اولین خودروی ملی عربستان

rattling_boy

عضو جدید
عربستان سعودی دوشنبه نخستین خودروی ملی خود را با نام "غزال -1" رونمایی کرد.
این مراسم رونمایی در شهر جده و با حضور ملک عبدالله پادشاه عربستان برگزار شد. این خودرو توسط گروهی از دانشگاه ملک سعود طراحی و ساخته شده و طول آن چهار متر و 80 سانتی متر و عرض آن یک متر و 90 سانتی متر است.





 

abdollahi_d_m

عضو جدید
جالب اينجاست با سود پولاي نفت مي تونن بهترينه بهترينها رو بخرن اما بازم بفكر اينن كه يه ماشين بسازن .هر چند اينكار سمبوليك باشه و اون ماشين غير قابل استفاده.
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
خدا وکیلی خیلی بی ریخته
من هم با امین موافقم اسمش باید شتر می شد نه غزال
بچه های خودمون تو مسابقات بهتر از این طراحی می کنند
فکر کنم بیان مسابقات ما را ببینند اکثر بچه ها را می برند برای طراحی ماشین
 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
خودروی ملی اینا شده یه ماشین شاسی بلند یعنی یه ماشین نسبتا گرون که اکثر مردم قدرت خریدشو دارن..
خودروی ملی ما شده سمند یعنی یه خودروی نسبتا ارزون که اکثریت مردم قدرت خریدشو ندارن!
!:razz:
 

rattling_boy

عضو جدید
خودروی ملی اینا شده یه ماشین شاسی بلند یعنی یه ماشین نسبتا گرون که اکثر مردم قدرت خریدشو دارن..
خودروی ملی ما شده سمند یعنی یه خودروی نسبتا ارزون که اکثریت مردم قدرت خریدشو ندارن!
!:razz:


خوب عرب ها هم بیشتر همین تیپ ماشین ها رو می پسندن:victory:
 

smmoosavian

عضو جدید
اسم خودروی ملی روی سمند یک دروغ بزرگ بود که گفته شد و یک کلاه خیلی گشاد که
سر خیلی ها رفت. این ماشین که من می بینم خیلی قشنگ تر از سمنده !
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
اسم خودروی ملی روی سمند یک دروغ بزرگ بود که گفته شد و یک کلاه خیلی گشاد که
سر خیلی ها رفت. این ماشین که من می بینم خیلی قشنگ تر از سمنده !

سلام همشهری
می بینم که شما هم تحت تاثیر صحبتهای بی پایه و اساس آقای ب. مدیر عامل سابق فلان شرکت خودروساز قرار گرفته اید و بدون تحقیق کافی سعی در زیر سوال بردن اولین پروژه طراحی و توسعه خودرو در ایران دارید. به عنوان کسی که در بخش کوچکی از طراحی سمند درگیر بودم نکاتی را درباره آن توضیح دهم:
1- تعریفی که برای خودرو ملی وجود دارد به مفهوم آن نیست که تمام قطعات توسط خود کشور طراحی و ساخته شود. مفهوم آن دارا بودن امتیاز و مالکیت خودرو است. خودروهایی مثل انواع پژو، نیسان، زانتیا و ... همهگی تحت مالکیت صاحب اولیه آنها هستند و هر زمان شرکت اصلی بخواهد می تواند تولید آنها را متوقف کرده یا با مشکل مواجه کند. سمند اولین خودرویی است که مالکیت کامل آن در اختیار ایران بوده است. مینیاتور سایپا هم از این دید همانند سمند است و مالکیت آن بطور کامل متعلق به سایپا است. بنابراین سمند و مینیاتور خودرو ملی محسوب می شوند و این مسئله دروغ نیست.

2- بخشی از طراحی سمند با کمک یکی دو شرکت خارجی و با هدف انتقال دانش فنی طراحی خودرو انجام شد. پس از پایان طراحی آن، این اطمینان و اعتماد به نفس در مهندسان ایرانی بوجود آمد که فرآیند طراحی خودرو را به تنهایی انجام دهند. البته این توانایی بطور کامل صورت نگرفته است (بدلیل ضعف مدیریت برخی از مدیران و عدم تعهد کاری مهندسان). سیاستهای نادرست مدیریتی از طرف دیگر به سمت استفاده از شرکتهای خارجی بجای بکارگیری متخصصین . مهندسان ایرانی بوده و هست. برای مثال در پروژه های جدیدتر مثل 206 صندوقدار و یا مینیاتور سایپا بجای استفاده از قابلیتهای مهندسان داخلی از شرکتهای آلمانی و فرانسوی و ایتالیایی استفاده شد.

4- امروزه خودرو هم همانند هواپیما بصورت سیستم سیستم طراحی و تولید می شود. کمتر شرکت خودروسازی را می توانید پیدا کنید که برای مثال طراحی سیستم تعلیق را خودش انجام دهد. روند کار به این صورت است که با شرکت دیگری که متخصص طراحی سیستم تعلیق است و خودش برای ده ها شرکت خودروساز سیستم تعلیق تولید می کند بصورت مشترک اهداف و نیازمندیها تعریف شده و از آن طراحی و تولید آن سیستم خواسته می شود. سیستم تهویه، الکترونیک، موتور، صندلی ها و ... به همین شکل هستند. پس وقتی خودرویی مثل bmw یا ... می بینیم به معنای ساخته شدن و طراحی تمام آن توسط BMW نیست.

3- سمند اولبن تجربه طراحی و توسعه خودرو در ایران بود که به عقیده من 50 درصد اهدافی که برای آن تعریف شده بود را بدست داد. از کسی که هیچ تجربه قبلی در یک حوزه کاری ندارد نباید انتظار داشت که بهترین کار را انجام دهد و پیشروترین در آن حوزه باشد. به عنوان یک نقطه شروع، از دید من سمند بسیار سودمند بود و می توانم بگویم که باعث پرورش حداقل 100 مهندس خودرو با دانش فنی مناسب برای ادامه کار در پروژه های بعدی شد اما سیاستهای نادرست و مداخله کردن دولت در تعیین مدیران شرکت از تعریف پروژه های بعدی جلوگیری کرد و تنها اجازه تعریف پروژه های کوچکتری مثل Lx یا سورن را داد. اگر شخصی مثل آقای مهندس غروی هنوز مدیر عامل ایران خودرو بود و کسی در کار شرکت دخالت نمی کرد امروز حداقل 2 خودرو در کلاس متفاوت و با طرح و کیفیت مناسبتر در ایران خودرو طراحی و تولید شده بود.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
راستی، بهتر است بجای مسخره کردن عربها به این توجه کنیم که آنها هم با وجودی که این همه پول دارند و همینطور بسیاری از ما فکر می کنیم فلان و فلان هستند در فکر کسب دانش فنی در حوزه های مختلف هستند. حتما می دانید که بعضی از آنها در پی ساختن نیروگاه اتمی هستند. چه بسا زودتر از ما هم به آن برسند. متاسفانه ما ایرانی ها به هر نکته کوچکی در مورد نام و تاریخ و ... ایران خیلی حساسیم اما در موقع کار و تلاش برای کشورمان از عربها هم عقب تریم.
 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
عزیز دل مشکل اساسی اینجاست که چرا باید دروغ سرلوحه کارشون باشه؟؟! مدیر عامل سایپا بعد ساخت مینیاتور گفت ما خودروی ملی تر از ایران خودرو ساختیم... همین الانشم بری تو شرکت ایران خودرو به هیچ وجه قانع نخواهند شد که مثلا فلان قسمت سمند ساخت فلان کشوره!!

بازم میگم کار امثال شما قابل تحسینه و بی هیچ وجه به شما توهینی نباید بشه..!!

من رشتم مکانیک خودرو هست. یعنی تموم کردم .. حالام برای کاردانی به کارشناسی اصلا انگیزه ای برای ادامه تحصیل تو رشته مکانیک خودرو ندارم و باید برم یه رشته غیر مرتبط به چیزایی که تا حالا خوندم.. چون واقعا هم مدرکش ارزش نداره...یعنی تو ایران ارزش نداره...


بدرود
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام همشهری
می بینم که شما هم تحت تاثیر صحبتهای بی پایه و اساس آقای ب. مدیر عامل سابق فلان شرکت خودروساز قرار گرفته اید و بدون تحقیق کافی سعی در زیر سوال بردن اولین پروژه طراحی و توسعه خودرو در ایران دارید. به عنوان کسی که در بخش کوچکی از طراحی سمند درگیر بودم نکاتی را درباره آن توضیح دهم:
1- تعریفی که برای خودرو ملی وجود دارد به مفهوم آن نیست که تمام قطعات توسط خود کشور طراحی و ساخته شود. مفهوم آن دارا بودن امتیاز و مالکیت خودرو است. خودروهایی مثل انواع پژو، نیسان، زانتیا و ... همهگی تحت مالکیت صاحب اولیه آنها هستند و هر زمان شرکت اصلی بخواهد می تواند تولید آنها را متوقف کرده یا با مشکل مواجه کند. سمند اولین خودرویی است که مالکیت کامل آن در اختیار ایران بوده است. مینیاتور سایپا هم از این دید همانند سمند است و مالکیت آن بطور کامل متعلق به سایپا است. بنابراین سمند و مینیاتور خودرو ملی محسوب می شوند و این مسئله دروغ نیست.

2- بخشی از طراحی سمند با کمک یکی دو شرکت خارجی و با هدف انتقال دانش فنی طراحی خودرو انجام شد. پس از پایان طراحی آن، این اطمینان و اعتماد به نفس در مهندسان ایرانی بوجود آمد که فرآیند طراحی خودرو را به تنهایی انجام دهند. البته این توانایی بطور کامل صورت نگرفته است (بدلیل ضعف مدیریت برخی از مدیران و عدم تعهد کاری مهندسان). سیاستهای نادرست مدیریتی از طرف دیگر به سمت استفاده از شرکتهای خارجی بجای بکارگیری متخصصین . مهندسان ایرانی بوده و هست. برای مثال در پروژه های جدیدتر مثل 206 صندوقدار و یا مینیاتور سایپا بجای استفاده از قابلیتهای مهندسان داخلی از شرکتهای آلمانی و فرانسوی و ایتالیایی استفاده شد.

3-امروزه خودرو هم همانند هواپیما بصورت سیستم سیستم طراحی و تولید می شود. کمتر شرکت خودروسازی را می توانید پیدا کنید که برای مثال طراحی سیستم تعلیق را خودش انجام دهد. روند کار به این صورت است که با شرکت دیگری که متخصص طراحی سیستم تعلیق است و خودش برای ده ها شرکت خودروساز سیستم تعلیق تولید می کند بصورت مشترک اهداف و نیازمندیها تعریف شده و از آن طراحی و تولید آن سیستم خواسته می شود. سیستم تهویه، الکترونیک، موتور، صندلی ها و ... به همین شکل هستند. پس وقتی خودرویی مثل bmw یا ... می بینیم به معنای ساخته شدن و طراحی تمام آن توسط BMW نیست.

4- سمند اولبن تجربه طراحی و توسعه خودرو در ایران بود که به عقیده من 50 درصد اهدافی که برای آن تعریف شده بود را بدست داد. از کسی که هیچ تجربه قبلی در یک حوزه کاری ندارد نباید انتظار داشت که بهترین کار را انجام دهد و پیشروترین در آن حوزه باشد. به عنوان یک نقطه شروع، از دید من سمند بسیار سودمند بود و می توانم بگویم که باعث پرورش حداقل 100 مهندس خودرو با دانش فنی مناسب برای ادامه کار در پروژه های بعدی شد اما سیاستهای نادرست و مداخله کردن دولت در تعیین مدیران شرکت از تعریف پروژه های بعدی جلوگیری کرد و تنها اجازه تعریف پروژه های کوچکتری مثل Lx یا سورن را داد. اگر شخصی مثل آقای مهندس غروی هنوز مدیر عامل ایران خودرو بود و کسی در کار شرکت دخالت نمی کرد امروز حداقل 2 خودرو در کلاس متفاوت و با طرح و کیفیت مناسبتر در ایران خودرو طراحی و تولید شده بود.

عزیز دل مشکل اساسی اینجاست که چرا باید دروغ سرلوحه کارشون باشه؟؟! مدیر عامل سایپا بعد ساخت مینیاتور گفت ما خودروی ملی تر از ایران خودرو ساختیم... همین الانشم بری تو شرکت ایران خودرو به هیچ وجه قانع نخواهند شد که مثلا فلان قسمت سمند ساخت فلان کشوره!!

بازم میگم کار امثال شما قابل تحسینه و بی هیچ وجه به شما توهینی نباید بشه..!!

من رشتم مکانیک خودرو هست. یعنی تموم کردم .. حالام برای کاردانی به کارشناسی اصلا انگیزه ای برای ادامه تحصیل تو رشته مکانیک خودرو ندارم و باید برم یه رشته غیر مرتبط به چیزایی که تا حالا خوندم.. چون واقعا هم مدرکش ارزش نداره...یعنی تو ایران ارزش نداره...


بدرود

لطفا بند یک را دوباره بخوانید.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام همشهری
می بینم که شما هم تحت تاثیر صحبتهای بی پایه و اساس آقای ب. مدیر عامل سابق فلان شرکت خودروساز قرار گرفته اید و بدون تحقیق کافی سعی در زیر سوال بردن اولین پروژه طراحی و توسعه خودرو در ایران دارید. به عنوان کسی که در بخش کوچکی از طراحی سمند درگیر بودم نکاتی را درباره آن توضیح دهم:
1- تعریفی که برای خودرو ملی وجود دارد به مفهوم آن نیست که تمام قطعات توسط خود کشور طراحی و ساخته شود. مفهوم آن دارا بودن امتیاز و مالکیت خودرو است. خودروهایی مثل انواع پژو، نیسان، زانتیا و ... همهگی تحت مالکیت صاحب اولیه آنها هستند و هر زمان شرکت اصلی بخواهد می تواند تولید آنها را متوقف کرده یا با مشکل مواجه کند. سمند اولین خودرویی است که مالکیت کامل آن در اختیار ایران بوده است. مینیاتور سایپا هم از این دید همانند سمند است و مالکیت آن بطور کامل متعلق به سایپا است. بنابراین سمند و مینیاتور خودرو ملی محسوب می شوند و این مسئله دروغ نیست.

2- بخشی از طراحی سمند با کمک یکی دو شرکت خارجی و با هدف انتقال دانش فنی طراحی خودرو انجام شد. پس از پایان طراحی آن، این اطمینان و اعتماد به نفس در مهندسان ایرانی بوجود آمد که فرآیند طراحی خودرو را به تنهایی انجام دهند. البته این توانایی بطور کامل صورت نگرفته است (بدلیل ضعف مدیریت برخی از مدیران و عدم تعهد کاری مهندسان). سیاستهای نادرست مدیریتی از طرف دیگر به سمت استفاده از شرکتهای خارجی بجای بکارگیری متخصصین . مهندسان ایرانی بوده و هست. برای مثال در پروژه های جدیدتر مثل 206 صندوقدار و یا مینیاتور سایپا بجای استفاده از قابلیتهای مهندسان داخلی از شرکتهای آلمانی و فرانسوی و ایتالیایی استفاده شد.

3-امروزه خودرو هم همانند هواپیما بصورت سیستم سیستم طراحی و تولید می شود. کمتر شرکت خودروسازی را می توانید پیدا کنید که برای مثال طراحی سیستم تعلیق را خودش انجام دهد. روند کار به این صورت است که با شرکت دیگری که متخصص طراحی سیستم تعلیق است و خودش برای ده ها شرکت خودروساز سیستم تعلیق تولید می کند بصورت مشترک اهداف و نیازمندیها تعریف شده و از آن طراحی و تولید آن سیستم خواسته می شود. سیستم تهویه، الکترونیک، موتور، صندلی ها و ... به همین شکل هستند. پس وقتی خودرویی مثل bmw یا ... می بینیم به معنای ساخته شدن و طراحی تمام آن توسط BMW نیست.

4- سمند اولبن تجربه طراحی و توسعه خودرو در ایران بود که به عقیده من 50 درصد اهدافی که برای آن تعریف شده بود را بدست داد. از کسی که هیچ تجربه قبلی در یک حوزه کاری ندارد نباید انتظار داشت که بهترین کار را انجام دهد و پیشروترین در آن حوزه باشد. به عنوان یک نقطه شروع، از دید من سمند بسیار سودمند بود و می توانم بگویم که باعث پرورش حداقل 100 مهندس خودرو با دانش فنی مناسب برای ادامه کار در پروژه های بعدی شد اما سیاستهای نادرست و مداخله کردن دولت در تعیین مدیران شرکت از تعریف پروژه های بعدی جلوگیری کرد و تنها اجازه تعریف پروژه های کوچکتری مثل Lx یا سورن را داد. اگر شخصی مثل آقای مهندس غروی هنوز مدیر عامل ایران خودرو بود و کسی در کار شرکت دخالت نمی کرد امروز حداقل 2 خودرو در کلاس متفاوت و با طرح و کیفیت مناسبتر در ایران خودرو طراحی و تولید شده بود.

عزیز دل مشکل اساسی اینجاست که چرا باید دروغ سرلوحه کارشون باشه؟؟! مدیر عامل سایپا بعد ساخت مینیاتور گفت ما خودروی ملی تر از ایران خودرو ساختیم... همین الانشم بری تو شرکت ایران خودرو به هیچ وجه قانع نخواهند شد که مثلا فلان قسمت سمند ساخت فلان کشوره!!

بازم میگم کار امثال شما قابل تحسینه و بی هیچ وجه به شما توهینی نباید بشه..!!

من رشتم مکانیک خودرو هست. یعنی تموم کردم .. حالام برای کاردانی به کارشناسی اصلا انگیزه ای برای ادامه تحصیل تو رشته مکانیک خودرو ندارم و باید برم یه رشته غیر مرتبط به چیزایی که تا حالا خوندم.. چون واقعا هم مدرکش ارزش نداره...یعنی تو ایران ارزش نداره...


بدرود

لطفا بند یک را دوباره بخوانید. توهینی هم در کار نبوده است. نگرانی من این است که برخی صحبت نادرست شخصی سی و شش هفت ساله که سابقه دو سال کار درست و حسابی در پرونده اش نبوده و یک دفعه مدیر عامل یک شرکت خودرو سازی شده، و مشابه آن آقایی که ایشان را منتصب کرده همه دستاوردهای سی ساله کشور ما را بخاطر منافع جناحی زیر سوال می برد را به راحتی باور می کنند. اگر کسی ادعای طراحی شدن صد در صد و کامل سمند و یا اکنون مینیاتور را توسط ایران کرده نه تنها ادعایی نادرست است بلکه از دید یک متخصص خودرو مضحک هم هست. برای دلیل آن لطفا بند 3 را دوباره مطاله کنید.

در ادامه بند 4 (اگر لطف کنید آن را نیز دوباره بخوانید) باید اضافه کنم که بدون هرگونه تعصب و جانبداری عرض می کنم که وضعیت سمند از دید ایرانی بودن بسیار بهتر از خودروهایی است که برخی ادعای طراحی و ساخته شدن صفر تا صد آن توسط متخصصان ایرانی و ملی بودن آنها را دارند!!! سمند در شرایط تولید شد که هیچ دانش اولیه ای و تجربه ای نبود. بسیار نامنصفانه است که شرایط آن زمان را با شرایط اخیر مقایسه کنیم، سمند را زیر سوال ببریم (چون متعلق به دوره ریاست ما نیست) و به دروغ خودرویی را که اخیرا بعد از سالها کسب تجربه در صنعت خودرو تولید کرده ایم صد در صد ایرانی بنامیم در حالیکه در واقعیت شرکت های آلمانی و ... درگیر طراحی آن بوده اند!!!!!

فقط جهت اطلاع به موضوعی اشاره می کنم که نمونه ای از صدها مورد تاسف بار دیدگاه مدیریتی و همینطور فساد غیرملموسی است که در ساختار شرکتهای ما وجود دارد. من در کنار تحصیل، در یک شرکت طراحی مهندسی کانادایی هم مشغول بکار هستم. دو سه ماه پیش، یکی از مدیران در مورد درخواست کاری Quotation از من نظر و اطلاعاتی خواست . کار به ظاهر متعلق به شخصی ایرانی مقیم کانادا بود اما پس از صحبت مدیر ما مشخص شده بود که ایشان واسطه هستند و تازه کار را از یک شرکت انگلیسی گرفته اند و صرفا قصد واسطه گری دارند. نکته جالب این بود که من پس از بررسی اطلاعاتی که سعی در حذف و تغییر نام شرکت اصلی در آنها شده بود متوجه شدم که کار متعلق به شرکت سایپا است!!!! اجازه دهید به جزییات بیشتر به خاطر محرمانگی اشاره نکنم. دردآور زمانی بود که مدیر شرکت با حالتی خاص می گفت که چطور است با شرکت اصلی (سایپا) تماس و واسطه ها را کنار بگذارند اما نمی دانست که شخص X در شرکت سایپا (و البته x های دیگر در شرکتهای ایرانی دیگر) کاملا در جریان همه امور است و خود نیز سهمی در آن دارد.
تصورش را بکنید که تقریبا هیچ شرکت کانادایی در زمینه خودرو با ایران همکاری ندارد. تنها نتیجه ای که می توان گرفت این است که متاسفانه آنقدر تعداد پروژه های توسعه و طراحی که از طریق ایران به شرکت های خارجی (بویژه اروپایی) واگذار می شود زیاد است که تعدادی از این پروژه ها حتی تا کانادا هم رسیده و یکی هم به تور شرکت ما خورده است. این است تکیه، اعتماد و استفاده از قابلیتهای مهندسان ایرانی که البته از آن بسیار دم زده می شود. البته دروغ نیست چون این پروژه ها به احتمال قوی توسط مهندسان ایرانی مقیم اروپا و ... انجام می شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
آخرین ویرایش:

smmoosavian

عضو جدید
واقعا چرا ؟!!
آخر همه بحث ها یه نموره سـ ـیـ ـا سـ ـی میشه !! حیف که اینجور بحث ها ممنوعه !
با توجه به حرف های دوستمون می تونم بگم : سمند برای شروع کار خوب بود ولی بعدش چی شد ؟
نتیجه بحث : ایران خودرو و سایر خودرو سازان ایرانی با بهره گیری از متخصصان جوان، توانایی
این را پیدا کرده اند که هر سال چراغ خودروها را تغییر بدهند و برای آن ها سپر و گلگیرهای تازه تولید
کنند !!!!! این در حالی است که خودروسازان کره جنوبی یکسال طول می کشد تا بتوانند یک خودروی
کاملا جدید طراحی و تولید کنند !!!!! پس ما از کره جلو زده ایم و باید به خود ببالیم !! دلیل آن
این است که همه مدیران ، به خصوص مدیران سایپا و ایران خودرو در رشته تخصصی خود فعالیت
می کنند و نهایت استفاده را از استعدادهای داخلی می برند.
هر وقت به این مسائل فکر می کنم اعصابم خورد میشه ولی نمی تونم حرف نزنم
 

lars_manson2002

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشتی است بر دهانه یاوه گویان که ذر ذر میکنن میگن عربها فردا که نفتشون تموم بشه هیچی میشن و میگن هر کشوری با غرب دست دوستی داد بدبخت شد و از خودش هیچی نداره.
 
بالا