اینترنت چگونه از ابتدا شكل گرفت؟!

ladan*

عضو جدید

اینترنت چگونه از ابتدا شكل گرفت؟!


40 سال پیش لن كلین راك و گروهش در دانشگاه UCLA، آزمایش بر روی سیستمی را آغاز كردند كه بعدها به اینترنت امروزی تبدیل شد؛ به همین مناسب در این گزارش به مرور رویدادهای تاثیرگذار در شكل‌گیری و توسعه اینترنت پرداخته شده است.

در دوم ماه سپتامبر سال 1969 دو رایانه در دانشگاه كالیفرنیا لس‌آنجلس در نخستین آزمایش شبكه نظامی آرپانت اطلاعات بدون معنی را مبادله كردند. نخستین اتصال بین دو سایت (دانشگاه UCLA و موسسه پژوهشی استنفورد در منلوپارك كالیفرنیا) در 29 ماه اكتبر همین سال انجام گرفت اگرچه این شبكه پس از دو حرف اول logon از كار افتاد. دانشگاه‌های سانتا باربارا و یوتاه بعدا به این شبكه پیوستند.

اما در سال 1970 آرپانت صاحب نخستین Node ایست كوست در بالت، برانك و نیومن در كمبریج شد و سال 1972 ری تاملینسون با انتخاب نماد @ به ‌عنوان راهی برای مشخص كردن آدرس ایمیل متعلق به سیستم‌های دیگر، ایمیل را به شبكه آورد و سال 1973 نیز آرپانت در انگلیس و نروژ صاحب نخستین Node های بین‌المللی شد.

سال 1974 سالی بود كه وینت سرف و باب خوان تكنیك ارتباطی به نام TCP را طراحی كردند كه با فراهم سازی امكان ارتباط بین شبكه های متعدد، اینترنت واقعی را به ‌وجود آورد. این مفهوم بعدا و پیش از به ‌كارگیری رسمی در اول ژانویه 1983 به TCP/IP تقسیم شد.

تا اینكه در سال 1983 سیستم نام دامنه پیشنهاد شد. ایجاد پسوندهایی مانند com ،.gov. و edu. در اواخر این سال اتفاق افتاد و در سال 1988 یكی از نخستین ورم‌های اینترنت به نام موریس هزاران رایانه را از كار انداخت.

كوانتوم كامپیوتر سرویس كه بعدها به AOL شهرت یافت در سال 1989 سرویس امریكا آنلاین را برای رایانه‌های مكینتاش و Apple II معرفی كرد و 1990 تیم برنز لی World Wide Web را خلق كرد كه راهی برای كنترل از راه دور رایانه‌ها در مركز پژوهش هسته‌ای سازمان اروپا (سرن) بود.

در سال 1993 مارك آندرسن و همكارانش در دانشگاه ایلینویز موزائیك را ایجاد كردند كه نخستین مرورگر وب برای تركیب كردن تصاویر گرافیكی و متن در یك صفحه واحد بود و با این نرم‌افزار كه استفاده از آن راحت بود وب به سوی جهان باز شد.

سال 1994 نیز آندرسن و سایرین در گروه موزائیك شركتی را برای طراحی نخستین مرورگر تجاری كه نت اسكیپ نام گرفت تشكیل داده و توجه مایكروسافت و سایر طراحان را برای بهره‌برداری از توان تجاری وب برانگیختند. دو وكیل آمریكایی نیز هرزنامه را كه تبلیغ خدمات حقوقی آن‌ها بود به جهان معرفی كردند.

اما سال 1995 آمازون درهای مجازی خود را گشود و تصویب قانونی در آمریكا كه هرزه‌نگاری آنلاین را محدود می‌كرد.

1998 سالی بود كه گوگل از پروژه‌ای كه در خوابگاه استنفورد آغاز شده بود، تشكیل شد. دولت آمریكا نظارت سیاست‌های نام دامنه را به سازمان تخصیص نام‌ها و ارقام اینترنتی (آیكان) واگذار كرد. وزارت دادگستری و 20 ایالت آمریكا از مایكروسافت شكایت و این شركت را متهم به سوء استفاده از موقعیت برتر در بازار برای محدود كردن رقابت نت اسكیپ و مرورگرهای دیگر كردند.

در سال 1999 نپستر اشتراك‌گذاری فایل را معروف كرد و جمعیت اینترنتی جهان از مرز 250 میلیون نفر گذشت. سال 2000 هم سالی بود كه رونق اقتصادی dot-com دهه 90 با تنزل شركت‌های فن‌آوری دچار فروپاشی شد و Amazon.com ، eBay و سایت‌های دیگر در یكی از نخستین استفاده گسترده از حمله داس كه با روان كردن ترافیك غیرواقعی مشاهده سایت را غیرممكن می‌كند، از كار افتادند.

سال 2002 جمعیت اینترنتی جهان از مرز 500 میلیون نفر گذشت و در 2004 مارك زوكربرگ فیس بوك را در دانشگاه هاروارد پایه‌گذاری كرد و 2005 سایت اشتراك گذاری ویدیوی یوتیوب راه‌اندازی شد تا جمعیت اینترنتی جهان در سال 2006 از مرز یك میلیارد نفر عبور كند.

2007 هم سالی بود كه اپل آیفون را معرفی كرد كه دسترسی بی‌سیم به اینترنت را به میلیون‌ها نفر معرفی كرد و در سال 2008 جمعیت اینترنتی جهان از مرز 1.5 میلیارد نفر و جمعیت اینترنتی چین از مرز 250 میلیون نفر گذشت و آمریكا را به عنوان دارنده بیشترین كاربران اینترنت پشت سر گذاشت. همچنین طراح نت اسكیپ به عمر این مرورگر خاتمه داد با این حال فایرفاكس كه از این مرورگر ریشه گرفته همچنان قدرتمند است. شركت‌های هواپیمایی بزرگ به‌ كارگیری خدمات اینترنت در هنگام پرواز را شدت بخشیدند.

سرانجام سیاتل پست اینتلیجنسر در سال 2009 نخستین روزنامه بزرگ تمام اینترنتی شد و گوگل طراحی سیستم عامل رایانه‌یی رایگان مبتنی بر اینترنت را اعلام كرد و دنیای فن‌آوری همچنان در این عرصه هر روز شاهد خلق ابداعات و اتفاقات جدیدتر است.


وای مکس "WiMAX" چیست؟

این نام از حروف اول کلمات Worldwide Interoperability For Microwave Access گرفته شده و یک راه حل کارآمد برای دسترسی به اینترنت از طریق امواج مایکروویو است. شما تاکنون شاید بارها نام وایمکس را شنیده اید. وایمکس یک روش بی سیم فوق العاده سودمند و انقلابی در زمینه دسترسی تمامی کاربران در هر سطحی به اینترنت است.

همانگونه که از نام آن پیداست راه حلی برای دسترسی به اینترنت از طریق امواج مایکروویو است. طراحان و مهندسان این روش بر آن هستند تا در آینده ای نزدیک دسترسی بی حد و مرز به اینترنت را برای تمامی کابران تا حد دسترسی به تلفن همراه آسان کنند. همانگونه که اکنون در اغلب کشورهای جهان، داشتن و استفاده از یک تلفن قابل حمل، به پدیده ای معمولی بدل شده است مهندسان IT برآنند تا دسترسی آسان و بدون محدودیت به مکان برای اتصال به اینترنت، برای همگان حاصل شود.

وایمکس در حالت ایده آل اجازه می دهد پهنای باندی حدود 70 mbps میان کاربران و نقطه مرکزی به صورت اشتراکی استفاده شود.

طرز کار وایمکس از نظر استفاده از امواج مایکروویو برای دسترسی مستقیم کاربران به اینترنت تا حدود زیادی شبیه وای فای است ولی با این تفاوت که سرعت آن بسیار بالاتر و برد آن به طور چشمگیری وسیع تر است به طوری که سرعت آن را می توان با خطوط پرسرعت با پهنای باند بال مثل dsl مقایسه کرد.

مهم‌ترین خصوصیت و برتری WiMAX که باید عنوان گردد همان قابلیت سیار بودن آن است که موجب می‌شود که این تکنولوژی را وارد لپ تاپ‌ها، کامپیوترهای دستی و در نهایت گوشی‌های تلفن‌های همراه سازد و این امکان را به آن‌ها می‌دهد که دیگر کاربران برای استفاده از اینترنت پر سرعت نیاز به استقرار در یک مکان خاص و یا محدودهٔ بسیار محدود نداشته باشند و بتوانند در هر حال و حتی در حال حرکت نیز با سرعت‌های بالا از این امکان بهره مند گردند.

از جمله خصوصیات WiMAX آن است که علاوه بر داده، صدا و تصویر را نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند و سرویسی که ارائه می‌شود به صورت کاملاً نامحدود می‌باشد و هیچ گونه محدودیت حجمی و یا زمانی ندارد و این بدان معناست که کاربر می‌تواند بدون هیچ محدودیت زمانی، در تمام شبانه روز به هر مقدار و حجمی که پهنای باندش اجازه می‌دهد Download و یا Upload داشته باشد.


@ "ات ساین" از کجا آمده ؟

اگر تاكنون به ساختار آدرسهای پست الكترونیكی توجه كرده باشید، حتماً می دانید كه در همه آنها علامتی به شكل یك a به همراه دایره ای دور آن وجود دارد. این علامت به طور معمول ات ساین "At sign" نامیده می شود. اما واقعیت تعجب آور این است كه هیچ اسم و رسمی بین المللی برای آن وجود ندارد و در زبانهای مختلف اسمهای بسیار عجیب و غریبی به این علامت داده اند. بعضی از آنها عبارتند از:

هلندی: دومیمون ، دانماركی: خرطوم فیل ، فنلاندی: دم گربه ، آلمانی: میمون معلق ، یونانی: اردك كوچك ، مجاری: كرم ، كره ای : حلزون ، نروژی : دم خوك ، روسی: سگ كوچك

مسلماً شما هم اکنون با خواندن این اسم ها كلی خندیده اید. اما این اسامی به خاطر شباهت فیزیكی شان با شكل @ انتخاب شده اند، با كمی دقت متوجه خواهید شد كه خیلی هم اسم های بی ربطی نیستند. تا پیش از ابداع پست الكترونیكی علامت @ را تاجرین برای مشخص كردن قیمت واحد كالاها به كار می بردند. اما این علامت با پیدایش پست الكترونیكی معروفیت جهانی پیدا كرد. به دلیل استفاده مهم آن، حتی كشورهایی كه تا قبل از آن این علامت را ندیده بودند، هم مجبور شدند آن را به صفحه كلید رایانه هایشان اضافه كنند.

اگرچه منشأ واقعی پیدایش این علامت ناشناخته است، اما حدس هایی در این مورد وجود دارد مبنی بر این كه راهبان قرون وسطی آن را ابداع كرده اند. چون در آن زمان كار طاقت فرسا و خسته كننده حروفچینی كتابهای چاپی توسط این راهبان انجام می شد و آنها همیشه به دنبال راههایی برای كوتاه كردن نوشته ها بودند. ممكن است به نظر برسد كه at خود به خود كوتاه است. اما در زبان لاتین و انگلیسی به وفور دیده می شود. بنابراین راهبان تصمیم گرفتند t را به صورت دایره ای دور a بچرخانند و در نهایت علامت @ را به جای لغت at درست كردند. تاجرهایی كه این علامت را در كتابها دیده بودند نیز تصمیم گرفتند آن را در كارهای خود استفاده كنند. همانطور كه خواندید با پیدایش پست الكترونیك همه چیز دگرگون شد و استفاده از @ در جهان متداول گردیده است ...


كثیف‌ترین سایت‌های اینترنتی

فهرستی صد وب سایتی كه بدترین وب‌سایت‌های آلوده‌كننده رایانه‌های كاربران با استفاده از هرزه‌نگاری هستند، از سوی سیمانتك معرفی شد. فهرست "كثیف‌ترین وب سایت‌های اینترنتی" این غول امنیت رایانه آمریكایی شامل نام‌هایی مانند first***yteen ،choolbad و cheatsarchive است. بازیكنان آنلاین گاهی به دنبال نرم‌افزارهای سری تقلب هستند كه به آن‌ها امكان می‌دهد بازی را تغییر دهند.

در حالی كه 48 درصد از وب سایت‌های یاد شده در این فهرست دربردارنده محتوای بزرگسالان هستند، باقی سایت‌هایی هستند كه به شكل محلی طراحی شده و دارای موضوعات ساختگی مانند خدمات حقوقی و فروشندگان الكترونیكی هستند. طبق اعلام سیمانتك، افرادی كه از این وب سایت‌ها بازدید می‌كنند با خطر آلوده شدن به نرم‌افزارهای مخربی مواجهند كه می‌توانند اطلاعات شخصی موجود در رایانه را كاوش كرده یا امكان كنترل سیستم را برای خلافكاران اینترنتی فراهم كنند.
 

Similar threads

بالا