بررسي ارتباط بين فشار خون و مواجهه با سرما در كارگران كارخانه هاي لبني و صنايع غذايي

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
عنوان:
بررسي ارتباط بين فشار خون و مواجهه با سرما در كارگران كارخانه هاي لبني و صنايع غذايي مشهد


نويسنده(گان):
سيده نگار اسعدي، محسن سيد نوزادي، هما فال سليمان،

چکيده:
مقدمه بيماريهاي قلبي- عروقي و حوادث عروقي مغز از علل شايع مرگ و مير در جهان معاصر است، ريسك فاكتورهايي براي ايجاد هر يك شناخته شده ليكن مواجهات شغلي بحث جديدي در سال هاي اخير بوده است و يكي از اينها مواجهه با سرما مي باشد. هدف كلي مطالعه تعيين ارتباط بين مقدار فشار خون و مواجهه شغلي با سرما در كارگران كارخانه هاي صنايع غذايي و لبني بود .
روش كاريك مطالعه توصيفي مقطعي بر 365 نفر از كارگران كارخانه هاي صنايع غذايي و لبني مشهد در سال1387 با استفاده از اندازه گيري فشار خون و دماي بدن وتكميل چك ليست انجام شد و اطلاعات توسط SPSS و آزمون تي و آناليز رگرسيون با سطح معني داري 05/0p< مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايجميانگين فشار خون سيستوليك در دو گروه مواجهه وغير مواجهه به ترتيب 34/119 و 06/118 ميلي متر جيوه با 196/0 = p، ميانگين فشار خون دياستوليك در دو گروه مواجهه وغير مواجهه به ترتيب 66/78 و 19/77 ميلي متر جيوه با 03/0 =pو ميانگين دماي بدن در دو گروه مواجهه و غير مواجهه به ترتيب 99/36 و 00/37 درجه سانتيگراد با 079/0 = p به دست آمد. اختلاف ميانگين مقادير كلسترول HDL ومصرف نمك در بين دو گروه با 000/0 = pمعني دار شد.
نتيجه گيريميانگين فشار خون سيستوليك ، دياستوليك و دماي بدن در دو گروه در حدود طبيعي بود، آزمون رگرسيون مشخص نمود، مي توان تاحدودي اختلاف فشارخون دياستوليك را به مواجهه شغلي اين گروه با سرما مرتبط دانست.
لینک :
http://www.mediafire.com/?4hosi17su4tirxc
 
بالا