انتخاب با شماست ...

MEMOL...

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتخاب با شماست

اگر ندانى كجا مى‏روى، هر اتوبوسى تو را خواهد برد



یك خلبان براى به پرواز درآوردن هواپیما به برنامه پرواز نیاز دارد . او باید ، افزون بر شناخت‏حدود مسؤولیت‏خود ، از فاصله مبدا تا مقصد ، شمار مسافران و نوع بار، سوخت مورد نیاز، وضعیت هوا، ویژگى‏هاى موتور و روش هدایت هواپیما آگاه باشد تا بتواند در شرایط مساعد به درستى تصمیم گیرد و عمل كند .

در سفر زندگى نیز هركس ناخداى كشتى سرنوشت‏خویش است و باید با مقصد و راه رسیدن به آن آشنا باشد تا فراز و فرودهاى زندگى را با موفقیت پشت‏سرگذارد.

انسان باید اهدافش را برگزیند و در جهت دستیابى به آن‏ها بكوشد . در غیر این صورت، چون كشتى بى‏سكان است و مسیر حركتش را امواج دریا تعیین مى‏كند .

چه بودید؟ / چه هستید؟ / چه خواهید شد؟
به راستى چه كسى پاسخ این پرسش‏ها را مى‏داند؟ به خودتان بیندیشید . ارزیابى صادقانه رویدادهاى گذشته ، مقدمه برنامه‏ریزى درست آینده است .

تاثیر زندگى گذشته انسان بر زندگى كنونى‏اش یكسان نیست و مى‏تواند مثبت (قوت و موفقیت) و یا منفى (ضعف و شكست) باشد . براى كسب موفقیت، باید كاستى‏ها و توانایى‏هاى خود را شناخت؛ بر توانایى‏ها تاكید ورزید و كاستى‏ها را كاهش داد. از اشتباهات و تجربه‏هاى ناگوار گذشته عبرت گرفت و آن‏ها را به وادى فراموشى سپرد. به بیان دیگر، باید رویدادهاى تلخ گذشته را رها كرد و رخدادهاى مطلوبش را به زمان حال تسرى داد . آنگاه اهداف و آرزوها به وسوسه‏هایى سوزان و جانكاه تبدیل مى‏شوند و ما را به سوى آینده حركت مى‏دهند .

بیشتر مردم به دلیل‏هاى زیر از آینده خویش بیمناكند:
1- عدم دانش و آگاهى
2- عدم درك درست
3- عدم مهارت در كنترل احساسات
ارزیابى صادقانه رویدادهاى گذشته ، مقدمه برنامه‏ریزى درست آینده است .

توصیه‏هاى عملى زیر، براى چیرگى بر ترس‏هاى واهى سودمند مى‏نماید :

1- تا وقتى از دانش و درك موقعیت كنونى خویش بهره‏مندید ، مى‏توانید آتیه خویش را تصور كنید . اگر براى كنترل احساسات و هیجانات منفى آمادگى دارید ، از رویدادهاى ناگوار نهراسید و نیرومندانه بر آن‏ها بتازید . به هر حال، براى چیرگى بر ترس، ‏باید آگاهى خود را گسترش داد .
اگر اكنون ذهن خویش را با دانش و معرفت تغذیه كنید ، در آینده از پاداشى سخاوتمندانه برخوردار مى‏شوید . براى حل و فصل مسائل زندگى، از ذهن ناهشیارتان كه چون رایانه عمل مى‏كند، بهره گیرید .

2- هر روز را بهترین روز زندگى خود به شمارآورده ، به آن عشق ورزید و به تمام رویدادهاى خوب، بد و زشتش احترام بگذارید . زندگى موهبتى زیبا است . بى‏تردید همه ما نمى‏توانیم انیشتن شویم . اگر همه یكسان آفریده مى‏شدیم، جهان از این همه تنوع سرشار نمى‏نمود . زندگى چنان بنیاد نهاده شده كه بسیارى از رویدادهاى آن از كنترل ما بیرون است؛ به بیان دیگر، نظام هستى بر سلسله مراتب قدرت‏ها و ناهموارى‏ها استوار است . چه بسا آنچه براى یكى جالب و شیرین مى‏نماید، براى دیگرى هرگز نیكو نباشد .
با برخوردارى از تدبیر درست، همواره مى‏توان موقعیت‏ها را دگرگون ساخت و كاستى‏ها را به توانایى و سرمایه تبدیل كرد .

گردونه زندگى پیوسته مى‏گردد . به آسمان بالاى سرتان بنگرید. لحظه‏اى آبى است و لحظه‏اى دیگر آكنده از ابرهاى تیره .
رویدادهاى گذشته با زندگى كنونى‏تان ارتباط ندارد . ازاین‏رو، اشتباهات خود را تصحیح كنید و آنچه قابل تغییر نیست از لوح ضمیرتان بزدایید . هر یك از ما طیف گسترده‏اى از مسائل خرد و كلان پیش رو داریم، آنچه برنده را از بازنده جدا مى‏كند، چگونگى برخورد با این مسائل است . تنها كسانى پیروزند كه از لحظه لحظه عمرشان بهره برند و به روش درست‏با چالش‏ها و ناهموارى‏هاى زندگى پیكار كنند . پس با مسائل زندگى برخورد جدى داشته باشید و در عین حال، از هر لحظه آن كام جویید .




هنگام تصمیم‏گیرى در باره مسائل مهم زندگى، اندرز نزدیكان را كوركورانه نپذیرید . البته ادب چنان حكم مى‏كند كه به گفتارشان گوش فرا دهید ولى اگر نادرستى پیشنهادها و پندهای شان را آشكارا احساس كردید ، به گونه‏اى گفت و گو را پایان بخشید . آنگاه چشم دل بگشایید ، از تجربه دیگران درس بگیرید و نتایج‏حیرت‏آور آن را تجربه كنید . ناگفته پیدا است‏باید مسائل پیچیده را با اهل فن در میان نهاد و از توصیه‏هاى خردمندانه‏شان بهره برد .

شما یكى از مهم‏ترین افراد زمین به شمار مى‏آیید ، پس باید به خوبى از اهدافتان آگاه باشید و كوتاه‏ترین راه رسیدن به مقصد را بدانید . هنگام بالا رفتن از نردبان ترقى، دیگران را در پیمودن این مسیر یارى كنید؛ زیرا مهم‏ترین پیامد جانبى موفقیت، یارى كردن دیگران است . فراموش نكنید تنها هنگام توانایى مى‏توان به دیگران یارى رساند . در این صورت بى‏تردید بهترین و دوست داشتنى‏ترین انسان شمرده مى‏شوید .

كى مى‏خواهید به مقصد برسید؟ چه وقت‏باید حركت كنید؟

هم اكنون برنامه‏هاى آتى خود را تنظیم كنید و جزء جزء آن را با دیدگان خرد بسنجید .
واقع بین باشید ، چگونه مى‏خواهید به اهدافتان جامه عمل بپوشانید؟
چقدر به درازا مى‏انجامد؟ چقدر سرمایه نیاز دارید؟ با چه مسائلى رو به رو خواهید شد؟ چگونه مسائل خود را حل و فصل مى‏كنید؟

برنامه‏تان را به طور كامل روى كاغذ بیاورید .

وقتى هر بخش از هدفتان جامه عمل پوشید ، بى‏درنگ با علامت ضربدر تحقق آن را روى برنامه مشخص كنید . البته، پیش از هر اقدامى، فراموش نكنید كه دیگران مى‏توانند در اجراى برنامه‏ها بهترین هادى و حامى شما باشند؛ به عبارت دیگر،
شما مى‏توانید از:
مهارت، اشتباهات، سرمایه و امكانات و روش‏هاى دیگران در تحقق اهداف خود بهره‏گیرید .

شما ناگزیرید در هر موقعیتى به طور سنجیده خطر كنید و به ماجرا تن دهید زیرا آنچه باید بیاموزید ، در طول مسیر خواهید آموخت . البته یكباره خود را در امواج سهمگین دریا نیفكنید . از عمق كم شروع كنید و به تدریج كه مهارت فزون‏تر یافتید، به عمق بیش‏تر گام نهید . ناگفته پیدا است، مى‏توانید از اعتماد به نفس و احساس بى‏نیازى از كمك دیگران سرشار باشید و یكراست‏به عمیق‏ترین منطقه یورش برید . در این صورت، یكى از موقعیت‏هاى زیر را تجربه خواهید كرد:



1- اگر نتوانید شنا كنید ، غرق مى‏شوید . پس ضرورت دارد پیشاپیش براى نجات خود چاره‏اى بیندیشید . در حقیقت آن كه بدون آشنایى به فن شنا و بدون امكانات ایمنى در نقاط عمیق به شنا مى‏پردازد ، یك ابله تمام عیار است .

2- ممكن است‏به رغم عدم مهارت در شنا غرق نشوید؛ زیرا، طبق قانون ارشمیدس، یك جسم غوطه‏ور در مایع به اندازه آب هم حجمش سبك مى‏شود . بنابراین، اگر در میان تلاطم امواج دریا خونسردى خود را حفظ كنید؛ امكان نجات مى‏یابید .

3- با توسل به مهارتتان در شنا، آسوده خاطر به هر سو كه مى‏خواهید مى‏روید . در این موقعیت ایده‏آل، شما همه چیز را تحت كنترل خواهید داشت .

در پایان سخن، تاكید مى‏شود با ذهنیت مثبت آماده رویارویى با پیامدهاى نامنتظره باشید و هرگز از اشتباه نهراسید؛ زیرا هر اشتباهى به شما چیزى مى‏آموزد . افزون بر این، اشتباه پیامد جانبى كردارهاى تهور آمیز و مبارزه‏جویى‏هاى جسورانه است . خطا بر ذهن و احساس انسان خوش‏بین و بالنده تاثیر نمى‏گذارد . آنچه آدمى را از حركت‏باز مى‏دارد ، بدبینى و تفكر منفى است .

منبع : پرسمان - با تلخیص
تبيان​
 

Similar threads

بالا