باورهای غلط دروازه ورود انحرافات به جامعه

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
باورهای غلط دروازه انحرافات
به طور معمول خرده‌فرهنگ‌ها غالبا از طبقات اجتماعی تاثیر می‌پذیرند و باید گفت هر طبقه از یک اجتماع دارای خرده‌ فرهنگ خاص خود است و البته نمی شود به طور قطع و یقین هر خرده فرهنگی را اشتباه دانست زیرا این خرده فرهنگ ها در برخی جوامع به صورت یک سنت در بین مردم رایج شده است و خللی در امور زندگی افراد به وجود نمی‌آورد. این امر در جوامع مدرن به خاطر تنوع جمعیتی از نظر ریز فرهنگ‌ها تنوع بیشتری هم دارند. معمولا هرکدام از این اقوام تلاش می کنند که فرهنگ خود را بهتر و بالاتر از دیگر اقوام بدانند، اما در کل خرده فرهنگ ها و باورهای غلطی که ارزش‌ها را از بین می برد و هنجارها را به ناهنجاری تبدیل می کند، مردم آن جامعه را به انحراف می کشاند و فرهنگ درست را در بین مردم کمرنگ می کند.


صف ایستادن و خرده فرهنگ‌ها
در حالی که سال هاست ما برای بیشتر کارهای خود در ادارات و خرید برخی از نیازهای خود مجبور به صف ایستادن هستیم اما هیچ یک از ما نمی خواهیم قبول کنیم که این یک قانون است و باید رعایت کنیم همیشه در صف ایستادن سعی می کنیم به دیگران دروغ بگوییم و یا وانمود کنیم که قبلا در صف بودیم. هنگام ایستادن در صف نه مجال کافی به دیگران می دهیم و نه فضای کافی! این یکی از رفتارهای غلطی است که در ما وجود دارد. در جوامع پيشرفته مردم برای انجام کارهایشان به صف می ایستند اما در ايران ما با نوعی کلافگی و اضطراب سردرگريبان هستيم و بعضا چنان حریم ديگران را می‌شکنيم که در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود.


مد و خرده فرهنگ

مد نیز از آن دسته پدیده‌های اجتماعی است که در تمام خرده‌فرهنگ‌ها در بین مردم خواهان زیاد دارد و جوانان برای اینکه دیده شوند به آن روی می آورند. این رفتار در گروه های مختلف متفاوت است، برخی از گروه ها به مد لباس تمایل دارند، برخی ديگر به ماشین و سیستم صوتی آن و گاهی هم به تغییر در دکوراسیون منزل روی می آورند.


سنتی که به باور غلط تبدبل شد

يکي ديگر از فرهنگ‌هاي غلط رايج در بین ما ایرانیان که به ایامش نیز نزدیک هستیم و بجاست یادآوری کنیم، جشن گرفتن در چهارشنبه سوري است، نه اينكه این سنت دیرینه را نادیده بگیریم اما چگونه برگزار شدنش و تبدیل شدن آن به یک باور غلط و همچنين آثار سوء و مخربي که در بين مردم به جا مي گذارد، غلط بودن آن را بيشتر نمايان مي كند.

چگونگی شکل‌گیری باورها غلط

خرده‌ فرهنگ‌ها در بسیاری از موارد در نما‌دهای مختلفی خود را ظاهر می کند به طور مثال طرز صحبت کردن یکی از مهم‌ترین ابزار خرده‌ فرهنگ‌هاست. امروزه با رشد جمعیت، ارتباط های چهره به چهره میان افراد جامعه رایج‌ترین نوع ارتباط است بنابراین در همين ارتباطات است كه بسياري از خرده فرهنگ ها به صورت ناخواسته منتقل می شود.

این انتقال بیشتر در ميان جوانان صورت مي‌گيرد. چرا كه جوانان به مانند گذشته با نسل های پیشین خود در ارتباط نیستند و با به وجود آمدن تلفن همراه و اینترنت و دیگر وسایل ارتباطی در بسیاری از موارد ناخودآگاه به این سمت کشیده می شوند و اعمال خود را از خانواده مخفی می کنند. در این بین نه بزرگترها به جوانان اعتماد می کنند نه جوانان به آنها به همین دلیل فاصله ای بین این دو نسل به وجود می آید.

خرده فرهنگ در ایران

با وجود اینکه گفته می شود در هر جامعه‌اي به هر میزان سواد و سطح آگاهی پایین‌تر باشد خرده فرهنگ در آن نیز بیشتر نمود دارد، اما در ایران مسئله خرده‌فرهنگ ها با پیشرفت و ورود ماهواره‌ها و اینترنت سرعت بیشتری گرفته تا حدی که این روزها موجب نگرانی بیشتر کارشناسان شده است. در اکثر شهر‌های ایران دیگر فرهنگ ناب شهری و ایرانی مفهومی ندارد. در همه جا فرهنگ ها با فرهنگ های غربی آمیخته شده است.

یکی از مهمترین عوامل انتقال خرده فرهنگ ها به مردم کشورمان، اینترنت و فضای مجازی است. در این فضای جذاب و سرگرم کننده جوانان به محیطی مانند محیط چت روی می آورند، این محیط بسیار مناسب است تا جوانان آنطور که خود آرزو دارند چهره خود را نشان بدهند.
شما هم می تونی یه باور غلط توی جامعه معرفی کنید:gol::gol::gol:
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
باورهای غلط در مورد بارداری:
گر شكم‌ مادر بيشتر به‌ سمت‌ جلو متمايل‌ باشد، بچه‌ دختر است‌ و اگر به‌ اطراف‌ و پهلوها بزند، بچه‌ پسر است‌.
1.اين‌ عقيده‌ كاملاً‌ اشتباه‌ است. اگر لگن‌ مادر كوچك‌ باشد، جايي‌ براي‌ بچه‌ نيست‌ در نتيجه‌ شكم مادر به‌ بيرون‌ متمايل‌ مي‌شود. اما اگر لگن‌ مادر بزرگ‌ باشد، كودك‌ در آن‌ جاي‌ گرفته‌ و بيرون‌زدگي‌ شكم‌ مادر كمتر مي‌شود.
2.اگر نوك‌ سينه‌ها تيره‌ شود، بچه‌ پسر است.
اين‌ باور هم‌ غلط‌ است. تغيير رنگ نوك‌ سينه‌ها در طول‌ بارداري‌ هيچ‌ ارتباطي‌ با جنسيت‌جنين ندارد. بلكه‌ تحت تاثير افزايش هورمون‌ پروژسترون -‌كه‌ در طي‌ بارداري‌ توسط‌ جفت‌ و تخمدان‌ها ترشح‌ مي‌شود- همچنين‌ هورمون‌ محرك‌ ملانوسيت‌ -‌كه‌ رنگ‌ پوست‌ را تنظيم‌ مي‌كند- قرار دارد. نوك‌ سينه‌ها، ماه‌گرفتگي‌ها، خال‌ها يا ساير لكه‌هاي‌ موجود در بدن‌ ممكن‌ است‌ در طي‌ بارداري‌ تيره‌تر به‌نظر آيد. بعد از بارداري‌ تمامي‌ اين‌ نواحي‌ كه‌ تيره‌تر شده‌اند به‌صورت‌ قبلي‌ بر مي‌گردند.
‌‌3. اگر باردار هستيد به‌ كودك‌ نوپاي‌ خود شير ندهيد چون‌ مواد غذايي‌ كمتري‌ به‌ جنين‌ مي‌رسد.
اين‌ نظريه‌ اشتباه‌ است. اگر يك‌ زن‌ سالم‌ بوده و مشكل‌ خاصي‌ نداشته‌ باشد، شيردهي‌ در دوران‌ بارداري‌ به‌ او، جنين و كودك‌ نوپاي‌ او آسيبي‌ نمي‌رساند. اما در صورتي‌ كه‌ مادر دچار كمبود مواد مغذي‌ باشد و يا به‌ هر دليل‌ مشكلي‌ داشته‌ باشد (وزن‌ كمي‌ داشته‌ باشد يا در معرض‌ خطر درد زودرس‌ زايمان‌ قرار داشته‌ باشد) پزشك‌ به‌ او توصيه‌ مي‌كند از شيردادن‌ خودداري‌ كند.
4.اگر شكم‌ زن‌ باردار كوچك‌ باشد، بچه‌ پسر است‌ و اگر بزرگ‌ باشد، دختر است.
اين‌ باور غلط‌ است. اگر شكم‌ مادربزرگ‌ باشد، ممكن‌ است‌ به‌ اين‌ دليل‌ باشد كه‌ اولين‌ بارداري‌ اوست‌ يا اينكه‌ وضعيت‌ سلامت‌ او و جنين‌ بسيار خوبست. عضلات‌ شكم‌ در هر بارداري‌ قابليت‌ ارتجاعي‌ بيشتري‌ پيدا مي‌كنند و در نتيجه‌ در بارداري‌هاي‌ بعدي‌ ممكن‌ است‌ شكم‌ به‌ اندازه‌ اولين‌ بارداري‌ بزرگ‌ نباشد.
‌5.گر به‌ كودك كفش‌ بپوشانيد، راه‌ رفتن‌ را زودتر ياد مي‌گيرد‌.اتفاقاً‌ در اين‌ مورد، دقيقاً‌ نظريه‌ عكس درست‌ است. اگر كودك‌ كفش‌ نپوشد، عضلات‌ پايش‌ تقويت‌ مي‌شود و در نتيجه‌ كمك‌ مي‌كند تا كودك‌ زودتر راه‌ رفتن‌ را ياد بگيرد. اما وقتي‌ كودك‌ شروع‌ به‌ راه‌ رفتن‌ كرد، بايد برايش‌ كفش‌ راحت‌ و مناسبي‌ تهيه‌ شود تا به‌ راحتي‌ راه‌ برود. كفش‌ اصلاً‌ نبايد سفت‌ و خشك‌ باشد و بايد با شكل‌ پاي‌ كودك‌ تطابق‌ داشته‌ باشد و كمي‌ گشاد باشد تا پاي‌ كودك‌ در آن‌ به‌راحتي‌ رشد كند.
قضاوت باشماست
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
1.اگر فردي‌ سرماخورده، به‌ او غذا بدهيد اما اگر تب‌ دارد، بهتر است‌ غذا نخورد‌.
كاملاً‌ اشتباه‌ است. تب‌ بالا و سرماخوردگي‌ هر دو جزو مشكلاتي‌ هستند كه‌ باعث‌ از بين‌ رفتن‌ آب‌ بدن‌ مي‌شوند. نوشيدن‌ مقدار زيادي‌ مايعات‌ مثل‌ آب، آب‌ ميوه‌ و آب‌ سبزيجات‌ مانع‌ از كم‌آبي‌ بدن‌ مي‌شود. در سرماخوردگي‌ و تب، بايد غذا را مثل‌ هميشه‌ مصرف‌ كرد چرا كه‌ اگر مواد مغذي‌ وارد بدن‌ نشود، بيماري‌ تشديد مي‌شود.
2.با شكم‌ پر شنا نكنيد، يكساعت‌ صبر كنيد بعد شنا كنيد.
اين‌ باور درست‌ نيست. طبق‌ نظر كارشناسان آمريكايي، معمولاً‌ لازم‌ نيست‌ شما يا فرزندتان‌ بعد از صرف‌ غذا يكساعت‌ صبر كنيد و بعد شنا كنيد. البته‌ توصيه‌ شده‌ كمي‌ صبر كنيد تا فرآيند هضم‌ آغاز شود و سپس‌ به‌ شنا بپردازيد، به‌خصوص‌ اگر غذاي‌ چرب‌ ميل‌ كرده‌ايد يا اينكه‌ تصميم‌ داريد شناي‌ طولاني‌ مدت‌ و سختي‌ داشته‌ باشيد. ضمناً‌ در حين‌ شناكردن، جويدن‌ آدامس‌ يا مصرف‌ خوراكي‌ ممنوع‌ است‌ چون‌ ممكن‌ است‌ باعث‌ خفگي‌ شود.
2.قهوه‌ مانع‌ رشد مي‌شود.
كاملاً‌ اشتباه‌ است. قهوه‌ برروي‌ رشد كودك‌ تاثيري‌ نمي‌گذارد اما مصرف‌ زياد قهوه‌ يا مواد كافئيني‌ (مثل نوشابه‌هاي‌ گازدار) نبايد در رژيم‌ كودك‌ منظور شود. كافئين‌ بيش‌ از حد مانع‌ جذب‌ كلسيم‌ و ساير مواد مغذي‌ مي‌شود.
شكلات‌ باعث‌ آكنه‌ مي‌شود‌.
اين‌ مسئله‌ هم‌ درست‌ است‌ هم‌ غلط! هنوز اثبات‌ نشده‌ كه‌ غذاي‌ خاصي‌ باعث‌ بروز آكنه‌ مي‌شود. بعضي‌ها معتقدند شكلات، آكنه‌ آنها را تشديد مي‌كند و بعضي‌ ديگر همين‌ نظر را در مورد قهوه‌ دارند. بهتر است‌ اگر واقعاً‌ چنين‌ احساسي‌ داريد، از مصرف‌ آن‌ ماده‌ غذايي‌ خاص‌ اجتناب‌ كنيد اما نمي‌توان‌ اين‌ مسئله‌ را براي‌ همه‌ به‌صورت‌ فراگير مطرح‌ كرد.
3.غذاهاي‌ ادويه‌دار باعث‌ ايجاد زخم‌ گوارشي‌ مي‌شوند‌.
اشتباه‌ است. ممكن‌ است‌ غذاهاي‌ ادويه‌دار علايم‌ زخم‌ گوارشي‌ را در بعضي‌ افراد بدتر كنند اما خودشان‌ باعث‌ ايجاد زخم‌ نمي‌شوند. علت‌ معمول‌ زخم‌ گوارشي، عفونت‌ باكتريايي‌ يا مصرف‌ بيش‌ از حد مسكن‌هايي‌ مثل‌ آسپرين‌ و داروهاي‌ ضدالتهابي‌ است.
هويج‌ بخوريد تا ديد چشم‌هايتان‌ تقويت‌ شود‌.
اصلاً‌ درست‌ نيست. احتمالاً‌ اين‌ باور از زمان‌ جنگ‌ جهاني‌ دوم‌ شايع‌ شده است. در آن‌ دوران‌ انگليسي‌ها رادار را كشف كرده‌ و از آن‌ استفاده‌ مي‌كردند و براي‌ اينكه‌ آلماني‌ها از اين‌ ماجرا سر در نياورند، در مقابل‌ تعجب آلماني‌ها كه چطور هواپيماهايشان‌ رديابي‌ مي‌شود، اعلام‌ كردند ما به‌ سربازانمان‌ هويج‌ مي‌دهيم‌ و آنها ديدشان‌ تقويت‌ شده‌ است! احتمالاً‌ در آن‌ زمان، گوني‌هاي‌ هويج‌ بود كه‌ به‌ فرمان‌ هيتلر به‌ پادگان‌ها و جبهه‌هاي‌ جنگ‌ فرستاده‌ مي‌شد تا ديد سربازان‌ آلماني‌ تقويت‌ شود.)! هويج‌ و بسياري‌ سبزيجات‌ ديگر منبع‌ خوبي‌ از ويتامين‌ A هستند و به‌ سلامت چشم‌ و بينايي‌ كمك‌ مي‌كنند اما اين‌طور نيست‌ كه اگر هويج‌ زياد مصرف‌ شود، ديد بهتر شده‌ و يا تقويت‌ مي‌شود.
4.اگر با موهاي‌ خيس‌ از منزل‌ بيرون‌ برويد سرما مي‌خوريد.
اشتباه‌ است. هواي‌ سرد، موي‌ خيس‌ و يا لرزيدن‌ به‌ علت‌ سرما باعث‌ سرماخوردگي‌ نمي‌شود، بلكه‌ ويروس‌ها باعث‌ سرماخوردگي‌ مي‌شوند. علت‌ اينكه‌ مردم‌ در زمستان‌ها بيشتر سرما مي‌خورند، اين‌ است‌ كه‌ هواي‌ منزل‌ و مكان‌هاي‌ بسته‌ در اين‌ فصل‌ خشك‌ است‌ و چون‌ در و پنجره‌ها بسته‌ است، احتمال‌ سرايت‌ ويروس‌ سرماخوردگي‌ هم‌ بيشتر است. هواي‌ خشك، مقاومت‌ فرد را نسبت‌ به‌ عفونت‌ كاهش‌ مي‌دهد.
5.مطالعه‌ در نور كم، به‌ چشم‌ها آسيب‌ مي‌رساند‌.
غلط‌ است. مطالعه‌ در نور كم‌ هيچ‌ آسيبي‌ به‌ چشم‌ نمي‌زند اما بهتر است‌ براي‌ اين‌ كار از نور كافي‌ استفاده‌ شود تا چشم‌ها كمتر خسته‌ شده‌ و مطالعه‌ راحت‌تر انجام‌ شود.
6.مكيدن‌ انگشت‌ شست‌ باعث‌ كج‌ شدن‌ يا بيرون‌زدگي‌ دندان‌ها مي‌شود‌.
اين‌ نظر هم‌ درست‌ است‌ هم‌ غلط. مكيدن‌ شست‌ دست‌ از قبل‌ از تولد آغاز مي‌شود و معمولا تا 5 سالگي‌ طول‌ مي‌كشد. اگر كودك‌ در 4-5 سالگي‌ اين‌ كار را متوقف‌ كرد، مشكلي‌ براي‌ فك‌ و دندان‌هايش‌ پيش‌ نمي‌آيد. ولي‌ والدين‌ بايد مانع‌ مكيدن‌ شست‌ بعد از 4 سالگي‌ شوند زيرا در اين‌ دوران‌ لثه‌ها، فك‌ و دندان‌هاي‌ دائمي، بيشترين‌ رشد را دارند
منبع: KidsHealth.org
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
ژوهشگران اخیرا در گزارشی اعلام كردند: بسیاری از اعتقادات و باورهای مردم پشتوانه علمی ندارد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازشبكه خبر، به نوشته جدیدترین شماره نشریه پزشكی بریتانیا ، بسیاری از باورهای قدیمی و رایج توجیه علمی چندانی ندارد یا دست كم مطالعات تاكنون شواهد قطعی برای تایید آنها پیدا نكرده اند.

به گفته محققان، بر خلاف باورهای رایج مطالعه در نور كم باعث ضعیف شدن چشم ها نمی شود یا تراشیدن موها تاثیری در پرپشت شدن مو ندارد ، همچنین مطالعات لزوم مصرف اجباری هشت لیوان آب را برای حفظ سلامت نشان نداده اند.

به گفته كارشناسان، اصرار بیش از حد در خصوص باورهای قدیمی نه تنها به سلامت افراد كمك نمی كند، بلكه گاه حتی باعث بروز مشكلاتی برای آنان می شود
 

Similar threads

بالا