بازگشت جگوار بعد از پنجاه سال

just mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازگشت جگوار بعد از پنجاه سال


پنجاه سال پیش در همین روز‌ها، جگوار مدل E-type را عرضه کرد. این ماشین که نقطه اوج هنر و مهندسی بریتانیا در ساخت ماشین بود از همان ابتدا توجه جهان را به خود جلب کرد.

در طول پنج دهه به یکی از مهم‌ترین ماشین‌های ساخته شده در تاریخ این صنعت تبدیل شد و راه خود را از نمایشگاه‌های ماشین به موزه‌های طراحی و هنری باز کرد.
جگوار در دهه پنجاه به شرکتی پر از استعداد‌های خارق‌العاده تبدیل شده بود. ویلیام لاینوس (1904 – 1985) مؤسس این شرکت توانسته بود جگوار را از یک کارگاه تولید کننده سایدکار برای موتور سیکلت به یک خودروساز مطرح تبدیل کند. در طول جنگ این کارخانه به تولید قطعات هواپیما مشغول بود و همین باعث شده بود تا سطح تخصص نیروی کار جگوار افزایش زیادی پیدا کند.
در دوران جنگ بود که ولیام هی‌نس(1904 - 1989)، مهندس این شرکت ایده ساخت یک موتور شش سیلندر 3.4 لیتری را پایه ریزی کرد که بعد از جنگ با کمک والتر حسن،‌ مهندس سابق بنتلی، و هری ویسلیک، موتور XK براساس آن ساخته شد. این موتور نقش بسیار مهمی در موفقیت و شهرت جگوار در مسابقات اتوموبیلرانی داشت.


جگوار در سال 1948، مدل XK120 را در نمایشگاه لندن رونمایی کرد و این ماشین به ستاره این نمایشگاه تبدیل شد. مالکوم سایر(1916-1970)، طراح جگوار که حرفه‌اش را در شرکت هواپیمایی بریستول فرا گرفته بود براساس این مدل، مدل‌های C-type و D-type را طراحی کرد. سایر که از هواپیماسازی، علم آیرودینامیک را فراگرفته بود فرمول سری مخصوص به خود داشت که باعث شده بود ماشین‌های جگوار با اینکه قدرت کمتری از رقبایشان داشتند اما از همه سریع‌تر از خط پایان می‌گذشتند. جگوار با بدنه آیرودینامیک و موتور بی‌نظیر ماشین‌های خود توانست پنج بار در مسابقه لمان قهرمان شود.
جگوار تصمیم گرفت تا از روی این مدل‌های موفق مسابقه‌ای یک مدل جدید برای خیابان بسازد و وظیفه طراحی دوباره به مالکوم سایر واگذار شد. نتیجه کار E-type نامگذاری شد.
E-type از جمله اولین ماشین‌های خیابانی بود که براساس علم آیرودینامیک ساخته می‌شد. پیش از آن آیرودینامیک فقط در ساخت هواپیما و ماشین‌های مسابقه‌ای مهم بود.
E-type برای نمایشگاه ژنو سال 1961 آماده شد و در پانزدهم مارس در رستورانی در ژنو رونمایی شد. هیجان خبرنگاران از دیدن ماشین به حدی بود که نمایش ماشین از رستوران به راندن آن در تپه‌ای در نزدیکی شهر منتهی شد و ویلیام لاینوس مجبور شد یک نفر را به کاونتری بفرستد تا شبانه یک ماشین دیگر به سویس بیاورد.

ظاهر ماشین آنقدر زیبا بود که حتی انزو فراری، مؤسس کارخانه فراری آن را «‌زیباترین ماشین جهان‌» خواند و موتور 3.8 لیتری‌اش آنقدر قوی بود که E-type را به سریعترین ماشین جهان تبدیل کرد.
با این زیبایی و کیفیت قیمت E-type در آن سال 2256 پوند (38000 پوندبه قیمت پوند امروز) بود که بسیار از دیگر رقبای لوکس خود کمتر بود.
E-type به سرعت جای خود را در فرهنگ عامه باز کرد و در کنار بیتلز و دامن‌های مینی‌ژوپ به یکی از سمبل‌های سال‌های خوش دهه شصت تبدیل شد. شخصیت‌های مشهوری نظیر جرج بست، بریجیت باردو، تونی کورتیس و استیو مک‌کویین با انتخاب این ماشین بر شهرت آن افزدوند.

این ماشین برای یکی از طرفداران جدی مدل‌های کلاسیک جگوار کافی نبود. او که یک بازرگان سویسی است و نخواسته است تا نامش فاش شود از بو زولاند، طراح سوئدی و رابرت پالم، طراح سویسی خواست تا به مناسبت پنجاهمین سال ساخت E-type مدلی با الهام از این ماشین و با تکنولوژی روز طراحی کنند

جگوار تولید E-type را چهارده سال ادامه داد و هفتاد هزار دستگاه از مدل‌های مختلف آن را ساخت. امسال به مناسبت پنجاهمین سال ساخت این ماشین این شرکت قوی‌ترین مدل XKR خود را در نمایشگاه ژنو عرضه کرد.
این ماشین با موتور هشت سیلندر پنج لیتری خود 510اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند تا 285 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. شتاب این ماشین به کمک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیکش که از مدل‌ معمولی XKR دقیق‌تر است کمتر از پنج ثانیه است.
اما این ماشین برای یکی از طرفداران جدی مدل‌های کلاسیک جگوار کافی نبود. او که یک بازرگان سویسی است و نخواسته است تا نامش فاش شود از بو زولاند، طراح سوئدی و رابرت پالم، طراح سویسی خواست تا به مناسبت پنجاهمین سال ساخت E-type مدلی با الهام از این ماشین و با تکنولوژی روز طراحی کنند.



نتیجه کار این دو نفر گرولر E نام دارد. ماشینی که براساس جگوار XKR ساخته شده اما از آن سریع تر است. این ماشین از همان موتور ششصد اسب بخار قدرت می‌گیرد و به خاطر استفاده از فیبرکربن در ساخت بدنه آن سبک‌تر است و شتاب صفر تا صد آن زیر چهار ثانیه است.
این ماشین در سویس و در تعدادی محدود و با دست تولید خواهد شد. اولین ماشین سال آینده آماده می‌شود و قیمت آن یک میلیون چهارصدهزار دلار است.



محسن مرادی
بخش دانش و زندگی تبیان​

 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
vahid.hp بازگشت وسپا دنیای خودرو 1
S جگوار XJ دنیای خودرو 0
امین قیاسی 1986 معرفي جگوار ايكس اف (Jaguar XF ) دنیای خودرو 3

Similar threads

بالا