بحث درمورد مکانیک خودروهای سنگین دیزلی ( کامیونها ، لودرها ، بولدوزرها و ... )

ahmad.e.c.m

عضو جدید
سلام به تمامی دوستان
این تاپیک رو ایجاد کردم ( البته با اجازه مدیریت ) تا به طور کامل درباره انواع خودروهای سنگین
چه در مورد مکانیک و عملکردشون و چه در مورد موتورشون و تمامی جزییاتشون به طور کامل بحث و تبادل نظر بشه
انواع خودروهای سنگین میتونه شامل لودرها ، بولدوزرها ، بیل مکانیکی ، جرثقیلها و ... باشه
من اول سوال خودم رو میپرسم
یه بیل مکانیکی مثل شکل زیر دقیقا چطوری قدرت موتورش رو که بالا قرار گرفته به دو تا چرخهای زنجیریش منتقل میکنه ؟
Excavator_HighResFront.jpg

منتظر پاسخهاتونم
 
سلام دوست عزیز.یه گیربکس به موتور کوپل شده که تعدادی پمپ هیدرولیک روی آن نصب شده و تمامی مصرف کننده ها در بیل مکانیکی را تغزیه میکنن.روغن هیدرولیک ارسالی از پمپ مربوطه بعد از طی کردن مسیر تعبیه شده به هیدروموتور حرکت انتقال داده شده و در نهایت باعث حرکت میشود.
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
با سلام و ممنونم از توجهتون
میتونید تصاویری از این عملکرد بزارید یا اینکه بیشتر در موردش توضیح بدید ؟
درست متوجه نشدم یعنی چرخ زنجیری قدرتش رو به طور مستقیم و با یه چیزی مثل گیربکس
و میل گاردن از موتور نمیگیره و با پمپاژ کردن روغن این قدرت رو فراهم میکنه ؟
 

rezasohrabinia

عضو جدید
سلام در بیل های مکانیکی کلیه سیستم توسط سیستم های هیدرولیکی کنترل میگردد ( در بعضی از عملکرد ها مانند گردان و حرکت از گیربکس هایی جهت بال بردن قدرت و .... استفاده میشود ) قدرت موتور به طور ساده به 2 ععد پمپ هیدرولیک ( main pump ) انتقال و از پمپ های اصلی توسط اتصالات شیلنگ یا لوله به شیر کنترل اصلی (main control valve ) و ا شیر کنترل به کوزه گردان یا (turning joint) و از کوزه گردان به هیدرو موتور های حرکت یا و به ( travel motors ) و به گیربکس های حرکت و دنده اسپروکت (sprocket) و در نهایت به زنجیر ها انتقال داده میشود . لازم به توضیح میباشد دلدیل استفاده از کوزه گردان به خاطر گردش شاسی بالا و شاسی پایین میباشد که از بریدن اتصالات و یا خرابی شیلنگ ها در حین گردش این دو شاسی جلوگیری میکند .
 
سلام احمدآقا.روغن هیدرولیک از پمپ اصلی توسط شیلنگ به کوزه گردان بیل مکانیکی ارسال و بعد از مسیر کوزه گردان باز توسط شیلنگ به هیدروموتور حرکت فرستاده میشود.شافت هزارخاری هیدروموتور با یک مجموعه دنده که داخل اسپراکت یا همان چرخ وجود دارد درگیر و نیرو را انتقال میدهد که باعث حرکت بیل میشود.در ضمن هیددروموتور راست گرد و چپ گرد هستش که بیل به جلو و عقب حرکت کند.
 

پیوست ها

  • 6.jpg
    6.jpg
    26.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

ahmad.e.c.m

عضو جدید
با سلام و ممنونم از توجه همه دوستان
رشته من مکانیک نیست و الکترونیکه ولی خیلی به مکانیک خودرو علاقه مندم این رو قبلا هم گفته بودم
از این رو از شما دوستان عزیز که وقت با ارزشتون رو در خدمت من میزارید میخوام که خیلی جزیی تر توضیحاتتون
رو شرح دهید
مثلا اونجایی که شما دوست خوبم آقا عی امیرپناهی میگید " اسپراکت " یا " شافت هزار خاری " و هیدرو موتور و ... ،
من هیچ و یا خیلی کم از این چیزا اطلاع دارم پس منتظرتون میمونم تا اینکه لطف کنید جز به جز اینها هم توضیحی بدبد که
کارشون چطوریه و یا اگه عکسی دارید بزارید تا اینکه من و بقیه علاقه مندان بهتر متوجه شن
از شما دوستان خوبم پیشاپیش تشکر میکنم و منتظر ادامه این توضیحات میمونم
 

H.Shamsi khani

عضو جدید
به نام خدا
باسلام- حامد شمسی خانی هستم - مکانیک ماشین آلات سنگین.
Hamed Shamsi khani- 09183683549

با توجه به اینکه گفتی برق می خونی از اصطلاحات مکانیکی کمتر استفاده میکنم.

انتقال قدرت در بیل های هیدرولیکی (در ایران بیل مکانیکی صداشون میزنن ) چرخ زنجیری:
1-یک موتور دیزل بعنوان منبع قدرت- بسته به سایز بیل هیدرولیکی: 4؛6،... و n سیلندر(من تا 12 سیلندرشو دیدم)
2-ـعداد n پمپ هیدرولیکی- یک جعبه تقسیم به موتور دیزل وصل میشه ، بعدش پمپ های هیدرولیکی دستگاه قدرتشون رو از این جعبه تقسیم میگیرن.
3-تعداد n شیر کنترل
4-تعداد n موتور هیدرولیکی - عموما 1 یا 2 موتور هیدرولیکی جهت گردون بیل و 2-4 موتور هیدرولیکی جهت حرکت دستگاه- بسته به سایزدستگاه و تا اون جائی که من دیدم.

خلاصه میگم:
موتور دیزل -> پمپ هیدرولیک -> شیر کنترل -> موتور هیدرولیک - > جعبه دنده کاهنده و بیل شما حرکت میکنه.
***تعاریف:
پمپ هیدرولیک یا هیدروپمپ: یک تجهیز مکانیکی جهت تبدیل انرژی مکانیکی(دورانی) به انرژی هیدرولیکی
موتور هیدرولیکی یا هیدروموتور : یک تجهیز مکانیکی جهت تبدیل انرژی هیدرولیکی به انرژی مکانیکی(دورانی)
 

حامد۲۵

عضو جدید
گیربکس،

گیربکس،

با سلام کسی از دوستان میدونه نیم دنده تو کامیون چیه و چطور عمل میکنه؟منظورم درگیری دنده ها داخل گیربکس هستش.
 

حامد۲۵

عضو جدید
اویل پمپ دیفرانسیل

اویل پمپ دیفرانسیل

دوستان سلام،کسی میتونه طرز کار اویل پمپ دیفرانسیل که دارای کائوچو و فنر است توضیح بده!یه حلقه ست که روی شافت کمک نصب شده و با شافت میچرخه.
 
آخرین ویرایش:

Speed mcqueen

عضو جدید
دوستان عزیز کسی کتابی داره معرفی کنه ، با این موضوع که من میخوام اطلاعات دقیقی از مفصل های بیل مکانیکی که مسلما با موتور دیزل کار میکنند رو به صورت کامل شرح بده و ترجیحا کلا چجوری طراحی مشن و موضوعاتی با این مضمون رو توش نوشته باشه
با تشکر
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
سلام به همه دوستان
من برای یه کاری نیاز به یه جک هیدرولیک کوچیک دارم که وقتی اون جک باز شه
اندازش دور و بر نیم متر باشه
البته کوچیک بزرگیش فعلا مهم نیست چیزی که الان اهمیت داره و من میخوام بدونم
اینه که به نظر شما من چطور میتونم این کار رو انجام بدم ؟
میدونم که نیاز به کمپرسور روغن داره و ...
از دوستانی که تاحالا این کار رو کردن میخواستم تجربشون رو در اختیار من قرار بدن
و من رو راهنمایی کنن
ممنون از شما
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
سلام به همه دوستان
من برای یه کاری نیاز به یه جک هیدرولیک کوچیک دارم که وقتی اون جک باز شه
اندازش دور و بر نیم متر باشه
البته کوچیک بزرگیش فعلا مهم نیست چیزی که الان اهمیت داره و من میخوام بدونم
اینه که به نظر شما من چطور میتونم این کار رو انجام بدم ؟
میدونم که نیاز به کمپرسور روغن داره و ...
از دوستانی که تاحالا این کار رو کردن میخواستم تجربشون رو در اختیار من قرار بدن
و من رو راهنمایی کنن
ممنون از شما

چکار میخواید بکنید؟ ببینید یه سری جک ها هست نیاز به کمپرسور روغن نداره، حتما دیدید
یه حرکت اولیه میخواد فقط، من برای باز کردن کاپوت ازشون استفاده کردم، کاپوت هم وزنش کم نبود...
ولی برای بارهای زیاد جواب نمیده
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
ممنونم از پاسخ شما
من میخوام با اون بارهایی با وزن 100 کیلو رو جابه جا کنم
منظورم از جا به جا کردن اینه که میخوام عینا مثل جکهایی که در
بیل های مکانیکی هست از اون استفاده کنم
و میدونم این کار نیاز به خیلی چیزا داره و یکم پر هزینه هست
میخواستم کلیات رو بدونم
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
ممنونم از پاسخ شما
من میخوام با اون بارهایی با وزن 100 کیلو رو جابه جا کنم
منظورم از جا به جا کردن اینه که میخوام عینا مثل جکهایی که در
بیل های مکانیکی هست از اون استفاده کنم
و میدونم این کار نیاز به خیلی چیزا داره و یکم پر هزینه هست
میخواستم کلیات رو بدونم

خب 100 کیلو زیاده، اون چیزی که من گفتم جواب نمیده پس.
راستش من اطلاعی ندارم ونمیتونم کمکتون کنم ولی بهترین راه اینه که برید تو بازار این کار و پرس و جو کنید،
مطمئن باشید زیاد هم پیچیده نیست، تو خیلی از کارگاه ها استفاده میشه، دیدم جک های هیدرولیک مختلف میخرن و برای مصارف مختلف استفاده میشه
من یه نفر میشناختم تو بالان صنعت بود شرکته بالابر های صنعتی میساخت، اگه گیرش اوردم احتمالا اطلاعاتی داشته باشه
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
سلام
من نمیدونم چرا هر چی تاپیک جدید ایجاد میکنم تو انجمن قرار داده نمیشه !!!
چند روز هم صبر کردم گفتم شاید بعدا قرار داده شه ولی انگار نه انگار ! واقعا ناراحت و نا امید شدم . حالا بگذریم ...
کسی از دوستان میدونه کاربرد هوای فشرده توی ماشینای سنگین چیه ؟
منظورم موقعی هست که میخوان دنده عوض کنن و یه صدای خارج شدن هوا میاد
 

کاکایی

عضو جدید
در خودروهای سنگین برای عملکردبسیاری از قسمتها شامل ترمزها ، ترمز ریتاردر ، ترمز موتور ، بوق ، مکانیزم تعویض دنده و ......... به هوای با فشار احتیاج داریم .
اون صدایی رو که شما بهش اشاره کردید مربوط به تخلیه هوای شیرهای برق وباد سیلندرهای تعویض دنده در زمان تعویض دنده هاست
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
سلام به همه دوستان
ممنون میشم یکی از دوستان درباره کوزه گردان بولدوزرها توضیح بده
اگه عکس بزاره خیلی خوبه و نحوه عملکرد و کارش رو توضیح بده که
چطوریه و با چه مکانیسمی روغن رو از یک جهت به جهت دیگه بصورت
360 درجه و چرخان عبور میده
 

حامد۲۵

عضو جدید
کتاب تعمیرات گیربکس های سنگین

کتاب تعمیرات گیربکس های سنگین

با سلام دوستان کتاب معتبری راجع به تعمییر گیربکس های سنگین معرفی کنین،کاتالوگ تعمیر کامیونهای اویکو رو کجا تهیه کنم؟نمایندگی تو شهرمون کاتالوگ تعمیراتی نمیدن.
 

موتورپل

عضو جدید
سلام دوستان. توضیحات داده شده از طرف عزیزان درباره بیل کم و بیش درسته ولی اگر اطلاعات دقیق فنی بخواهید اول باید یه وقتی بزارید برای شناخت و از نزدیک دیدن ادوات مثلا وقتی از شیر یا کوزه گردون صحبت میشه توی ذهن شما یه تصویر از شکل اون باشه تا بتونی نحوه کارشو درک کنی
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
سلام دوست عزیز
من تا حدودی اصول کارش رو ( کوزه گردون ) میدونم ولی ممنون میشم اگه عکسی داری قرار بدی
تشکر میکنم
 

حامد۲۵

عضو جدید
سلام دوستان در مورد کامیون و ماشینهای دیزل سوال داشتین در حد توانم در خدمتم.
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
سلام دوست عزیز
تو پستهای قبل کلی سوال جواب داده نشده هست
ممنون میشم اگه اطلاعاتی دارید اونا رو پاسخ بدید

بازم ممنونم
 

p_naderi57

عضو جدید
با عرض سلام
احتمالا شما خودتون جواب رو میدونید پس(چو دانی و پرسی سوالت خطاست)و من فرض رو بر این میگیرم که شما نمیدونیدو دوست عریر موتور باعث چرخش پمپ هیدرولیک می شود و درپمپ فشار هیدرولیک تولید میشود لذا با انتقال روغن پمپ به شیر کنترل و بعد از ان از طریق روتاری جوینت به هیدرو موتور چرخ انتقال پیدا میکنه و هیدرو موتور باعث چرخش فاینال درایو و در نهایت حرکت دستگاه میگردد
حال سوال من از شما ساختمان rotary joint رو شرح دهید
 

p_naderi57

عضو جدید
با سلام خدمت حامد عزیز
کار نیم دنده تو گیربکس یک شفت چرخ دنده ای است که یک طرف ان چرخ دنده بزرگ و طرف دیگر چرخ دنده کوچک است بنا بر این هر وقت چرخ دنده کوچک در گیر باشد سرعت بیشتر است و هروقت چرخ دنده بزرگ در گیر باشد سر عت کمتر و قدرت بیشتر استو معمولا در اکثر ماشین ها دربین یک دنده قابل تعویض میباشد و در ماشین های بنز بصورت سبک و سنگین میباشد
 

Similar threads

بالا