بحران اقتصادی برنامه‌های VOA را قطع کرد

آقا سید

مدیر بازنشسته
با افزایش کسری بودجه دولت آمریکا ، شورای حکام بنگاه سخن‌ پراکنی آمریکا voa تصمیم گرفت پخش امواج کوتاه رادیویی صدای آمریکا را متوقف کند .

به گزارش شبکه خبر کارشناسان معتقدند با قطع امواج رادیویی VOA این بنگاه بین المللی سخن پراکنی آمریکا بخش زیادی از مخاطبان رو به كاهش خود را از دست می دهد .

پژوهشگر ارشد بخش دیپلماسی عمومی مرکز مطالعات سیاست خارجی "داگلاس " و "سارا آلیسون " در بنیاد هریتیج در مقاله‌ای با عنوان "آیا دولت قصد دارد امواج رادیویی VOA را قطع کند؟ " به بررسی تصمیم اخیر شورای حکام بنگاه سخن‌ پراکنی آمریکا پرداخت .

"هل سی. داله " (Helle C. Dale) ‌نوشت : در حالی که بودجه این شورا در سال‌های گذشته به شکل باورنکردنی افزایش یافته بود اما شورا اعلام كرده است، برای پوشش امواج کوتاه رادیویی " صدای آمریکا " که در مقایسه با تلویزیون بسیار کم هزینه تر است با مشکل کسری بودجه روبرو است.

" داله " با بیان اینكه در سال 2010 مبلغ 745.5 میلیون دلار به عنوان بودجه شورای حكام بنگاه سخن پراكنی آمریكا تصویب شد و تقریباً 4 درصد بیشتر از بودجه سال گذشته بود افزود : بودجه این شورا طی چند سال گذشته به طور ثابت افزایش یافته است و آنچه كه رضایت مسئولان صدای آمریكا را جلب می‌كند حذف سه نقطه از بودجه مصوب شورا است كه این طرح یا از طریق توقف پخش امواج كوتاه رادیویی قابل اعمال است یا تغییر در برنامه‌ریزی بودجه شورای حكام بنگاه سخن‌پراكنی.

پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات سیاست خارجی بنیاد " هریتیج " با کوته بینانه خواندن این تصمیم و با اشاره به اینکه قطع امواج رادیویی VOA بیشتر زبان‌های "ماندرین " (Mandarin) اسپانیولی، اندونزیایی و زبان فرانسوی که در آفریقا صحبت می‌شود را شامل می‌گردد افزود : فقط یک لحظه تصور کنید چه تعداد از ساکنان کره زمین به این زبان‌ها سخن می‌گویند .

نوسنده مقاله با انتقاد از اجماع این دیدگاه در شورای مدیرانvoa نوشت : " بر روی این كره خاكی، هنوز هم مناطقی هستند كه به اینترنت یا حتی جریان برق دسترسی ندارند . در این نواحی ، رادیو تنها راه دسترسی به مخاطب است. این حقیقت برای مناطق نگون‌بختی همچون هائیتی صدق می‌كند. علاوه بر این، بسیاری از دولت‌ها درصدد كنترل شبكه‌های اینترنت و تلفن همراه شهروندان خود هستند كه این سیاست می‌تواند رسانه آنها را آسیب‌پذیر سازد. "

" داله " همچنین افزود: با وجود اعتراض به حذف زبان روسی از برنامه‌ها در چند سال گذشته اما بخش روسی زبان صدای آمریکا در حال حاضر به صورت اینترنتی فعال است.

این پژوهشگر ارشد در ادامه با اشاره به پیشنهاد شورای حکام بنگاه خبر پراكنی آمریكا مبنی بر قطع بودجه ایستگاه رادیویی " گرین ویل " (Greenville) در کارولینای جنوبی در سال 2010 (آخرین ایستگاه دولتی ارسال موج کوتاه رادیویی در داخل خاک آمریکا)، خاطرنشان کرد : تصمیم به قطع امواج کوتاه رادیویی در بخش زبان‌های اسپانیولی، اندونزیایی و فرانسوی مردم آفریقا تصمیم بسیار کوته‌بینانه‌ا‌ی است زیرا رادیو از جمله ابزارهایی است که دولت آمریکا برای دسترسی به دورترین نقاط جهان می‌تواند از آن بهره گیرد .
منبع
 
بالا