برای معمار خوب شدن ، چه مهارت هایی باید داشت؟؟؟

MusArch

عضو جدید
دوستان و سروران گرامی ، مهندسان و هنرمندان عزیز هموطن سلام
در ابتدا امیدوارم سوالم رو در جای مناسبی مطرح کرده باشم ! دوستان سوالی که دارم رو در عنوان تاپیک مطرح کردم : یک دانشجوی تازه وارد معماری چهار سال وقت داره (ب ای مقطع کارشناسی) تا مهارت ها و توانایی های مورد نیاز رو در خودش پرورش بده تا بتونه در رشته ی تحصیلی و کاریش در آینده پیشرفت داشته باشه و موفق بشه و همونطور که دوستان عزیز مستحضر هستن ، رشته ی مهندسی معماری ساختار و چهارچوبش از نظر آموزشی و محتوایی و همینطور مهارتی متفاوت از سایر رشته های مهندسی و یا رشته ها ی هنری دیگر مانند گرافیک و نقاشی و ... است! از طرفی شما نیازمند یک سری مهارت های عملی - هنری هستید و از طرفی نیازمند دانش هنری-علمی هستید و از سوی دیگر نیازمند دانش فنی مهندسی هستید! _البته تا اونجا که من بعد از یک ترم و اندی سپری کردن در این رشته متوجه شدم به این صورت هست - و این امر باعث میشه شما نیازمند مهارت های بیشتری باشید در این رشته نسبت به سایر رشته ها. حالا سوال اساسی این هست که یک دانشجو باید بطور دقیق بر مبنای چه برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق و مشخصی اقدام به انجام تمرینات و مطالعات منظم و پیوسته ی خودش بکنه تا بتونه هم به تدریج و با موفقیت از پس واحد های دانشگاه بر بیاد و هم مهارت های مورد نیاز خودش رو کسب کنه . بطور دقیق تر خواهان این هستم که مهندسین معمار عزیزی که تجربیات علمی _عملی بیشتری دارن و سابقه ای در این رشته دارن ، امثال من رو راهنمایی کنند که دقیقا باید به چه مواردی توجه کنم و از کجا شروع به کار و تمرین کنم و از چه منابعی استفاده کنم تا بتونم با یک برنامه ریزی منظم و مدون توانایی های عملی و علمی خودم رو بالا ببرم .
البته تاپیک های خوب و مفید در این بخش زیاد هست ولی امیدوارم بطور خاص با این زاویه دید دوستان راهنمایی کنند بنده و دیگر دوستانی رو که این سوال براشون مطرحه.
پیشاپیش سپاسگزارم
 

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری رشته ی گسترده ای هست و یه عالم شاخه و گرایش ازش منشعب میشه. به نظر من یه دانشجوی تازه وارد معماری اول باید خودش رو بشناسه و ببینه به کدوم گرایش ها علاقه ی بیشتری داره و سعی کنه از همون ابتدا دروسی که مرتبط به همون گرایش مورد علاقه ش هست با دقت بیش تری دنبال کنه و تو همون زمینه مطالعه کنه. به نظر من حتی باید بره دنبال کار تو همون زمینه بگرده و به عنوان یه دوره کاراموزی سعی کنه ازش بهره ببره. مثلا اگه علاقه به ساختمان و سازه داره به دروس فنی بیشتر بها بده و اگه علاقمند به طراحی هست به دروس مقدمات و طرح.
هیچ معماری نمیتونه در همه ی زمینه ها اطلاعات کامل داشته باشه.

امیدوارم که منظور سوالتونو درست فهمیده باشم و حرفام به دردتون بخوره. و مرسی از تاپیک خوبتون.
 

MusArch

عضو جدید
معماری رشته ی گسترده ای هست و یه عالم شاخه و گرایش ازش منشعب میشه. به نظر من یه دانشجوی تازه وارد معماری اول باید خودش رو بشناسه و ببینه به کدوم گرایش ها علاقه ی بیشتری داره و سعی کنه از همون ابتدا دروسی که مرتبط به همون گرایش مورد علاقه ش هست با دقت بیش تری دنبال کنه و تو همون زمینه مطالعه کنه. به نظر من حتی باید بره دنبال کار تو همون زمینه بگرده و به عنوان یه دوره کاراموزی سعی کنه ازش بهره ببره. مثلا اگه علاقه به ساختمان و سازه داره به دروس فنی بیشتر بها بده و اگه علاقمند به طراحی هست به دروس مقدمات و طرح.
هیچ معماری نمیتونه در همه ی زمینه ها اطلاعات کامل داشته باشه.

امیدوارم که منظور سوالتونو درست فهمیده باشم و حرفام به دردتون بخوره. و مرسی از تاپیک خوبتون.
از شما دوست خوب و گرامی سپاسگزارم ، به هر حال بخشی از پاسخ من هم شامل این فرمایش شما میشه که کاملا هم درست فرمودید . گرایش های معماری متفاوت هست و به طور تخصصی میشه در هر کدوم از گرایش ها (هم برای کار و هم برای ادامه ی تحصیل) که مورد علاقه ی فرد هست ، فعالیت و هدف گذاری کرد .
اگر بخوام بطور دقیق تر مساله ی مربوط به خودم رو مطرح کنم باید بگم من بیشتر به دو زمینه ی طراحی و اجرا علاقه مندم هم کار طراحی ساختمان و هم نظارت بر اجرای ساختمان . از طرفی پیش زمینه های طراحی و نقاشی هم داشتم در سالیان دور(خیلی دور و فقط ذوقش برام باقی مونده) و قبلا هم در رشته ی مهندسی عمران تحصیل می کردم که بنا به دلایل و شرایطی بعد از چند سال انصراف دادم و بعد از چند سال دوری از تحصیل الان مشغول رشته ی معماری هستم (از اول هم معماری رو دوست داشتم البته چون با روحیات من بیشت سازگاره) و همینطور 13 14 سالی هم بطور جدی مشغول موسیقی و نواندگی ساز ایرانی بودم و هستم همچنان با این پیش زمینه که خدمت دوستان از خودم عرض کردم ، الان که وارد این رشته شدم کمی سردرگم هستم و متاسفانه به دلیل ضعف برنامه و سیستم آموزشی دانشگاه در این مدت اونطور که خودم راضی باشم نتونستم توانایی های مربوطه رو در خودم پرورش بدم . داستان هم به این صورت هست که بیشتر دوست دارم خودم کار و تمرین کنم چون به دانشگاه زیاد امیدی نیست و فقط میتونه بستری باشه که در نهایت مدرکی هم به آدم میده که می تونه بطور رسمی کار کنه در آینده . بیشتر دغدغه ی من اولویت بندی برای مهارت هاییست که با توجه به زمینه ی علاقه مندی ای که در بالا اشاره کردم باید به عنوان یک مهندس معماری کسب کنم تا بتونم در بازار کار حرفی برای گفتن داشته باشم و یا در آینده برای ادامه ی تحصیل شاید . حالا به نظر دوستان از کجا شروع کنم که هر چه بیشتر بیام تو باغ معماری ؟ و برای پیشرفت در هر مهارتی چه روش و کارهایی رو به من پیشنهاد می کنید؟
به هر حال بحث و تبادل نظر دوستان و راهنمایی هاشون میتونه کمک شایانی به من و دوستانی که مثل من هستند بکنه و پیشاپیش سپاسگزارم از دوستان عزیز.
 

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
من خودم هم قبل از این که وارد معماری بشم علاقه زیادی به هنر و به خصوص نقاشی داشتم. ولی به علت این که تو شهرمون هنرستان مناسبی وجود نداشت رفتم دبیرستان و رشته ی ریاضی و تنها رشته ای که از کنکور ریاضی میتونستم ادامه بدم که بهش علاقه هم داشته باشم معماری بود. واسه همین تو سالای اول دانشگاه همه ش دنبال رنگ و ماژیک و کروکی و هر چیزی از دروس پایه که تنه به نقاشی میزد بودم و در واقع دنبال این بودم که نقاشی رو تو معماری پیدا کنم. و این باعث شد خیلی از اصل و اساس معماری و طراحی دور بشم و خیلی دیر به خودم اومدم!
بهتره شما اشتباه منو تکرار نکنی! همه ی هنر ها یه مشترکاتی دارن ولی انقدر هر کدوم واسه خودشون یه دنیایی دارن که هرگز نمیشه تو همه ش خبره شد. مثلا لوکوربوزیه نقاش هم بود اما همه ب عنوان معمار میشناسنش.

قاعدتا تو بیش تر دانشگاه ها اون چیزی که انتظار داریم به ما تدریس نمیشه و ما باید خودمون خودمون رو تکون بدیم و بالا بکشیم. اما بازم به راهنما احتیاج داریم تا مسیر رو درست بریم. بهتره اگه تو دانشگاه استاد خوبی ندارید برید دفتر کار معمار کار درست شهرتون و اونجا یه کاری پیدا کنید.
 

mahshid shz

عضو جدید
دانشجوی خوب معماری به 2 گونه از در دانشگاه میاد بیرون:
1/اقیانوسی به عمق یک وجب. یعنی از هر در سخنی. یعنی 4 سال فلسفه، موسیقی، مجسمه سازی، نقاشی و طراحی، گرافیک، کامپیوتر، جامعه شناسی، روان شناسی،سینما، تاریخ، اقتصاد، شهرسازی، طراحی مبلمان، رنگ شناسی، آشنایی با معماری روز دنیا، عمران، سازه، مصالح،... بخونی و در انتها تبدیل بشی به کسی که در هیچ بحثی کم نمیاره و صحبتی داره.

2/چاهی عمیق. یعنی توی یکی از زمینه های بالا وارد بشی و در دوره ای که معماری میخونی، زمینه مورد نظرت رو کنکاش کنی.

من به شخصه در دوره لیسانس تمام زمینه ها و گرایش ها رو تجربه کردم و از این بابت خیلی هم خوشحالم. اما دوره ارشد گرایشی که میخواستم رو ادامه دادم و تمرکزم رو در اون قرار دادم.

بهت پیشنهاد میکنم برای اینکه راهت رو پیدا کنی، مطالعه بیوگرافی معماران بزرگ رو فراموش نکن. خیلی از نکات زندگی شخصی و پیشینه شون قبل از معماری، علاقه و جهت اصلی اونها رو مشخص می کنه.

موفق باشی.
 

Hojjat.66

عضو جدید
برو پروسه معمار شدن معماران مطرح رو مطالعه کن بببین چرا مطرح شدن دلیل چی بوده

++++ دیگر چیزها که دوستان گفتن
 
معمار خوب

معمار خوب

سلام ههه
دوست عزیز من نسبت به تجربه خودم عرض میکنم اول اینکه اگر خواستی هر موقع طراحی کنی به استانداردها خیلی توجه کن دوم اینکه 2 جلد کتاب بوطیقای معماری را مطالعه
کن اگر خواستی من کتاب را اسکن کردم برات میفرستم
 

shamoh

عضو جدید
کاربر ممتاز
معمار خوب

معمار خوب

با سلام
دوستان به خصوص mahshid shz نکته ی خوبی رو ارائه داد و من از اون و سایرین تشکر میکنم .
من 2 سال تو هنرستان و 2.5 سال تو دوره ی کاردانی و الان در وسط ترم های کارشناسی ام که خودم رو نسبت به اون مهندسینی که از رشته ی ریاضی و پیوسته لیسانسشون رو میگیرن بالاتر میبینیم ، غیر از این موضوع بایست بگم که دانشگاه تحصیلی خیلی مهمه اگه دانشگاه مرکزی باشی بهتره وغیر از این موضوع اگه خودت رو می خای یه پله از دیگران بالا بکشی باید یه سری برنامه های تخصصی معماری مثل auoto cad , 3d max و دیگربرنامه های کمکی مثل فوتوشاپ و ... رو با جدیت دنبال کنی .
مطالعات تخصصیت رو زیاد کن بخصوص مطالعه ی معماران بزرگ و آثارشون + تاریخ معماری جهان و معماری معاصر غرب رو هرچه زود تر مطالعه کن تا یه پله از دانشجویان بالاتر باشی و اگه بخای معمار خوبی بشی مهارت های فنی و ترسیمیت رو با دقت بالاتری پیش ببر و....

این هم یه سری کلاس های تخصصی که تو آمووزشگاه های آزاد معماری تدریس میشه اگه از یه استاد بزرگ این ها رو یاد بگیری خیلی خوب خواهد بود .
ترسیم اجرایی و مصالح شناسی
ترسیم فنی
طراحی دست آزاد (کروکی-اسکیس)
راندو
فرایند طراحی معماری
طراحی مسکونی
تاریخ تءوری معماری غرب
طراحی منظر
عکاسی معماری
اصول پایه و مبانی هنر معماری
طراحی داخلی
دوره ی جامع AUTO CAD معماری
دوره ی جامع 3D MAX LULHVD
فوتوشاپ جامع معماری (ویرایش تصاویر ،ارائه ی نقشه ، پوستر سازی و شیت بندی )
دوره ی پیشرفته ی 3D MAX
مدل سازی سه بعدی توسط نرم افزار RHINO


موفق باشید
 

Similar threads

بالا