اندیشه های کاربردی نور در فضاهای آموزشی
نویسنده:علی اصغر اکبری:عضو هیئت علمی دانشگاه هنر الزهرا
چکیده:
به منظور استفاده از روش های بهینه دست یابی به نور طبیعی و مصنوعی مطلوب در فضای اموزشی،ابتدا کلیه فعالیت های جاری این نوع فضاها را بررسی
و سپس روش های کاربرد نور طبیعی و مصنوعی را که از شاخص های مهم عملکردی در معماری محسوب میشوند انتخاب مینماییم.
در بخش دیگر این مقاله نکته های مربوط به راه های تلفیق نور طبیعی و مصنوعی برای ارتقای کارایی و بهره وری بیشتر از فضاهای اموزشی ارائه
گردیه و همچنین راهکارهای استفاده از مناظر و دیدهای مطلوب وکنترل نور به وسیله ی تبیین ابعاد و اندازه های بازشوها نورگیرها پرده ها
پوشش های مختلف و نحوه ی کنترل و هدایت نور نوضیحاتی ارائه شده است.
واژه های کلیدی:
نور طبیعی،شاخص های عملکردی،زیبایی شناسی،بهره بری،کنترل نور،هدایت نور،بازشوها،نورگیرها
نویسنده:علی اصغر اکبری:عضو هیئت علمی دانشگاه هنر الزهرا
چکیده:
به منظور استفاده از روش های بهینه دست یابی به نور طبیعی و مصنوعی مطلوب در فضای اموزشی،ابتدا کلیه فعالیت های جاری این نوع فضاها را بررسی
و سپس روش های کاربرد نور طبیعی و مصنوعی را که از شاخص های مهم عملکردی در معماری محسوب میشوند انتخاب مینماییم.
در بخش دیگر این مقاله نکته های مربوط به راه های تلفیق نور طبیعی و مصنوعی برای ارتقای کارایی و بهره وری بیشتر از فضاهای اموزشی ارائه
گردیه و همچنین راهکارهای استفاده از مناظر و دیدهای مطلوب وکنترل نور به وسیله ی تبیین ابعاد و اندازه های بازشوها نورگیرها پرده ها
پوشش های مختلف و نحوه ی کنترل و هدایت نور نوضیحاتی ارائه شده است.
واژه های کلیدی:
نور طبیعی،شاخص های عملکردی،زیبایی شناسی،بهره بری،کنترل نور،هدایت نور،بازشوها،نورگیرها