بدترین تفسیر ممکن از سال همت مضاعف و کار مضاعف (+نقد عصرایران)

IranianWay

عضو جدید

عصر ایران - از هنگامی که محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در سخنان چند روز پیش خود در ارومیه صحبت از اختصاص مبلغ 1 میلیون تومان به هر نوزاد تازه متولد ایرانی در سال 1389 کرد ، واکنش ها و تحلیل هایی درباره این سخنان رییس جمهور و تناقض این قبیل اقدامات دولت با سیاست های کلان کشور در حوزه جمعیت منتشر شده است که سایت عصر ایران نیز طی یک گزارش مفصل به این موضوع پرداخت .

اما به نظر می رسد ماجرا به همین جا ختم نشده و دولتمردان دهم با اظهارات دیگر خود نشان دادند که طرح ریز هایی در پشت سر این قبیل اظهارات وجود دارد .

برخی تحلیل ها حاکی از این است که اظهار این قبیل اظهارات از سوی دولتمردان صرفا ناشی از فرافکنی و برای انحراف افکار عمومی از معضلات و مشکلات عدیده و اصلی در کشور است ، اما ما بنا بر این تحلیل نمی گذاریم و در نظر داریم تا تاکید کنیم اگر واقعا دولتمردان فکر می کنند که با این کار خود خدمتی به کشور و مردم می کنند سخت در اشتباهند .

اخیرا صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی کابینه دهم ، طی سخنانی در حاشیه سیزدهمین همایش سراسری مدیران سازمان بهزیستی کشور ، با رمز گشایی از اظهارات اخیر رییس جمهور و برخی دیگر از دولتمردان درباره موضوع افزایش جمعیت کشور ، با ارایه تفسیری عجیب از پیام مقام معظم رهبری در سال جدید و نامگذاری سال " همت مضاعف و کار مضاعف " از سوی ایشان ، گفته است : " به طور حتم کشور ما در راستای تحقق شعار همت مضاعف و کار مضاعف قابلیت جمعیت بیشتری دارد و ما می توانیم این استعدادها و منابع بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم " .

در پاسخ به این سخنان وزیر رفاه باید دو نکته را یادآوری کرد :

نخست آنکه این تفسیر ایشان از بیانات رهبر انقلاب را می توان " بدترین تفسیر ممکن " و ناچسب ترین تعبیر از فرمایش ایشان دانست ، چرا که مراد اصلی مقام معظم رهبری از نامگذاری سال جدید به نام همت مضاعف و کار مضاعف نه برای افزایش تولید نسل و مسایلی از این قبیل بلکه برای افزایش عزم و تلاش آحاد مردم و مسئولان در پیمودن قله های پیشرفت همه جانبه و حداکثر سازی ظرفیت های رشد و توسعه کشور ، است .

دوم آنکه اگر مسئولان محترم دولتی تلاش و همتی به خرج دهند واستعدادهای بالقوه همین جمعیت کنونی ( با درصد رشد کنونی ) را مدیریت کرده و بالفعل کنند و جمعیت جوان کنونی کشور را از مشکلاتی چون بیکاری ، فقر ،اعتیاد ، بزه ، زندان و مسایلی از این دست نجات دهند ، هنر کرده اند و افزایش جمعیت پیشکش آقایان باشد .

سوم آنکه آقایان دولتمرد مرحمتی کنند و لیستی از تعداد فرزندان خود را منتشر کنند تا مردم ببینند مسئولانی که سینه افزایش جمعیت را می زنند خود در زندگی شخصی تا چه میزان به این سیاست اهتمام داشته اند ؟ مخصوصا برخی مسئولان همچون آقای محصولی که به فضل الهی دارای امکانات و تمکن مالی خوبی هم هستند و برای داشتن چند دو جین فرزند هیچ مشکل مالی ندارند !

وزیر رفاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت : " صحبت های رییس جمهور در این راستا بود که خانواده ها در کشور قابلیت بیش از دوفرزند را دارند . وقتی کشور برنامه ای در مورد تنظیم خانواده دارد به معنی آن نیست که این برنامه ها تا ابد پا برجا بماند بلکه لازم است مطابق تهدیدات و فرصت ها در برنامه های فعلی بازنگری شود ".

در جواب این بخش از اظهارات وزیر رفاه باید به عرض ایشان رساند که اولا نتیجه گیری از اینکه خانواده ها توان داشتن بیش از دو فرزند را دارند ( با عرض پوزش از آقای محصولی) نوعی قیاس به نفس است و ایشان بهتر است وضعیت مالی خانواده ها را با خود مقایسه نکنند ! ، ثانیا : اینکه تهدیدات و فرصت های جدید باید ما را به بازنگری در استراتژی های خودمان بیندازد ، امری صحیح و منطقی است ، اما آقای محصولی لطف کرده و تشریح کنند که در زمینه سیاست های جمعیتی چه تغییراتی در سال اخیر یا چند سال اخیر روی داده که نیازمند تغییر استراتژی هستیم ؟ آیا منابع کشور افزایش یافته ؟ ایا با پدیده پیری جمعیت روبرو هستیم ؟ آیا با کمبود نیروی کار مواجه شده ایم؟ یا واقعا اتفاقی دیگر در کشور افتاده که ما از آن بی خبریم ؟

آقایان باید به یاد داشته باشند همین الان بنا به اعتراف رییس جمهور محترم ، ما در تهران با معضل افزایش جمعیت روبروییم به طوری که رییس جمهوری در اظهارات اخیر خود گفت که " 5 میلیون نفر باید تهران را ترک کنند " . آیا با سیاست افزایش جمعیت می خواهید تهران های دیگر در کشور بسازید ؟

یا همین موضوع " هدفمند " کردن یارانه ها را در نظر بگیرید . چه کسی می تواند انکار کند که اگر ما در راه اجرای همین برنامه مثلا جمعیتی 50 میلیونی داشتیم می توانستیم امکانات کشور را بهتر بین آنها تقسیم کنیم و مثلا به ازای هر نفر 20 هزار تومان می توانستیم به هر فرد 30 هزار تومان بدهیم .
دربسیاری از شاخص های رفاه اجتماعی افزایش جمعیت برابر با کاهش سطح رفاه است . مثلا در آمد سرانه اگر در شرایطی که جمعیت کشور بیشتر باشد طبیعتا کاهش می یابد و اگر جمعیت کمتر باشد افزایش .

بنابراین هر چه که میزان جمعیت کمتر باشد طبیعتا در کار توزیع امکانات محدود با مشکل کمتری روبرو هستیم و می توانیم رضایت نسبی بالاترشهروندان را کسب کنیم ، به ویژه در کشور ما که اساسا با معضل بهره وری روبرو است و کار عمده دولت ، توزیع امکانات و ثروت های خدادی کشور در بین مردم است .

وزیر رفاه در بخش دیگری از اظهارات خود گفت : " اظهارات رییس جمهو در کارگروهی به صورت استراتژیک بررسی می شود و نتیجه عملیاتی شده به صورت شفاف اطلاع رسانی می شود ".

در رابطه با این بخش از سخنان آقای محصولی باید چند نکته را متذکر شد :

اولا : سیاست های جمعیتی در هر کشور دنیا جزء سیاست های کلان به حساب می آید و بر این اساس کشورها سه راهبرد مشخص را در این زمینه پیگیری می کنند : یا جمعیت خود را کاهش می دهند ، یا آن را حفظ می کنند و یا اینکه آن را افزایش می دهند . بنابراین و با توجه به اینکه سیاست های جمعیتی یک سیاست کلان است تشکیل یک کارگروه آن هم در سطح قوه مجریه برای بررسی و تدوین رهبرد آینده کشور در آن بخش ، از اساس دارای اشکال است .

قانون اساسی راهکارهای تدوین و تصویب سیاست های کلان را مشخص ساخته و طبق این قانون سیاست های کلان کشوردر حوزه های مختلف با دستور مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت ، در این مجمع تدوین می شود و برای تایید نهایی خدمت مقام رهبری ارسال می شود و ایشان در صورت تایید آن ، آن سیاست یا سیاست ها را برای اجرا به دستگاه های مختلف ابلاغ می کنند .

حال اگر سیاست های جمعیتی کشور یک سیاست کلان است دولت محترم با چه مجوز قانونی به خود اجازه داده که وارد حوزه مسئولیت مقام رهبری شود ؟

ثانیا: حتی اگر سیاست های جمعیتی کشور را کلان هم به حساب نیاوریم ، این کار دولت نیست که وارد این حوزه شود بلکه این کار مجلس شورای اسلامی است که قوانین و سیاست های مورد نیاز را تصویب کند و دولت صرفا در این باره موظف به اجرای قوانین مصوب مجلس است . هر چند دولت می تواند با ارسال لوایح مورد نظر خود به مجلس ، در صورت تصویب لایحه و تبدیل آن به قانون ، سیاست های مورد نظر خود را اجرا کند .

برخی دیگر از تحلیل ها ( در سخنان رییس جمهوری و برخی دیگر از اعضای دولت ) سیاست افزایش جمعیت را بر مبنای تفسیرهای مذهبی و دینی و برای افزودن بر جمعیت مسلمانان و مسایلی از این دست تعبیر و تفسیر می کنند .

مثلا رییس جمهوری در اظهارات اخیر خود با اشاره به آیه ای شریفه از قران مجید با این مضمون که " از ترس فقر فرزندان خود را نکشید " به توجیه سیاست خود در زمینه افزایش جمعیت پرداخت .

در این رابطه باید متذکر شد که اولا از آیه شریفه مزبور نمی توان تعبیری بر افزایش جمعیت آورد چرا که روح اصلی این آیه نهی مسلمانان و مومنان از کشتن فرزندانشان است.ضمن این که تقسیر آیات وحی نه بر عهده رسانه ها و سیاستمداران که رسالتی بر عهده متخصصان علوم دینی است و اتفاقا برخی مراجع مانند آیت الله مکارم شیرازی هم کنترل جمعیت را موجه دانسته اند.

از سوی دیگر طرح مسائلی مانند افزودن به لشکر مسلمانان در صورتی که با فقر و فاقه و کاستن از کیفیت این جمعیت باشد در دنیای رو به توسعه امروزی نه تنها ارزشی ندارد ، بلکه می تواند تبدیل به " چشم اسفندیار " و نقطه آسیب مسلمانان باشد ، چرا که اسلام و مسلمانان به جمعیت ورزیده و مرفه بیشتر نیاز دارد تاجمعیت درمانده و وابسته به کمک نهادهای حمایتی دولت و حتی کمک های خارجی!

و در پایان این هشدار که : سیاست های جمعیتی 20 سال اخیر در کشور توانسته است با مهار رشد برق آسای جمعیت کشور در دهه اول پس از انقلاب ، به یک ثبات نسبی برسد و در این زمینه برخی فرهنگ سازی ها صورت گرفته که می تواند سنگ بنای خوبی برای سیاست های توسعه کشور باشد و لذا بهتر است دولتمردان با پگیری سیاست هایی که انحراف آنها " به روشنی آفتاب " است، کشور را در جهت خلاف سیاست های توسعه منحرف نکنند و رشته های 20 سال گذشته را پنبه نکنند.
 

Similar threads

بالا