با این روش ساده از سرطان پوست جلوگیری کنید

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سرطان پوست، شایع‌ترین نوع سرطان است و طبق آمار در دهه‌های اخیر تعداد موارد ابتلا به سرطان پوست افزایش یافته است.


به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از ایسنا، بسیاری از سرطان‌های پوست در اثر تماس زیاد با اشعه ماوراء بنفش(UV) نور خورشید ایجاد می‌شوند اما نکته امیدوارکننده سرطان پوست این است که می‌توان از ابتلاء به آن پیشگیری کرد و یا اینکه در مراحل اولیه که به طور موثر قابل درمان است، آن را تشخیص داد.تابش اشعه ماوراء بنفش عامل خطر اصلی اغلب سرطان‌های پوست است. منابع اشعه ماوراء بنفش نور خورشید و دستگاه‌های برنزه کننده هستند و هر چه میزان تماس با اشعه بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان پوست بیشتر خواهد بود.

پوست هر فردی ممکن است در اثر تماس طولانی با نور خورشید آسیب ببیند اما در مواردی از جمله داشتن سابقه سرطان پوست در فرد، داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پوست به ویژه در نوع ملانوما، آفتاب سوختگی، داشتن خال‌های زیاد، نامنظم و بزرگ، داشتن اسکار سوختگی و کک و مک، داشتن پوست بور، چشمان آبی یا سبز یا موهای بلوند قرمز یا قهوه‌ای روشن و پیوند عضو یا مصرف داورهای کاهش دهنده ایمنی احتمال ابتلا در اثر تماس با نور خورشید در این صورت بیشتر می شود.

هیچگاه نمی‌توان به صورت کامل از نور خورشید دوری کرد اما ماندن در سایه بهترین راه برای محدود کردن مواجهه با اشعه ماوراء بنفش است، باید سعی کرد بین ساعات 10 صبح تا چهار بعدازظهر که اشعه ماوراء بنفش قوی‌تر است از مواجهه با نور خورشید پرهیز کرد.اشعه ماوراء بنفش تمام روزها حتی روزهای غبارآلود به زمین می‌رسد و در بهار حتی قبل از گرم شدن هوا بیشتر می‌شود. باید در روزهای برفی و کنار دریا محتاط بود چراکه شن، آب و برف نور خورشید را منعکس می‌کنند و میزان تابش اشعه ماوراء بنفش را افزایش می‌دهند.اشعه ماوراء بنفش همچنین می‌تواند به زیر سطح آب برسد در نتیجه در حالی که فرد در آب است و احساس سرما می‌کند ممکن است دچار آفتاب سوختگی شود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که انواعی از اشعه ماوراء بنفش از شیشه عبور می‌کند. باید مراقب بود کودکان کمتر از شش ماه در برابر نور خورشید قرار نگیرند.افراد باید هنگام مواجهه با نور خورشید از لباس با پوشش کامل استفاده کنند همچنین مواقعی در مواجهه با نور خورشید هستند باید از ضد آفتاب با فاکتور محافظتی حداقل 15 و حداکثر 30 و از کلاه‌های سایه دار استفاده کنند.

افراد باید از عینک محافظت کننده در برابر اشعه ماورا بنفش برای محافظت پوست دور چشم‌ها استفاده کنند و حین خرید باید توجه داشته باشند که شیشه‌های تیره تر به معنای بهتر بودن نیست هم‌چنین فریم‌های لبه دار و بزرگتر از زوایای مختلف چشم‌ها را از رسیدن اشعه محافظت می‌کند بنابراین بهتر است از فریم‌های لبه دار و بزرگتر استفاده شود و کودکان نیز باید مانند بزرگسالان عینک های مناسب داشته باشند و به عینک‌های اسباب بازی اکتفا نکنند.
 

Similar threads

بالا