با شستن دست از بیماری جلوگیری کنید

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
ابتلا به بیماری‌ها تقریبا غیرقابل اجتناب است و مردم هر از گاهی به بیماری‌های مختلف دچار می‌شوند. حتی انواعی از امراض مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی در فصول مختلف سال افراد را مبتلا می‌سازند. شما با هوایی که تنفس می‌کنید، غذایی که می‌خورید، و افرادی که با آنها زندگی یا کار می‌کنید آلوده می‌شوید. میکروب‌ها همه جا هستند
بسیاری از بیماری‌ها را نمی‌توان درمان کرد و در برخی موارد حتی نمی‌دانیم چه عاملی باعث ایجاد آنها می‌شود. اما اکثر متخصصین علوم بهداشتی بر این باورند که افراد می‌توانند با عمل ساده‌ای مانند شستن دست‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهند. دست‌های آلوده و کثیف را می‌توان پاک کرد. این کار بسیار آسان است، اما خیلی از افراد با شستن دست چندان سازگاری ندارند.
مشکل چیست؟
طبق مطالعات انجام شده به وسیله مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC):
• تنها حدود نیمی از افراد پس از دستشویی دست خود را می‌شویند، در این میان زنان تعداد بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. این در حالی است که آلودگی دست‌ها پس از دستشویی باعث انتقال بسیاری از عفونت‌های شدید می‌شود.
• برخی از مادران یا پرستاران کودک پس از تعویض پوشک بچه دستان خود را نمی‌شویند که این امر باعث می‌شود کودک تحت مراقبت و نیز دیگر کودکان به اسهال عفونی یا سایر بیماری‌ها مبتلا شوند.
• برخی پس از دست زدن به حیوانات خانگی یا تمیز کردن آنها دست خود را نمی‌شویند.
• تعداد افرادی که پس از سرفه یا عطسه دست خود را می‌شویند بسیار اندک است.
• حتی یک پنجم کسانی که به پول، این حامل عمده عوامل بیماری‌زا، دست می‌زنند، دستان خود را نمی‌شویند.
• مشخص شده بچه‌هایی که چهار بار در روز دستان خود را می‌شویند کمتر به علت درد معده و بیماری تنفسی از مدرسه غیبت می‌کنند.
• یک مورد از پروسه مورد شیوع اثریشیاکلی (E.coli) به علت ضعف بهداشت شخصی (شستن دست) کسانی است که در تهیه غذا دخالت دارند.
چه باید کرد؟
طبق اعلام CDC مهم‌ترین کاری که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری می‌توان کرد، شستن دست‌هاست. با شستشوی مرتب و صحیح دست نه تنها از بیماری‌های معمولی مانند سرماخوردگی، بلکه از انواع جدی آن همچون هپاتیت A، مننژیت، و اسهال عفونی می‌توان پیشگیری کرد.
چگونه باید دست‌ها را شست؟
برای درست شستن دست باید چند ثانیه‌ای وقت صرف کرد.
- دست خود را با آب گرم (نه داغ) مرطوب کنید و سپس برای کشتن میکروب‌ها از صابون استفاده نمایید.
- دست‌ها را محکم به یکدیگر بمالید و همه سطوح را ضدعفونی کنید.
- ۱۰ تا ۱۵ ثانیه به این کار ادامه دهید.
- به خوبی آبکشی کرده و سپس با حوله تمیز آن را خشک کنید.
- برای جلوگیری از آلودگی مجدد دست‌ها، شیر را هم با صابون بشویید و برای باز کردن در دستشویی از یک تکه دستمال کاغذی استفاده کنید (به ویژه در مکان‌های عمومی). دستگیره‌های در ناقلین مهم میکروب‌ها هستند.
این، همه آن کاری است که باید انجام دهید. در ضمن موارد زیر را نیز فراموش نکنید:
• قبل از آماده کردن غذا، در حین انجام آن و پس از آن دست‌ها را بشویید.
• پس از خوردن غذا نیز شستن دست را فراموش نکنید.
• پس از تماس با حیوانات حتما دستتان را بشویید.
• زمانی که دستتان کثیف می‌شود نیز شستن آن را فراموش نکنید.
• هنگامی که عطسه یا سرفه می‌کنید و دست را جلوی دهانتان می‌گیرید میکروب‌های زیادی را به آن منتقل می‌کنید. پس دست را تمیز بشویید.
• زمانی که بیماری در خانه دارید نیز مرتب دستتان را بشویید.
چگونه دستان آلوده به انتقال میکروبها به بدن کمک می‌کند؟
یکی از شایع‌ترین روش‌های سرماخوردگی با مالیدن دست آلوده به میکروب سرماخوردگی به بینی یا چشم است. با تماس با دیگران، دست دادن، تماس با سطوحی که آنها بعدا ممکن است دست بزنند و دست زدن به غذایی که ممکن است افراد دیگری هم از آن استفاده کنند، سرماخوردگی را به دیگران منتقل می‌کنید.
میکروب‌ها از دستان آلوده به غذا منتقل می‌شوند. دستی که پس از دستشویی شسته نشده غذا را آلوده می‌کند. سپس این آلودگی به افرادی منتقل می‌شود که این غذا را می‌خورند.
میکروب‌ها از غذای خام، نیم پخته مانند مرغ یا همبرگر به دست کسی که آنها را لمس می‌کند وارد می‌شوند و سپس از دست به غذاهای دیگر مانند سالاد منتقل می‌شوند. حتی اگر با پختن آلودگی غذای اصلی از بین برود، سالاد همچنان آلوده می‌ماند و قادر به ایجاد بیماری است.
هرگز گوشت پخته را در ظرف نشسته قبلی نگذارید. سبزیجات را روی همان تخته‌ای که گوشت می‌برید، چاقو نزنید. این کار باعث آلودگی آنها می‌شود. تخته گوشت و سبزی را جدا کنید.
در خانواده‌ها و مراکز نگهداری از کودکان اغلب با تعویض پوشک و کهنه کودکان مبتلا به اسهال میکروب‌ها به بچه‌های دیگر منتقل می‌شوند. کودکان بسیار آسیب‌پذیرند و باید دستان خود را بشویند یا شما در این کار به آنها کمک کنید.
 

Similar threads

بالا