اینارو واستون گذاشتم که از اپراتوری دستگا تراش نکات کلیدی رو بدونید

shelfin_1366

عضو جدید
نکات کاربردی در بخش انیورسال


طریقه زدن خان روی دستگاه تراش
برای زدن خان باید ابزار مربوط به آن را ساخت و کاری کرد که سه نظام دستگاه تراش حرکت نداشته باشد ولی سوپورت طولی به طور اتومات حرکت کند به همین منظور دستگاه را در حالت 8:1 قرار داده واهرم درگیر کننده سه نظام را در حالت خلاص قرار می دهیم در اینحالت سه نظام دستگاه خلاص است حال باید کاری کرد که سه نظام در جای خود تثبیت شود برای این کار پیچ پشت سه نظام را شل کرده تا به بستر ماشین برخورد کند با این کار توانسته ایم سه نظام را ثابت کنیم. تنظیمات مربوط به حرکت پیشروی دستگاه تراش را انجام میدهیم .بعد از آماده سازی دستگاه قطعه را داخل سه نظام بسته و عملیات زدن خان را انجام می دهیم.

طریقه شناسایی فک های سه نظام در صورتی که شماره ای روی آن حک نشده باشد
فک ها را از دندانه به طور عمود نگاه می کنیم و صعود دندانه ها را بررسی می کنیم کمترین صعود نشان دهنده فک شماره سه وبیشترین صعود متعلق به فک شماره یک و همین طور فک میانی فک شماره دو می باشد.



اگر بخواهیم یک مکانیزم پیچ و مهره ای داشته باشیم و این مکانیزم باید با هر دور گردش به اندازه چهار میلی متر جابه جا شود به طوری که نه گام پیچ چهار میلی متر باشد و نه پیچ چهار راهه باشد در این حالت چه می کنیم؟
اگر به مکانیزم دسته قلاویز دقت کرده باشیم متوجه این امر می شویم. برای این کار باید از دو پیچ و دو مهره استفاده کنیم به گونه ای که یک میله ای داریم که هم سطح خارجی آن و هم سطح داخلی آن رزوه کاری شده استکه رزوه خارجی به عنوان پیچ و رزوه داخلی نقش مهره را برای پیچ داخلی ایفا می کند. روی پیچ خارجی یک مهره با گام دو میلی متر قرار دارد. گام پیچ و مهره داخلی هم 2 میلی متر است. پیچ و مهره خارجی راست گرد و پیچ و مهره داخلی چپ گرد هستند با این مکانیزم با چرخاندن یک دور4 میلیمتر جابه جایی خواهیم داشت. حال این سوال پیش می آید که چرا از این مکانیزم استفاده می شود؟ در مواقعی که فضا به اندازه کافی نداشته با شیم از چنین مکانیزمی استفاده می کنیم.
 
بالا