با پرتاب آخرین سفر شاتل آتلانتیس به فضا پرونده شاتل‌های فضایی ناسا بسته شد

banoo12

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاتل آتلانتیس در حدود ساعت 19 و 55 دقیقه عصر جمعه 17 تیرماه به وقت ایران در میان فریادهای جمعیت انبوهی كه در محوطه اطراف پایگاه فضایی به تماشای آخرین پرواز شاتل‌ها آمده بود راهی فضا شد و این در حالیست که آخرین شاتل فضایی در صد و سی و پنجمین و آخرین ماموریت شاتل‌ها برای انجام ماموریتی 12 روزه عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی شد. با بازگشت این فضاپیما در پایان ماموریت 12 روزه آن، پرونده شاتل‌های فضایی ناسا برای همیشه بسته می‌شود.

طی سه دهه اخیر از پنج شاتل فضایی ناسا، دو شاتل كلمبیا و چلنجر در اثر سوانح فضایی نابود شدند، شاتل‌های دیسكاوری و اندیور در چند ماه اخیر آخرین پروازهای خود را تكمیل كرده و راهی موزه‌ها شدند و اكنون نوبت شاتل آتلانتیس است كه پس از این سفر برای بازدید عموم به موزه برود.

کریستوفر فرگوسن، داگلاس هارلی، ساندرا مگنوس و رکس والهیم، چهار فضانورد این ماموریت تاریخی هستند كه نامشان به عنوان آخرین مسافران شاتل‌ها در تاریخ كیهان‌نوردی ثبت می‌شود. آتلانتیس حاوی محموله یك سال آذوقه ساكنان ایستگاه فضایی خواهد بود. در این شاتل به جز چهار فضانورد، بیش از سه تن تداركات برای سكنه ایستگاه وجود دارد.

ناوگان شاتل های فضایی شامل پنج شاتل فضایی عملیاتی به نام های کلمبیا، چلنجر، آتلانتیس، دیسکاوری و ایندیور و یک نمونه آزمایشی به نام اینترپرایز بود. نخستین پرواز شاتل ها را شاتل فضایی کلمبیا در سال 1981 (1360) انجام داد و صد و سی و پنجمین و آخرین آنها را جمعه 8 ژولای 2011، شاتل فضایی آتلانتیس انجام داد.

از 12 آوریل سال 1981 که نخستین پرواز شاتل انجام شد،‌ در مجموع 355 نفر، 852 بار در 135 ماموریت با شاتل‌ها به فضا رفته اند. همچنان كه پیش بینی می‌شد جمعیت عظیمی در این روز در داخل و اطراف مركز فضایی كندی به تماشای آخرین پرتاب آخرین شاتل ناسا نشستند.



























 

Similar threads

بالا