محل مناسبی أخذ نشود، اعتبار کل برنامه زیر سؤال خواهد بود. درباره روشهای نمونه گیری صحیح، در آینده مطالبی را خواهید خواند.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]تعیین تستهای مورد نیاز:[/FONT]
[FONT=&quot]درباره انواع مختلف تستهایی که بر روی نمونه روغن قابل انجام هستند، قبلاً به اختصار مطالبی ارائه گردید. شایان ذکر است برای انتخاب تستهای مورد نیاز برای هر تجهیز یا ماشین تحت مراقبت، می توان از استانداردهای موجود و یا توصیه های ارائه شده توسط آزمایشگاه های معتبر روغن بهره برد. ضمن اینکه این موضوع به هدفهای تعیین شده برای برنامه آنالیز روغن نیز بستگی دارد. [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]تعیین بازه زمانی نمونه برداری:[/FONT]
[FONT=&quot]این أمر با لحاظ کردن فاکتورهایی همچون: اهميت و حساسیت ماشین از نقطه نظر تولید، سرعت کاری و میزان بار وارد به آن، هزینه های خرابی و تعمیر ماشین و ... بستگی دارد. در این مورد نیز استفاده از استانداردها و توصیه های آزمایشگاه های معتبر پیشنهاد می گردد.[/FONT]



آنالیز عنصری (اسپکترومتری) چیست؟
این تست به کمک دستگاه های پیشرفته صورت گرفته و کلیه عناصر موجود در روغن شناسایی شده و مقدار آنها بر حسب ppm به دست می آید. سه گروه از عناصر مختلف که بدین طریق شناسایی می شوند عبارتند از:

  • [FONT=&quot]ذرات فرسایشی ([/FONT][FONT=&quot]Fe, Al, Cd, Cr, Cu, Ni,. . . [/FONT][FONT=&quot])[/FONT]
  • [FONT=&quot]مواد افزودنی یا ادیتیوها ([/FONT][FONT=&quot]Sb, Ba, Ca, Mg, P, Zn, . . .[/FONT][FONT=&quot])[/FONT]
  • [FONT=&quot]آلودگی های موجود در روغن ([/FONT][FONT=&quot]Si, Pb, K, . . .[/FONT][FONT=&quot])[/FONT]


[FONT=&quot]file:///C:/DOCUME%7E1/ADMINI%7E1/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg[/FONT]


آناليز ذرات فرسايشي
[FONT=&quot]نکاتی درباره آنالیز ذرات فرسایشی[/FONT]
·[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]این تکنیک یکی از مهم ترین تکنیکها برای تشخیص فرسایش غیرعادی در ماشین آلات و تحلیل نوع آن و شناسایی قطعه تحت سایش می باشد.[/FONT]
·[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]با تعریف شاخصهای کلی نظیر [/FONT][FONT=&quot]PQ[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]IS[/FONT][FONT=&quot] و . . . و مقایسه مقادیر آنها در یک بازه زمانی، ابزار مناسبی برای پیش بینی خرابی های درون ماشین (بدون نیاز به باز کردن آن) در دست خواهیم داشت.[/FONT]
·[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]فروگرافی تحلیلی ([/FONT][FONT=&quot]Analytical Ferrography[/FONT][FONT=&quot]) یکی از روشهای مهم این تکنیک است که اجرای آن نیاز به داشتن اطلاعات وسیعی درباره علم ترایبولوژی و انواع مکانیزم سایش درون ماشین آلات دارد.[/FONT]
·[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]به کمک اسپکتروسکوپی (آنالیز عنصری)، کلیه عناصر موجود در روغن شناسایی شده و با توجه به جنس قطعات ماشین و عناصر موجود در روغن، می توان قطعه تحت سایش را تشخیص داد.[/FONT]
file:///C:/DOCUME%7E1/ADMINI%7E1/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image003.jpg
به نظر شما تصویر بالا مربوط به چه قطعه ای است؟ یک چرخ دنده از جنس آلیاژهای مس؟ و یا یک بوش برنجی؟
file:///C:/DOCUME%7E1/ADMINI%7E1/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image004.jpgfile:///C:/DOCUME%7E1/ADMINI%7E1/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image006.jpg


آناليز روغن شامل چه تستهايي است؟
[FONT=&quot]تستهايی که بر روي نمونه روغن قابل انجام هستند بسيار متنوع است. مي توان اين تستها را به شرح ذيل در پنج گروه کلی دسته بندی کرد:[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]تستهاي قابل انجام[/FONT]
[FONT=&quot]عنوان گروه[/FONT]
[FONT=&quot]فروگرافی تحليلی، اسپکتروسکوپی، تعيين شاخصهايی همچون [/FONT][FONT=&quot]PQ[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]IS[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]TD PQ[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]WPC[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]PLP[/FONT]​
[FONT=&quot]آناليز ذرات فرسايشی[/FONT]​
[FONT=&quot]تعيين وضعيت مواد افزودنی، ذرات فرسايشی و آلودگی های موجود در روغن[/FONT]​
[FONT=&quot]آناليز عنصری يا اسپکتروسکوپی[/FONT]​
[FONT=&quot]([/FONT][FONT=&quot]Elemental Analysis[/FONT][FONT=&quot])[/FONT]​
[FONT=&quot]رنگ، بو، ويسکوزيته، [/FONT][FONT=&quot]Pour Point[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]Flash Point[/FONT][FONT=&quot]،[/FONT]​
[FONT=&quot]عدد اسيديته، عدد بازی، چگالی، خاصيت هوازدايی، [/FONT][FONT=&quot]RBOT[/FONT][FONT=&quot]، قابليت جداسازی آب، [/FONT][FONT=&quot]Rust test[/FONT]​
[FONT=&quot]خواص فيزيکی و شيميايی روغن[/FONT]​
[FONT=&quot]تعيين مقادير گازهای هيدورژن، [/FONT][FONT=&quot]C2H4[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]C3H6[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]و ... در روغن ترانس[/FONT]​
[FONT=&quot]آناليز گازهای موجود در روغن[/FONT]​
[FONT=&quot](گازکروماتوگرافی)[/FONT]​
[FONT=&quot]شمارش تعداد ذرات موجود در روغن، مقدار آب،[/FONT]​
[FONT=&quot]تعيين ميزان آلودگی روغن[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]در بخشهای بعدی، اطلاعات بيشتری راجع به هر يک از تستهای فوق به دست داده و نيز کاربردهای هر کدام را بررسی خواهيم کرد.[/FONT]



آناليز روغن براي چه تجهيزاتي اهميت ويژه دارد؟
[FONT=&quot]ماشين آلاتی که آناليز روغن تکنيک اصلی براي مانيتورينگ آنهاست:[/FONT]

  • [FONT=&quot]موتورهای ديزل[/FONT]
  • [FONT=&quot]گيربکس ها[/FONT]
  • [FONT=&quot]کمپرسورهای رفت و برگشتی[/FONT]
  • [FONT=&quot]بيرينگهای تجهيزات دوار[/FONT]
  • [FONT=&quot]سيستمهی هيدروليکی[/FONT]
  • [FONT=&quot]ترانسهای قدرت[/FONT]
  • [FONT=&quot]و ...[/FONT]

آناليز روغن چيست؟
[FONT=&quot]آناليز روغن[/FONT][FONT=&quot] يکی از تکنيکهای اصلی مراقبت وضعيت ماشين آلات به شمار می رود. در اين تکنيک، مقداری از روغن روانکاری تجهيز به عنوان نمونه به آزمايشگاه ارسال می شود و از طريق انجام يک سری تستهای از پيش تعيين شده، از وضعيت روانکار و نيز وضعيت ماشين، اطلاعات مفيدی به دست می آيد.[/FONT]

[FONT=&quot]file:///C:/DOCUME%7E1/ADMINI%7E1/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image008.jpg[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]سه کاربرد اصلی آناليز روغن در حيطه [/FONT][FONT=&quot]CM[/FONT][FONT=&quot] عبارتند از:[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]الف -[/FONT][FONT=&quot] پايش وضعيت کيفی و ميزان آلودگی روغن؛ [/FONT]
[FONT=&quot] آيا روغن هنوز خواص لازم برای کارکرد مناسب (روانکاری، ...) را دارا هست يا خير؟[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]ب -[/FONT][FONT=&quot] پايش و آناليز گازهای موجود در روغن ترانسهای قدرت (گازکروماتوگرافی)؛[/FONT]
[FONT=&quot] آيا اشکال الکتريکی و يا حرارتی درون ترانس وجود دارد؟[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]ج -[/FONT][FONT=&quot] پايش و آناليز ذرات (فرسايشی و . . .) موجود در روغن؛ [/FONT]
[FONT=&quot] آيا فرسايش غير عادی درون تجهيز وجود دارد يا خير؟[/FONT]

(کاملتر تو فایل ضمینه)
 

پیوست ها

  • انالیزروغن در cm.doc
    146 کیلوبایت · بازدیدها: 0

nima_ps888

عضو جدید
با سلا م من مطلب و پیدا نکردم . موضوع بسیار جالبی است و اگر در دسرس دارید برای من ارسال کنید.. در مورد پره های تور بو شار ژر. ممنون. nima_ps888@yahoo.com
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
M بررسي ضربه قوچ در مدخل ورودي نيروگاههاي آبي مکانیک سیالات 1

Similar threads

بالا