اندازه گیری مجدد ارتفاع قله اورست از طریق تعیین سطح ژئوئید

Rezaei.ha

عضو جدید
بلندترین کوه جهان شاید کمی بلندتر از ارتفاعی باشد که همه می پندارند. اندازه گیریهای جدید، جهت تعیین ارتفاع ژئوئید زمین ممکن است چند متر به ارتفاع قله اورست بیافزاید. در ماه دسامبر 2010، دانشمندان با هواپیمای کینگ ایر (King Air) بر فراز کوه هیمالیا به پرواز درآمدند تا بتوانند ارتفاع حقیقی قله اورست را اندازه گیری نمایند. یک گروه تحقیقاتی جهت اندازه گیری گرانش زمین از طریق پرواز رفت و برگشت بر فراز کوه اورست به دنبال اندازه گیری ارتفاع این کوه می باشند. یکی از وسایلی که این گروه استفاده می نماید، دستگاه مکانیکی به نام گراویمتر (ثقل سنج) است که می تواند جاذبه زمین را در قله اورست اندازه گیری نماید.
سطح آزاد دریا با توجه به عواملی که از طرف زمین بر اقیانوس ها تأثیر می گذارد، متغیر می‌باشد. کریستین کلر (Kristian keller) رئیس متخصصین گروه بین المللی مشاور (Christen Ostenfeld & Wriborg W. Jonson) با نام اختصاری COWI تشریح کرد: جرم عظیم کوه اورست بر سطح ژئوئید تأثیر می گذارد. با روش جدید اندازه گیری گرانش زمین، مشخصات نقطه مرجع جهت محاسبات، به مراتب دقیقتر از گذشته در اختیار خواهد بود، و این بدان معنی است که این شرکت، به یک سطح ژئوئید جدید و متفاوت از سطح ژئوئید فعلی دست یافته است. ارتفاع فعلی قله اورست با آنچه اکنون در حال اندازه‌گیری است چند متر اختلاف دارد.
اگرچه انتظار می رود، نتیجه ی این اندازه گیریها تا تابستان امسال آماده شود، اما شواهد نشان می دهد با اندازه گیری مجدد گرانش زمین، قله اورست چند متر به سمت ابرها بالاتر رفته است.
اندازه گیریهای پیشین، که توسط دستگاه های GPS لیزری و حتی ماهواره ها انجام شد، همه، ارتفاع 8848 متری را برای قله اورست نشان دادند، اما این گروه تحقیقاتی با روشی دیگر در حال اندازه گیری ارتفاع این قله هستند: آنها با اندازه گیری گرانش زمین، در حال تعیین سطح ژئوئید می باشند.
هواپیمایKing با پرواز رفت و برگشت در خطوط موازی بر فراز کوه اورست، جاذبه زمین را در قله اورست اندازه گیری می نماید. این اندازه گیری ها در کنار داده های سیستم موقعیت یاب جهانی که توسط ماهواره‌ها ارسال می‌شود، جهت محاسبه ی ارتفاع سطح ژئوئید و همچنین ارتفاع قله اورست به کار می رود.
این پروژه با همکاری گروه بین المللی مشاور COWI، مؤسسه فضایی DTU، دپارتمان نقشه برداری ، وزارت اصلاحات زمین نپال انجام شده است. مؤسسه فضایی DTU تحت نظارت مسئول این مؤسسه رنه فورسبرگ (Rene Forsberg) (ژئودزین) در حال انجام محاسبات نهایی این تحقیقات می باشند و همانطور که قبلاً هم اشاره شد، انتظار می رود، نتایج بدست آمده از این تحقیقات در تابستان سال 2012 آماده شود.
به نقل از مجله GIM – فوریه 2012
 

sepideh Aero

عضو جدید
سلام مهندسین عزیز زمین شناسی
موضوع پروژه من راجع به geoid map هست. رشته ام هوافضا است. مثل اینکه شما مهندسین می تونید کمکم کنید. اگر اطلاعاتی، سایتی یا کتابی هست خواهش می کنم دریغ نکنید. خدا خیرتان دهد. :gol:
 
بالا