با افزایش سن چه تغییری در خواب به وجود می آید؟

بوِِژان

عضو جدید
محققان دریافتند با افزایش طول عمر، مدت خواب و خواب دیدن در افراد كاهش می یابد.
به گزارش خبرنگار دانشنامه سوران ، به‌ گزارش شبكه خبر به نقل از پایگاه اینترنتی ماكسی سیانس؛ بر اساس نتایج تحقیق دانشمندان و محققان موسسه ملی خواب و بیداری فرانسه، كیفیت خواب و خواب دیدن با افزایش سن انسان تغییر می كند، در حقیقت چرخه خواب و رویاها تغییر می كند و تعداد خواب دیدن ها كاهش می یابد.
این تحقیق نشان می دهد، مزایای خواب برای سلامت جسم و روح بدن در روز در همه مقاطع زندگی از كودكی گرفته تا پیری بسیار زیاد است. اما مدت و كیفیت خواب در مقاطع مختلف زندگی تغییر می كند .به عبارت بهتر، مدت و كیفیت خواب یك كودك با یك بزرگسال و یك بزرگسال با یك كهنسال فرق می كند.
پایگاه اس سانته نیز در تحقیقی به این نتیجه رسیده است؛ هر خواب شب از پنج مرحله نود دقیقه ای تقریبا تشكیل شده است كه شامل: خواب، خواب سبك، خواب عمیق، خواب نه چندان عمیق و خواب نا به روال.
از نظر مدت خواب نیز با بالا رفتن سن، مدت دو مرحله آخر آن یعنی خواب نه چندان عمیق و خواب نا به روال تغییر می كند و نیاز به خواب نیز در طول روز به گونه ای متفاوت تقسیم می شود.

براساس این تحقیق، یك فرد بیش از شصت ساله برای خواب مشكلات عدیده ای خواهد داشت و مدت خواب در شب بسیار كوتاه مدت خواهد بود. اما در روز خستگی ها و چرت زدن ها افزایش می یابد، زیرا در روز راحت تر می تواند بخوابد.
یك فرد مسن در طول شب چندین بار از خواب بیدار می شود زیرا خواب رفتن در طول روز برای آنها بسیار آسان تر است . اختلالات خواب، مانند عارضه آپنه، و بی قراری در كهنسالان زیاد است و همین امر باعث می شود كه آنها در طول شب بیداری های مكرری داشته باشند.
به هر حال، عواملی متعددی دست به دست هم می دهند تا سالمندان در طول شب خواب خوبی نداشته باشند، اما آنها این كمبود خواب را در طول روز با چرت زدن های خود جبران می كنند.
 
بالا