اندازه‌گیری مستقیم چرخش یک ابر‌مشتری

najme74

عضو جدید
سرویس:علمی فناوری_علم وفناوری جهان
کدخبر:94120302020
دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا قادر به اندازه گیری میزان چرخش یک سیاره فرا زمینی عظیم با مشاهده روشنایی متنوع در جو آن بودند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این سیاره که2M1207b نام دارد در حدود چهار برابر سنگین‌تر از مشتری بوده و به همین دلیل به سیاره فرا‌مشتری معروف شده است.

این اولین بار است که چرخش یک سیاره عظیم با استفاده از تصویربرداری مستقیم اندازه‌گیری می‌شود.

به گفته محققان این سیاره عظیم در صورت فلکی قنطورس قرار دارد.

دانیل آپای از دانشگاه آریزونا در توسان، که رهبر تحقیقات هابل است اظهار کرد: نتیجه بدست آمده بسیار هیجان‌انگیز است و این یک روش منحصر به فرد برای کشف جو سیارات فراخورشیدی و اندازه گیری میزان چرخش آنها است.

محققان در پی تحقیقاتی که بر روی سیاره 2M1207 داشتند اعلام کردند که این کوتوله قهوه‌ای مشهور، مانند تمامی ستاره‌های واقعی حلقه ای از هیدروژن به دور خود دارد که بقایای باقی مانده از فرآیند شکل گیری آن به حساب می‌آید.

این سیاره 170 سال نوری از زمین فاصله دارد.در مقابل، مشتری حدود 500 میلیون مایل از خورشید فاصله دارد.

تلسکوپ فضایی هابل تصاویری با ثبات ، وضوح بالا را ارائه کرده و به منجمان اجازه اندازه گیری دقیق تغییرات روشنایی این سیاره را همزمان با چرخش آن می‌دهد.

محققان تنوع روشنایی این سیاره را به الگوهای ابرهای پیچیده در جو این سیاره نسبت می‌دهند. اندازه گیری جدید تلسکوپ فضایی هابل نه تنها به بررسی وجود این ابرها می‌پردازد، بلکه نشان می‌دهد که لایه‌های این ابرها تکه تکه و بی‌رنگ است.

ستاره شناسان اولین بار 10 سال پیش این سیاره عظیم را توسط تلسکوپ فضایی هابل مشاهده کردند. مشاهدات نشان دادند که جو این سیاره به اندازه‌ای گرم است که ابرهای باران‌زا از جنس سیلیکات دارد.

به گفته محققان این سیاره داغ است، زیرا تنها در حدود 10 میلیون سال سن دارد.

با این حال،این سیاره درجه حرارت خود را تا همیشه حفظ نخواهد کرد و در طول چند میلیارد سال آینده، به طرز چشمگیری سرد خواهد شد.

با کاهش دمای این سیاره، ابرهای آهن و سیلیکات نیز در قسمتهای پایین و پایین تر جو تشکیل خواهند شد و در نهایت از نظرها ناپدید می‌شوند.

محققان همچنین تعیین کردند که این ابر‌مشتری در هر 10 ساعت یک چرخش کامل خواهد داشت و سرعت گردش آن همانند مشتری است.

نتایج این پژوهش در Astrophysical Journal منتشر شده است.
 

Similar threads

بالا